تحلیل استراتژی‌های بازاریابی بانک‌های خصوصی ایران در دوران رکود اقتصادی سال-های 1391 و 1392

نویسندگان

1 استادیار دانشکده مدیریت دانشگاه تهران

2 دانشیار دانشکده مدیریت دانشگاه تهران

3 دانشجوی MBA-بازاریابی، دانشکده مدیریت دانشگاه تهران

چکیده

به اجماع کارشناسان اقتصادی، اقتصاد ایران طی سال‌های 1391 و 1392 دچار پدیده «رکود تورمی» بوده است. در چنین شرایطی بانک‌های خصوصی علاوه بر اینکه به‌ عنوان بنگاه اقتصادی از رکود تأثیر می­پذیرند و استراتژی‌های خود را برای تطبیق با شرایط این دوران تغییر می­دهند، در ادامه و برون­رفت کشور از رکود نیز نقش چشم­گیری خواهند داشت. دراین‌بین نقش استراتژی­های بازاریابی به‌عنوان حلقه واسط بین بانک­ها و بازار راکد موجود، حائز اهمیت است. در این پژوهش استراتژی‌های بازاریابی بانک­های خصوصی ایران در دوران رکود سال­های 91 و 92 با انجام مصاحبه­ نیمه ساخت‌یافته با شانزده نفر از مدیران، کارشناسان و مشاوران صنعت بانکداری و با استفاده از تکنیک تحلیل تم، شناسایی‌شده و درنهایت، میزان موفقیت این استراتژی­ها با استفاده از فرایند تحلیل سلسله مراتبی (AHP) ارزیابی شد. نتایج تحلیل تم، چهارده استراتژی اصلی این بانک­ها در دوران مزبور را شناسایی کرده و نتیجه فرایند تحلیل سلسله­مراتبی نیز نشان داد که از این میان، استراتژی بخش‌بندی مشتریان بر اساس اعتبار و هدف‌گذاری بر روی مشتریان شناخته­شده و کم­ریسک‌تر، موفق­ترین و استراتژی افزایش نرخ سود سپرده­ها، ناموفق­ترین استراتژی از منظر شاخص­های سهم بازار سپرده­ها، سودآوری و نرخ تسهیلات غیر جاری (NPL) بوده است.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Analyzing the marketing strategies of Iranian private banks during the recession of 91 & 92

نویسندگان [English]

  • Mohammad Ali Shahoseini 1
  • Mohsen Nazari 2
  • Mohammad Sadegh Hashemi 3
چکیده [English]

The consensus of economists, Iran economy was in "stagflation" during 1391 and 1392. In such circumstances, private banks in addition to being affected by the recession as businesses and adapting their strategies to these changing times, will have a significant role in fighting with that stagflation. In the meantime the role of marketing strategies as the link between banks and the stagnant market is so important. In this study the marketing strategies of private banks in the depression years 91 and 92 was identified with holding semi-structured interviews with 16 managers, experts and consultants in the banking industry and using thematic analysis technique and at the end, the success of this strategies was evaluated using Analytical Hierarchy Process (AHP).The results showed that theses banks used 14 main strategies in that era and “Focusing on lower risk customers” was the most successful strategy and “Increasing deposit gain” was the most unsuccessful one with respecting to market share, profitability and non performing loans criteria.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Marketing strategy
  • Recession
  • Marketing success
  • Private banks
  • thematic analysis
  • AHP(Analytic Hierarchy Process)