@article { author = {}, title = {Assessment of Structural Factors Affecting the Attachment of Iran to WTO: A Study on Cooperative Sector}, journal = {Iranian journal of management sciences}, volume = {3}, number = {شماره 12}, pages = {1-26}, year = {2009}, publisher = {Iranian Academy of Management science}, issn = {2717-2619}, eissn = {2717-2619}, doi = {}, abstract = {The purpose of this paper is to examinee and assess structural factors affecting Iran’s accession of cooperative Sector to world trade organization. To this end a sample survey was conducted to study 164 cooperative societies in Mazandaran province from which 87 were agricultural and 77 inelustrial societies. Several statistical tests including binomial and linier regression were used to reach the research conclusions. The results show that cooperative societies of magnetron province do not hold the appropriate conditions needed for gaining to world trade organization. The tests of structural equations model show that among structural features studied marketing variable with 44% and production variable with 32% have the most remarkable impact on the above-mentioned conclusions.}, keywords = {world trade organization,cooperative,societies,structural factors}, title_fa = {سنجش عوامل ساختاری الحاق ایران به WTO در بخش تعاون}, abstract_fa = {هدف مقالة حاضر، سنجش عوامل ساختاری الحاق ایران به سازمان تجارت جهانی در بخش تعاون و ارائة مدلی جهت مدیریت بر چالش‏های موجود آن برای ایران به صورت عام و در بخش تعاونی‏های تولیدی استان مازندران به صورت خاص بوده است. ضمن مروری مختصر و مستند بر ادبیات موضوعی مربوط و تأیید خبرگان، عوامل ساختاری و شاخص‌ها و معیارهای ارزیابی ساختار بخش تعاون استخراج گردید. در ادامه از میان جامعة آماری 935 موردی، تعداد 164 شرکت به عنوان نمونه، که 87 شرکت در بخش تعاونی‏های تولیدی کشاورزی و تعداد 77 شرکت در بخش تعاونی‏های تولیدی صنعتی بوده‌اند که به روش تصادفی طبقه‌بندی‏شده انتخاب، و داده‏های مورد نیاز با استفاده از پرسشنامه جمع‏آوری شده‌اند. آزمون‏های آماری مورد استفاده شامل آزمون‏های دوجمله¬ای و نیز رگریسون خطی متعامل در قالب مدل‏های معادلات ساختاری (SEM) با استفاده از نرم افزارهایSPSS و Lisrel بوده است. نتیجة پژوهش نشان داده است که شرکت‏های تعاونی تولیدی استان مازندران از لحاظ متغیرهای شناسایی و تأیید‏شده به وسیلة خبرگان، در کلیه عوامل ساختاری (محیط داخلی) از شرایط مطلوبی برای الحاق به سازمان تجارت جهانی برخوردار نیستند. آزمون‏های مدل معادلات ساختاری نتایج پژوهش نیز نشان داده است که از بین عوامل ساختاری، متغیر بازاریابی با 44% در تعاونی‏های صنعتی و متغیر تولید در تعاونی‏های کشاورزی با 32% بیشترین میزان تبیین‌کنندگی را داشته‌اند. این در حالی است که در مجموع، رابطة کلی، یک‏پارچه و تعاملی میان آن‏ها مورد تأیید قرار گرفته است که در مقالة حاضر به صورت مدل بومی به منظور سنجش عوامل ساختاری بخش تعاونی ج. ا. ا. (مورد خاص شرکت‏های تعاونی تولیدی) ارائه شده است. در پایان مقاله نیز در قالب جمع‏بندی، بحث، نتیجه‏گیری، پیشنهادهایی چند در رابطه با کاربردهای نتایج مذکور در دنیای واقعی و نیز ادامه و پیگیری پژوهشهای مشابه در آینده ارائه شده است.}, keywords_fa = {world trade organization,cooperative,societies,structural factors}, url = {http://journal.iams.ir/article_62.html}, eprint = {http://journal.iams.ir/article_62_723d2145f76567efe7f014c61f287657.pdf} } @article { author = {}, title = {ارزیابی عوامل تاثیرگذار بر انتخاب استراتژی استانداردسازی یا تعدیل در شرکتهای بین المللی خارجی (MNC’s) در ایران}, journal = {Iranian journal of management sciences}, volume = {3}, number = {شماره 12}, pages = {27-47}, year = {2008}, publisher = {Iranian Academy of Management science}, issn = {2717-2619}, eissn = {2717-2619}, doi = {}, abstract = {برای بازاریابان بین المللی بسیار حائز اهمیت است که بدانند برای بازارهای مختلف که دارای نیازهای مختلف هستند و می خواهند در هر بازار به حداکثر سهم بازار دست یابند، آیا باید آمیخته بازاریابی متفاوتی را متناسب با هر بازار طراحی کنند یا از همان استراتژی آمیخته بازاریابی مورد استفاده در کشور خودی یا مبدأ استفاده کنند. این پژوهش به این سوال پاسخ می دهد که چگونه ابعاد محصول و عوامل تاثیرگذار خارجی بر طیف انتخاب استراتژی استانداردسازی و تعدیل اثر می گذارند و بازاریابان بین المللی را به سمت انتخاب یکی از استراتژیهای متناسب با بازار کشور خارجی یا مقصد سوق می دهند. با انجام این پژوهش در پنج شرکت بین المللی خارجی در ایران و گردآوری و تجزیه و تحلیل داده های مورد نیاز تلاش کردیم تا صحت فرضیات خود را مورد آزمون قرار دهیم. یافته های پژوهش بیانگر آن است که عوامل مربوط به ابعاد محصول و عوامل خارجی تاثیرگذار دارای رابطه معنی داری با استراتژیهای استاندارد سازی و تعدیل می باشند و عامل های برچسب زنی محصول از عوامل ابعاد محصول و عوامل فرهنگی_ اجتماعی و عوامل قانونی- سیاسی از عوامل تاثیرگذار خارجی از جمله عواملی هستند که تصمیم گیران بین المللی شرکتهای مورد پژوهش را به سمت استفاده از استراتژی تعدیل سوق داده اند.}, keywords = {استراتژی استانداردسازی,استراتژی تعدیل,آمیخته بازاریابی,ابعاد محصول,عوامل خارجی تاثیرگذار بر استراتژی بازاریابی}, title_fa = {ارزیابی عوامل تاثیرگذار بر انتخاب استراتژی استانداردسازی یا تعدیل در شرکتهای بین المللی خارجی (MNC’s) در ایران}, abstract_fa = {برای بازاریابان بین المللی بسیار حائز اهمیت است که بدانند برای بازارهای مختلف که دارای نیازهای مختلف هستند و می خواهند در هر بازار به حداکثر سهم بازار دست یابند، آیا باید آمیخته بازاریابی متفاوتی را متناسب با هر بازار طراحی کنند یا از همان استراتژی آمیخته بازاریابی مورد استفاده در کشور خودی یا مبدأ استفاده کنند. این پژوهش به این سوال پاسخ می دهد که چگونه ابعاد محصول و عوامل تاثیرگذار خارجی بر طیف انتخاب استراتژی استانداردسازی و تعدیل اثر می گذارند و بازاریابان بین المللی را به سمت انتخاب یکی از استراتژیهای متناسب با بازار کشور خارجی یا مقصد سوق می دهند. با انجام این پژوهش در پنج شرکت بین المللی خارجی در ایران و گردآوری و تجزیه و تحلیل داده های مورد نیاز تلاش کردیم تا صحت فرضیات خود را مورد آزمون قرار دهیم. یافته های پژوهش بیانگر آن است که عوامل مربوط به ابعاد محصول و عوامل خارجی تاثیرگذار دارای رابطه معنی داری با استراتژیهای استاندارد سازی و تعدیل می باشند و عامل های برچسب زنی محصول از عوامل ابعاد محصول و عوامل فرهنگی_ اجتماعی و عوامل قانونی- سیاسی از عوامل تاثیرگذار خارجی از جمله عواملی هستند که تصمیم گیران بین المللی شرکتهای مورد پژوهش را به سمت استفاده از استراتژی تعدیل سوق داده اند.}, keywords_fa = {استراتژی استانداردسازی,استراتژی تعدیل,آمیخته بازاریابی,ابعاد محصول,عوامل خارجی تاثیرگذار بر استراتژی بازاریابی}, url = {http://journal.iams.ir/article_63.html}, eprint = {http://journal.iams.ir/article_63_8effd6bede55c979797467419e58d254.pdf} } @article { author = {}, title = {تأثیر مسئولیت اجتماعی بر نوآوری در بنگاه‏ها: دیدگاه مبتنی بر منابع}, journal = {Iranian journal of management sciences}, volume = {3}, number = {شماره 12}, pages = {49-64}, year = {2008}, publisher = {Iranian Academy of Management science}, issn = {2717-2619}, eissn = {2717-2619}, doi = {}, abstract = {این مقاله نتیجة مطالعه‌ای است که طی یک سال و در دو مرحله، در صنعت فولاد ایران انجام شده است. روش مطالعه در هر دو مرحله، روش کیفی است. مرحلة نخست شامل مصاحبه‌های عمیق با مدیران صنعت فولاد می‌باشد؛ که هدف آن تعیین ارتباط دیدگاه مبتنی بر منابع سازمان و نوآوری سازمانی است. از مصاحبه‌های مرحلة نخست به همراه مرور ادبیات، چنین بر‏می‌آید که مسئولیت اجتماعی بنگاه در صنعت فولاد ایران در طی 8 سال (از سال 1368-76) تأثیر عظیمی بر نوآوری در این صنعت داشته است. در مرحلة دوم، به بررسی تعاملات پویا میان مسئولیت اجتماعی بنگاه، یادگیری سازمانی و نوآوری سازمانی پرداخته شده است. از نتایج حاصل از این مرحله مشخص شد که راهبردهای مسئولیت اجتماعی به توسعة توانمندی¬های یادگیری منتهی می¬شود، که به نوبۀ خود به نوآوری سازمانی می¬انجامد.}, keywords = {مسئولیت اجتماعی بنگاه,نوآوری,یادگیری,دیدگاه مبنی بر منابع نسبت به بنگاه}, title_fa = {تأثیر مسئولیت اجتماعی بر نوآوری در بنگاه‏ها: دیدگاه مبتنی بر منابع}, abstract_fa = {این مقاله نتیجة مطالعه‌ای است که طی یک سال و در دو مرحله، در صنعت فولاد ایران انجام شده است. روش مطالعه در هر دو مرحله، روش کیفی است. مرحلة نخست شامل مصاحبه‌های عمیق با مدیران صنعت فولاد می‌باشد؛ که هدف آن تعیین ارتباط دیدگاه مبتنی بر منابع سازمان و نوآوری سازمانی است. از مصاحبه‌های مرحلة نخست به همراه مرور ادبیات، چنین بر‏می‌آید که مسئولیت اجتماعی بنگاه در صنعت فولاد ایران در طی 8 سال (از سال 1368-76) تأثیر عظیمی بر نوآوری در این صنعت داشته است. در مرحلة دوم، به بررسی تعاملات پویا میان مسئولیت اجتماعی بنگاه، یادگیری سازمانی و نوآوری سازمانی پرداخته شده است. از نتایج حاصل از این مرحله مشخص شد که راهبردهای مسئولیت اجتماعی به توسعة توانمندی¬های یادگیری منتهی می¬شود، که به نوبۀ خود به نوآوری سازمانی می¬انجامد.}, keywords_fa = {مسئولیت اجتماعی بنگاه,نوآوری,یادگیری,دیدگاه مبنی بر منابع نسبت به بنگاه}, url = {http://journal.iams.ir/article_64.html}, eprint = {http://journal.iams.ir/article_64_08e96b72f563f884fcb88d185132e686.pdf} } @article { author = {}, title = {Analysis of EFQM excellence model using system dynamics}, journal = {Iranian journal of management sciences}, volume = {3}, number = {شماره 12}, pages = {65-82}, year = {2008}, publisher = {Iranian Academy of Management science}, issn = {2717-2619}, eissn = {2717-2619}, doi = {}, abstract = {business Self-assessment is applied for identification and improvement of business competition situation. Excellence models are the Self-assessment tools and EFQM is a Self-assessment model. In EFQM model, the performance of activities and systems affects results indices;on the other side, the improvement of enablers will be influenced by the feedback of results’ variations. So it is essential to study this loop by a systemic model to observe their interactive effects on each other. Despite of several researches on EFQM model fields, application of system dynamics has been ignored. So, the improvement of EFQM model from the systemic viewpoint will be investigated in this paper. This research shows that we can select the more effective policies among the usable policies by using of this model.}, keywords = {European Foundation for Quality Management (EFQM),System Dynamics (SD)}, title_fa = {تحلیل مدل تعالیEFQM با استفاده از سیستم‌های دینامیکی}, abstract_fa = {خودارزیابی سازمانی ابزاری است که می‏تواند برای شناسایی و بهبود رقابت‏پذیری سازمان مورد استفاده قرار گیرد. مدل‏های تعالی و از جمله مدل EFQM به عنوان یک دسته از این روش‏ها استفادة زیادی در خودارزیابی پیدا کرده‌اند. از آن‏جا که عملکرد قسمت توانمندساز مدل بر روی شاخص‏های نتایج تأثیرگذارند و از طرف دیگر بازخورد تغییرات نتایج بر روی بهبود توانمندسازها مؤثر است، لذا لازم است این حلقة رفت و برگشتی با استفاده از یک مدل دینامیکی مورد مطالعه قرار گیرد. علی‌رغم پژوهشهای متعدد در زمینة مدل EFQM، در رابطه با به کارگیری سیستم‌های دینامیکی جهت افزایش کارایی این مدل مطلبی در ادبیات موضوع مشاهده نشده است. لذا در این مقاله بهبود مدل EFQM از دیدگاه سیستمی مورد بحث قرار گرفته و نشان داده می‏شود چگونه با ایجاد و اجرای مدل دینامیکی، می‌توان از میان سیاست‏های قابل استفاده در سازمان، سیاست‏های مؤثرتر را برگزید.}, keywords_fa = {European Foundation for Quality Management (EFQM),System Dynamics (SD)}, url = {http://journal.iams.ir/article_65.html}, eprint = {http://journal.iams.ir/article_65_c5baf3f6dd2e49212aea659e948d92a5.pdf} } @article { author = {}, title = {What is metaphor, and how it facilitates organizational change}, journal = {Iranian journal of management sciences}, volume = {3}, number = {شماره 12}, pages = {83-97}, year = {2008}, publisher = {Iranian Academy of Management science}, issn = {2717-2619}, eissn = {2717-2619}, doi = {}, abstract = {The use of metaphors in facilitating organizational change process, is one of the most important achievements of consultants and researches in the field of management in recent years. Although, to many people, metaphors have had a long history in the management field, the systematic use and analysis of them has just started in recent years. Consequently, irrespective of the great body of literature devoted to it, we still face a lot of questions and ambiguities regarding them. Questions like: which metaphors are more suitable for explaining change? Could any organization produce its unique metaphors? Is there any standard framework to use? What are the challenges and traps in using metaphors? In which way can we properly use them? In the paper, after a short review of the literature we introduce appropriate metaphors to use in change process as well as presenting a new and practical framework of using metaphors for managers. Finally, we differentiate modern and traditional metaphors and introduce a new classification of metaphors.}, keywords = {metaphors,organizational change process}, title_fa = {استعاره چیست و چگونه تحول سازمانی را تسهیل می¬کند؟}, abstract_fa = {استفاده از استعاره¬ها در جهت تسهیل فرایند تحول سازمانی، یکی از بزرگترین دستاوردهای پژوهشگران و مشاوران سازمان در سال¬های اخیر می¬باشد. گرچه به عقیدة بسیاری، استعاره¬ها از گذشته¬های دور در زبان نقش مهمی داشته¬اند و مدت‏هاست که به صورت عملی وارد مدیریت شده-اند، اما استفاده از آن‏ها به صورت هدف¬دار و برنامه¬ریزی‏شده توسط مدیران و مشاوران عمر چندانی ندارد. در نتیجه علی‏رغم حجم قابل توجهی از ادبیات که به این مسأله اختصاص داده شده است، هنوز سوالها و ابهامات فراوانی در حوزه¬های مختلف استفاده از آن‏ها وجود دارد. استعاره¬های مناسب برای تحول سازمانی کدامند و این استعاره¬ها کدام‏یک از مراحل تحول را تسهیل می¬کنند؟ آیا این استعاره¬ها منحصر به فرد و محدودند و یا هر سازمان می¬تواند استعارة مخصوص به خود را استفاده کند؟ آیا چارچوب¬های قابل استفاده برای مدیران در این زمینه موجود است؟ چالش¬ها و تله¬های استفاده از استعاره¬ها چیست؟ شیوة به کارگیری استعاره¬ها چگونه است؟ این سوالها و ده‏ها مسئلة دیگر همگی ذهن مدیران و مشاوران سازمان را در سال¬های اخیر به خود مشغول کرده¬است. این مقاله تلاشی است در جهت مرور مختصر ادبیات تحول سازمانی و استعاره¬ها که به هدف معرفی استعاره¬های مؤثر در زمینة تحول سازمانی و ارائة یک چارچوب کلی و قابل¬استفاده توسط مدیران نوشته شده است. در این مقاله سعی شده است با تفکیک استعاره¬های سنتی و مدرن و هم‏چنین دسته¬بندی استعاره‏های مدرن، مسیر هموارتری برای مدیران در جهت استفاده از استعاره¬ها در تحول سازمانی ایجاد شود.}, keywords_fa = {metaphors,organizational change process}, url = {http://journal.iams.ir/article_66.html}, eprint = {http://journal.iams.ir/article_66_f3efeb2674d9cccd20f36141059f473b.pdf} } @article { author = {}, title = {Impact of Information Technology on Iran Distribution Company Performance in View of Organizational Infrastructures}, journal = {Iranian journal of management sciences}, volume = {3}, number = {شماره 12}, pages = {98-123}, year = {2009}, publisher = {Iranian Academy of Management science}, issn = {2717-2619}, eissn = {2717-2619}, doi = {}, abstract = {The relationship between information technology investments and firm value as an area of inquiry has sustained interest among IS researchers over the past decade. Based on literature review of published work at corporate level productivity, researchers have developed three different approaches in assessing the correlation between IT implementation and productivity measures. Broadly speaking, the first two approaches focus on the effects of IT investment on direct, intermediary, financial and non-financial measures of productivity. None of these two approaches could positively prove either a direct correlation or lack of such a relation. The third approach, "complementary" approach, considers the IT implementation but emphasizes the role of complementary investments that enhance and complement the IT implementation. Recently, some studies focus on process approach, which emphasized on evaluation of impact of information technologies from process to process capabilities, and from capabilities to performance. However, there has been no well-founded empirical research on process-oriented evaluation of impact of IT simultaneously with considering complementary investment. The current paper aims to evaluate the level of impact of IT on organization process and the effect of these processes on capabilities. Finally, the impact of capability improvement on performance will be assessed. Results show significant relation between process influence, capability improvement and performance upgrading. On the other hand, this research assesses the impact of interaction between IT and organizational infrastructure. Data from 109 distribution companies was gathered in a field survey. The empirical work indicated constructed measures reliability and validity. The findings prove the moderating effect of organizational infrastructure as one of information technology complementary. In addition, by considering process oriented approach, the result of analysis shows the significant influence of IT on operational and managerial processes of organizations while these processes' impression improve capabilities of organizations significantly}, keywords = {Information technology,Process framework,performance,IT complementary Inter-organizational infrastructure}, title_fa = {Impact of Information Technology on Iran Distribution Company Performance in View of Organizational Infrastructures}, abstract_fa = {The relationship between information technology investments and firm value as an area of inquiry has sustained interest among IS researchers over the past decade. Based on literature review of published work at corporate level productivity, researchers have developed three different approaches in assessing the correlation between IT implementation and productivity measures. Broadly speaking, the first two approaches focus on the effects of IT investment on direct, intermediary, financial and non-financial measures of productivity. None of these two approaches could positively prove either a direct correlation or lack of such a relation. The third approach, "complementary" approach, considers the IT implementation but emphasizes the role of complementary investments that enhance and complement the IT implementation. Recently, some studies focus on process approach, which emphasized on evaluation of impact of information technologies from process to process capabilities, and from capabilities to performance. However, there has been no well-founded empirical research on process-oriented evaluation of impact of IT simultaneously with considering complementary investment. The current paper aims to evaluate the level of impact of IT on organization process and the effect of these processes on capabilities. Finally, the impact of capability improvement on performance will be assessed. Results show significant relation between process influence, capability improvement and performance upgrading. On the other hand, this research assesses the impact of interaction between IT and organizational infrastructure. Data from 109 distribution companies was gathered in a field survey. The empirical work indicated constructed measures reliability and validity. The findings prove the moderating effect of organizational infrastructure as one of information technology complementary. In addition, by considering process oriented approach, the result of analysis shows the significant influence of IT on operational and managerial processes of organizations while these processes' impression improve capabilities of organizations significantly}, keywords_fa = {Information technology,Process framework,performance,IT complementary Inter-organizational infrastructure}, url = {http://journal.iams.ir/article_67.html}, eprint = {http://journal.iams.ir/article_67_df1c64c5a2fc04472433869c375a2b46.pdf} }