@article { author = {Ebadi, Naghme and Gholi pour, Ariyan}, title = {Identifying determinants affecting the formation of political networks}, journal = {Iranian journal of management sciences}, volume = {8}, number = {30}, pages = {1-26}, year = {2013}, publisher = {Iranian Academy of Management science}, issn = {2717-2619}, eissn = {2717-2619}, doi = {}, abstract = {Abstract: In present time, democracy in almost all societies is a vital feature for good governance. Good governance ,in turn, could ensure the governments’ legitimacy via intimate relationship between the governors and the governed. One of the basic mechanism for relationship between governments and citizens is the formation of political networks. The purpose of this study is to identify factors affecting the formation of political networks. Based on the review of literature and interview with 12 political experts of the field (using theme analysis) the determinants influencing political networks were explored. In the next step a survey was conducted among 370 citizens of Tehran’s 6th.district. The findings show that in the eyes of the citizens forming and improving social networks is the most influencing factor for institutionalizing political networks..}, keywords = {Political networks,social networks,Political sensitivity,Mixed Method}, title_fa = {شناسایی عوامل مؤثر بر شکل‌گیری شبکه‌های سیاسی در جهت حکمرانی خوب}, abstract_fa = {در جوامع عصر حاضر مردم­سالاری به الزامی برای حکمرانی تبدیل شده  که مشروعیت آن نیازمند ارتباط دولت با شهروندان است. شکل­گیری این ارتباط از یک سو سبب می­شود مسائل عمومی به جای منافع خواص در دستور کار دولتمردان قرار گیرد و از سوی دیگر تعامل شهروندان با یکدیگر، تفاوت آراء را کمرنگ و منفعت جمعی را برجسته می­سازد. هدف پژوهش حاضر شناسایی عوامل مؤثر بر شکل­گیری شبکه­های سیاسی است. به منظور تحقق این هدف از روش تحقیق آمیخته استفاده شد. در گام اول با 12 نفر از خبرگان مصاحبه شد و سپس مصاحبه­ها با استفاده از روش تحلیل تِم مورد تحلیل قرار گرفت. بعد از شناسایی عوامل مؤثر بر شکل­گیری شبکه­های سیاسی از نظر خبرگان، پرسشنامه­ای در بین 370 نفر از شهروندان منطقه شش تهران توزیع گردید. نتایج به دست آمده حاکی از آن است که در نظر شهروندان مهمترین عامل اثرگذار برای افزایش حضور در شبکه­های سیاسی توسعه شبکه­های اجتماعی است که می‌تواند حضور فعال در عرصه­های سیاسی را در آنان نهادینه ­سازد.}, keywords_fa = {Political networks,social networks,Political sensitivity,Mixed Method}, url = {http://journal.iams.ir/article_159.html}, eprint = {http://journal.iams.ir/article_159_23585e7f4d66dc91a48440da235d21b7.pdf} } @article { author = {Sadeghi Mal Amiri, Mansoor}, title = {How human resources diversity influences creativity in (an) organization?}, journal = {Iranian journal of management sciences}, volume = {8}, number = {30}, pages = {27-56}, year = {2013}, publisher = {Iranian Academy of Management science}, issn = {2717-2619}, eissn = {2717-2619}, doi = {}, abstract = {Abstract: Creativity is an inevitable necessity for survival and long term success of organizations especially in rapidly changing environments. But the context and situations for emergence and development of creativity potentials should be provided to make use of it. Human resources diversity is one of main contextual factors influencing creativity. Although researchers argue that human resources diversity influences creativity in organization, but the basic challenge in the context of diversity and creativity relationship is how diversity influences creativity. This article aims to specify how diversity influences creativity using meta-analysis method. 102 researches were studied in this study. The results of meta-analysis show that creativity is a consequence of diversity and the influence of diversity on creativity appears in four groups of variables ; independent variables, moderating variables, mediating variables, and dependent variables. Diversity is influenced by moderating variables such as tasks identity, leadership style, organizational culture, conflict, and participation and it influences creativity by exposing group members to different resources, access to a wide range of resources, and different resources combination}, keywords = {diversity,creativity,leadership style,Organizational culture,different resources,wide resources,resources combination}, title_fa = {چگونگی تاثیر تنوع منابع انسانی بر خلاقیت در سازمان}, abstract_fa = {خلاقیت برای بقا و موفقیت بلندمدت سازمان‌‌ها خصوصا در محیط‌‌هایی که در آن تغییرات سریع رخ می‌دهد و بسیار رقابتی است، ضرورتی اجتناب‌ناپذیر می باشد. اما برای بهره‌گیری از قوه خلاقیت بایستی زمینه و شرایط ظهور و ارتقای آن را فراهم کرد. از جمله عوامل زمینه‌ای موثر بر خلاقیت، تنوع منابع انسانی می‌‌باشد. هر چند محققین استدلال می‌کنند که تنوع منابع انسانی بر خلاقیت در سازمان تاثیر دارد، اما چالش اصلی در زمینه رابطه تنوع و خلاقیت، چگونگی تاثیر تنوع بر خلاقیت، است. لذا هدف این مقاله مشخص کردن چگونگی تاثیر تنوع بر خلاقیت با استفاده از روش فراتحلیل است که در این زمینه، 102 تحقیق مورد بررسی قرار گرفت. نتایج حاصل از فراتحلیل، نشان داد که خلاقیت از پیامد‌های تنوع بوده و تاثیر تنوع بر خلاقیت در قالب چهار دسته متغیرهای مستقل، تعدیل‌کننده، میانجی و وابسته نمود پیدا می‌کند. به این صورت که تنوع، از متغیرهای تعدیل‌کننده نظیر ماهیتِ وظایف، سبک رهبری، فرهنگ سازمانی، تعارض و مشارکت تاثیر می پذیرد و از طریق قرار دادن افراد در معرض منابع متفاوت، دسترسی به دامنه وسیعی از منابع و ترکیب منابع متفاوت، بر خلاقیت تاثیر می‌گذارد.}, keywords_fa = {diversity,creativity,leadership style,Organizational culture,different resources,wide resources,resources combination}, url = {http://journal.iams.ir/article_160.html}, eprint = {http://journal.iams.ir/article_160_cec0f01151f6d7a41ff7424b4564e332.pdf} } @article { author = {Zargham Boroojeni, Hamid and Torkaman, Nasrin}, title = {Exploring the potentialities of religious tourism in Hamedan province}, journal = {Iranian journal of management sciences}, volume = {8}, number = {30}, pages = {57-80}, year = {2013}, publisher = {Iranian Academy of Management science}, issn = {2717-2619}, eissn = {2717-2619}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {religious tourism,tourism,pilgrimage,tourism attraction,tourism routs,Hamedan}, title_fa = {تحلیلی بر توسعه گردشگری مذهبی در استان همدان}, abstract_fa = {یکی از بحث برانگیزترین موضوع‌ها در بین محققانی که به گردشگری مذهبی علاقه مندند ، مفهوم آن ، ارتباط بین زیارت و گردشگری و شناسایی ظرفیت‌های این نوع گردشگری است. هدف این پژوهش ارائه دیدگاهی نو به مقوله گردشگری مذهبی و توسعه آن در استان همدان است. برای این منظور ابتدا مبانی نظری گردشگری مذهبی، مورد مطالعه قرار گرفت. سپس، چارچوب پیشنهادی برای دسته‏بندی جاذبه‏های گردشگری مذهبی ارائه شد و ظرفیت‌های گردشگری مذهبی در استان معرفی گردید و برای دسترسی به آنها، مسیرهای این نوع گردشگری در سطح استان تعریف شده‌اند. بنا بر یافته‏های تحقیق و شاخص‏های معین شده 11 مسیر گردشگری مذهبی در استان پیشنهاد شده است. روش تحقیق این مطالعه، مشاهده مستقیم ظرفیت‌ها‌ی محدوده مورد بررسی و استفاده از مطالعات آرشیوی و اطلاعات ثانویه است. در پایان، پیشنهادهایی برای توسعه گردشگری مذهبی در استان بیان شده است.}, keywords_fa = {religious tourism,tourism,pilgrimage,tourism attraction,tourism routs,Hamedan}, url = {http://journal.iams.ir/article_161.html}, eprint = {http://journal.iams.ir/article_161_dda30225cf8b42e26a5dcd011d3e534b.pdf} } @article { author = {Ali, Samad and Ebrahimi, Abdolhamid and bafandeh Zendeh, Alireza}, title = {Presenting a model for the effectiveness of relationship marketing strategies in Iran’s banking industry: A study on the Tabriz Keshavarzi Bank}, journal = {Iranian journal of management sciences}, volume = {8}, number = {30}, pages = {81-106}, year = {2013}, publisher = {Iranian Academy of Management science}, issn = {2717-2619}, eissn = {2717-2619}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {Relationship marketing strategies,Relationship quality,Customer loyalty,customer share,word-of-mouth}, title_fa = {تدوین مدلی برای اثربخشی استراتژی¬های بازاریابی رابطه¬مند در صنعت بانکداری ایران : مورد مطالعه بانک¬ کشاورزی تبریز}, abstract_fa = {چکیده طی دو دهه گذشته بازاریابی رابطه­مند یکی از حوزه­های مطرح برای انجام تحقیقات در زمینه بازاریابی بوده و در عمل نیز به عنوان هسته اصلی استراتژی­های بازاریابی نقش ایفا کرده است. هدف مقاله حاضر ارائه مدلی جهت ارزیابی اثربخشی استراتژی­های بازاریابی رابطه­مند در صنعت بانکداری ایران است. در این مدل، ابتدا تاثیر استراتژی­های بازاریابی رابطه­مند بر کیفیت رابطه و سپس تاثیر کیفیت رابطه بر پاسخ­های رفتاری و نگرشی مشتری بانک مورد آزمون قرار گرفته است. مشتریان بانک کشاورزی بعنوان جامعه آماری انتخاب شد و تعداد 417 مشتری با تکمیل پرسشنامه، در تحقیق مشارکت کردند. فرضیه­های تحقیق با استفاده از تکنیک مدل­سازی معادلات ساختاری مورد آزمون قرار گرفت. یافته­ها نشان داد که استراتژی­های توسعه ارتباطات، توسعه شایستگی کارکنان و سرمایه­گذاری در رابطه، بر ارتقا کیفیت رابطه بین بانک و مشتری تاثیرگذار می­باشند ولی، مدیریت تعارض تاثیری بر کیفیت رابطه ندارد. همچنین نتایج نشان داد که کیفیت رابطه بین بانک و مشتری بر وفاداری، تبلیغات دهان به دهان و سهم مشتری تاثیر مثبتی دارد.}, keywords_fa = {Relationship marketing strategies,Relationship quality,Customer loyalty,customer share,word-of-mouth}, url = {http://journal.iams.ir/article_162.html}, eprint = {http://journal.iams.ir/article_162_829c522a289dd0a4855d5d92fa031400.pdf} } @article { author = {Haghighi, Mohammad and Karimi, Masood and Borhanzadeh, Eliya}, title = {Customer trust in employees of department stores: A Study on Shahrvand Chain Stores of Tehran)}, journal = {Iranian journal of management sciences}, volume = {8}, number = {30}, pages = {107-126}, year = {2013}, publisher = {Iranian Academy of Management science}, issn = {2717-2619}, eissn = {2717-2619}, doi = {}, abstract = {The purpose of this study is to examine the customer trust in employees of Shahrvand Chain Stores in Tehran. Trust is one of the important determinants which has positive consequences in inter-personal relationships of customers and staff of department stores. Given this significant issue based on a review of literature, four trust dimensions of competence, benevolence, integrity and predictability were chosen to be studied. A sample of 400 customers from different branches of Shahrvand stores; Kashanak, Beihaghi, Mahallati and Azadegan; were selected on a cluster sampling basis. Data was collected by using a customized questionnaire which has been derived from Dietz and Den Hartog model. The data has been analyzed by using t-test, ANOVA and exploratory and confirmatory factor analysis. The findings show that the customers had put much importance to the fore-mentioned dimensions, but they were less satisfied by the way the department store staff had treated them.}, keywords = {Competitive capability,export performance,citrus fruits}, title_fa = {اعتماد مشتریان به کارکنان فروشگاه¬های بزرگ: مطالعه در فروشگاه¬های زنجیره¬ای شهروند تهران}, abstract_fa = {اعتماد یکی از عوامل مهمی است که پیامدهای بسیار مثبتی در سطوح گوناگون فردی، میان­فردیو ساختاری دارد. با توجه به اهمیت این مقوله مهمدر این پژوهشبا به کارگیری روش کمّی، میزان اهمیت هر یک از متغیرهای تشکیل­دهنده اعتماد مشتریان به کارکنان فروشگاههای شهروند سطح تهرانمیزان رضایت این مشتریان بر مبنای همان ابعاد بررسی شده است.نمونه آماری پژوهش را 400 مشتری تشکیل می­دهده که از چهار شعبه مختلف با روش نمونه گیری مطبق انتخاب شده­اه­اند. در این پژوهش با اتکا بر ادبیات تحقیق از چهار متغیر تشکیل­دهنده اعتماد شامل شایستگی، نیک­خواهی، وفای­به­عهد و پیش­بینی­پذیری به منظور سنجش این سازه استفاده شده است. داده­های گردآوری­شده با استفاده از آزمونهای تی، آنوا، و تحلیل عاملی اکتشافی و تائیدی تجزیه­و­تحلیل گردیده است. یافته­های پژوهش حاکی از آن است که هر چهار بعد مذکور از دیدگاه مشتریان این فروشگاه­ها حائز اهمیت فراوان بوده اما همان مشتریان از منظر این چهار بعد، از این کارکنان رضایت ندارند. همچنین چهار مولفه حسن­نیت، پایبندی به تعهدات و همکاری کارکنان، تشکیل­دهنده بعد نیک­خواهی آنان است. وفای­به­عهد کارکنان نیز شامل اخلاق خوب، ارائه رهنمود شفاف، پاسخگو یی، صبوری، پیگیری و صرف وقت است. برقراری ارتباط، انتقال اطلاعات، تجربه و علاقمندی به کار معرف بعد شایستگی و دردسترس بودن، نظم و ثبات رفتار بیانگر پیش­بینی­پذیری کارکنان می­باشد.}, keywords_fa = {Competitive capability,export performance,citrus fruits}, url = {http://journal.iams.ir/article_163.html}, eprint = {http://journal.iams.ir/article_163_a6dddc0fea739e4453acf1f935ea6fe4.pdf} } @article { author = {Soltani Delgosha, mohammad and Shafiee, Akram}, title = {Identification and extraction of the components of business process management governance using the Meta-synthesis method}, journal = {Iranian journal of management sciences}, volume = {8}, number = {30}, pages = {127-146}, year = {2013}, publisher = {Iranian Academy of Management science}, issn = {2717-2619}, eissn = {2717-2619}, doi = {}, abstract = {Business process management is a widely known approach focused on aligning processes of an organization in order to achieve improved efficiency and client satisfaction. Business process management governance is a set of guidelines and processes that aimed to organizing all of BPM activities and initiatives. The purpose of this study is to identify the components of BPM governance. To achieve this end, a survey was conducted among 12 academics and 18 organizational experts. A meta-synthesis method was applied in order to identify the components. To examine the components we used the binominal distribution. The findings show priorities are: project prioritization, governance, organizational structure, support, evaluation mechanism (and rewards), standards, overall objectives, tasks, roles, responsibilities, best practices and services respectfully.}, keywords = {business process,business process management,business process management governance,meta-synthesis}, title_fa = {شناسایی و استخراج مولفه‌های حاکمیت مدیریت فرآیند کسب‌وکار با استفاده از روش "فراترکیب"}, abstract_fa = {چکیده مدیریت فرآیند کسب‌و‌کار یک رویکرد شناخته شده است که تمرکز آن بر همسویی فرآیندهای یک سازمان به منظور دستیابی به بهبود کارایی و رضایت مشتری است. حاکمیت یک الزام مهم برای موفقیت اقدامات مدیریت فرایند و شامل مجموعه‌ دستورالعمل‌ها و فرآیندهایی است که بر سازماندهی تمامی فعالیت‌ها و اقدامات مدیریت فرآیند کسب‌و‌کار تمرکز دارد. بنابراین شناسایی مولفه‌های حاکمیت پیش‌زمینه‌ای اساسی در موفقیت فرایندهای سازمان و متعاقب آن بهبود عملکرد سازمان است. پژوهش حاضر در راستای شناسایی مولفه‌های حاکمیت مدیریت فرآیند کسب‌وکار انجام شده است. در این پژوهش 15 مولفه با استفاده از روش فراترکیب یا متاسنتز شناسایی و به منظور بررسی و صحه‌گذاری یافته‌ها از پرسشنامه‌ خبرگان استفاده شد. انتخاب نمونه به صورت هدفمند صورت گرفت و جامعه آماری شامل خبرگان و متخصصان حوزه مدیریت فرآیند کسب‌وکار در دانشگاه‌ها و سازمان‌های ایران و نمونه آماری شامل 12 نفر از خبرگان دانشگاهی و 18 نفر از خبرگان سازمانی بودند که به سوالات پرسشنامه پاسخ دادند. برای بررسی مولفه‌ها از توزیع دوجمله‌ای استفاده شد که در نهایت با توجه به نظرسنجی انجام شده از خبرگان 10مولفه‌ نهایی اولویت‌بندی پروژه‌ها، ساختار سازمانی‌ حاکمیت، پشتیبانی، مکانیزم‌های ‌ارزیابی (وپاداش)، استانداردها، هدف کلان، وظایف، نقش‎ها و مسئولیت‌ها، بهترین رویه‌ها، و سرویس‌ها، به ترتیب از بیشترین اهمیت برخوردارند.}, keywords_fa = {business process,business process management,business process management governance,meta-synthesis}, url = {http://journal.iams.ir/article_164.html}, eprint = {http://journal.iams.ir/article_164_fbfd3ea641f313685df5d94994ae0f15.pdf} }