@article { author = {}, title = {Studying the Organizational Citizenship Behaviors of Faculty Members: A Study in Sharif University of Technology}, journal = {Iranian journal of management sciences}, volume = {4}, number = {شماره 14}, pages = {1-30}, year = {2009}, publisher = {Iranian Academy of Management science}, issn = {2717-2619}, eissn = {2717-2619}, doi = {}, abstract = {Iran's success in knowledge generation partly depends on organizational citizenship behaviors of universities' faculty members. Although a considerable number of studies have worked on OCB, little attention has been paid to educational settings. Taking advantage of qualitative research semi-structured interview, 22 faculty members have been interviewed. Theme analysis of the interviews has resulted in different themes which can be categorized in five areas: executive, social, educational, research and student affairs in three levels (individual, collegial and university level).}, keywords = {Extra role behaviors,Organizational citizenship behaviors,Higher education leadership,Faculty member,Qualitative Research}, title_fa = {شناسایی عوامل مؤثر بر رفتارهای فراتر از نقش اعضای هیئت علمی دانشگاه‏ها: مطالعه‏ای در دانشگاه صنعتی شریف}, abstract_fa = {موفقیت جنبش نرم‏افزاری و تولید علم در کشور نیازمند رفتارهای فرانقش اعضای هیئت علمی است. علی‏رغم تعدد مطالعات دربارة رفتارهای فرانقش سازمانی در حوزة سازمان‏های تجاری و صنعتی، مطالعات اندکی در این‏باره در دانشگاه‏ها انجام شده است. تحقیق حاضر با استفاده از روش کیفی با انجام مصاحبه‏های نیمه‏ساختار‏یافته با بیست و دو نفر از اعضای هیئت علمی دانشگاهی در شهر تهران که به صورت تصادفی انتخاب شده بودند انجام گردید. با توجه به تجزیه و تحلیل مضمون (تِم) پاسخ‏های ارائه‏شده به نظر می‏رسد که این گونه رفتارها را بتوان در پنج حوزة اجرایی، دانشجویی، ترویجی‏ـ‏اجتماعی، آموزشی و پژوهشی دسته‏بندی کرد. همچنین در این مقاله بر اساس یافته‏ها علل احتمالی بروز این رفتارها در سطوح فردی، دانشکده‏ای و دانشگاهی پیشنهاد شده‏اند.}, keywords_fa = {Extra role behaviors,Organizational citizenship behaviors,Higher education leadership,Faculty member,Qualitative Research}, url = {http://journal.iams.ir/article_53.html}, eprint = {http://journal.iams.ir/article_53_d0986b94c34e0bff0d707904fe97ad83.pdf} } @article { author = {}, title = {Multi-Dimensional Constructs, Variations, and Verifications}, journal = {Iranian journal of management sciences}, volume = {4}, number = {شماره 14}, pages = {31-62}, year = {2009}, publisher = {Iranian Academy of Management science}, issn = {2717-2619}, eissn = {2717-2619}, doi = {}, abstract = {There are several multi-dimensional constructs in management literature for which scholars have not determined the relation between the construct and its dimension. This article aims at introducing different kinds of multi-dimensional constructs and explaining their various relations with the corresponding dimensions. In planning a research, not only the theoretical relation between multi-dimensional construct and its dimensions but also the relation between dimensions and indictors need to be taken into account. Failure to recognize the relation between dimensions and indictors will give rise to an increase in measurement error in verification of the construct. This paper offers different models of the relation between dimensions and indictors and also expresses a variety of multi-dimensional constructs verification methods based on their types.}, keywords = {Multi-Dimensional Constructs,Reflective Measurement Model,Composite Measurement Model,Verifications}, title_fa = {ساختارهای چندبعدی، انواع و اعتبارسنجی}, abstract_fa = {ساختارهای چندبعدی بسیاری در ادبیات مدیریت وجود دارند که محققان ارتباطات بین ساختار کلی و ابعادش را مشخص نکرده‎اند. این در حالی است‎ که نوع ساختار چندبعدی تأثیر به‏سزایی در روش اعتبارسنجی و تفسیر آن دارد. در این نوشتار سعی شده است که انواع ساختارهای چندبعدی معرفی و انواع ارتباطات میان آن‎ها و ابعادشان تشریح شود. هنگام طرح‎ریزی یک مطالعه، علاوه بر توجه به ارتباطات تئوریکی بین ساختار چندبعدی و ابعادش، ارتباطات بین ابعاد و شاخص‎ها نیز باید بررسی شود. مشخص نکردن ارتباطات بین ابعاد و شاخص‎ها باعث افزایش خطای اندازه‎گیری در اعتبارسنجی ساختار چندبعدی می‎شود. در این تحقیق، مدل‎های متفاوت ارتباطات بین ابعاد و شاخص‎ها نیز ارائه شده است. همچنین روش‎های گوناگون اعتبارسنجی ساختارهای چندبعدی، به تفکیک انواع مدل‎ها بیان شده است. این مقاله راهنمایی برای محققان و دانشجویان تحصیلات تکمیلی به‎خصوص در رشتة مدیریت است تا ایشان را در مدل‎سازی هدایت کند و بر اعتبار نتایج و یافته‎هایشان بیافزاید.}, keywords_fa = {Multi-Dimensional Constructs,Reflective Measurement Model,Composite Measurement Model,Verifications}, url = {http://journal.iams.ir/article_54.html}, eprint = {http://journal.iams.ir/article_54_af65ba1eda72bbcc1b4090deaf9846ed.pdf} } @article { author = {}, title = {Churn Analysis for an Iranian Mobile Operator Customers; Using Data Mining}, journal = {Iranian journal of management sciences}, volume = {4}, number = {شماره 14}, pages = {63-92}, year = {2009}, publisher = {Iranian Academy of Management science}, issn = {2717-2619}, eissn = {2717-2619}, doi = {}, abstract = {To avoid customer churn it is important for organizations to analyze their customers' behaviors and needs. In this paper attitudes leading to customer churn in a mobile operator are investigated. Logistic Regression Analysis is applied to analyze profile data of 3150 registered users of a mobile operator in Iran. Results show that customer complaint number, the extent of service use, and demographic characteristics of users are the most important factors affecting customer churn. Moreover, results of hierarchical regression analysis show that customer status (active or inactive) plays a mediating role between customer churn and customer profile.}, keywords = {Customer relationship management,Customer Survival,Customer Churn,data mining,Mediating Effect,Mobile Phone Services}, title_fa = {تحلیل رویگردانی مشتریان، بررسی وضعیت یکی از اپراتورهای تلفن همراه ایران با کمک روش‏های داده‏کاوی}, abstract_fa = {سازمان‏ها برای پیروزی در میدان رقابت جهانی نیاز به شناخت و پایش رفتار مشتریان خود دارند تا بتوانند برای نگهداری آن‏ها زودتر از دیگران تمایلات و رفتارهایشان را پیش‏بینی کنند. این تحقیق به شناسایی خصیصه‏های منجر به رویگردانی مشتریان به مثابه گران‏قیمت‏ترین دارایی سازمان می‏پردازد. برای این کار، از داده‏های مربوط به رفتار یک‏سالة 3150 تن از مشترکین یکی از اپراتورهای تلفن همراه اعتباری در ایران که به طور تصادفی از پایگاه دادة مرکز تماس اپراتور استخراج شده‏اند، استفاده شده است. روش تحلیلی مورد استفاده، روش لاجیستیک رگرسیون دو‏سطحی است. نتایج این تحقیق نشان می‏دهد که نارضایتی مشتری، میزان استفاده از خدمات ارائه‏شده و نیز مشخصه‏های دموگرافیک مشترک مهم‏ترین تأثیر را بر تصمیم او مبنی بر رویگردانی یا ماندگاری دارند. همچنین نشان می‏دهند که وضعیت مشتری (وضعیت فعال یا غیر‏فعال)، میان رویگردانی و ماندگاری، اثر واسطه‏ای دارد.}, keywords_fa = {Customer relationship management,Customer Survival,Customer Churn,data mining,Mediating Effect,Mobile Phone Services}, url = {http://journal.iams.ir/article_55.html}, eprint = {http://journal.iams.ir/article_55_aa185442bd324c48ded043b755cd02b6.pdf} } @article { author = {}, title = {Factors Affecting Knowledge Workers' Empowerment in Petroleum Industry}, journal = {Iranian journal of management sciences}, volume = {4}, number = {شماره 14}, pages = {93-119}, year = {2009}, publisher = {Iranian Academy of Management science}, issn = {2717-2619}, eissn = {2717-2619}, doi = {}, abstract = {The main purpose of this research is to identify and rank the factors affecting knowledge-workers' empowerment. Knowledge-workers' empowerment is considered as dependent variable and independent variables are specified in five categories: knowledge-workers' profile, job nature, leadership style, organizational culture, and organizational structure. A sample of 202 knowledge-workers has been studied. Multiple regression, factor analysis, and structural equations analysis were used and findings show that knowledge-workers' empowerment is affected by all the five mentioned determinants}, keywords = {Empowerment,knowledge-worker,Research Institute of Petroleum Industry}, title_fa = {عوامل مؤثر بر توانمندسازی دانشگران پژوهشگاه صنعت نفت}, abstract_fa = {هدف اصلی پژوهش حاضر این است که عوامل و متغیر‌های مختلفی را که می‌توانند بر توانمندسازی دانشگران در پژوهشگاه صنعت نفت تأثیر داشته باشند، شناسایی و رتبه‌بندی کند. در این پژوهش، توانمندسازی دانشگران به عنوان متغیر وابسته در نظر گرفته شده است و مجموعة عواملی که به عنوان متغیرهای مستقل در نظر‌ گرفته شده‌اند در پنج مقولة ویژگی‌های فردی، ماهیت شغل، سبک رهبری، فرهنگ سازمانی و ساختار سازمانی طبقه‌بندی شده‌اند. جامعة آماری این تحقیق را 730 نفر دانشگر پژوهشگاه صنعت نفت تشکیل می‌دهند و با توجه به نمونه‌‌گیری انجام‏شده، تعداد 202 نفر از این جامعه مورد مطالعه قرار گرفتند. بر اساس نتایج حاصل از پژوهش، متغیرهای مرتبط با 5 عامل ماهیت شغل، سبک رهبری مدیران، فرهنگ سازمانی، ویژگی‌های فردی و ساختار سازمانی بر عامل توانمندسازی دانشگران تأثیر دارند. اطلاعات به دست آمده از طریق رگرسیون چند‌گانه، تحلیل عاملی و تحلیل معادلات ساختاری مورد تحلیل قرار گرفت. بر اساس تحلیل عاملی مشخص گردید عوامل پنج‏گانه مجموعاً 838/44 درصد از کل متغیرهای اثرگذار بر میزان توانمندسازی دانشگران را توجیه می‌کنند و بر اساس نظریه‌‌های آماری این رقم کاملاً قابل قبول است و می‌توان عوامل پنج‏گانه را عوامل مؤثر بر توانمندسازی دانست.}, keywords_fa = {Empowerment,knowledge-worker,Research Institute of Petroleum Industry}, url = {http://journal.iams.ir/article_56.html}, eprint = {http://journal.iams.ir/article_56_6f95026f8b822a01778ac0dbfe145295.pdf} } @article { author = {}, title = {Measuring Knowledge Management Maturity Level Within Organizations; Using a Developed Maturity Model of Knowledge Management}, journal = {Iranian journal of management sciences}, volume = {4}, number = {شماره 14}, pages = {121-149}, year = {2009}, publisher = {Iranian Academy of Management science}, issn = {2717-2619}, eissn = {2717-2619}, doi = {}, abstract = {This paper specifies and prioritizes factors and variables affecting knowledge management and develops a Knowledge Management maturity model. The developed model has a practical application and shows weaknesses and strengths of a particular organization in comparison with ideal and desirable position in each variable. Using a questionnaire, extracted factors and variables were confirmed and then prioritized by experts. Binomial test, Friedman, chi square and weight mean test were used to analyze the gathered data. At the end the model was tested in two organizations.}, keywords = {Knowledge Management,Knowledge Management Maturity Model,Measurement of Knowledge Management Maturity level,Critical Success Factors (CSF)}, title_fa = {سنجش سطح بلوغ مدیریت دانش در سازمان‌ها از طریق یک مدل بلوغ توسعه‏یافتة مدیریت دانش}, abstract_fa = {امروزه دانش به عنوان یک منبع ارزشمند و راهبردی است. برای هدفمند کردن استفاده از دانش به عنوان یک مزیت رقابتی و راهبردی و نیز سازماندهی مراحل توسعه مدیریت دانش در سازمان، شناخت وضعیت موجود سازمان در زمینه مدیریت دانش و تعیین عوامل مؤثر بر تصمیم‌گیری یک سازمان برای به‌کارگیری و بهبود مدیریت دانش امری ضروری است. این مقاله عوامل و شاخص‌‌های مؤثر بر بلوغ مدیریت دانش را شناسایی کرده، و نیز اولویت ‌بندی شاخص‌ها و تعیین وزن آن‌ها را مد نظر قرارمی‌دهد، سپس به توسعه یک مدل بلوغ مدیریت دانش مبتنی بر این عوامل و شاخص‌ها می‌پردازد و از طریق آن در عمل یک سازمان را می‌سنجد. بررسی و تأیید عوامل و شاخص‌های استخراجی تحقیق و نیز سطح‌بندی عوامل و شاخص‌های تأیید شده در سطوح مدل بلوغ توسعه یافته مدیریت دانش تحقیق از طریق پرسشنامه توسط خبرگان صورت پذیرفته، تجزیه و تحلیل داده‌ها از طریق، آزمون دوجمله‌ای، آزمون فریدمن، آزمون کای دو وروش میانگین موزون بوده است. پس از اصلاح مدل بلوغ توسعه یافته مدیریت دانش که شامل سطوح، عوامل، اولویت‌ها و وزن هر یک از آن‌ها می‌شد، با استفاده از پرسشنامه حوزه نمایندگی ولی‌فقیه در امور حج و زیارت و یک شرکت تولید‌کننده نرم‌افزار همکار فناوری اطلاعات حوزه مربوطه مورد بررسی قرار گرفت و سطح بلو غ آن مشخص گردید. مدل توسعه یافته این تحقیق، نقاط قوت و ضعف سازمان نسبت به حالت ایده‌آل و مطلوب در هر عامل و شاخص را بیان می‌کند، سطح بلوغ مدیریت دانش در سازمان را تعیین می‌کند و به شناخت وضعیت موجود سازمان در عوامل و شاخص‌های مورد نظر مدل کمک می‌کند، ودر راستای بهبود وضعیت جاری سازمان، سازمان را با توجه به اولویت‌بندی شاخص‌ها و عوامل مدل آگاه می‌کند تا با برنامه‌ریزی مناسب و دقیق‌تری وضعیت عوامل و شاخص‌های خود را بهبود دهد و بتواند به سطح بالاتر بلوغ دست‌یابد.}, keywords_fa = {Knowledge Management,Knowledge Management Maturity Model,Measurement of Knowledge Management Maturity level,Critical Success Factors (CSF)}, url = {http://journal.iams.ir/article_57.html}, eprint = {http://journal.iams.ir/article_57_6882191f2104ce7337544a950144cdfe.pdf} } @article { author = {}, title = {A Model of Empowerment to Improve Employees' Performance in Auto Parts Industries of Iran}, journal = {Iranian journal of management sciences}, volume = {4}, number = {شماره 14}, pages = {149-169}, year = {2009}, publisher = {Iranian Academy of Management science}, issn = {2717-2619}, eissn = {2717-2619}, doi = {}, abstract = {The main purpose of this article is to study the relation between psychological empowerment factors and employees' performance in Iran's auto part industry. Using a Delphi technique, determinants of psychological empowerment and employees' performance were identified. Factor analysis and structural equations were then applied to study the relation between the identified factors. Finally a domestic model was provided to help improve employees' Performance}, keywords = {Empowerment,psychological empowerment,performance,Performance Improvement}, title_fa = {الگوی توانمندی برای ارتقای عملکرد کارکنان صنعت قطعه‏سازی خودرو در ایران}, abstract_fa = {موضوع توانمندی بویژه رویکرد روانشناختی، از نگرش¬های نوین در مدیریت منابع انسانی بشمار می¬آید. کارکنان توانمند علاوه بر برخورداری از عملکرد سازمانی مؤثرتر، شاخص¬های بالاتری از بهره¬وری را برای سازمان خود فراهم می¬نمایند و آنان را در مقایسه با رقبایشان پیشروتر و موفق¬تر می¬سازند. هدف اصلی این پژوهش شناسایی رابطه بین مؤلفه¬های توانمندی روانشناختی و عملکرد کارکنان صنعت قطعه‌سازی خودرو کشور در قالب یک الگوی یکپارچه می¬باشد.ابتدا به منظور تعیین شاخصه¬ها و معیارهای احساس توانمندی روانشناختی و عملکرد کارکنان متناسب با شرایط محیط بومی صنعت قطعه¬سازی خودرو کشور، نظرات متخصصین با روش دلفی کسب گردید. سپس ارتباط همزمان شاخصه¬های بدست آمده از روش تحلیل عاملی و تکنیک معادلات ساختاری (جهت دستیابی به ترکیب بهینه این عوامل) مورد بررسی و تحلیل قرار گرفت. در نتیجه این تحلیل، الگوی بومی توانمندی کارکنان صنعت قطعه¬سازی خودرو در جهت ارتقاء و بهبود عملکرد آنان شناسایی و بعنوان روشی کاربردی برای این صنعت ارائه گردید.}, keywords_fa = {Empowerment,psychological empowerment,performance,Performance Improvement}, url = {http://journal.iams.ir/article_58.html}, eprint = {http://journal.iams.ir/article_58_2c2e6d39b4697834f61c4b160ef40526.pdf} }