@article { author = {Haji pour, Bahman and Khassaf Mofrad, Hossein and Hosseini Kashkouiye, Sayyed Mahmoud and Khorshidi, Gholamhosein}, title = {A framework for systemic innovation strategy, case study: sectorial innovation system of medicinal and aromatic plants (MAPs) in Iran}, journal = {Iranian journal of management sciences}, volume = {13}, number = {51}, pages = {1-20}, year = {2018}, publisher = {Iranian Academy of Management science}, issn = {2717-2619}, eissn = {2717-2619}, doi = {}, abstract = {Innovation systems consist of a set of players and institutions that work to obtain specific functions. Structures and functions have interactive effects on each other and it is not possible to separately study them in a systemic and comprehensive manner. Structures, will shape functions and functions condition structures accordingly. Furthermore, innovation systems are frequently, facing possible challenges and failures. These failures could be classified into three general categories; Structural failures, Market failure and System transition failure. The purpose of this study is to present a comprehensive and systemic analysis on Iran’s sectoral innovation of  medicinal and aromatic plants (MAP) system. We used a three-folded functional- structural-transitional conceptual framework to analyze MAP innovation system . In this case study research we collected data from different sources including public and archival data, interviews, direct research and participant observation. Results show that the Iran’s medicinal and aromatic plants sector has multiple structural failures that is unable to shape the desired functions expected from an innovation system. We present, some policy recommendations to overcome the  sector challenges.}, keywords = {Systemic innovation strategy,innovation system,functional-structural-transitional analysis,medicinal and aromatic plants (MAPs) sector}, title_fa = {چارچوبی برای راهبرد نظام مند نوآوری: مطالعه موردی بخش گیاهان داروئی ومعطر در ایران}, abstract_fa = {نظام نوآوری متشکل از مجموعه­ای از بازیگران و نهادهایی است که برای تحقق کارکردهایی مشخص فعالیت می­کنند. ساختارها و کارکردها دارای اثر متقابل بر یکدیگر هستند و در یک تحلیل نظام­مند و جامع از نظام نوآوری نمی­توان این دو را به صورت مجزا مورد بررسی قرار داد. ساختارهای مناسب، کارکردها را شکل می­دهند و کارکردها نیز می­توانند به تدریج شکل­دهنده ساختارها در نظام نوآوری باشند. علاوه بر این نظام نوآوری همواره با مجموعه­ای از چالش­ها و شکست­های محتمل روبروست. این شکست­ها می­توانند در سه دسته کلی شکست­ ساختاری، شکست بازار و شکست گذار تقسیم­بندی شوند. در این مقاله، سعی شده تا تحلیلی جامع و نظام­مند از نظام نوآوری در بخش گیاهان دارویی و معطر کشور ایران با استفاده از این چارچوب مفهومی سه سطحی ارائه شود. روش مورد استفاده در این پژوهش موردکاوی است که برای جمع­آوری داده­ها از طیف متنوعی از روش ها مانند مصاحبه، مشاهده میدانی، مشاهده مشارکتی و اسناد بالادستی استفاده شده است. نتایج بیانگر آن است که این بخش با شکست­های سیستمی متعددی روبروست که امکان تحقق کارکردهای مطلوب و موردنظر نظام نوآوری را از آن سلب کرده است. در پایان برخی رهنمودهای سیاستی برای رفع این مساله، معرفی شده­اند.}, keywords_fa = {Systemic innovation strategy,innovation system,functional-structural-transitional analysis,medicinal and aromatic plants (MAPs) sector}, url = {http://journal.iams.ir/article_289.html}, eprint = {http://journal.iams.ir/article_289_e8744a3f3abbb06fae1039a81f95cced.pdf} } @article { author = {SEDAGHAT AHANGARI HOSSEIN ZADEH, VAHID and Khodadad Hosseini, Seyed Hamid and Kordnaeij, Asadollah and Lolaavar, Mansoureh}, title = {Designing and Explaining Customer Loyalty Model in a Multicultural Environment}, journal = {Iranian journal of management sciences}, volume = {13}, number = {51}, pages = {21-40}, year = {2018}, publisher = {Iranian Academy of Management science}, issn = {2717-2619}, eissn = {2717-2619}, doi = {}, abstract = {One of the goals of marketing is to turn consumers into loyal customers. So, the interaction between customers and sellers is of particular importance. The purpose of this paper is to identify the factors contributing to the market culture, salesperson culture, salesperson behavior and environment as well as the impact of these factors on customer loyalty in Tehran’s coffee shops. We conducted a sample survey in which twenty five coffee shops participated. A questionnaire distributed among four hundreds customers of these coffee shops. Findings show that competition as an environmental factor, socialization, customer-orientation, hospitality as dimensions of market culture, respect and responsiveness as salesperson culture as well as customer care and effective listening affect customer loyalty. Furthermore, we found a causal relationships between multi-cultural environment and market and salesperson culture; market culture and salesperson culture and behavior and finally salesperson behavior on customer loyalty.}, keywords = {Multi-Cultural Environment,Market Culture,Salesperson Culture,Salesperson Behavior,Customer loyalty}, title_fa = {طراحی و تبیین مدل وفاداری مشتریان در محیط چند فرهنگی}, abstract_fa = {از جمله اهداف بازاریابی، تبدیل مصرف کننده به مشتری وفادار بوده و در این راستا تعامل و ارتباط فروشنده با مشتری از اهمیت ویژه ای برخوردار می باشد. هدف این پژوهش، شناسایی عوامل سازنده فرهنگ بازار،فرهنگ فروشنده، رفتار فروشنده و محیط و چگونگی تاثیر این عوامل بر ایجاد وفاداری مشتریان در کافی شاپ های شهر تهران است. این پژوهش پیمایشی با مشارکت تعداد 25 کافی شاپ و 400 نفر مشتریان آنها انجام گردید. یافته های پژوهش نشان داد، رقابت به عنوان عامل محیطی، اجتماعی سازی، مشتری مداری، مهمان نوازی به عنوان عوامل فرهنگ بازار، احترام و پاسخگویی به عنوان فرهنگ فروشنده و مراقبت کردن و شنونده خوب بودن به عنوان رفتارهای مطلوب فروشنده، بر وفاداری مشتری تاثیر گذارند. همچنین،نتایج نشان داد محیط چند فرهنگی بر فرهنگ بازارو فروشنده; فرهنگ بازار بر رفتار وفرهنگ فروشنده; فرهنگ فروشنده بر رفتار فروشنده و رفتار فروشنده بر وفاداری مشتری تاثیرگذار است.}, keywords_fa = {Multi-Cultural Environment,Market Culture,Salesperson Culture,Salesperson Behavior,Customer loyalty}, url = {http://journal.iams.ir/article_290.html}, eprint = {http://journal.iams.ir/article_290_a81b4109b8c561668b64948e96954c96.pdf} } @article { author = {Hissein poor, Davood and Madani, javad}, title = {Formulating an Anti money laundering Pattern using Stakeholder Interact of Economic Institutions}, journal = {Iranian journal of management sciences}, volume = {13}, number = {51}, pages = {41-60}, year = {2018}, publisher = {Iranian Academy of Management science}, issn = {2717-2619}, eissn = {2717-2619}, doi = {}, abstract = {The process of interacting economic institutions is one of the main pillars of any political system and an integral part of a state decision-making processes. The interaction of these institutions is vital for halting corruption as a major obstacle to developmental purposes.  One of the manifestation of institutional corruption in our country is money laundering that is done by economic institutions, particularly the banking system. The purpose of this study is to design an antimoney laundering model by the means of the country’s economic stakeholders interaction. We first used an exploratory sequential approach to collect qualitative data to be examined by thematic analysis; then quantitative data was collected and analyzed. We extracted 285 indicators, 59 main themes, 16 organizing themes and 5 pervasive themes from interviews and literature reviews.  The results show that the interactive policy framework for combating money laundering in the Iran's Banking System demands  participatory and managerial measures and requires the intelligence and interacting partners, in order to achieve the relevant goals.  }, keywords = {Money laundering,Anti-money laundering,Interact,Interactive Policy making,Economic Institutions}, title_fa = {تدوین الگوی مبارزه با پول‌شویی با استفاده از تعامل ذینفعان نهادهای اقتصادی}, abstract_fa = {فرآیند تعامل نهادهای اقتصادی از ارکان اصلی نظام کشورها و بخش جدایی ناپذیر سیستم تصمیم‌گیری دولتهاست. تعامل این نهادها نقش مهمی را در پیشرفت و توسعه جوامع ایفا می کند. از آنجایی که در اسنادبالادستی کشور ما، مبارزه با فساد از اصلی ترین اقدامات است؛ لذا نیاز است تا با مصادیق مربوط به آن نیز مقابله شود. پولشویی یکی از مهمترین مصادیق فساد است که اکثر اوقات از طریق نهادهای اقتصادی و ذینفعان آنها، بالاخص سیستم بانکداری صورت می گیرد. هدف پژوهش حاضر تدوین الگوی مبارزه با پول‌شویی با استفاده از تعامل ذینفعان نهادهای اقتصادی است. این تحقیق، باروش آمیخته (شامل دو طیف مطالعه کیفی و کمی) بااستفاده از رویکرد متوالی اکتشافی انجام شد. ابتدا داده های کیفی با روش تحلیل مضمون؛ و سپس داده‌های  کمی جمع‌آوری و تحلیل شدند. از داده های مصاحبه و مرور ادبیات، 285 شاخص استخراج شدند که از میان این شاخص ها، 59 مضمون اساسی، 16مضمون سازمان دهنده و 5 مضمون فراگیر شناسایی شد. نتایج تحقیق نشان داد که الگوی مبارزه با پول‌شویی،  تدابیر مدیریتی ومشارکت جویانه ای راطلب می کند که نیازمند اشراف اطلاعاتی و بهره‌گیری از مشارکت‌ تعاملانه ذینفعان اقتصادی کشوراست.}, keywords_fa = {Money laundering,Anti-money laundering,Interact,Interactive Policy making,Economic Institutions}, url = {http://journal.iams.ir/article_291.html}, eprint = {http://journal.iams.ir/article_291_3434aef73fa4632d12424046cde5128c.pdf} } @article { author = {Ahani, Mona and Mousakhani, Morteza and Afshar Kazemi, Mohammad Ali}, title = {Future Studies of Good Governance in Iran: A Scenario Approach}, journal = {Iranian journal of management sciences}, volume = {13}, number = {51}, pages = {61-80}, year = {2018}, publisher = {Iranian Academy of Management science}, issn = {2717-2619}, eissn = {2717-2619}, doi = {}, abstract = {Over the past two decades, the study of good governance has been at the forefront of the world's scientific and international circles, especially in developing countries. It is argued that the path to development is due to the provision of quality governance in many countries. This study aims to write three scenarios about the future of good governance in Iran and to provide an analysis of the future by using scenario-writing as one of the methods of future studies. In this paper, by designing and criticizing three scenarios in the discussion, we examine the "past in the future" scenario using the time series analysis method; "Probability" scenario using a cross-impact analysis method; and The "optimistic" scenario based on the Iran’s twenty-year vision plan. The findings of the research in the first and second scenarios indicate that how much attention and importance should be paid to the indicators and their prioritization in order to promote the level of good governance in the country. The third scenario shows the distance and the rank of each country in the region based on the prospectus. At the end, suggestions are made for future research.}, keywords = {Future Studies,Scenario Writing,good governance}, title_fa = {آینده پژوهی حکمرانی خوب در ایران: با رویکرد سناریونویسی}, abstract_fa = {مطالعه حکمرانی خوب در دو دهه اخیر مورد توجه محافل علمی جهان به ویژه کشورهای در حال توسعه قرار گرفته است. چرا که بدون شک مسیر دستیابی به توسعه، از حکمرانی با کیفیت در کشورها  سرچشمه می‌گیرد. این مطالعه تلاش می‌کند با استفاده از سناریونویسی به عنوان یکی از شیوه‌های آینده پژوهی، به طرح برخی سناریوهای مطرح درباره آینده حکمرانی خوب در کشور پرداخته و تحلیلی از آینده ارائه دهد. این پژوهش با طرح و نقد سه سناریو، به بررسی سناریو «گذشته در آینده» با استفاده از روش تحلیل سری زمانی؛ سناریو «محتمل» با استفاده از روش تحلیل تأثیر متقابل؛ و سناریو «خوش‌بینانه» بر مبنای سند چشم‌انداز بیست ساله، می‌پردازد. یافته­های پژوهش در سناریو اول و دوم ، میزان توجه و اهمیت به شاخص­ها و اولویت‌بندی آنهارا به منظور ارتقای سطح حکمرانی خوب در کشور توصیف می کند.در سناریوی سوم، میزان فاصله هر شاخص تا برترین کشور، در سطح کشورهای منطقه بر اساس سند چشم‌انداز را نشان می­دهد. در پایان بر مبنای یافته­های پژوهش پیشنهادهایی برای پژوهش­های آتی ارائه شده است.  }, keywords_fa = {Future Studies,Scenario Writing,good governance}, url = {http://journal.iams.ir/article_292.html}, eprint = {http://journal.iams.ir/article_292_a2a936977a5f5e0d138eb31cdad48de7.pdf} } @article { author = {Divandari, Ali and Hashemi, Mohammad Sadegh and Moeinian, Amin}, title = {A Behavioural Approach to Corporate Governance: Theories and Methodologies}, journal = {Iranian journal of management sciences}, volume = {13}, number = {51}, pages = {61-80}, year = {2018}, publisher = {Iranian Academy of Management science}, issn = {2717-2619}, eissn = {2717-2619}, doi = {}, abstract = {Abstract Most of the studies oncorporate governance that have been conducted thus far are based on Agency Theory and are mainly focused on the structural approach. These studies which are mostly have done by accounting and finance scholars, do not represent  the board members real behavior and interactions among the players as well. Therefore, the board decision-making processes has remained a black box for those researchers specializing strategy and organizational behavior. This study aims to systematically review the corporate governance  researches  that have been particularly focused on organizational behavior perspective.  The research question is what scholars have published so far on theory and methods in this area of study? We used a systematic literature review applying a qualitative Meta-synthesis approach. We found 140 articles from which 78 articles with average JIF score 4.34, were selected. From coding process we recorded 1404 descriptive and 337 content analysis codes which revealed 28 theories that have been classified in three categories of “Board Role Theories”, “General Theories” and “Social Psychological Theories”. Findings show that until now most of the studies are based on the Agency Theory, using  quantitative  data with cross-sectional research design unable to perfectly explore the processes and dynamics of board meetings. Based on the findings , in order to better understand the processes and dynamics of board members behavior, we suggest that researchers consider mixed research designs  and  collect  primary data from interviews, and direct observations, instead of relying on archival data that comes out  from securities market databases.  }, keywords = {Corporate Governance,Behavioral Approach,Board Processes,Systematic Literature Review,meta-synthesis,Social Psychological Theories}, title_fa = {رویکرد رفتاری به حاکمیت شرکتی: نظریه‌ها و روش‌شناسی پژوهش‌ها}, abstract_fa = {بیشتر تحقیقات حاکمیت شرکتی، با تمرکز بررویکرد ساختاری، برپایه نظریه نمایندگی و توسط محققین حوزه حسابداری و مالی انجام‌گرفته و رفتار واقعی اعضای هیئت‌مدیره کمتر مورد مطالعه بوده است. ازاین‌رو، فرایندهای تصمیم‌گیری هیئت‌مدیره به‌عنوان جعبه سیاه، برای محققین حوزه‌های استراتژی و رفتار سازمانی باقی‌مانده است. هدف این تحقیق مروری نظام مند به پژوهش های رویکرد رفتاری به حاکمیت شرکتی  و پاسخ  به این سؤال است که محققین رفتاری از چه نظریه‌ها و روش‌های پژوهشی در حوزه حاکمیت شرکتی استفاده کرده­اند؟. در  این تحقیق فراترکیب، 78 مقاله با شاخص تاثیرگذاری 4.34 کد گذاری شدند و در نتیجه 1404 کد توصیفی و 337 کد محتوایی ثبت گردید. بدین ترتیب، 28 نظریه شناسایی شد که در قالب سه مقوله «نظریه‌های مرتبط با نقش هیئت‌مدیره»، «نظریه‌های عمومی» و «نظریه‌های روانشناسی اجتماعی» دسته‌بندی گردید. نتایج همچنین نشان داد که بیشتر تحقیقات، بنیان نظریه نمایندگی داشته و از روش‌های کمّی و طرح‌های تحقیق مقطعی بهره برده­اند. پیشنهاد می‌گردد نویسندگان در آینده به گردآوری داده‌های اولیه از طریق پیمایش، مصاحبه و مشاهده و بااستفاده از روش‌های کیفی و آمیخته و نیز با طرح‌های تحقیق طولی، به توسعه نظریه‌های اقتضایی برای فهم پویایی‌های فرایندهای هیئت‌مدیره بپردازند.}, keywords_fa = {Corporate Governance,Behavioral Approach,Board Processes,Systematic Literature Review,meta-synthesis,Social Psychological Theories}, url = {http://journal.iams.ir/article_293.html}, eprint = {http://journal.iams.ir/article_293_f4248383dc0939f052c9619cdfc4c84c.pdf} } @article { author = {amini, salar and Rahimi, Gholamreza}, title = {Investigating the Effect of Effective Organizational Lost on Financial Performance with Emphasis on Mediating Organizational Agility (Case Study: General Tax Administration of West Azarbaijan Province)}, journal = {Iranian journal of management sciences}, volume = {13}, number = {51}, pages = {81-100}, year = {2018}, publisher = {Iranian Academy of Management science}, issn = {2717-2619}, eissn = {2717-2619}, doi = {}, abstract = {Organizations tend to consider the use of intentional organizational forgetting capacity as a tool to improve their financial performance. This paper aims to study the relationship of intentional organizational forgetting and financial performance with a focus on mediating role of organizational agility. The statistical population of this sample survey descriptive research consists of 845 employees of the Tax Administration offices in West Azarbayjan Province from which a sample of 278 employees were selected using Cochrane method. We distributed a standard questionnaire for collecting data and two software of SPSS and LISREL for data analysis. We also used  the Pearson correlation coefficient  and structural equation  in statistical analysis. Findings show that there are positive relationships between intentional organizational forgetting and organizational agility and organizational agility (0.92) on financial performance as well.}, keywords = {Purposeful forgetting,Financial performance,organizational agility}, title_fa = {رابطه فراموشی سازمانی هدفمند و عملکرد مالی با تاکید بر نقش میانجی چابکی سازمانی (مورد مطالعه: اداره کل امور مالیاتی استان آذربایجان غربی)}, abstract_fa = {سازمان های امروزین استفاده از ظرفیت  فراموشی سازمانی هدفمند را ابزاری برای بهبود عملکرد مالی خود مورد نظر قرار داده اند. هدف این پژوهش مطالعه رابطه فراموشی سازمانی هدفمند وعملکرد مالی با تاکید بر نقش  میانجی چابکی سازمانی است. جامعه آماری تحقیق شامل کلیه کارکنان زیر مجموعه اداره کل امور مالیاتی  استان آذربایجان غربی می باشد، که تعداد این افراد 845 نفر بوده، که از این تعداد با روش کوکران،  278 نفر به عنوان نمونه انتخاب شده اند. ابزار اصلی گردآوری داده ها، پرسشنامه استاندارد است. جهت تجزیه و تحلیل داده ها از نرم افزار SPSS و لیزرل استفاده شد. از آزمون های کولموگروف اسمیرنف، برای یافتن نرمال بودن توزیع متغیرها و ضریب همبستگی پیرسون و معادلات ساختاری در تحلیل آماری استفاده گردید. نتایج حاصل از آزمون فرضیه ها نشان داد که بین فراموشی سازمانی هدفمند و چابکی سازمانی و چابکی سازمانی و عملکرد مالی رابطه مثبتی وجود دارد. به بیانی دیگر چابکی سازمانی به عنوان متغیر میانجی نقش موثری بر رابطه بین فراموشی سازمانی هدفمند و عملکرد مالی سازمان دارد.}, keywords_fa = {Purposeful forgetting,Financial performance,organizational agility}, url = {http://journal.iams.ir/article_294.html}, eprint = {http://journal.iams.ir/article_294_ca0c07e60158314ff43e4005459fa8f7.pdf} }