@article { author = {Azar Poor, Samaneh and Abooii Ardakan, Mohammad and Gholipour, Ariyan}, title = {A study on relationship between strategic thinking skills and personality traits of managers in media industry}, journal = {Iranian journal of management sciences}, volume = {10}, number = {40}, pages = {42-60}, year = {2015}, publisher = {Iranian Academy of Management science}, issn = {2717-2619}, eissn = {2717-2619}, doi = {}, abstract = {Regarding the ever- changing and complex environment of media industry, strategic thinking is a crucial capability for creating and sustaining  competitive advantage in this industry. Given, the fact that media managers have to make strategic decisions in their unpredictable and dynamic environments, therefore, as a major capability for achieving organizational goals, agreement between managers job characteristics and their personality traits is a vital requirement to their functions. The question of this study is: What is the pattern of relationships between managers  personality traits and their strategic thinking skills. In this research, we used Pisapia's questionnaire (2011) and big five factors personality model, to study a sample of 193 journal managers of Tehran media industry. Our findings revealed that there is a strong relationship between personality traits of Tehran’s media managers and their strategic thinking skills.}, keywords = {strategic thinking,systems thinking,reframing,reflection,personality}, title_fa = {ارتباط تفکر استراتژیک و نوع شخصیت مدیران در سازمان‌های ‌رسانه‌ای}, abstract_fa = {چکیده: ظرفیت تفکر استراتژیک مدیران، باوجود محیطِ غیرقابل‌پیش‌بینی و به‌شدت پیچیده و رقابتی امروز صنعت رسانه­، هسته مرکزی خلق مزیت رقابتی و حفظ و بهبود آن، به‌حساب می­آید. تفکر استراتژیک ازجمله مهارت‌هایی است که منجر به تصمیم‌گیری مؤثر می‌شود؛ بنابراین بسیاری از سازمان­ها می­کوشند تا افرادی را که دارای این توانایی هستند در پست­های مدیریت بگمارند. یکی از جنبه‌هایی که بایستی در جذب و به‌کارگیری مدیران سازمان موردتوجه قرار گیرد، انطباق ویژگی‌های شخصیتی متقاضی با پست مدیریتی می­باشد. هدف این پژوهش بررسی رابطه تفکر استراتژیک به‌عنوان مشخصه ضروری مدیران و نوع شخصیت آن‌ها در سازمان‌های رسانه‌ای است. جامعه آماری این پژوهش را مدیران مسئول 500 مجله در استان تهران تشکیل می‌دهد که با استفاده از نمونه‌گیری تصادفی ساده، 193 نفر انتخاب شدند. برای جمع­آوری داده­ها از پرسشنامه جهت سنجش نوع شخصیت و الگوی تفکر استراتژیک مدیران استفاده شد. نتایج تحلیل معادلات ساختاری نشان داد، بین شخصیت و تفکر استراتژیک مدیران مسئول مجلات استان تهران رابطه مثبتی وجود دارد.}, keywords_fa = {تفکر استراتژیک,تفکر سیستمی,تفکر بازآرایی,تفکر انعکاسی,شخصیت}, url = {http://journal.iams.ir/article_220.html}, eprint = {http://journal.iams.ir/article_220_6678bf4ee0e773aa3ba08406534a0980.pdf} }