@article { author = {Pir Hadi, Homa and Feiz Bakhsh, Ali Reza}, title = {Corporate entrepreneurship: A literature review on research directions and fundamental concepts}, journal = {Iranian journal of management sciences}, volume = {12}, number = {46}, pages = {21-40}, year = {2017}, publisher = {Iranian Academy of Management science}, issn = {2717-2619}, eissn = {2717-2619}, doi = {}, abstract = {Corporate Entrepreneurship has been drawing mounting interest in recent decades. As a crucial approach to make modern organizations thrive, entrepreneurial behavior holds paramount importance in organizational research. Each of scholarly works in the literature has partly investigated the concept. This paper seeks to produce a roundup review of the prominent studies in terms of their directions, and also elaborate on fundamental concepts introduced in the CE literature. We  have conducted statistical analyses of significant studies while categorizing CE literature on a thematic basis. The analyses suggest that CE literature may fall in three main categories i.e. antecedents, processes, and outcomes. The paper proceeds to further introduce these categories while examining key studies of each to delineate pivotal CE concepts. In the second part of the paper, we have tried to describe historical trends and methodologies employed in the studies surveyed. Thus, the current paper is expected to illustrate a representative picture of CE research directions and fundamental concepts.}, keywords = {corporate Entrepreneurship (CE),CE research,Entrepreneurial Organization,Research direction}, title_fa = {مروری بر جهت‌گیری‌های پژوهشی در حوزه کارآفرینی سازمانی}, abstract_fa = {کارآفرینی سازمانی یکی از موضوعاتی است که در چند دهه اخیر توجه بسیاری را به خود جلب نموده است. از آنجایی که توسعه رفتارهای کارآفرینانه، راهکاری اساسی برای رشد سازمان­های امروزی به شمار می­آید، مطالعه دقیق چگونگی توسعه کارآفرینی در سازمان­ها از اهمیت فراوانی برخوردار است. در این راستا تحقیقات متنوعی توسط پژوهشگران مختلف به انجام رسیده است که هر کدام بخشی از پدیده کارآفرینی سازمانی را مورد مطالعه قرار داده است. این مقاله در صدد است با مروری نظام­مند بر مهم‌ترین تحقیقات انجام شده در زمینه کارآفرینی سازمانی، جهت‌گیری­های اصلی این تحقیقات را شناسایی نموده و مفاهیم کلیدی معرفی شده در تحقیقات پیشین را تشریح نماید. بدین منظور با تحلیلی آماری بر روی مهم‌ترین تحقیقات انجام شده در این حوزه، تحقیقات پیشین به صورت موضوعی دسته‌بندی شده‌اند. نتایج تحلیل‌های صورت گرفته نشان می‌دهد، ادبیات کارآفرینی سازمانی را بر مبنای پژوهش­های انجام شده می‌توان به سه دسته اصلی تقسیم نمود که عبارتند از مقدمات کارآفرینی سازمانی، فرآیند کارآفرینی سازمانی و نتایج کارآفرینی سازمانی. در این مقاله هر کدام از این دسته‌ها معرفی شده و با بررسی تحقیقات شاخص مرتبط، مهم‌ترین مفاهیم کارآفرینی سازمانی تشریح شده‌اند.}, keywords_fa = {کارآفرینی سازمانی,پژوهش در کارآفرینی سازمانی,سازمان کارآفرین,جهت‌گیری پژوهشی}, url = {http://journal.iams.ir/article_260.html}, eprint = {http://journal.iams.ir/article_260_02fc8a7bace9231d3d7a90f70fc57894.pdf} }