@article { author = {mohtashamimaali, melika and hoseinzade kashan, ali and heidary, jalil}, title = {The data-driven decision-making model to identify the factors affecting the satisfaction of traders of online exchanges: A study of Google Play and Apple Store}, journal = {Iranian journal of management sciences}, volume = {17}, number = {68}, pages = {157-180}, year = {2023}, publisher = {Iranian Academy of Management science}, issn = {2717-2619}, eissn = {2717-2619}, doi = {}, abstract = {               E-commerce is an emerging field that is used in online trading of stocks, bonds, online banking, electronic services, etc. Since the factors of growth and survival in businesses have changed, identifying the needs of customers is one of the main concerns of every organization. On the other hand, with the advancement of technology, users try to solve their need for technology through tools and software installed on mobile phones. This causes mobile applications to be more popular than websites among users. Internet technologies allow users to share their preferences and feelings with other people, which will have a significant impact on users' decisions. This research is basic in terms of audience, descriptive in terms of objective and cross-sectional in terms of time. The purpose of the research is to identify the components related to the satisfaction of traders in online exchanges by analyzing their feelings in the space of online businesses and ranking their criteria using the method of fuzzy cognitive maps. For this purpose, we used the TF-IDF method, in order to identify the effective criteria for selection of online exchanges and by using association rules and fuzzy recognition map, the causal relationships and weights between users' needs were determined. The finding show that out of the 45 extracted criteria, only 19 Criteria have a role.and by using the weight of the criteria extracted from the method of fuzzy cognitive maps, the effective criteria in the selection of online exchanges were ranked. Internet business developers can identify their strengths and weaknesses according to these features and be more successful in the competitive environment of their business.}, keywords = {online exchange,Natural language processing,Association Rule Mining,Fuzzy Cognitive Map}, title_fa = {تبیین الگوی تصمیم‌گیری داده محور برای شناسایی عوامل موثر بر رضایت معامله‌گران صرافی‌های برخط با استفاده از نقشه شناختی فازی(مورد مطالعه: گوگل پلی و اپل استور)}, abstract_fa = {تجارت الکترونیک یک حوزه نوظهور است که در حوزه­های مختلف اعم از تجارت برخط سهام، اوراق قرضه، بانکداری برخط، خدمات الکترونیکی و غیره کاربرد دارد. از آنجایی که عوامل رشد و بقاء در کسب و کارها تغییر کرده است، شناسایی نیازهای مشتریان یکی از دغدغه­های اصلی هر سازمانی بشمار می­آید. از طرفی دیگر با پیشرفت تکنولوژی، کاربران سعی می­کنند تا نیاز خود به تکنولوژی را از طریق ابزارها و نرم­افزارهای که روی تلفن همراه نصب می­شود برطرف کنند. این امر سبب می­شود که اپلیکیشن­های تلفن همراه از محبوبیت بیشتری نسبت به وب­سایت­ها در میان کاربران برخوردار باشند. تکنولوژی­های اینترنتی این امکان را به کاربران می­دهد که ترجیحات و احساسات خود را با دیگر افراد به اشتراک بگذارند که تاثیر بسزایی در تصمیم­گیری دیگر کاربران خواهد گذاشت. این پژوهش از بعد مخاطب کاربردی، از بعد هدف توصیفی و از بعد زمان مقطعی است. هدف از این تحقیق شناسایی مولفه­های مربوط به رضایت معامله­گرها در صرافی­های برخط با تحلیل احساسات آن­ها در فضای کسب­وکارهای اینترنتی و رتبه­بندی معیارهای آن­ها با استفاده از روش نقشه­های شناختی فازی می­باشد. به همین منظور با استفاده از روش TF-IDF معیارهای موثر در انتخاب صرافی­های برخط را استخراج کرده با استفاده از قوانین انجمنی و نقشه شناخت فازی، روابط علی و وزن بین نیازهای کاربران مشخص شد همچنین از 45 معیار استخراج شده تنها 19 تا از معیارها دارای نقش می­باشند به همین ترتیب با استفاده از وزن معیارهای استخراج شده از روش نقشه­های شناختی فازی معیارهای موثر در انتخاب صرافی­های برخط رتبه­بندی شدند. توسعه دهندگان کسب و کارهای اینترنتی می­توانند با توجه به این ویژگی­ها نقاط قوت و ضعف خود را شناسایی کنند و در فضای رقابتی کسب و کار خود موفق­تر عمل کنند.}, keywords_fa = {صرافی‌های برخط,پردازش زبان طبیعی,قوانین انجمنی,نقشه شناختی فازی}, url = {http://journal.iams.ir/article_388.html}, eprint = {http://journal.iams.ir/article_388_abe13b8661f2e5e5c5fc07b75079bde9.pdf} }