per
انجمن علوم مدیریت ایران
فصلنامه انجمن علوم مدیریت ایران
2717-2619
2007-11-09
2
شماره 8
1
29
19
عوامل موجد رفتارهای ضد شهروندی در سازمانها
Antecedents of Anti-Citizenship Behaviors in Organizations
منابع انسانی در دنیای امروز، بهترین مزیت رقابتی هر سازمان تلقی میشود و انسان بیش از هر زمان دیگری در نظریه سازمان اهمیت یافتهاست. نیروی انسانی به همان اندازه که میتواند سازمانها را در رقابت یاری دهد، ممکن است مانعی جدی بر سر راه سازمان باشد. در این مقاله تلاش میشود ضمن بررسی رفتارهای ضدشهروندی، اثرات عامل زمینهای استرس، عوامل سازمانی بیعدالتی و فرهنگ و عامل شخصیت بر آن بررسی شود. هرچه اعضای یک سازمان رفتارهای ضدشهروندی بیشتری از خود نشان دهند، عملکرد سازمان بیشترتحت الشعاع قرار گرفته و تصویر بیرونی آن آسیب میبیند. جالب آنکه نتایج پژوهش نشان میدهد که از بین عوامل مورد بررسی، بیعدالتی بیشترین تاثیر را بر بروز رفتارهای ضدشهروندی در سازمان دارد.
Although human resources could be regarded as the best competitive advantage of some organizations today and human beings are now more important than ever, they could sometimes be the main obstacle against organizations. This paper tends to study anti-citizenship behavior (ACB) and examine stress as a contextual factor, injustice and culture as organizational factors and personality as an individual factor affecting ACB. The more ACBs the employees show, the more organization's performance is affected and its image is deteriorated. A total of 243 employees of a private institution filled out a questionnaire in order to test the proposed research model. Results show that among the above mentioned factors injustice has the most effect on ACB
http://journal.iams.ir/article_19_c754b6e6f47de30203f167e69e835746.pdf
رفتارهای ضدشهروندی
رفتارهای شهروندی
استرس
بی عدالتی
فرهنگ
و شخصیت
Anti-Citizenship Behaviors
Citizenship Behaviors
Stress
Injustice
Culture
personality
per
انجمن علوم مدیریت ایران
فصلنامه انجمن علوم مدیریت ایران
2717-2619
2007-11-09
2
شماره 8
31
73
20
الگوی کارآفرینی سازمانی در بخش دولتی ایران
An Organizational Entrepreneurship Framework for Iran's Public Sector
طی چند دهه اخیر، موضوعات تحول، نوآوری و کارآفرینی توجه زیادی را در بخش دولتی به خود جلب کرده است. با اینکه اصطلاح کارآفرینی عمدتاً در ارتباط با بخش خصوصی بکار رفته است، اما اکنون در ادبیات مدیریت بخش دولتی به وفور دیده میشود و مباحث زیادی در خصوص وجود، ماهیت و کاربرد کارآفرینی در بخش دولتی شکل گرفته است، بطوریکه به عنوان راهکاری برای مرتفع ساختن مشکلات مزمن خدمات اداری و دولتی مطرح شده است. مطالعه حاضر کاربرد کارآفرینی را در سازمانهای بخش دولتی ایران مورد بررسی قرار میدهد. بدین منظور وضعیت کارآفرینی در ادارات مرکزی سازمانهای خدماتی دولتی ایران مورد مطالعه قرار گرفت. همچنین، بر اساس مدل مکنزی و مدل ریچارد دفت، عوامل مختلف درونسازمانی و برون سازمانی تعیین شد و نقش و تاثیر آنها در وضعیت کارآفرینی سازمانهای مورد مطالعه، بررسی شد. یافتههای پژوهش حاضر نشان داد سازمانهای مورد مطالعه از وضعیت کارآفرینانه مطلوبی برخوردار نیستند و به منظور استقرار کارآفرینی در سازمانهای دولتی ایران بایستی عوامل درونسازمانی و برونسازمانی از رفتارها و فعالیتهای کارآفرینانه حمایت کرده و بسترهای لازم را فراهم آورند. این پژوهش با شناسایی نارساییهای موجود در این زمینه و ارائه پیشنهادهایی برای پرورش و توسعه کارآفرینی سازمانی، تا حدی مسیر حرکت به سمت استقرار کارآفرینی دولتی را روشن میکند. در این رابطه و براساس نتایج پژوهش حاضر، چارچوبی در زمینه نحوه تاثیرگذاری عوامل درونسازمانی و برونسازمانی بر کارآفرینی سازمانی ارائه میشود.
In recent decades, the subjects of transformation, innovation, and entrepreneurship have attracted considerable attention in managing public sector organizations. While the term "entrepreneurship" originally has been applied in private sector debates, it can be seen in public administration literature as well. We study the condition of entrepreneurship in several Iranian public organizations using McKeinsy and Daft internal and external factors as a conceptual framework. Findings show that these organizations do not have a desirable entrepreneurial posture and for developing this posture, internal and external organizational factors should provide the necessary conditions and support entrepreneurial behavior and activities in public organizations. Based on the findings, a framework is provided to help public sector organizations in developing and establishing organizational entrepreneurship.
http://journal.iams.ir/article_20_13070d010248f401bfd6d285f96c8f93.pdf
کارآفرینی
کارآفرینی سازمانی
کارآفرینی دولتی
بخش دولتی
Entrepreneurship
Organizational Entrepreneurship
Public Entrepreneurship
Public Sector
per
انجمن علوم مدیریت ایران
فصلنامه انجمن علوم مدیریت ایران
2717-2619
2007-11-09
2
شماره 8
75
101
21
مدلی برای ارتباط راهبردهای توسعة بازار صادراتی با عملکرد شرکتهای تولیدی صادرکننده محصولات غذایی در ایران
A Model for Explaining the Relationship between Export Market Expansion Strategy and Export Performance
هدف این پژوهش تبیین رابطة میان راهبردهای توسعة بازار و عملکرد صادراتی و شناسایی عواملی است که میتوانند این رابطه را تحت تأثیر قراردهند. سهم اصلی این پژوهش در پژوهشهای مربوط به استراتژی توسعة بازار صادراتی، مطالعة همزمان عوامل مؤثر بر استراتژی توسعة بازار صادراتی و عملکرد صادراتی، با اتکاء به اصل همسویی راهبرد- محیط و با استفاده از رویکرد انحراف از ویژگیهای معیار در آزمون همسویی است. نتایج (که با مطالعة شرکتهای تولیدی صادرکنندة محصولات غذایی در ایران طی سالهای 4-1382 حاصل شد) حاکی از این است که در مورد اغلب معیارهای عملکرد صادراتی (شامل سطح صادرات و رشد نسبی صادرات) تفاوت معنیداری میان دو راهبرد تمرکز بازار و گسترش بازار وجود ندارد. در این پژوهش، کسب سهم بازار بیشتر به عنوان هدف صادراتی، تطبیق محصول با نیازهای مشتریان در بازارهای هدف، فائق آمدن بر محدودیتهای لجستیک، دیدگاه بینالمللی مدیریت، بهرهمندی از قابلیتهای تولیدی، قیمتگذاری رقابتی و دیدارهای منظم از بازارهای صادراتی، به عنوان عواملی شناسایی شدهاند که با راهبرد تمرکز بازار هماهنگی دارند. در مقابل، دستیابی به حجم فروش بیشتر، حل مشکلات و محدودیتهای قیمتگذاری، برخورداری از قابلیتهای تولیدی و توانمندیهای بازاریابی عواملی هستند که با راهبرد گسترش بازار تناسب دارند.
The purpose of this research is to explain the relationship between export market expansion strategies and export performance and to detect factors affecting this relationship. We study factors influencing export market expansion strategy and impacts of this strategy on export performance simultaneously using the profile deviation approach to test the concept of co-alignment. Results (obtained by studying food manufacturer exporters in Iran during 2003-2005) show that market concentrators and market spreaders do not differ in most export performance dimensions (including export level and relative export growth). These findings are in accordance with the contingency approach, stating that the success of an export market expansion strategy depends on many different situational factors as well as the alignment between these factors and strategy. Findings show factors as gaining more market share as an export objective, product adaptation to customer needs in target markets, solving logistic problems, management international outlook, production capabilities, competitive pricing and regular visits to target markets to be the determinants that fit the market concentration strategy. On the other hand, more sales volume, coping with pricing constraints, production capabilities and marketing capabilities are the factors that fit the market spreading strategy
http://journal.iams.ir/article_21_f726228809fc4d12ce448ffcce730684.pdf
راهبرد توسعة بازار صادراتی1
تمرکز بازار2
گسترش بازار3
عملکرد صادراتی4
اصل همسویی استراتژی _ محیط5
رویکرد انحراف از ویژگیهای معیار6
Export Market Expansion Strategies
export performance
Market Concentration Strategy
Market Spreading Strategy
per
انجمن علوم مدیریت ایران
فصلنامه انجمن علوم مدیریت ایران
2717-2619
2007-11-09
2
شماره 8
103
135
22
هماهنگ کردن استراتژی منابع انسانی با استراتژی تجاری و فرهنگ سازمانی
Strategic Alignment between Human Resource Strategy, Business Strategy, and Corporate Culture
این مقاله به بررسی رابطه بین استراتژیهای منابع انسانی شرکت و استراتژی تجاری شرکت میپردازد و در این میان اثر فرهنگ سازمانی بر تدوین چنین استراتژیهایی را نیز در نظر میگیرد. در مدیریت استراتژیک منابع انسانی نیاز است تا استراتژیهای تجاری، فرهنگ سازمانی و استراتژیهای منابع انسانی به دلیل روابطی که با هم دارند یکجا دیده شوند. اگرچه تدوین استراتژیهای منابع انسانی هماهنگ با استراتژی تجاری و فرهنگ سازمانی به عنوان نمونهای از بکارگیری الگوهای طبیعی در تدوین استراتژی منابع انسانی مطرح است، برای تدوین استراتژی منابع انسانی در این مقاله، تنها بر اساس الگوی طبیعی اقدام نشده است و سه سناریوی متفاوت پیشنهاد شده است. در این مطالعه از تجزیه و تحلیل دادههای اولیه و ثانویه به دست آمده از یکی از بزرگترین شرکتهای تولیدکننده کاغذ تیشو در ایران استفاده شده است.
This paper studies the relationship between HR and business strategies of a large Iranian tissue manufacturer with regard to the effect of organizational culture on formulating these strategies. In strategic human resource management it is necessary to have a holistic view towards business strategy, organizational culture and HR strategies due to their interrelatedness. Secondary data was used to identify the business strategy and 145 questionnaires filled out by organizational employees were used to identify organizational culture. Although formulating HR strategies which are aligned with business strategies and organizational culture is regarded as an example for applying natural models for formulating HR strategy, this paper has not only used a natural model but also has proposed three different scenarios.
http://journal.iams.ir/article_22_63fff85a16fdb532278483ccc0731081.pdf
استراتژی منابع انسانی
فرهنگ سازمانی
مزیت رقابتی
چارچوب نقاط مرجع استراتژیک
Human Resources Strategy
Corporate Culture
competitive advantage
Strategic Reference Points
per
انجمن علوم مدیریت ایران
فصلنامه انجمن علوم مدیریت ایران
2717-2619
2007-11-09
2
شماره 8
137
157
23
مطالعه راهبردی حوزه مدیریت منابع انسانی در وزارت ارتباطات و فنآوری اطلاعات1
Studying Human Resource Management Strategically
A Case Study in Iran's Ministry of ICT
با توجه به نقش کلیدی منابع انسانی و مدیریت آن در دستیابی سازمانهای انتفاعی و غیر انتفاعی به اهداف استراتژیک خود، بکارگیری "مدیریت استراتژیک منابع انسانی" برای پشتیبانی از استراتژیهای بالا دستی، در قالب ارتباطات عمودی و همچنین بکارگیری آن همچون مکانیزم یکپارچهسازی وظایف حوزه مدیریت منابع انسانی در قالب ارتباطات افقی روز به روز توسعه میباشد. در این مقاله حوزه مدیریت منابع انسانی وزارت ارتباطات و فن آوری اطلاعات ایران با توجه به ادبیات موضوع در خصوص چگونگی دستهبندی عوامل درونی و محیطی مورد ارزیابی داخلی و خارجی قرار گرفته که نقاط قوت، ضعف و همچنین فرصتها و تهدیدهای حوزه مذکور مشخص و ارائه شده است . نتایج این مطالعه موردی، اطلاعات مورد نیاز مدیران این وزارتخانه جهت تدوین یک استراتژی اثربخشی را در اختیار قرار میدهد.
Due to the key role of human resources and its management in helping organizations achieve their objectives, applying strategic human resource management for supporting upper level strategies (in the form of vertical communication) and also using them as a mechanism for integrating HRM tasks (in the form of horizontal communication) is commonplace nowadays.
Having 22 top and middle-level managers fill out the research questionnaire we study HRM department of Iran's Ministry of ICT to determine its strengths and weaknesses (both organizational and individual) and its opportunities and threats as well. Results show that as far as organizational internal factors "organizational culture" is the main organizational strength, "organizational goals, programs and procedures" are the main organizational weaknesses, "attitudes and values" are the main individual strengths and "responsibility and effort" are the main individual weaknesses of the organization. As far as the external environment, "social factors" is the main opportunity and "political and economical factors" are the main threats for the organization. These results provide useful information for managers tending to develop effective strategies for the organization.
http://journal.iams.ir/article_23_d94f0c52adb3abb4e432b83931c56931.pdf
مدیریت استراتژیک منابع انسانی2
رویکرد منبعگرا3
رویکرد بازارمحور4 نیروی انسانی5
ارزیابی داخلی و خارجی6
وزارت ارتباطات و فنآوری اطلاعات7
Strategic Human Resource Management
Resource-Oriented Approach
Market-Oriented Approach
Human Resource
Internal and External Evaluation
Ministry of ICT
per
انجمن علوم مدیریت ایران
فصلنامه انجمن علوم مدیریت ایران
2717-2619
2007-11-09
2
شماره 8
159
179
24
تعیین عوامل تأثیرگذار بر تصمیم سرمایهگذاران بورس اوراق بهادار تهران
Identifying and Prioritizing Factors Affecting the Investors' Decision in Tehran Stock Exchange
باور بر این است که بیشتر فعالیتهای پژوهشی بازاریابی بر عکسالعمل مصرفکنندگان نسبت به استراتژیهای بازاریابی متمرکزند (وربیتن و ویجن1 2006). شاید به همین دلیل است که کوک2 (2007) معتقد است دیدگاه جدید نسبت به آینده بازاریابی باید بر نقش و رسالت مهم آن در ایجاد ارزش برای سهامداران شرکت متمرکز شود. پژوهشهای بازاریابی بر نگرشها و رفتارهایی متمرکز است که در محیط بازار ایجاد درآمد میکنند. اما باید توجه داشت که افزایش درآمد الزاما عملکرد مالی برتر را ایجاد نمیکند (مادن، فهل و فورنیر3 2005). با داشتن دیدگاه "ایجاد ارزش برای سهامداران" لازم است بازاریابان بینش وسیع تری نسبت به سازمان پیدا کنند و از ابزارهای در دست خود به نحو مطلوبتری در کلیه جهات سازمانی و در راستای اعتلای سازمانی استفاده کنند. در این پژوهش نمونه تصادفی 356 نفری از معامله گران سهام شرکتهای عضو بورس تهران انتخاب شده و پرسشنامه پژوهش بین آنها توزیع شد. سپس اطلاعات با استفاده از روش تحلیل عاملی اکتشافی تجزیه و تحلیل شد و پنج عامل به عنوان عوامل تاثیرگذار بر رفتار سرمایهگذاران به دست آمد. یافتههای این پژوهش نشان دادند که کانالهای ارتباطات بازاریابی شرکتهای عضو بورس، شرکتهای کارگزاری بورس و ارتباط کلامی (که به منزله برآیندی از کلیه فعالیتهای شرکتها به شمار میرود) از جمله عوامل مهم تاثیرگذار بر تصمیم به خرید سرمایهگذاران هستند.
It is believed that most of the marketing research activities concentrate on consumer’s reflection to marketing strategies. This is the reason why attitude towards future of marketing should shift from making revenues to adding values for company's shareholders. A sample survey on 356 traders was conducted at TSE and data were analyzed using explorative factor analysis. Research findings indicate five main factors that influence Iranian investors’ purchase decisions. Findings show that marketing communication channel, brokerage houses and word of mouth (consequence of all company’s activity) are important influential factors on investor’s purchase decision.
http://journal.iams.ir/article_24_ea7cb669ef070cc1aa3b41d33384621f.pdf
: سرمایهگذارعادی
کانالهای ارتباطات بازاریابی
شرکتهای کارگزاری
ارتباط کلامی
فرضیه شناخت سرمایهگذار مرتون
Investor
Marketing Communication Channel
Brokerage Houses
Word of mouth