per
انجمن علوم مدیریت ایران
فصلنامه انجمن علوم مدیریت ایران
2717-2619
2007-11-27
2
شماره 6
1
23
35
تامین پیمانهای: چرا و چگونه؟
مطالعه موردی: تعیین اولویت برونسپاری پیمانههای بدنه خودرو سمند
Modular Sourcing: Why and How
Case Study: Prioritizing Samand Body Modules for Outsourcing
این مقاله اهمیت نگاه راهبردی به تامین پیمانهای را بررسی میکند و به ارائهی فرآیندی برای تصمیم برونسپاری پیمانهها در صنایع تولیدی میپردازد. این مقاله حاصل مطالعات تئوریک و تجربه عملی در یک شرکت تولیدی است. فرآیند تصمیم ارائه شده در خصوص تامین پیمانهای محصولات، شامل تعیین جهتگیریهای راهبردی، انتخاب پیمانهها، ارزیابی پیمانهها، و اولویتبندی آنها است. این مقاله با تاکید بر اهمیت معیارهای ارزیابی، 5 عامل «اهمیت برای مشتری»، «نرخ تغییر فناوری»، «جایگاه رقابتی شرکت»، «قابلیت پایگاه تامین»، و «روابط معماری» را به عنوان جامعترین معیارهای ارزیابی راهبردی تصمیم برونسپاری در صنایع تولیدی معرفی میکند. به علاوه، ارزش افزوده اقتصادی هر پیمانه نیز که مهمترین معیار مالی محسوب میشود به عنوان مکمل چارچوب تصمیم برونسپاری پیشنهاد میشود. در بخش دیگری از مقاله، فرآیند ارائه شده در مورد تصمیم برونسپاری 28 پیمانه بدنهی خودرو مورد استفاده قرار گرفته است.
In this paper the importance of strategic approach to modular sourcing is described. Also a process for modular sourcing decision in manufacturing industry is proposed. The proosed decision process includes determination of strategic directions, selection of modules, evaluation and prioritization of them. With a focus on the importance of evaluation criteria, this paper proposes the following factors as the comprehensive strategic sourcing decision criteria for manufacturing industry: customer importance, technology clockspeed, competitive position, supply basecapability, and architectural relationship. Also, economic value added as the most important financial factor is presented. At the end, the proposed process ia applied for outsourcing decision of 28 automobil body modules.
http://journal.iams.ir/article_35_3327d93bd6d59dcf55f0f94cbc3408ff.pdf
برونسپاری
تامین پیمانهای
معماری محصول
تاپسیس
Outsourcing
Modular Sourcing
Product Architecture
per
انجمن علوم مدیریت ایران
فصلنامه انجمن علوم مدیریت ایران
2717-2619
2007-12-04
2
شماره 6
25
47
36
بحران هویت در رشته مدیریت دولتی: چالشها و پاسخها
Identity Crisis in the Field of Public Administration
بخش قابل توجهی از مطالعات دانشگاهی در حوزه مدیریتدولتی به بحرانهای فکری در این رشته اختصاص یافته است. این بحرانها ناشی از بحثهای مختلفی است که عموماً تحت عنوان بحران هویت مطرح میشوند و مشکلات و چالشهای بنیادینی را در مفهومسازی دانش در حوزه دولت موجب شدهاند. با اینکه واژه دانش، لغت باب روز مدیریتدولتی شده، بحثهای معاصر بیانگر درک ضعیف از چگونگی ایجاد و اعتبار بخشی دانش در این رشته است. بنابراین پژوهشگران مدیریتدولتی تلاشهای بسیاری کردهاند تا پاسخهای مناسبی به بحران هویت رشته مدیریتدولتی ارائه دهند. این مقاله با بهرهگیری از روشهای تولید دانش در ساختارهای علمی، بدنبال دستهبندی و بررسی این پاسخها است و نهایتاً بدین نتیجه میرسد که راهحلهای مبتنی بر دانش فرا رشتهای در مدیریتدولتی که بر مبنای درک نظری مشترک، تعامل شناختشناسیهای رشتهای و درک ماهیت زندگی و سطوح پیچیده واقعیتهای آن قرار دارد، میتواند چارچوب مناسبی برای هویت بخشیدن به رشته مدیریتدولتی ایجاد کند.
A considerable body of academic literature in public administration is about its various forms of intellectual crisis, which are frequently subsumed under the idea of identity crisis. Although knowledge is the latest buzzword in public administration, yet contemporary debates demonstrate a poor understanding of how knowledge is constructed and valued in the field. Therefore, many scholars attempt to response to identity crisis in the field. This paper intends to categorize and review these responses using the approaches of knowledge production in scientific structures. It is concluded that the solutions based on transdisciplinary knowledge of public administration that is based on a common theoretical understanding, a mutual understanding of disciplinary epistemo-logies, and understanding the reality of life and its complexities, can provide a framework for the identity of the public administration field.
http://journal.iams.ir/article_36_4b19242e0d6947286ff350308c1d7b13.pdf
: مدیریت دولتی – هویت- پارادیم – دانش فرارشتهای
Public Administration
identity
Paradigm
Knowledge
Transdis-ciplinary
per
انجمن علوم مدیریت ایران
فصلنامه انجمن علوم مدیریت ایران
2717-2619
2007-12-04
2
شماره 6
49
68
37
تبیین عوامل ساختاری در اقتصاد دانش محور؛ یک مطالعه موردی
Explaining Structural Factors in Knowledge Based Economy: A Case Study
ورود به عصر دانایی و سیر تغییر و تکامل ابعاد سازمانی، تغییرات زیادی بوجود آورده است. پیشرفت فناوریهای اطلاعاتی و ارتباطی و اهمیت یافتن دانش به عنوان یک عامل تعیینکننده در رقابتپذیری و بهرهوری سازمانی، الزامات خاصی را برای سازمانایجاب میکند. ادراکات سنتی بر عواملی تاکید دارند که در مواجهه سازمان با پیچیدگیها و الزامات محیطی جدید با چالشی اساسی روبرو میشوند. در چنین شرایطی، سازمانهای پیشرو برای موفقیت و بقا، اقدام به تغییراتی گسترده و بنیادین در ساختار و فرآیندهای خود میکنند و تلاش میکنند به سازمانهای دانش محور تبدیل شوند که براین اساس مدیریت دانش وظیفه اصلی آنها محسوب خواهد شد.
دراین مقاله ضمن تشریح سیر تکامل ابعاد ساختاری، از سنتی یا سلسله مراتبی تا اقتصاد دانش محور، به بررسیاین موضوع پرداخته میشود که آیا علی رغم ورود تدریجی سازمانها به اقتصاد دانایی محور و تاکید فزآینده آنان بر استفاده از کارکنان دانشی بعنوان یک مزیت رقابتی، تحول ساختاری مورد نیاز در آنها صورت پذیرفته است یا خیر؟ این تحول تا چه اندازه بوده و چگونه میتوان آنرا اعتلا بخشید.
With the advent of knowledge era, the trend of organizational dimensions has found new aspects. The advancement of communication and information technologies as well as the importance of knowledge as a determining factor in organizational competitiveness and productivity involves special requirements. In this article, we describe the evolution of structural dimensions from traditional or hierarchical to knowledge economy. The major question is if, in spite of the movement of organizations towards knowledge-based economy, they have undergone structural transformation appropriate to this economy or not. If the answer is YES, how much it is and how it can be promoted
http://journal.iams.ir/article_37_72910f5a45ffe4ae41d3ff019f0ad28d.pdf
دانش
ساختار
انعطافپذیری
سیالیّت
Knowledge
Structure
fleuibility
Fluidity
per
انجمن علوم مدیریت ایران
فصلنامه انجمن علوم مدیریت ایران
2717-2619
2007-12-04
2
شماره 6
69
94
38
مدیریت فرهنگ سازمانی:
طراحی مدلی بر مبنای چارچوب ارزشهای رقابتی
Organizational Culture Management:
A Model Based on The Competing Values Framework
این مقاله به دنبال آن است که نشان دهد مدیران چگونه میتوانند با مدیریت مناسب فرهنگ سازمانی، اثربخشی سازمانهای خود را در بلند مدت بهبود بخشند. برای این منظور با مروری بر مهمترین مطالعات و مدلهای موجود در این حوزه، یک مدل فرآیندی برای مدیریت فرهنگ سازمانی پیشنهاد شده است. به منظور اجرا و پیاده سازی مدل مذکور، مدل مفهومی مشخصی طراحی شده که در آن سه عامل عمده یعنی عوامل شکل دهنده فرهنگ، ویژگیهای فرهنگ و پیامدها و نتایج فرهنگ به طور همزمان مورد توجه قرار گرفته است .
در این مدل برای شناخت فرهنگ موجود و مطلوب از چارچوب ارزشهای رقابتی استفاده شده است که چهار گونه فرهنگی را از هم متمایز میسازد. بر مبنای این مدل لازم است پس از تحلیل شکاف، برنامه های مناسبی برای ایجاد تغییرات فرهنگی در سازمان طراحی و اجرا شده و اثربخشی آن مورد ارزیابی قرار گیرد.
This paper tends to show how managers may improve the long term effectiveness of their organizations though a suitable organizational culture management. For this purpose ,first the specific features of the existing studies and models have been reviewed, then a process model for organizational culture management has been suggested. In order to implement the suggested process, a conceptual model has been designed focusing on three major factors that shape culture, characteristics f organizational culture (values), and the outcomes of organizational culture.
The proposed model has used Competing Values Framework to diagnose the ideal and existing culture; this framework describes the four cultural types. Finally, it proposes a specific framework for the gap analysis; formulating, imp-lementing and evaluating cultural change plans.
http://journal.iams.ir/article_38_2df9b6c04ad3cbe42369035023c777ba.pdf
مدیریت فرهنگ سازمانی
چارچوب ارزشهای رقابتی
گونه های فرهنگ سازمانی
Organizational Culture Management
Competing Values Fram-ework
organizational Cultural Types
per
انجمن علوم مدیریت ایران
فصلنامه انجمن علوم مدیریت ایران
2717-2619
2007-12-04
2
شماره 6
95
122
39
ارائه یک مدل کمی برای ممیزی انطباق استراتژیهای تولید و بازاریابی
The Presentation of a Quantitative Model for Auditing the Conformity of Production and Marketing Strategies
در بازارهای پررقابت با نیازهای متفاوت مشتریان، ادامه حیات سودآور و موفق یک سازمان پیشرو، منوط به عملکرد یکپارچهی کلیه زیرسیستم ها و واحدهای سازمانی، میباشد. عدم انطباق استراتژیک در خروجی فرایند واحدهای مختلف در بلندمدت سازمان را از دستیابی به یک موقعیت رقابتی پایدار، باز میدارد. واحدهای بازاریابی و تولید از جمله کلیدیترین اجزاء تشکیلدهنده سازمان میباشند که انطباق استراتژیک آنها، پیشرفت و تعالی سازمان را تضمین میکند. در این مقاله مدلی کمی بر اساس عوامل1 "خلق ارزش برای مشتریان" و "نتایج کلیدی عملکرد" و متغیرهای مربوطه جهت سنجش یکپارچگی استراتژیک فرایندهای تولید و بازاریابی در سازمان ارائه میشود و با استفاده از تکنیک برنامهریزی آرمانی روشی برای هدفگذاری کمی این انطباق استراتژیک، معرفی میشود.
The continuation of profitable and successful life of any organization depends on the existence of integrity in the performance of its subsystems and departments towards the strategic goals. Lack of strategic conformity in the output of different departments in a long term period halts an organization achieve a sustainable competitive position. Marketing and production departments are the key departments whose strategic conformity guarantees the organization's progress and excellence. In this paper we try to present a quantitative model based on "creating value for customers criteria" and "key performance criteria" and related variables to evaluate the conformity of marketing and production strategies. In the end of this paper we present a method for goal setting of this conformity with the use of goal programming technique.
http://journal.iams.ir/article_39_08443624f02283e99961ce94611ff28d.pdf
انطباق استراتژیک بازاریابی و تولید
استراتژی بازاریابی
استراتژی تولید
مزیتهای رقابتی
برنامهریزی آرمانی
Strategic conformity of marketing and production
Marketing strategy
production strategy
goal programming