per
انجمن علوم مدیریت ایران
فصلنامه انجمن علوم مدیریت ایران
2717-2619
2012-01-05
5
شماره 20
86
بررسی عوامل اثرگذار بر تضاد بین کار و خانواده:
مطالعهای در بیمارستانهای منتخب شهر تهران
Correlates and Predictors of Work-Family Conflict: A Study of Iranian Operating Room Personnel
هدف این مطالعه بررسی برخی عوامل تأثیرگذار بر تضاد کار و خانواده است. در این مقاله به دنبال آزمون رابطهی میان تعدادی از عوامل سازمانی (تضاد نقش، ابهام در نقش، حمایت مافوق، شیفت کاری و ساعات کاری)، عوامل خانوادگی (وضعیت تأهل، وضعیت اشتغال همسر، تعداد فرزندان، سن کوچکترین فرزند و ساعاتی که به امور خانواده اختصاص مییابد) و عوامل جمعیتشناختی (جنسیت، سن، میزان تحصیلات و سابقهی کار) با مفهوم دوسویهی تضاد کار و خانواده (شامل تداخل کار با خانواده و تداخل خانواده با کار) با در نظر گرفتن فرهنگ و شرایط ویژهی جامعهی ایران هستیم. بدین منظور پیمایشی در میان نمونهی 333 نفری کارمندان اتاق عمل 10 بیمارستان شهر تهران انجام شد. نتایج پژوهش نشان میدهد که عامل تضاد نقش با تداخل کار با خانواده در ارتباط مستقیم است. حمایت مافوق و شیفت کاری رابطهی معکوس ضعیفی با تداخل کار با خانواده دارند. هیچیک از عوامل خانوادگی با مفهوم تداخل خانواده با کار در ارتباط نیستند. از میان عوامل جمعیتشناختی نیز جنسیت در جهت مخالف با جهت مفروض با تداخل خانواده با کار در رابطه است، به طوریکه مردان تداخل خانواده با کار را بیش از زنان تجربه میکنند.
The purpose of this research was to investigate the relationship between work-family conflict and its antecedent variables. The research's dependent variables included work interference with family (WIF) and family interference with work (FIW). Independent variables were categorized into three groups including work-related (hours spent at work, role conflict, role ambiguity, perceived supervisor support, and working shifts), family-related (hours spent with family, marital status, spousal employment, number of children, and age of youngest child), and demographic (gender, age, tenure, and education) variables. The survey questionnaire, consisting of 38 questions, was administered to 333 operating room technicians of 10 Iranian hospitals to examine the correlations between these variables and also to investigate how much of the variance in work-family conflict can be explained by these variables. The results of correlation and regression analyses reveal that among work-related variables role conflict is positively associated with WIF. Supervisor support and working shift are also weekly related to WIF. None of the family-related variables were correlated with FIW. Among the demographic variables only gender was correlated with FIW but in the opposite direction from what was hypothesized, so that men experienced more FIW than women. The empirical evidence of the work-family conflict phenomenon in a different cultural setting might be of interest to researchers and practitioners.
http://journal.iams.ir/article_86_b0760d6f597cc8e222d5269dfffd2217.pdf
تضاد کار و خانواده
ابهام در نقش
تضاد نقش
حمایت مافوق
work-family conflict
role conflict
role ambiguity
supervisor support
gender
Iranian hospitals
per
انجمن علوم مدیریت ایران
فصلنامه انجمن علوم مدیریت ایران
2717-2619
2012-01-05
5
شماره 20
27
50
87
رابطهی بین هوش هیجانی مدیران و سبک مدیریت تعارض کارکنان در شرکتهای کوچک و متوسط
The relationship between supervisors' emotional intelligence and their subordinates' styles of conflict management in SMEs
با توجه به رشد تحقیقات در زمینهی پیامدهای سازمانی هوش هیجانی و همچنین اهمیت نقش مدیران در تعارضات بین آنها و کارکنانشان، هدف اصلی این تحقیق، بررسی رابطهی بین هوش هیجانی مدیران و سبک مدیریت تعارض کارکنانشان در شرکتهای کوچک و متوسط است. 42 مدیر و 230 کارمند از هشت شرکت کوچک و متوسط ایرانی در این تحقیق مشارکت داشتند. برای تعیین سبک مدیریت تعارض کارکنان، از پرسشنامهی OCCI و برای ارزیابی هوش هیجانی مدیران، از دو پرسشنامهی ESCI و TMMS استفاده شده است. تحلیل عاملی اکتشافی برای مشخص نمودن عاملهای اصلی و تحلیل واریانس برای آزمون توافق گروهی در سطح فردی (کارکنان) اجرا شد. رگرسیون چندگانه برای تعدادی از متغیرها در سطح گروهی (مدیران) و برای سایر متغیرها در سطح فردی، به طور جداگانه صورت گـرفت. نتایج تحقیق نشان داد که بر خلاف انتظار، سبکهای حل مسئله و اجتناب کارکنان در سطح گروهی و سبکهای پافشاری و نشان دادن بیتفاوتی آنها در سطح فردی، هیچ رابطهی معنادار آماری با ابعاد مختلف هوش هیجانی مدیران ندارند. با تـوجه به نتایج این تحقیق، به نظر میرسد در تعارضات بین مدیران و کارکنانشان، هوش هیجانی مدیران نمیتواند تعیینکنندهی سبک مدیریت تعارض کارکنانشان باشد. در نتیجه تأثیر عوامل دیگری مانند ویژگیهای فردی کارکنان، موقـعیت تعارض یا سایر ویژگیهای مدیران در تحقیقـات آینـده قابـل بررسـی است، چنانچه در این تحقیق نیز رابطهی مثبت معنادار آماری بین سبک پافشاری کارکنان و سابقهی کاری آنها مشاهده شده است.
This study aims to explore the relationship between managers' emotional intelligence and their subordinates' conflict resolution style in SMEs. A group of 42 managers among 230 employees from 8 small and mid-size enterprises in Iran completed the survey questionnaire. The questionnaire measured employees' conflict resolution style using OCCI scale and mangers' emotional intelligence using ESCI and TMMS scales. Exploratory factor analysis, analysis of variance, and multivariate regressions were used to analyze the data at individual and group level. Findings show that though hypothesized, employees' problem solving and aggression styles at group level and their nonconfrontation and convenience styles at individual level had no significant relationship with managers' emotional intelligence dimensions. Based on findings of this research, managers' emotional intelligence plays no significant role in conflict management style of their subordinates. Though not hypothesized we found a significant relationship between convenience style and tenure. Therefore, other factors like personal characteristics, conflict situation, and other characteristics of managers should be addressed in future research.
http://journal.iams.ir/article_87_9ca32c26d522bec1597d3c4c5e851ecc.pdf
تعارض
مدیریت تعارض
هوش هیجانی
شرکتهای کوچک و متوسط
Conflict management
emotional intelligence
SMEs
per
انجمن علوم مدیریت ایران
فصلنامه انجمن علوم مدیریت ایران
2717-2619
2012-01-05
5
شماره 20
49
68
88
نقش ابعاد ریسک ادراکشدهی مشتریان بانکها در پذیرش بانکداری اینترنتی در ایران
The Role of Dimensions of Perceived Risk of Banks' Customers in Adoption of Internet Banking in Iran
با رشد روزافزون فناوری اطلاعات و بازار رقابتی موجود در حوزهی بانکی ایران، شاهد آن هستیم که موضوع پذیرش بانکداری الکترونیک توسط مشتریان، مورد توجه بانکها قرار گرفته است. یکی از مفاهیم کاربردی در ارائهی خدمات الکترونیک بانکی، بانکداری اینترنتی (IB) است. این پژوهش به بررسی تأثیر مفهوم ابعاد ریسک ادراکشدهی مشتریان بر نیت آنها در پذیرش IB پرداخته است. نتایج حاصلشده از بهکارگیری مدلیابی معادلات ساختاری و تحلیل عاملی تأییدی نشان داد که ریسکهای زمانی، کارایی، امنیتی، مالی و حریم خصوصی، ریسکهای اصلی کاهشدهندهی نیت مشتریان برای پذیرش IB هستند و ریسک اجتماعی دارای تأثیر منفی بسیار جزیی میباشد. با توجه به نتایج، پیشنهادهای مدیریتی نیز در جهت کمک به بانکها برای کاهش تأثیر منفی این ریسکها در پذیرش IBتوسط مشتریان ارائه شده است.
With rapid growth of information technology and existing competitive market in banking affairs in Iran, banks are concerned about customers adopting electronic banking. Internet banking(IB) is an applied conception of internet banking services. The purpose of this research is to study the effects of dimensions of the perceived risk of customers based on their intentions on adoption of IB. Data were analyzed using Structural Equation Modeling and Confirmatory Factor Analysis. Results show that the time, performance, security, financial and privacy risks reduce customers' intentions to adopt IB. The social risk also has a small negative effect on IB adoption. Practical implications are discussed for banks which seek to reduce the aforementioned risks in adoption of IB by customers.
http://journal.iams.ir/article_88_f07db12c2fefaaccc84ac8e904631a45.pdf
بانکداری اینترنتی
پذیرش
ابعاد ریسک ادراکشده
internet banking
Perceived risk dimensions
Adoption
per
انجمن علوم مدیریت ایران
فصلنامه انجمن علوم مدیریت ایران
2717-2619
2012-01-05
5
شماره 20
69
89
89
مدلی برای سنجش تأثیر قابلیت اعتماد برند بانکها بر تعهد وفاداری مشتریان
A Model for Measuring the Effects of Banks' Brand Credibility on Customers' Loyalty Commitment
افزایش رقابت در بخش خدمات ، باعث توجه بیشتر به حفظ مشتریان فعلی و تلاش برای جذب مشتریان جدید شده است. در این میان موضوع وفاداری مشتری به برند و شناسایی عوامل تاثیرگذار بر آن از اهمیت دوچندانی برخوردار شده است. در تحقیق حاضر که در صنعت بانکداری و در بین مشتریان بانکهای ملت و پارسیان انجام شده است، تاثیر قابلیت اعتماد برند بر وفاداری مشتریان مورد بررسی قرار گرفته است. از این رو بتدا، تاثیر متغیرهای ادراکی برند شامل تعهد وفاداری، تعهد مستمر و رضایت بر تمایلات رفتاری مشتریان (توصیه های کلامی مشتریان و نیز تمایل آنان به تغییر بانک) و سپس، تاثیر قابلیت اعتماد برند بر متغیرهای ادراکی و بخصوص بر تعهد وفاداری بررسی و مورد آزمون قرار گرفته است. دراین پژوهش نمونه گیری به روش طبقهای نسبی و حجم نمونه مورد نیاز برای هر بانک 384 نفر میباشد. یافته های حاصل از تحقیق نشان میدهد که قابلیت اعتماد برند نقش بسیار مهم و کلیدی در بهبود تمایلات رفتاری مشتریان ایفا می نماید. بدین معنی که افزایش رضایت مشتریان باعث میگردد تا به تبلیغ و توصیه بانک خود به دیگران اقدام نمایند و نیز گرایش آنها به تغییر بانک کاهش یابد. همچنین افزایش تعهد مستمر مشتریان باعث کاهش تمایل آنها به تغییر بانک میگردد. از این رو مدیران میبایست به قابلیت اعتماد برند توجه ویژه ای نمایند و نقش مهم آن را در مدیریت ارتباط با مشتریان مد نظر داشته و استراتژی ها و برنامههای مناسب تری در راستای توسعه مشتریان وفادار خود طراحی نمایند.
This paper aims to investigate the effects of brand credibility on customer loyalty. First, this study explores the effects of brand perception, including loyalty commitment, continuance commitment and satisfaction on customers' behavioral intentions (word of mouth recommendations and switching propensity) and second, it examines the effects of brand credibility on loyalty commitment. A sample of 768 employees from two large banks in Iran, Mellat Bank and Parsian Bank, participated in the study. Findings show that brand credibility plays a key role in improving customers' behavioral intentions. In other words, satisfied customers advertise for the bank through the word of mouth recommendations and this in turn decreases their own switching propensity. It is also found that increase in continuance commitment reduces switching propensity. Hence, managers should pay attention to brand credibility, consider the importance of brand role in customer relationship management, and design appropriate strategies and programs in order to develop more loyal customers.
http://journal.iams.ir/article_89_9dc3b47e07921f0996c2cbe4a4b6c595.pdf
قابلیت اعتماد برند
تعهد وفاداری
تعهد مستمر
تبلیغات
Brand Credibility
Loyalty Commitment
Continuance Commitment
Word of mouth
per
انجمن علوم مدیریت ایران
فصلنامه انجمن علوم مدیریت ایران
2717-2619
2012-01-05
5
شماره 20
89
110
90
آموزشهای ایمنی، حمایت سازمانی ادراکشده برای ایمنی و رویدادهای مرتبط با ایمنی
Safety Training, Perceived Organizational Support for Safety and Safety-related Events
در ادبیات پژوهشی به سازهی حمایت سازمانی ادراکشده (POS) توجه زیادی شده است. با وجود این، در زمینهی ایمنی به این سازه توجه چندانی نشده است. هدف پژوهش حاضر پر کردن این کمبود پژوهشی، بر مبنای دو پیشفرض است: (1) حمایت سازمانی ادراکشده برای ایمنی (POSS) به طور مثبتی با رویدادهای مرتبط با ایمنی مرتبط است؛ (2) فراهمآوری آموزشهای ایمنی ادراک کارکنان را از حمایت سازمانی افزایش میدهد. دادههای مربوط به دو پرسشنامهی حمایت سازمانی ادراکشده و رویداهای مرتبط با ایمنی، از نمونهی متعلق به جامعهی آماری کارکنان شرکت ذوب آهن اصفهان در تابستان و پاییز سال 1389، به روش نمونهگیری تصادفی طبقهای گردآوری شد. دادهها با استفاده از فنون کوواریانس و همبستگی تجزیه و تحلیل شدند. نتایج پژوهش از فرضیات ما حمایت کرد. یافتهها پیشنهاد میکند که کاهش رویدادهای مرتبط با ایمنی به وسیلهی بهبود ادراک کارکنان از حمایت سازمانی میتواند منجر به کاهش حوادث، آسیبها و مرگ و میرها در سازمان شود.
The concept of perceived organizational support (POS) has received considerable attention in the literature. However, little attention has been paid to this construct within safety field of study. This study is designed to fill the void in our knowledge about the relationship between perceived organizational support and safety. This study is based on three premises: (1) Perceived organizational support for safety (POSS) is associated with safety-related events, (2) providing safety training increases workers’ perception of organizational support. A sample of employees working in a large manufacturing firm, Isfahan Steel Company, completed the survey questionnaire. The questionnaire included perceived organizational support for safety and safety-related events measures. Data were analyzed using ANCOVA and correlation analyses. Results provided support for the research hypotheses. Findings suggest that improving employees’ perception of organizational support decreases safety-related events which in turn can reduce the frequency of accidents, injuries, and fatalities in the organizations.
http://journal.iams.ir/article_90_dc08a6bfb9a88192de344347d69551bd.pdf
آموزش ایمنی
حمایت سازمانی ادراکشده برای ایمنی
رویدادهای مرتبط با ایمنی
آسیبهای شغلی
Safety training
Perceived organizational support for safety
Safety-related events
Occupational injuries
per
انجمن علوم مدیریت ایران
فصلنامه انجمن علوم مدیریت ایران
2717-2619
2012-01-05
5
شماره 20
111
130
91
ارزیابی قابلیتهای نام تجاری درصنایع غذایی کشور
Evaluation of brand advantages in Iran food industries
پژوهش حاضر در جهت شناخت و ارزیابی قابلیتهای مزیتی استفاده از نام تجاری (برند) بر اساس مدل «آکر» در صنایع غذایی ایران و بررسی علل ضعف برخی از شرکتها در بهکارگیری نام تجاری است و در راستای بهکارگیری و استفاده از این ابزار تجاری به منظور ارتقای این صنایع پیشنهادهایی ارائه میدهد. جامعه و نمونهی آماری از میان مشتریان محصولات شرکتهای مهرام، تک ماکارون، پگاه و شیرین عسل انتخاب شدهاند و برای تجزیه و تحلیل دادهها و یافتههای پژوهش از آمار توصیفی و استنباطی بهره گرفته شده است. در آمار توصیفی از جدول فراوانی و میانگین و در آمار استنباطی از آزمونهای تحلیل واریانس یک طرفه وتوکی استفاده شده است. تحلیل یافتهها نشان میدهد که در این چهار شرکت به شاخصهای قیمت، تبلیغات و تعهد در مقایسه با سایر شاخصها توجه بیشتری شده است و این سه شاخص نسبت به شاخصهای رهبری، ارزش، کیفیت و هویت در رتبهی بالاتر و از نظر میانگین در رتبهی دوم قرار گرفتهاند. تحقیق به روشنی نشان میدهد که اگر این شرکتها بخواهند از شاخصهای مزیت رقابتی برای تعالی نام تجاری خود استفاده کنند، باید مدیریت هر یک از آنها، بنا به مقتضیات شرکت خود نسبت به ارتقای این شاخصها اقدام کند.
This article describes the degree to which Iran food industries use branding strategies. The main purpose of this study is to explore why food industries in Iran do not take advantage of branding techniques to promote sales and productivity. A group of customers of four food industries namely, Mahram, Tak Macaron, Pegah, and Shirin Asal were selected as the research sample. Data analysis shows that the top common factors that all these companies pay attention are price, commitment, and advertisement. The other factors such as leadership, product value, product identity, product value, product evaluation, competitive advantage and the name of the brand were less attended. Findings suggest that managers of these companies should choose a contingency strategy to find out which factors require more attention in order to use the indigenous branding model designed by Aaker to match their company in order to achieve organizational goals. Hence, practitioners and managers of food industries may benefit from findings presented here.
http://journal.iams.ir/article_91_bd8110ba3a3edc22e9c1cd7b04978937.pdf
مدل آکر
قابلیتهای مزیتی
نام تجاری
صنایع غذایی
Brand equity
food industry
Aaker's model