per
انجمن علوم مدیریت ایران
فصلنامه انجمن علوم مدیریت ایران
2717-2619
2010-02-13
4
شماره 16
1
25
1
تأثیر حمایت ادراک شده از سوی سازمان بر تعهد کارکنان و عملکرد سازمانی: مطالعهای در شعب بانک ملت شهر تهران
Impact of perceived organizational support on organizational commitment and performance: A study of Mellat Bank branches in Tehran
حمایت ادراکشده از سوی سازمان یکی از موضوعاتی است که به تازگی در حوزة رفتار سازمانی و مدیریت منابع انسانی مطرح شده است. حمایتی که کارکنان از سوی سازمان احساس میکنند باوری است مبتنی بر این که سازمان تا چه حد از همکاریهایشان قدردانی میکند و به رفاه آنها اهمیت میدهد. هدف اصلی این پژوهش بررسی رابطة بین حمایتی که کارکنان از سوی سازمان ادراک میکنند و تعهد آنها به سازمان و همچنین عملکرد سازمانی است. این پژوهش در 64 شعبة بانک ملت انجام گرفت و ابزار گردآوری دادههای آن پرسشنامة حمایت ادراکشده آیزنبرگر، هانتینگتون، هاچیسون و سوآ (1986) و پرسشنامة تعهد سازمانی میر و آلن (1997) بود که بین 789 نفر از کارکنان شعب منتخب توزیع و جمعآوری شد. برای تحلیل دادهها از تحلیل همبستگی استفاده شد و نتایج نشان داد همبستگی مثبت و معناداری بین حمایت ادراکشده از سوی سازمان و تعهد عاطفی و همچنین تعهد هنجاری کارکنان وجود دارد. علاوه بر این بین حمایت ادراکشده از سوی سازمان و تعهد استمراری و عملکرد سازمانی رابطة معناداری مشاهده نشد. این پژوهش نقش حمایت از کارکنان را در بالا بردن تعهد عاطفی و تعهد هنجاری نشان میدهد. سازمان میتواند با ارزش قایل شدن برای همکاری کارکنان در جهت بهبود عملکردش، قدردانی به موقع از تلاشهای اضافی کارکنان، توجه به رفاه کلی کارکنان و توجه به رضایت همهجانبة آنها سطح حمایت ادراکشده را ارتقا بخشد و از پیامد مثبت آن یعنی تعلق خاطر و وابستگی عاطفی و همچنین تعهد هنجاری کارکنان بهرهمند شود.
This study seeks to explore the relationships between perceived organizational support (POS), dimensions of organizational commitment (affective, normative, and continuance), and organizational performance. A sample of 65 branches of Mellat bank was selected and 789 branch employees completed the research questionnaire. The questionnaire included perceived organizational support scale (Eisenberger, Huntington, Hutchison, and Sowa, 1986) and affective, continuance, and normative commitment scales (Mayer and Allen, 1997). Organizational performance was measured using hard data on operational performance criteria. The results showed that POS is positively and significantly correlated with affective and normative commitment. On the other hand, no significant relationships were found between POS and continuance commitment and also organizational performance. This study provides support for the importance of supporting employees in order to improve their affective and normative commitment to the organization. Moreover, the results hold practical implications for managerial interventions focused on promoting commitment to the organization
http://journal.iams.ir/article_1_2e809804da1bf7d48feefb183c632c24.pdf
حمایت ادراکشده از سوی سازمان
تعهد سازمانی
عملکرد سازمانی
بانک
perceived organizational support
organizational commitment
Organizational performance
per
انجمن علوم مدیریت ایران
فصلنامه انجمن علوم مدیریت ایران
2717-2619
2010-09-15
4
شماره 16
27
58
2
ویژگیهای حاکمیت شرکتی و محتوای اطلاعاتی سود در بورس اوراق بهادار تهران با تاکید بر نقش مدیریت سود
Studding the Relationship between Corporate Governance attributes and the Information Content of Accounting Earnings: The Role of Earnings Management
هدف این تحقیق بررسی رابطه بین ویژگیهای حاکمیت شرکتی(تمرکز مالکیت، مالکیت نهادی، نفوذ مدیرعامل، دوگانگی وظیفه مدیرعامل، اندازه هیات مدیره، استقلال هیات مدیره، اتکای بر بدهی و مدت زمان تصدی مدیرعامل در هیات مدیره) و محتوای اطلاعاتی سود در صورت وجود مدیریت سود در شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران طی سالهای 1386-1380می-باشد. برای آزمون فرضیه¬ها از مدل رگرسیون خطی چند متغیره به روش حداقل مربعات تعمیم یافته تلفیقیPGLS) ) استفاده شده است.یافته¬های پژوهش نشان می¬دهد رابطه مالکیت نهادی و استقلال هیات مدیره با محتوای اطلاعاتی سود در شرکتهای با انگیزه مدیریت سود بالا قویتر از شرکتهای با انگیزه مدیریت سود پایین می¬باشد. همچنین از نظر سهامداران سایر ویژگیهای حاکمیت شرکتی(تمرکز مالکیت، نفوذ مدیرعامل، دوگانگی وظیفه مدیرعامل، اندازه هیات مدیره، اتکای بر بدهی و مدت زمان تصدی مدیرعامل در هیات مدیره) تاثیری در بهبود محتوای اطلاعاتی سود چه در زمان وجود انگیزه مدیریت سود بالا و چه در زمان وجود انگیزه مدیریت سود پایین ندارند. لذا، به منظور حمایت از حقوق سهامداران اقلیت، افزایش قابلیت اتکای سود و کمک به توسعه و رشد بازار بورس، لازم است موضوع تصویب آیین نامه راهبری شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار با در نظر گرفتن نتایج حاصل از تحقیقات انجام گرفته در خصوص موضوع حاکمیت شرکتی، در اولویت کاری شورای عالی بورس و اوراق بهادار قرار بگیرد.
The objective of this study is to examine the relationship between corporate governance attributes (ownership concentration, institutional ownership, CEO dominance, duality, board size, board independence, debt reliance and CEO tenure) and the information content of earnings in the presence of earnings management in Tehran Stock Exchange listed corporations during 1380-1386. Hypotheses were tested utilizing Linear Multi Regression by Pooled Generalized Least Squares(PGLS)model. Results show that the relationship between institutional ownership and board independence with the information content of earnings is stronger in corporations with high incentive to manage earnings. Also, in shareholders’ opinion, other corporate governance attributes(ownership concentration, CEO dominance, duality, board size, debt reliance and CEO tenure) have no effect on improving the information content of earnings neither in the presence of high incentive to manage earnings nor in the presence of low incentive to manage earnings. Therefore, with regard to the results of research on corporate governance, in order to protect the rights of minority shareholders, increase earnings reliability and support the stock market expansion, approval of corporate governance act should be high priority for Securities and Exchange High Council.
http://journal.iams.ir/article_2_8cd2e898e260df867adbbe2ff23aa0ec.pdf
ویژگیهای حاکمیت شرکتی
محتوای اطلاعاتی سود
مدیریت سود
بورس اوراق بهادار تهران
Corporate governance attributes
The information content of earnings
Earnings Management
Tehran Stock Exchange(TSE)
per
انجمن علوم مدیریت ایران
فصلنامه انجمن علوم مدیریت ایران
2717-2619
2010-09-23
4
شماره 16
55
87
3
جهت گیری های شغلی و مراجع درونی شغلی برنامه نویسان نرم افزار
A Study of the Relationships between Career Orientations and Career Anchors of Software Programmers
جهت گیریهای شغلی یا گرایش افراد به انتخابهای شغلی می تواند تابع عوامل درونی و بیرونی باشد. عوامل درونی شامل نیازها، ارزشها و تواناییهای افراد در رابطه با شغل آنها است . عوامل بیرونی همان شرایط محیطی می باشند که دستاورد نهایی و پاداش یک جهت گیری شغلی خاص را معین می کنند. در این تحقیق به کمک تحلیل عاملی اکتشافی روایی اندازه گیری مراجع درونی شغلی شین بررسی و ساختار هشت عاملی شین تنها با یک تغییر پشتیبانی شد. سپس با استفاده از رگرسیون چندگانه، عوامل درونی شغلی پیش بینی کننده دو جهت گیری شغلی کارشناسی و مدیریتی 200 برنامه نویس ایرانی شناسایی شدند. اثر عامل ادراک افراد از برتری حقوق مدیران نیز به عنوان یک عامل محیطی تعدیل کننده این روابط بررسی شده است. نتایج نشان داد مرجع درونی شایستگی تکنیکی با جهت گیری کارشناسی و مراجع درونی چالش، مدیریت عمومی، کارآفرینی و امنیت شغلی با جهت گیری مدیریتی رابطه آماری معنی داری دارا می باشند.
Career Orientations or career choices, can be affected by internal and external factors. External factors are the environmental conditions the reward and the final achievements of selecting a career choice are dependent on. Internal factors refer to the needs, beliefs and competencies of an individual that can be related to his/her job. The result of exploratory factor analysis of Schein's career anchor inventory supported the 8 factor structure of career anchors with one change. Then, the internal antecedents of managerial and technical orientations of 200 Iranian programmers were identified using multiple regression analysis. In addition, perception of people about the compensation system as an external factor has been found to affect the above relationships, as a moderating factor. The results revealed significant relationships between technical anchor and technical orientation, challenge, general management, entrepreneurship and job security anchors and managerial orientation.
http://journal.iams.ir/article_3_3deda7d55770306dce564d98ff8b195a.pdf
جهت گیری شغلی
مرجع درونی شغلی
توسعه شغلی
برنامه ریزی مسیر شغلی
Career Orientation
Career Anchor
Career Development
Career Planning
per
انجمن علوم مدیریت ایران
فصلنامه انجمن علوم مدیریت ایران
2717-2619
2010-09-23
4
شماره 16
85
119
4
طراحی الگوی حکمرانی خوب بر پایه نظریه سیستم های باز
Designing a model of Good Governance Based on Open Systems Theory
از دغدغه های اصلی کشورهای در حال توسعه قرار گرفتن در مسیر توسعه و توسعه یافتگی است . عدم رشد اقتصادی ، فقر و فقدان پاسخگویی ، فساد و عدم حاکمیت قانون ازجمله چالشهایی است که این کشورها با آن مواجه اند.از سوی دیگر مطالعات توسعه و آمارهای سازمانهای جهانی بیانگر آن است که از مهمترین عوامل رشد و توسعه کشورها، «حکمرانی خوب» است. چنانکه حکمرانی خوب را بنیان توسعه خوانده اند. مقاله پیش رو ضمن مروری بر ادبیات حکمرانی، با جمع بندی تعاریف حکمرانی و با نگاهی تازه به بازخوانی این مقوله می پردازد. در این راستا با بهره گیری از مفهوم «تصمیم گیری» به عنوان جوهره حکمرانی ، سه ویژگی اصلی حکمرانی خوب یعنی « کارایی » ، « اثربخشی» و « تعادل» مطرح می گردد. الگوی پیشنهادی با رهیافتی فرایندی – غایتمندانه ، حکمرانی خوب را سیستمی متشکل از ویژگیهای فرایندی(ابزاری)و غایتمندانه(ارزشی) در تمام حوزه های اداری ، اقتصادی ، سیاسی و اجتماعی معرفی می نماید که می بایست انواع نهادهای نظام سیاسی بنابر موقعیت هرکشور در ایجاد آن نقش ایفا نمایند. به سخن دیگر توسعه حاصل تعادل و روند افزایشی کارایی و اثربخشی است . با بکارگیری منطق فازی و طراحی سیستم استنتاج فازی ، این امکان فراهم شده است که الگوی مذکور در شرایط واقعی مورد بهره برداری قرار گیرد . با کمک این ابزار ، پژوهشگران ، مدیران و دولتمردان قادر خواهند بود وضعیت حکمرانی کشور را در اوضاع و احوال کنونی شناسایی نمایند و از طریق تغییر در مولفه هایی که از اهمیت بیشتری برخوردارند ، آینده را تحلیل و در راستای بهبود آن تلاش کنند .
Lack of economic prosperity, poverty, unaccountability, corruption, and the marginalization of law are the main challenges faced by developing countries. Studies on development as well as the strategies of world organizations indicate that good governance is the main factor contributing to country development. This article reinterprets the theme of governance and provides three main characteristics of good governance, namely, effectiveness, efficiency, and equilibrium, using the concept of "decision-making". Taking a process approach, the proposed model considers good governance as consisting of procedural components (instrumental) and ultimate components (value-added) in all administrative, economic, political, and social dimensions. This paper has developed a comprehensive model of good governance, using fuzzy logic. Using the same instrument, researchers, managers, and statesmen are able to detect the current status of governance and they can also analyze the future so as to devise the most effective mode of governance accordingly.
http://journal.iams.ir/article_4_4fa605f11d9f4307c469c34e8d4be37c.pdf
حکمرانی خوب
سیستم
تصمیم گیری
کارایی
اثربخشی
تعادل
سیستم استنتاج فازی
پایگاه قواعد فازی
good governance
system
decision-making
efficiency
effectiveness
equilibrium
fuzzy inference system
the base of fuzzy rules
per
انجمن علوم مدیریت ایران
فصلنامه انجمن علوم مدیریت ایران
2717-2619
2010-09-23
4
شماره 16
119
137
5
سیاست پیشگی مدیران، ادراک سیاسی کارکنان و مقاومت در برابر تغییر
Manager’s political behaviors, employee’s organizational politics perceptions and resistance to change
این پژوهش مقاومت کارکنان را در برابر تغییر از منظر نظریه سیاسی سازمان مورد توجه قرار می دهد و هدف از آن بررسی رابطه ادراک سیاست سازمانی و مقاومت کارکنان در برابر تغییر، ضمن تبیین نقش تعدیلگر رفتار سیاسی مدیران است. داده¬های مربوط به سه پرسشنامه پژوهش، از نمونه متعلق به جامعه آماری کارکنان و مدیران سازمانهای دولتی شهر رفسنجان، با روش طبقه¬ای نامتجانس گردآوری شده است. بر اساس نتایج پژوهش، بین ادراک سیاست سازمانی و مقاومتهای شناختی و هیجانی کارکنان در برابر تغییر رابطه مثبت معناداری وجود دارد؛ هر چند مقاومت رفتاری، رابطه معناداری را با متغیر پیش¬بین پژوهش نشان نمی¬دهد. با استفاده از فن رگرسیون سلسله مراتبی تعدیل شده، مشخص شد سیاست پیشگی مدیران، رابطه ادراک سیاست سازمانی و مقاومتهای شناختی و عاطفی کارکنان را در برابر تغییر تشدید می¬کند.
This study has examined employee’s resistance to change from organization of politics theory point of view. In this case, the relationship between employees' organizational politics perceptions and resistance to change was explained; and the moderating role of manager’s political behaviors was examined. Data was gathered through triple questionnaires from a sample of employees and managers in Rafsanjan public organizations, using stratified sampling. Results suggested that there is a positive meaningful relationship between employee’s organizational politics perceptions and cognitive and emotional resistance to change. However, there is no meaningful relationship between employee’s organizational politics perceptions and behavioral resistance to change. Using Hierarchical Moderated Regression Analysis (HMRA), the results also suggested that manager’s political behaviors intensify the relationship between employee’s organizational politics perceptions and cognitive and emotional resistance to change.
http://journal.iams.ir/article_5_a1f3087b80f40fcca5360bbf3bbeaed6.pdf
مقاومت در برابر تغییر
ادراک سیاست سازمانی
رفتار سیاسی
مقاومت شناختی
مقاومت هیجانی
مقاومت رفتاری
Resistance to change
Organizational Politics Perceptions
Political behavior
Cognitive resistance
Emotional resistance
Behavioral resistance
per
انجمن علوم مدیریت ایران
فصلنامه انجمن علوم مدیریت ایران
2717-2619
2010-09-23
4
شماره 16
139
155
6
ارائه مدلی به منظور تجزیه و تحلیل، گزینش و اجرای راهبرد زنجیره تامین کسب و کار
A model for evaluation, selection and implementation of business supply chain strategy
امروزه انتظار می رود حداقل مدیران، کارآفرینان و دستاندرکاران کسب و کارهای بزرگ فعال در کشاورزی از ساختاری علمی برای مدیریت و تصمیم گیری های مربوط به کسب و کار خویش استفاده کنند. در این مقاله این ساختار علمی مدیریتی با دو ویژگی بارز و عمده زنجیره تامین و مدیریت راهبردی تحت عنوان مدیریت راهبردی زنجیره تامین از ساختار سنتی تبیین میشود. بدین منظور مولفههای مدل مدیریت راهبردی و روابط میان آنها از دیدگاه جامعه آماری یعنی مدیران کسب و کارهای کشاورزی فعال در بورس کالایی کشاورزی تهران، شناسایی، غربال سازی و با روش معادلات ساختاری تحلیل شده است. بر اساس نتایج مشخص می شود، با این که مدیران به بیشتر متغیرهای شناسایی و تبیین شده مدیریت راهبردی توجه دارند، ولیکن از رابطه میان آن ها و نحوه استفاده از آن آگاه نیستند. در نهایت مدل مدیریت راهبردی ارائه شده در این مقاله راه گشای آنان خواهد بود.
In today’s world it is expected that agricultural managers and entrepreneurs use scientific management models for running their businesses. This article develops a model which includes main characteristics of supply chain management and strategic management. The model is applicable to agricultural trade businesses. A sample of agricultural managers working in Tehran completed the research questionnaire. Data was analyzed using structural equation modeling methods and a model for strategic management of supply chain of agricultural businesses has been proposed.
http://journal.iams.ir/article_6_11ac38e81335090037e272c7d60a7a30.pdf
: مدیریت راهبردی
زنجیرهتامین
کسب و کارهای کشاورزی
بورس کالایی کشاورزی
Strategic management
supply chain
agricultural business