per
انجمن علوم مدیریت ایران
فصلنامه انجمن علوم مدیریت ایران
2717-2619
2016-06-21
11
42
1
29
230
Original Manuscript
الگوی عوامل تصمیم برونسپاری لجستیک با استفاده از مدلسازی ساختاری تفسیری
Designing a model for logistics outsourcing decision factors in distribution firms using an interpretive structural modeling
لعیا الفت
layaolfat@gmail.com
1
دانشیار دانشکده مدیریت وحسابداری دانشگاه علامه طباطبایی
برونسپاری لجستیک بهعنوان تصمیمی راهبردی جهت کسب مزایای رقابتی شرکتها تلقی میگردد. این مطلب اهمیت اتخاذ تصمیم ساختارمند در رابطه با برونسپاری لجستیک را نشان میدهد. این مقاله به بررسی مؤلفههای این تصمیم در شرکتهای پخش محصولات غذایی و دارویی پرداخته و مدلی از نحوه تعامل عوامل تصمیم برونسپاری لجستیک را با استفاده از رویکرد مدلسازی ساختاری تفسیری ارائه مینماید. پس از مطالعه گسترده پیشینه پژوهش، 32 عامل از ادبیات موضوع استخراج گردید. پس از غربال آنها، پرسشنامهای از 17 متغیر گزینششده، مبتنی بر روش مدلسازی ساختاری تفسیری تهیه و در پانل خبرگان صنعت پخش، تکمیل شد و پس از اخذ نظر خبرگان و تجمیع نظرات، مورد تحلیل قرار گرفت. نمودار ساختاری تفسیری در 5 سطح شکل گرفت. با انجام تحلیل MICMAC عوامل در دو دسته متغیرهای پیوندی و وابسته قرار گرفتند که این تحلیل با نمودار هماهنگ میباشد. یافتههای این پژوهش علاوه بر آنکه عوامل موردتوجه هنگام تصمیم برونسپاری لجستیک را نشان میدهد سطح و رابطه آنها را مشخص مینماید. نتایج میتواند درک بهتری از موضوع و روابط بین متغیرها ایجاد کرده و به دستاندرکاران صنعت در این خصوص کمک کند.
Abstract: Logistics outsourcing is considered to be an excellent source of competitive advantage for companies. Therefore, systematic outsourcing decision making is an important issue. The purpose of this study is to obtain the factors influencing the logistics outsourcing decisions in order to propose a model based on interpretive structural modeling in distribution firms. To this end the author reviewed extensive literature and extracted the pertinent factors. A fuzzy screening method was used to reduce the number of these factors from 32 to 17. Then, according to the interpretive structural modeling, a questionnaire was completed by experts participating in a panel of food distribution Industry. The MICMAC analysis was used to categorize and classify the collected data. The implications of this research might lead to a better perception of the subject issue and decision making process.
http://journal.iams.ir/article_230_b8569f525e5b1e0d5c41ff31e6b94d9e.pdf
برونسپاری
برونسپاری لجستیک
صنعت پخش
مدلسازی ساختاری تفسیری
Logistics Outsourcing
interpretive structural modeling
Distribution companies
per
انجمن علوم مدیریت ایران
فصلنامه انجمن علوم مدیریت ایران
2717-2619
2016-06-21
11
42
25
50
231
Original Manuscript
تدوین مدل ترکیب رهبری و فرهنگ سازمانی برای سازمانهای نوآور مورد مطالعه: سازمانهای تحقیق و توسعه وزارت نفت
Designing a leadership and organizational culture model for performance improvement of innovative organizations: A study on NIOC Research and Development organizations"
مجتبی رفیعی
mjtb_rf@yahoo.com
1
ابوالحسن فقیهی
a.faghihi@srbiau.ac.ir
2
سید علی اکبر احمدی
aahmadi@yahoo.com
3
عباسعلی قدیریان
ghadirianaa1335@yahoo.com
4
دانشیار دانشگاه پیام نور
استاد دانشگاه علامه طباطبایی
دانشیار دانشگاه پیام نور
دانشجوی دکتری مدیریت دانشگاه پیام نور
در دنیایی زندگی میکنیم که فضای کسبوکار هر روز پویاتر، پیچیدهتر و غیرقابل پیشبینیتر شده است، در چنین شرایطی، ایجاد و توسعه مزیتهای رقابتی پایدار، تابع نوآور بودن و بهبود مستمر در فنآوریهای موجود است و سازمانهای تحقیق و توسعه وابسته به شرکتها، نقش مهمی در این زمینه ایفاء میکنند. درحالیکه پژوهشگران معتقدند رهبری و فرهنگسازمانی، مهمترین عوامل مؤثر بر عملکرد این سازمانها هستند؛ ولی مطالعات بسیار محدودی در رابطه با تأثیر ترکیب این دو عامل بر عملکرد صورت گرفته است. هدف این مطالعه پر کردن این خلأ است. جامعه آماری، سازمانهای تحقیق و توسعه وزارت نفت هستند روش تحقیق ترکیبی است. ابزار گردآوری دادهها در مرحله کیفی، آرشیوی بوده و در مرحله کمی، از پرسشنامه تدوین و تأیید شده مرحله قبل استفاده شده است. دادهها از 476 نفر از مدیران پژوهشی و پژوهشگران این سازمانها جمعآوری شد. یافتههای تحقیق با استفاده از روش الگویابی معادلات ساختاری نشان میدهد که رهبران اثر مستقیم معنیداری در بهبود عملکرد این سازمانها دارند و فرهنگسازمانی بهعنوان میانجی و تعدیلگر بر رابطه رهبری و عملکرد مؤثر است. به همین جهت رهبران از طریق توسعه و تقویت فرهنگسازمانی مناسب که پرورشدهنده خلاقیت و تسهیلکننده نوآوری است میتوانند نوآوری را به فرایندی دائمی و عادی در زندگی روزانه این سازمانها تبدیل کنند و باعث بهبود مستمر بهرهوری و عملکرد آنها شوند.
Abstract: We are living in a world that is increasingly faced with dynamic, complex and unpredictable business environment. In this situation, creating and sustaining competitive advantage depends on continuous businesses innovativeness and technological improvement that is basically done by R& D organizations. There are a vast literature on the positive relationship between leadership and performance, but very few researches are found that study the mediating role of organizational culture in fostering this relationship. The purpose of this study is to examine the mediating role of organizational culture in improving organizational performance. Data was collected by a survey sample in which 476 of research managers and experts of R&D departments of NIOC completed the questionnaires. Structural equation models were used for data analysis. Findings show that although there is a positive relationship between leadership and performance improvement, the performance of R&D departments has been also influenced by organizational culture. This result may suggest that leaders of innovative organizations by creating and strengthening an appropriate organizational climate in their organizations could nurture creativity and facilitate innovation as well.
http://journal.iams.ir/article_231_bfd88bf0c36ec3f26c2ba8b087caf4c2.pdf
سازمانهای تحقیق و توسعه
رهبری
فرهنگسازمانی
عملکرد
R&D organizations
leadership
Organizational culture
performance
per
انجمن علوم مدیریت ایران
فصلنامه انجمن علوم مدیریت ایران
2717-2619
2016-06-21
11
42
51
75
232
Original Manuscript
عوامل تأثیرگذار بر مشارکت مصرف کنندگان جوامع مجازی
Factors Affecting Consumer Participation in Virtual Communities
زهره دهدشتی شاهرخ
zdehdashti@yahoo.com
1
وحید ناصحی فر
vahidnasehifar@yahoo.com
2
مهدی حقیقی
hasan.gharibi7@gmail.com
3
پدرام بهیار
pedram_behyar@yahoo.com
4
دانشیار دانشگاه علامه طباطبایی
دانشیار دانشگاه علامه طباطبایی
دانشیار دانشگاه علامه طباطبایی
دانشجوی دکتری دانشگاه علامه طباطبایی
امروزه جوامع مجازی با سرعت شگفتآوری از طریق ابزارهای هوشمند در زندگی مردم نفوذ کردهاند. این محیطها زمینهای را برای فعالیت کسبوکارها بهمنظور بهبود تصویر برند و ایجاد انگیزش در مشتریان جهت خرید و یا استفاده از خدمات به وجود آوردهاند. در این محیط رقابتی جذب و حفظ مشتریان مستلزم دارا بودن درک بالاتری از رفتار آنها میباشد، چراکه جذب کاربر بیشتر، منجر به سودآوری بالاتر میگردد. هدف از انجام این پژوهش بررسی عوامل تأثیرگذار بر مشارکت مصرف کنندگان جوامع مجازی است. این پژوهش بهصورت کیفی و کمی انجامشده است، بهاینترتیب که ابتدا از ادبیات تحقیق مدل اولیه استخراج و سپس با استفاده از تحقیق کیفی مدل تکمیل گردیده و در نهایت مدل طراحی شده مورد آزمون کمی قرار گرفت. در بخش کیفی مصاحبههای نیمه ساختاریافته با 14 نفر از خبرگان که بهصورت قضاوتی انتخاب شده بودند انجام شد که نتایج آن با تحلیل مضمون (تم) مورد بررسی قرار گرفت. سپس مدل طراحی شده بهوسیله جامعه آماری 384 نفری که بهصورت خوشهای در دسترس انتخاب شده بودند مورد آزمون کمی قرار گرفت. نتایج پژوهش نشان میدهد عوامل اکتشافی شناسایی شده شامل؛ طراحی، امنیت، فیلترینگ، محتوای موجود، و هدایت بر نگرش، تمایل، نیات جمعی و نهایتاً رفتار مشارکتی مصرفکننده تأثیرگذار است.
Abstract: Virtual communities have penetrated todays people life with astonishing speed through smart devices. The communities’ facilities have provided opportunities for businesses to create better brand image and motivating consumers to repurchase their products and services. Therefore, there is a dense competition between virtual communities to raise more consumer. This, in turn, requires a better understanding of consumer behavior. The aim of this research is to identify the virtual communities’ service factors that affect consumers’ behavior. We reviewed literature and designed a primary model. Then, we interviewed 14 experts who were selected on a judgmental sampling basis to design final model. Lastly, the model was tested by 384 university students who were among virtual communities consumers. Results show the exploratory factors that affect consumer behavior most are; design, security, filtering, content and guidance.
http://journal.iams.ir/article_232_007796e97721e67ac1096a35d3247c85.pdf
جوامع مجازی
خدمات وبسایت
نگرش
تمایل
نیات-ما
رفتار مشارکتی
virtual communities
Website services
Attitude
Desire
We-intentions
Participation behavior
per
انجمن علوم مدیریت ایران
فصلنامه انجمن علوم مدیریت ایران
2717-2619
2016-06-21
11
42
77
97
233
Original Manuscript
آسیبشناسی سطح تحلیل آزمودنیها در تحقیقهای پیمایشی: تحلیل مقالههای پیمایشی درمجلههای منتخب مدیریت ایران
The Pathology of level of analysis in sample survey researches: A study on survey papers in selected Iranian management journals
سیمین غلامیان قوژدی
mgt.alizadeh@gmail.com
1
علیرضا پویا
alirezapooya@um.ac.ir
2
یعقوب مهارتی
maharati@um.ac.ir
3
کارشناس ارشد مدیریت صنعتی، دانشگاه فردوسی مشهد.
دانشیار گروه مدیریت، دانشگاه فردوسی
استادیار گروه مدیریت، دانشگاه فردوسی مشهد.
در تحقیقهای پیمایشی تعیین واحد تحلیل و بهتبع آن سطح تحلیل، نقش محوری را ایفا مینماید. واحد تحلیل بازگوکننده سطح جمعآوری دادههای اطلاعاتی در تحلیل است. انتخاب نادرست واحد تحلیل همزمان بر ورودی و خروجی تحقیق تأثیر گذاشته و منجر به بیاعتبار شدن تحقیق و حصول نتایجی بیثمر خواهد شد. هدف این تحقیق آسیبشناسی انتخاب سطح تحلیل آزمودنیها در مقالات پیمایشی است. جامعهی آماری کلیهی مقالههای پیمایشی در مجلههای مدیریتی است. نمونهی تحقیق نیز، شامل مقالههای مجلههای منتخب مدیریتی است که با استفاده از نمونهگیری هدفمند انتخاب شدند. بهمنظور آسیبشناسی مجلات از نظر عدم انطباق، نه مجله انتخاب و 80 مقالهی پیمایشی در سطوح بالاتر از فرد در بازهی زمانی سالهای 93-92، مورد بررسی قرار گرفت. دادههای تحقیق با استفاده از روش تحلیل محتوا و آزمون مقایسه نسبتها در چند جامعهی همگون، مورد تحلیل قرار گرفتند و رابطهی نوع مجله با انطباق/عدم انطباق تعیین شد. بر اساس یافتههای تحقیق، میتوان بیان نمود که بهطورکلی درصد عدم انطباق مجلات منتخب 47.5 درصد است. نتایج آزمون مقایسهی نسبتها نشان داد که یکی از مجلات منتخب با عدم انطباق 75 درصد و مجله دیگری با عدم انطباق صفر درصد، به ترتیب بیشترین و کمترین نسبت عدم انطباق را در میان مجلات بررسیشده دارند. همچنین رابطه بین مجلات با انطباق/عدم انطباق استخراج شد.
Abstract: In survey research, defining the unit of analysis and consequently the level of analysis has to be observed accurately. The unit of analysis reflects the level of analysis that can be Micro (individual level), Meso (group or organization level) and Macro (society level). Thus, choosing a wrong unit of analysis, affect both the input and output of research and leads to its invalidity. The aim of this study is pathology of level of analysis in survey researches that were published in Iranian scientific journals in 92-93 period. The sample included nine management journals that were chosen on a purposive sampling. We selected eighty survey articles in which the unit of analysis was thought to be at Meso level that is higher than individual level. Content analysis and ratio comparison test were used for data analysis in several assimilate population. We also investigated the type and journal’s compliance/non-compliance. Based on the research results, we found that the overall percentage of non-compliance of selected journals is 47.5%, One of journals with 75% and another one with 0% had the highest and lowest non-compliance respectively.
http://journal.iams.ir/article_233_e6a6a56910e672e479b435a264cf6172.pdf
آزمودنی
آسیب شناسی
تحقیقهای پیمایشی
واحد تحلیل
سطح تحلیل
Pathology survey research
unit of analysis
level of analysis
per
انجمن علوم مدیریت ایران
فصلنامه انجمن علوم مدیریت ایران
2717-2619
2016-06-21
11
42
99
124
234
Original Manuscript
طراحی مدل فناوری عملکرد انسانی در شرکت طراحی مهندسی و تأمین قطعات ایرانخودرو (ساپکو)
Designing a model for human performance technology: A study in SAPCO
مریم محمدی ثابت
msabet68@yahoo.com
1
بیبی مرجان فیاضی
2
محمد علی شاهحسینی
3
کارشناسی ارشد منابع انسانی دانشگاه تهران
استادیار دانشکده مدیریت دانشگاه تهران
استادیار دانشکده مدیریت دانشگاه
امروزه موضوع بهبود عملکرد، چالش مهم توسعه منابع انسانی است. در پاسخ به این مشکل، فناوری عملکرد انسانی، که بهعنوان مهندسی عملکرد یا علم بهبود عملکرد انسانی نیز شناخته میشود، راهکاری سیستماتیک، برای شناسایی موانع عملکردی فردی و سازمانی و چگونگی مقابله با آنها، ارائه میکند. این پژوهش با هدف طراحی مدلی برای پیادهسازی فناوری عملکرد انسانی در شرکت ساپکو انجام شدهاست. این پژوهش از نظر شیوهی گردآوری اطلاعات پیمایشی و از نظر هدف، توصیفی است. روش تحقیق در پژوهش حاضر آمیخته از نوع کیفی- کمّی است. در این راستا، برای انجام تحلیل کیفی از تحلیل تم و برای تحلیل کمی از آزمون تی تست استفاده گردید. جامعه آماری پژوهش حاضر را در مرحله اول (کیفی) 7 مصاحبه (حد اشباع) و در مرحله دوم جمعآوری تعداد 58 پرسشنامه از طریق سرشماری تشکیل میدهد. در نهایت، 9 مؤلفه کلیدی برای پیادهسازی فناوری عملکرد منابع انسانی در شرکت ساپکو شناسایی شد که به ترتیب عبارتاند از: تحلیل ادراک، همراستایی استراتژیک، تحلیل عملکرد، تحلیل مجری عملکرد، انتخاب مداخله، تحلیل امکانپذیری، طراحی، توسعه و اجرای مداخلات، مدیریت تغییر و ارزیابی. در نهایت پیشنهاداتی مبنی بر اجرای این مدل به شرکت ساپکو ارائه گردید.
Abstract: The issue of performance improvement, is among the major challenges of human resource development. In response to this problem, human performance technology - which is also known as Performance Engineering or Human Performance Improvement Knowledge presents systematic ways, to identify the barriers to individual and organizational performance and how to deal with them .The present study is an attempt to design a model for implementation of human performance technology in SAPCO. This study is an applied research as to its user, and was carried out through a survey. The qualitative and quantitative data was collected from managers of SAPCO. Qualitative analysis was performed using content analysis and for quantitative analysis t-test and friedman test were used. The qualitative phase included 7 interview (saturation level) and the quantitative phase included 58 participants. The participants were selected through census method. The findings show that nine key elements were explored for implementation of human resource performance technology in SAPCO. These are: perception analysis, strategic consistency, performance analysis, performance implementer analysis, intervention selection, feasibility analysis, designing, development and implementation of interventions, change management, and assessment.
http://journal.iams.ir/article_234_ed7acce6a777790c85b6041c2518cdd7.pdf
مدیریت منابع انسانی
مدیریت عملکرد
فناوری عملکرد انسانی
performance management
human performance technology
human resource management
per
انجمن علوم مدیریت ایران
فصلنامه انجمن علوم مدیریت ایران
2717-2619
2016-06-21
11
42
125
139
235
Original Manuscript
ارائه روشی بهمنظور طراحی نقشه استراتژی در صنعت نیروگاهی
Designing a Strategy Map for power plant industry
حسین بازرگانی
bazargani_h@yahoo.com
1
محمدرضا فتحی
2
علی محقر
amohaghr@ut.ac.ir
3
پژوهشگر دانشگاه جامع امام حسین (ع)
استادیار دانشکده مدیریت و حسابداری، پردیس فارابی دانشگاه تهران
استاد گروه مدیریت صنعتی، دانشکده مدیریت دانشگاه تهران
نقشه استراتژی، ابزاری جامع برای درست نگریستن و تعیین مسیر دقیق پیشرفت سازمان در مسیر تکامل و تعالی است. اگر سازمان بتواند نقشه استراتژی را بهخوبی طراحی کرده و بکار بگیرد، اجرای استراتژیها بهبود قابلملاحظهای خواهد داشت. هدف این تحقیق طراحی نقشه استراتژی در یکی از شرکتهای فعال در صنعت نیروگاهی است. لذا در ابتدا به بررسی نقاط قوت، ضعف، فرصتها، تهدیدات و مضامین استراتژیک و همچنین میزان پوشش نقاط SWOT توسط مضامین استراتژیک و سپس به تعیین اهداف استراتژیک شرکت پرداخته است. سپس میزان تأثیر اهداف هر سطح بر اهداف همسطح خود و همچنین میزان تأثیر اهداف هر سطح بر اهداف سطح بالاتر مشخصشده و در نهایت نقشه استراتژی شرکت مدون گردیده است. در پایان، اهداف استراتژیک با استفاده از روشهای تصمیمگیری چند معیاره اولویتبندی شدهاند. این تحقیق، کوشیده تا نقشه استراتژیک را در جهت اجرای استراتژیها ارائه کرده و استفاده از آن را با کمک «تبدیل عملکرد کیفیت» سادهتر سازد.
Abstract: Strategy Map is a comprehensive tool for an organization to see things right and determine the exact path of progress toward the excellence. Having formulated a well-designed strategy map the implementation phase of strategy will be done in a satisfactory manner. The purpose of this paper is to design a strategy map for a company active in an power plant industry. At the first phase we examined the strengths, weaknesses, opportunities, threats and strategic themes in order to determines the company's strategic goals. Then, the strategic objectives were prioritized using SIR and DEMATEL. We expect that the designed strategic map could assist the company to implement its proposed strategies with the help of Quality Function Deployment.
http://journal.iams.ir/article_235_f9bdcc94b12d533b96635a4252506712.pdf
کارت امتیازی متوازن
نقشه استراتژیک
تبدیل عملکرد کیفیت
روش رتبهبندی برتری و مادونی
Balanced scorecard
strategy map
quality function deployment