per
انجمن علوم مدیریت ایران
فصلنامه انجمن علوم مدیریت ایران
2717-2619
2009-07-02
4
شماره 14
1
30
53
شناسایی عوامل مؤثر بر رفتارهای فراتر از نقش اعضای هیئت علمی دانشگاهها: مطالعهای در دانشگاه صنعتی شریف
Studying the Organizational Citizenship Behaviors of Faculty Members:
A Study in Sharif University of Technology
موفقیت جنبش نرمافزاری و تولید علم در کشور نیازمند رفتارهای فرانقش اعضای هیئت علمی است. علیرغم تعدد مطالعات دربارة رفتارهای فرانقش سازمانی در حوزة سازمانهای تجاری و صنعتی، مطالعات اندکی در اینباره در دانشگاهها انجام شده است. تحقیق حاضر با استفاده از روش کیفی با انجام مصاحبههای نیمهساختاریافته با بیست و دو نفر از اعضای هیئت علمی دانشگاهی در شهر تهران که به صورت تصادفی انتخاب شده بودند انجام گردید. با توجه به تجزیه و تحلیل مضمون (تِم) پاسخهای ارائهشده به نظر میرسد که این گونه رفتارها را بتوان در پنج حوزة اجرایی، دانشجویی، ترویجیـاجتماعی، آموزشی و پژوهشی دستهبندی کرد. همچنین در این مقاله بر اساس یافتهها علل احتمالی بروز این رفتارها در سطوح فردی، دانشکدهای و دانشگاهی پیشنهاد شدهاند.
Iran's success in knowledge generation partly depends on organizational citizenship behaviors of universities' faculty members. Although a considerable number of studies have worked on OCB, little attention has been paid to educational settings. Taking advantage of qualitative research semi-structured interview, 22 faculty members have been interviewed. Theme analysis of the interviews has resulted in different themes which can be categorized in five areas: executive, social, educational, research and student affairs in three levels (individual, collegial and university level).
http://journal.iams.ir/article_53_d0986b94c34e0bff0d707904fe97ad83.pdf
رفتارهای فرانقش سازمانی
رهبری آموزش عالی
هیئت علمی
تحقیق کیفی
Extra role behaviors
Organizational citizenship behaviors
Higher education leadership
Faculty member
Qualitative Research
per
انجمن علوم مدیریت ایران
فصلنامه انجمن علوم مدیریت ایران
2717-2619
2009-07-02
4
شماره 14
31
62
54
ساختارهای چندبعدی، انواع و اعتبارسنجی
Multi-Dimensional Constructs, Variations, and Verifications
ساختارهای چندبعدی بسیاری در ادبیات مدیریت وجود دارند که محققان ارتباطات بین ساختار کلی و ابعادش را مشخص نکردهاند. این در حالی است که نوع ساختار چندبعدی تأثیر بهسزایی در روش اعتبارسنجی و تفسیر آن دارد. در این نوشتار سعی شده است که انواع ساختارهای چندبعدی معرفی و انواع ارتباطات میان آنها و ابعادشان تشریح شود. هنگام طرحریزی یک مطالعه، علاوه بر توجه به ارتباطات تئوریکی بین ساختار چندبعدی و ابعادش، ارتباطات بین ابعاد و شاخصها نیز باید بررسی شود. مشخص نکردن ارتباطات بین ابعاد و شاخصها باعث افزایش خطای اندازهگیری در اعتبارسنجی ساختار چندبعدی میشود. در این تحقیق، مدلهای متفاوت ارتباطات بین ابعاد و شاخصها نیز ارائه شده است. همچنین روشهای گوناگون اعتبارسنجی ساختارهای چندبعدی، به تفکیک انواع مدلها بیان شده است. این مقاله راهنمایی برای محققان و دانشجویان تحصیلات تکمیلی بهخصوص در رشتة مدیریت است تا ایشان را در مدلسازی هدایت کند و بر اعتبار نتایج و یافتههایشان بیافزاید.
There are several multi-dimensional constructs in management literature for which scholars have not determined the relation between the construct and its dimension. This article aims at introducing different kinds of multi-dimensional constructs and explaining their various relations with the corresponding dimensions. In planning a research, not only the theoretical relation between multi-dimensional construct and its dimensions but also the relation between dimensions and indictors need to be taken into account. Failure to recognize the relation between dimensions and indictors will give rise to an increase in measurement error in verification of the construct. This paper offers different models of the relation between dimensions and indictors and also expresses a variety of multi-dimensional constructs verification methods based on their types.
http://journal.iams.ir/article_54_af65ba1eda72bbcc1b4090deaf9846ed.pdf
ساختارهای چندبعدی
مدل سنجش انعکاسی
مدل سنجش ترکیبی
اعتبارسنجی
Multi-Dimensional Constructs
Reflective Measurement Model
Composite Measurement Model
Verifications
per
انجمن علوم مدیریت ایران
فصلنامه انجمن علوم مدیریت ایران
2717-2619
2009-07-02
4
شماره 14
63
92
55
تحلیل رویگردانی مشتریان، بررسی وضعیت یکی از اپراتورهای تلفن همراه ایران با کمک روشهای دادهکاوی
Churn Analysis for an Iranian Mobile Operator Customers; Using Data Mining
سازمانها برای پیروزی در میدان رقابت جهانی نیاز به شناخت و پایش رفتار مشتریان خود دارند تا بتوانند برای نگهداری آنها زودتر از دیگران تمایلات و رفتارهایشان را پیشبینی کنند. این تحقیق به شناسایی خصیصههای منجر به رویگردانی مشتریان به مثابه گرانقیمتترین دارایی سازمان میپردازد. برای این کار، از دادههای مربوط به رفتار یکسالة 3150 تن از مشترکین یکی از اپراتورهای تلفن همراه اعتباری در ایران که به طور تصادفی از پایگاه دادة مرکز تماس اپراتور استخراج شدهاند، استفاده شده است. روش تحلیلی مورد استفاده، روش لاجیستیک رگرسیون دوسطحی است. نتایج این تحقیق نشان میدهد که نارضایتی مشتری، میزان استفاده از خدمات ارائهشده و نیز مشخصههای دموگرافیک مشترک مهمترین تأثیر را بر تصمیم او مبنی بر رویگردانی یا ماندگاری دارند. همچنین نشان میدهند که وضعیت مشتری (وضعیت فعال یا غیرفعال)، میان رویگردانی و ماندگاری، اثر واسطهای دارد.
To avoid customer churn it is important for organizations to analyze their customers' behaviors and needs. In this paper attitudes leading to customer churn in a mobile operator are investigated. Logistic Regression Analysis is applied to analyze profile data of 3150 registered users of a mobile operator in Iran. Results show that customer complaint number, the extent of service use, and demographic characteristics of users are the most important factors affecting customer churn. Moreover, results of hierarchical regression analysis show that customer status (active or inactive) plays a mediating role between customer churn and customer profile.
http://journal.iams.ir/article_55_aa185442bd324c48ded043b755cd02b6.pdf
مدیریت ارتباط با مشتری
ماندگاری مشتری
رویگردانی مشتری
دادهکاوی
اثر واسطهای
خدمات تلفن همراه
Customer relationship management
Customer Survival
Customer Churn
data mining
Mediating Effect
Mobile Phone Services
per
انجمن علوم مدیریت ایران
فصلنامه انجمن علوم مدیریت ایران
2717-2619
2009-07-02
4
شماره 14
93
119
56
عوامل مؤثر بر توانمندسازی دانشگران پژوهشگاه صنعت نفت
Factors Affecting Knowledge Workers'
Empowerment in Petroleum Industry
هدف اصلی پژوهش حاضر این است که عوامل و متغیرهای مختلفی را که میتوانند بر توانمندسازی دانشگران در پژوهشگاه صنعت نفت تأثیر داشته باشند، شناسایی و رتبهبندی کند. در این پژوهش، توانمندسازی دانشگران به عنوان متغیر وابسته در نظر گرفته شده است و مجموعة عواملی که به عنوان متغیرهای مستقل در نظر گرفته شدهاند در پنج مقولة ویژگیهای فردی، ماهیت شغل، سبک رهبری، فرهنگ سازمانی و ساختار سازمانی طبقهبندی شدهاند. جامعة آماری این تحقیق را 730 نفر دانشگر پژوهشگاه صنعت نفت تشکیل میدهند و با توجه به نمونهگیری انجامشده، تعداد 202 نفر از این جامعه مورد مطالعه قرار گرفتند. بر اساس نتایج حاصل از پژوهش، متغیرهای مرتبط با 5 عامل ماهیت شغل، سبک رهبری مدیران، فرهنگ سازمانی، ویژگیهای فردی و ساختار سازمانی بر عامل توانمندسازی دانشگران تأثیر دارند. اطلاعات به دست آمده از طریق رگرسیون چندگانه، تحلیل عاملی و تحلیل معادلات ساختاری مورد تحلیل قرار گرفت. بر اساس تحلیل عاملی مشخص گردید عوامل پنجگانه مجموعاً 838/44 درصد از کل متغیرهای اثرگذار بر میزان توانمندسازی دانشگران را توجیه میکنند و بر اساس نظریههای آماری این رقم کاملاً قابل قبول است و میتوان عوامل پنجگانه را عوامل مؤثر بر توانمندسازی دانست.
The main purpose of this research is to identify and rank the factors affecting knowledge-workers' empowerment. Knowledge-workers' empowerment is considered as dependent variable and independent variables are specified in five categories: knowledge-workers' profile, job nature, leadership style, organizational culture, and organizational structure. A sample of 202 knowledge-workers has been studied. Multiple regression, factor analysis, and structural equations analysis were used and findings show that knowledge-workers' empowerment is affected by all the five mentioned determinants
http://journal.iams.ir/article_56_6f95026f8b822a01778ac0dbfe145295.pdf
توانمندسازی
دانشگر
پژوهشگاه صنعت نفت
Empowerment
knowledge-worker
Research Institute of Petroleum Industry
per
انجمن علوم مدیریت ایران
فصلنامه انجمن علوم مدیریت ایران
2717-2619
2009-07-03
4
شماره 14
121
149
57
سنجش سطح بلوغ مدیریت دانش در سازمانها از طریق یک مدل بلوغ توسعهیافتة مدیریت دانش
Measuring Knowledge Management Maturity Level
Within Organizations; Using a Developed Maturity Model of Knowledge Management
امروزه دانش به عنوان یک منبع ارزشمند و راهبردی است. برای هدفمند کردن استفاده از دانش به عنوان یک مزیت رقابتی و راهبردی و نیز سازماندهی مراحل توسعه مدیریت دانش در سازمان، شناخت وضعیت موجود سازمان در زمینه مدیریت دانش و تعیین عوامل مؤثر بر تصمیمگیری یک سازمان برای بهکارگیری و بهبود مدیریت دانش امری ضروری است. این مقاله عوامل و شاخصهای مؤثر بر بلوغ مدیریت دانش را شناسایی کرده، و نیز اولویت بندی شاخصها و تعیین وزن آنها را مد نظر قرارمیدهد، سپس به توسعه یک مدل بلوغ مدیریت دانش مبتنی بر این عوامل و شاخصها میپردازد و از طریق آن در عمل یک سازمان را میسنجد. بررسی و تأیید عوامل و شاخصهای استخراجی تحقیق و نیز سطحبندی عوامل و شاخصهای تأیید شده در سطوح مدل بلوغ توسعه یافته مدیریت دانش تحقیق از طریق پرسشنامه توسط خبرگان صورت پذیرفته، تجزیه و تحلیل دادهها از طریق، آزمون دوجملهای، آزمون فریدمن، آزمون کای دو وروش میانگین موزون بوده است. پس از اصلاح مدل بلوغ توسعه یافته مدیریت دانش که شامل سطوح، عوامل، اولویتها و وزن هر یک از آنها میشد، با استفاده از پرسشنامه حوزه نمایندگی ولیفقیه در امور حج و زیارت و یک شرکت تولیدکننده نرمافزار همکار فناوری اطلاعات حوزه مربوطه مورد بررسی قرار گرفت و سطح بلو غ آن مشخص گردید. مدل توسعه یافته این تحقیق، نقاط قوت و ضعف سازمان نسبت به حالت ایدهآل و مطلوب در هر عامل و شاخص را بیان میکند، سطح بلوغ مدیریت دانش در سازمان را تعیین میکند و به شناخت وضعیت موجود سازمان در عوامل و شاخصهای مورد نظر مدل کمک میکند، ودر راستای بهبود وضعیت جاری سازمان، سازمان را با توجه به اولویتبندی شاخصها و عوامل مدل آگاه میکند تا با برنامهریزی مناسب و دقیقتری وضعیت عوامل و شاخصهای خود را بهبود دهد و بتواند به سطح بالاتر بلوغ دستیابد.
This paper specifies and prioritizes factors and variables affecting knowledge management and develops a Knowledge Management maturity model. The developed model has a practical application and shows weaknesses and strengths of a particular organization in comparison with ideal and desirable position in each variable.
Using a questionnaire, extracted factors and variables were confirmed and then prioritized by experts. Binomial test, Friedman, chi square and weight mean test were used to analyze the gathered data. At the end the model was tested in two organizations.
http://journal.iams.ir/article_57_6882191f2104ce7337544a950144cdfe.pdf
مدیریت دانش
مدل بلوغ مدیریت دانش
سنجش سطح بلوغ مدیریت دانش و عوامل حیاتی موفقیت
Knowledge Management
Knowledge Management Maturity Model
Measurement of Knowledge Management Maturity level
Critical Success Factors (CSF)
per
انجمن علوم مدیریت ایران
فصلنامه انجمن علوم مدیریت ایران
2717-2619
2009-07-03
4
شماره 14
149
169
58
الگوی توانمندی برای ارتقای عملکرد کارکنان صنعت قطعهسازی خودرو در ایران
A Model of Empowerment to Improve Employees' Performance in Auto Parts Industries of Iran
موضوع توانمندی بویژه رویکرد روانشناختی، از نگرش¬های نوین در مدیریت منابع انسانی بشمار می¬آید. کارکنان توانمند علاوه بر برخورداری از عملکرد سازمانی مؤثرتر، شاخص¬های بالاتری از بهره¬وری را برای سازمان خود فراهم می¬نمایند و آنان را در مقایسه با رقبایشان پیشروتر و
موفق¬تر می¬سازند. هدف اصلی این پژوهش شناسایی رابطه بین مؤلفه¬های توانمندی روانشناختی و عملکرد کارکنان صنعت قطعهسازی خودرو کشور در قالب یک الگوی یکپارچه می¬باشد.ابتدا به منظور تعیین شاخصه¬ها و معیارهای احساس توانمندی روانشناختی و عملکرد کارکنان متناسب با شرایط محیط بومی صنعت قطعه¬سازی خودرو کشور، نظرات متخصصین با روش دلفی کسب گردید. سپس ارتباط همزمان شاخصه¬های بدست آمده از روش تحلیل عاملی و تکنیک معادلات ساختاری (جهت دستیابی به ترکیب بهینه این عوامل) مورد بررسی و تحلیل قرار گرفت. در نتیجه این تحلیل، الگوی بومی توانمندی کارکنان صنعت قطعه¬سازی خودرو در جهت ارتقاء و بهبود عملکرد آنان شناسایی و بعنوان روشی کاربردی برای این صنعت ارائه گردید.
The main purpose of this article is to study the relation between psychological empowerment factors and employees' performance in Iran's auto part industry. Using a Delphi technique, determinants of psychological empowerment and employees' performance were identified. Factor analysis and structural equations were then applied to study the relation between the identified factors. Finally a domestic model was provided to help improve employees' Performance
http://journal.iams.ir/article_58_2c2e6d39b4697834f61c4b160ef40526.pdf
توانمندی
توانمندی روانشناختی1
عملکرد
بهبود عملکرد
Empowerment
psychological empowerment
performance
Performance Improvement