%0 Journal Article %T ارائه‏ی الگویی برای گونه‏شناسی مدل‏های کسب‏ و ‏کار الکترونیکی کوچک و متوسط ایران %J فصلنامه انجمن علوم مدیریت ایران %I انجمن علوم مدیریت ایران %Z 2717-2619 %D 2012 %\ 11/20/2012 %V 6 %N 23 %P 27-50 %! ارائه‏ی الگویی برای گونه‏شناسی مدل‏های کسب‏ و ‏کار الکترونیکی کوچک و متوسط ایران %K مدل کسب‏و‏کار الکترونیکی %K گونه‏شناسی %K نقاط مرجع استراتژیک %K کسب‏و‏کارهای الکترونیکی کوچک و متوسط %R %X با گسترش و توسعه‏ی فن‏آوری اطلاعات و تغییر فضای کسب‏و‏کار، بهره‏گیری از مدل‏های کاری نوین از جمله مدل‏های کسب‏و‏کار الکترونیکی، به عنوان یک الزام مطرح شده است. اهمیت استفاده از مدل‏های کسب‏وکار الکترونیکی تا حدی است که آن‏ها را به عنوان ابزار توانمند‏ساز در فرایند جهانی‏سازی معرفی کرده‏اند. پژوهشگران پیشین ضمن بیان تعاریف و اجزای مختلف از مدل کسب‏و‏کار به بیان نقش و اهمیت مدل‏های کسب‏و‏کار الکترونیکی در خلق ارزش برای مجموعه‏ی ذی‏نفعان سازمانی پرداخته‏اند. اما تحقیقات بسیار اندکی در زمینه‏ی معرفی گونه‏شناسی مدل‏های کسب‏و‏کار الکترونیکی انجام شده است. از این رو، این پژوهش با بررسی ادبیات موضوع، اقدام به ارائه‏ی گونه‏شناسی جدیدی از مدل‏های کسب‏و‏کار الکترونیکی بر مبنای نقاط مرجع استراتژیک در کسب‏و‏کارهای الکترونیکی کوچک و متوسط ایران نموده است. بدین منظور 400 کسب‏و‏کار الکترونیکی کوچک و متوسط ایران توسط پرسش‏نامه‏ی الکترونیکی مورد بررسی قرار گرفت و به منظور تجزیه و تحلیل¬ داده‏ها و پاسخ‏گویی به سؤالات پژوهش از نرم‏افزارهای SPSS 16 و LISREL 8.5 استفاده شد. نتایج نشان داد که محور توجه و میزان کنترل، نقاط مرجع استراتژیک مؤثری در انتخاب مدل‏های کسب‏و‏کار الکترونیکی در گونه‏شناسی مذکور هستند. %U http://journal.iams.ir/article_100_03e978b269a584ddc4715bb16236f483.pdf