%0 Journal Article %T روش‌های توسعه کارآفرینی سازمانی در بنگاه‌های خانوادگی کارآفرین ایرانی %J فصلنامه انجمن علوم مدیریت ایران %I انجمن علوم مدیریت ایران %Z 2717-2619 %A صامعی, حسین %A فیض بخش, سید علیرضا %D 2013 %\ 09/23/2013 %V 8 %N 31 %P 1-37 %! روش‌های توسعه کارآفرینی سازمانی در بنگاه‌های خانوادگی کارآفرین ایرانی %K بنگاه خانوادگی %K کارآفرینی سازمانی %K نوآوری %R %X بقا و رشد بنگاه‌های خانوادگی، تأثیر قابل توجهی بر رشد اقتصادی کشورها دارد. مطالعات پیشین نشان می‌دهد کارآفرینی سازمانی بر بهبود عملکرد بنگاه‌های خانوادگی تأثیرگذار است. با این وجود، توسعه کارآفرینی در بنگاه‌های خانوادگی به خاطر فرهنگ و ساختار قدرت خاص این بنگاه‌ها تؤام با فرصت‌ها و چالش‌هایی است. از این رو شناسایی اقداماتی که منجر به توسعه کارآفرینی در بنگاه‌های خانوادگی می‌شود حایز اهمیت است. در این مقاله با به کارگیری روش موردکاوی، پنج بنگاه خانوادگی کارآفرین ایرانی مورد مطالعه قرار گرفته و اقدامات انجام شده برای توسعه رفتارهای کارآفرینانه در این بنگاه‌ها شناسایی شده است. نتایج تحقیق نشان می‌دهد، مجموعه اقدامات انجام شده را می‌توان در دو سطح کسب و کار، و خانواده دسته‌بندی نمود. در سطح کسب و کار، طراحی استراتژی کارآفرینی سازمانی، و نیز توسعه قابلیت‌های کارآفرینانه دو دسته اصلی اقدامات را تشکیل می‌دهند. در سطح خانواده نیز اقدامات انجام شده عبارتند از طراحی و اجرای نظام مالکیت و حاکمیت، طراحی و به اشتراک‌گذاری چشم‌انداز و ارزش‌های خانواده، و ایجاد روابط مناسب بین اعضای خانواده. در این مقاله مجموعه این اقدامات و نحوه اثرگذاری آنها بر توسعه کارآفرینی سازمانی در بنگاه‌های خانوادگی تشریح شده است. %U http://journal.iams.ir/article_165_fb21ee86ae78d28827fb1e1e7b83c115.pdf