%0 Journal Article %T طراحی مدل شبکه‌سازی فعالیت‌های بازاریابی بنگاه‌های فعال در خوشه‌های صنعتی ایران %J فصلنامه انجمن علوم مدیریت ایران %I انجمن علوم مدیریت ایران %Z 2717-2619 %A موسوی نقابی, سید مجتبی %A نظری, محسن %A حسنقلی پور, طهمورث %A سلیمانی, غلامرضا %A عباسیان, عزت ا... %D 2015 %\ 03/21/2015 %V 10 %N 37 %P 51-78 %! طراحی مدل شبکه‌سازی فعالیت‌های بازاریابی بنگاه‌های فعال در خوشه‌های صنعتی ایران %K شبکه‌سازی %K بازاریابی %K بنگاه‌های کوچک و متوسط %K خوشه صنعتی %R %X چکیده: با توجه به نقش مهم شبکه­های بازاریابی در توسعه اقتصادی خوشه­های صنعتی، هدف پژوهش حاضر، طراحی مدل فرایند شبکه‏سازی فعالیت‏های بازاریابی در بستر خوشه‏های صنعتی ایران است. جهت طراحی مدل مذکور از روش تحقیق «نظریه برخاسته از داده­ها» استفاده شده است. بدین منظور با انجام مصاحبه با عاملان توسعه خوشه­ها و مدیران بنگاه­های درگیر در شبکه­ها، و مطالعه اسناد سازمانی، منابع اطلاعاتی موردنیاز جمع­آوری شد. سپس با انجام کدگذاری باز، محوری و گزینشی مدل شبکه­سازی فعالیت‏های بازاریابی تدوین گردید. بنا بر نتایج تحقیق، انگیزه مشترک شرکا جهت حل مسئله یا بهره‏برداری از فرصت‏های بازاریابی علت اصلی شکل­گیری شبکه­های بازاریابی است. شبکه‏های بازاریابی گستره وسیعی از شبکه­های رسمی و غیررسمی را شامل می­شود که طی مراحل پنج­گانه آغازین، تشکیل هسته اولیه، بروز تنش، سازماندهی و اقدام شکل می­گیرند. بستر فرهنگی، تاریخی و نهادی خوشه، ویژگی­های فردی-شخصیتی مدیران، ویژگی­های راهبر شبکه و ویژگی­های ساختاری بنگاه بر فعالیت­های شبکه­سازی تأثیرگذارند. مهم­ترین منافع شبکه­سازی کاهش هزینه‏های بازاریابی و ارتقاء توان رقابتی بنگاه­های عضو شبکه است. بنا بر نتایج پژوهش حاضر، مدیران بنگاه‏ها می‏توانند با تقویت قابلیت‏های شبکه­سازی خود، از آن به‌عنوان ابزار توسعه کسب‏وکار استفاده نمایند. %U http://journal.iams.ir/article_203_3225b57fa6229e9405ca0da8c6ebf944.pdf