%0 Journal Article %T طراحی مدل هوشمندی رقابتی سازمان مبتنی بر هوشیاری کارآفرینانه %J فصلنامه انجمن علوم مدیریت ایران %I انجمن علوم مدیریت ایران %Z 2717-2619 %A اصانلو, بهاره %A خدامی, سهیلا %D 2015 %\ 03/21/2015 %V 10 %N 37 %P 127-147 %! طراحی مدل هوشمندی رقابتی سازمان مبتنی بر هوشیاری کارآفرینانه %K هوشمندی رقابتی %K هوشیاری کارآفرینانه %K حس گری بازار %K قابلیت بازارگرایی سازمان %R %X چکیده: در دنیای رقابتی امروز، استفاده بهینه از فرصت های محیطی و ایجاد مزیت رقابتی پایدار از جمله دغدغه های اصلی سازمان ها است. یکی از تکنیک های مهم در ایجاد مزیت رقابتی، هوشمندی رقابتی است. هدف تحقیق حاضر شناسایی عوامل موثر بر هوشمندی رقابتی در سازمان است. مدل مفهومی ارائه شده ارتباط هوشمندی رقابتی را با مفاهیم «هوشیاری کارآفرینانه» و «حس گری بازار» مورد بررسی قرار داده است. داده های پژوهش از طریق پرسشنامه جمع آوری شده است. یافته- هانشان می دهد، سه عامل هوشیاری کارآفرینانه، حس گری بازار و قابلیت بازارگرایی سازمان، عوامل اثرگذار بر هوشمندی رقابتی در سازمان ها شناخته می شوند.همچنین، سازمان بازارگرا با تمرکز بر تحولات بازار، تحلیل وقایع و تغییرات محیطی، حس گری بازار خود را تقویت کرده، از طریق تبادل اطلاعات استراتژیک و تقویت دیدگاه چند بعدی به بازار، محیط فعالیت خود را با یک نگرش جامع تحت نظرمی گیرد و با هوشیاری کارآفرینانه اطلاعات محیط و رقبا را بررسی می نماید. بدین ترتیب، با اتخاذ تصمیمات استراتژیک، هوشمندی رقابتی خود را ارتقا می دهد و مزیت رقابتی پایدار ایجاد می کند.در نهایت، پیشنهاداتی به منظور ارتقا سطح هوشمندی رقابتی سازمان ها ارائه شده است. %U http://journal.iams.ir/article_206_98795bd84a73b673dcc2776eb89676d0.pdf