%0 Journal Article %T کاربرد روش‌ تحقیق هنربنیاد در مطالعات سازمانی %J فصلنامه انجمن علوم مدیریت ایران %I انجمن علوم مدیریت ایران %Z 2717-2619 %A دبیری, افشین %A قلی پور, آرین %A ابویی اردکان, محمد %D 2016 %\ 12/21/2016 %V 11 %N 44 %P 30-56 %! کاربرد روش‌ تحقیق هنربنیاد در مطالعات سازمانی %K تحقیق هنربنیاد %K پارادایم تفسیری- انتقادی %K پارادایم پسامدرن %K ابتکارات هنربنیاد %R %X  اثربخشی هنر در فرهنگ‌سازی و درونی‌کردن ارزش‌های سازمانی برکسی پوشیده نیست. بیش از چهار سال تجربه در تحقیق و به کارگیری هنر برای ترویج اخلاق، ارزش‌ها و فرهنگ سازمانی (EVC)[i] در سازمان مورد مطالعه نشان داد که می‌توان از ظرفیت بالای هنر در قلمرو مدیریت و به ویژه مدیریت منابع انسانی بهره گرفت. با بررسی عمیق‌تر این موضوع، نویسندگان دریافتند که در حوزه تحقیقات دانشگاهی، کمتر از دو دهه است که سخن از روش نوپدیدی است که به تدریج در حال جدا شدن از پارادایم‌های تفسیری- انتقادی بوده و با عناوینی جدید خوانده می‌شود که به عنوان «تحقیق هنربنیاد» نامیده می‌شود. هدف مقاله حاضر نشان دادن ضرورت پرداختن به روش هنربنیاد در حوزه تحقیقات سازمانی است که می‌تواند سبب گشوده شدن قلمرو جدیدی در عرصه اندیشه، تحقیق، اقدام و بهبود در مدیریت گردد. در این مقاله به تفصیل شرح داده می‌شود که جایگاه تحقیق هنربنیاد چیست و چه نقاط قوت متمایزی دارد. در بخش دوم که به تشریح تجربه عملی انجام شده با روش هنربنیاد اختصاص دارد، تحقیق انجام شده توسط نویسندگان تشریح خواهد شد که با استفاده از روش هنربنیاد در یک سازمان صنعتی کشور برای تغییر نگرش کارکنان به فرهنگ سازمانی صورت گرفته است. [i]Ethics, Values, Culture %U http://journal.iams.ir/article_249_9bd21b17ef3b897d0b219d1b0c291e64.pdf