%0 Journal Article %T آموزش مدیریت مسئولانه: مسیر تکامل، پیش‌ران‌ها و چالش‌ها %J فصلنامه انجمن علوم مدیریت ایران %I انجمن علوم مدیریت ایران %Z 2717-2619 %A طهماسبی, هامون %A نجمی, منوچهر %D 2021 %\ 06/15/2021 %V 16 %N 61 %P 17-52 %! آموزش مدیریت مسئولانه: مسیر تکامل، پیش‌ران‌ها و چالش‌ها %K آموزش مدیریت مسئولانه %K آموزش برای توسعه پایدار %K مدارس کسب‌وکار %K مسئولیت اجتماعی بنگاه‌ها %K آموزش مدیریت %R %X در چند دهه اخیر، الگوی توسعه سنتی اقتصاد-‌محور، به واسطه پیامدهای اجتماعی و زیست محیطی مخربی که باقی گذاشته، مورد سوال و انتقاد قرار گرفته است. در این بین، نقش مدارس کسب‌وکار در پرورش مدیران آینده و تاثیرگذاران بر توسعه در جوامع مورد توجه قرار گرفته و تقاضا برای توجه بیشتر آموزش مدیریت به حوزه مسئولیت‌پذیری و توسعه پایدار، افزایش یافته است. مفهوم «آموزش مدیریت مسئولانه» در نتیجه این مطالبات متولد شده است که به معنای درنظر گرفتن دیدگاه‌های مرتبط با مسئولیت‌های بنگاه‌ها و اثرات اجتماعی فعالیت‌های بخش خصوصی بر جامعه، توجه به محیط زیست ، توسعه پایدار و تمرکز بر اخلاق کسب‌وکار در برنامه آموزشی مدارس کسب‌وکار است. در دو دهه اخیر، در سطح بین‌الملل، تحولات مهمی در ارتباط با آموزش مدیریت مسئولانه رخ داده است و گفتمان و مسیرهای جدیدی را در حوزه آموزش و تحقیقات مدیریت باز کرده است. این مقاله‌، با بررسی حجم قابل توجهی از مقالات مرتبط این حوزه در نشریات معتبر بین‌المللی، سعی کرده تا ضمن معرفی سیر تحولات آموزش مدیریت مسئولانه، چالش‌ها و پیش‌ران‌های مرتبط به آن را جهت توجه مدارس کسب‌وکار دسته‌بندی کند. یافته‌های مرور تحلیلی ادبیات نشان می‌دهد پس از موج اول تغییرات در برنامه آموزش دانشکده‌های مدیریت، موج جدیدی از مطالبات برای توجه به آموزش مدیریت مسئولانه شکل گرفته است که خواهان تغییرات بنیادی‌تری بوده و به دنبال ادغام و یکپارچگی این مباحث در کل برنامه آموزشی مدارس کسب‌وکار و نه فقط اضافه‌کردن تعداد محدودی دروس اختیاری یا اجباری است. %U http://journal.iams.ir/article_350_b3b521bd76a58f5600d50900cd2fef66.pdf