ORIGINAL_ARTICLE
ادراک حسابرسان از رهبری مورد اعتماد و فرهنگ اخلاق محور بر رفتارهای کاهنده ی کیفیت حسابرسی
رفتارهای غیر حرف های به شکست های تجاری و رسوایی های مالی متعددی منجر شده است؛ کهدر این میان حسابرسان مستقل صورت های مالی چنین شرکت هایی به خاطر قصور در کشف یاگزارش اشتباه ها و تقلب هایی که منجر به چنین رسوایی هایی شده است، مورد سرزنش و انتقاد قرارمیگیرند. در این پژوهش رابطه بین رهبری مورد اعتماد و فرهنگ سازمانی اخلاق محور با رفتارهایکاهنده کیفیت حسابرسی مورد آزمون قرار گرفته است. جامعه آماری این پژوهش، کلیه حسابرساناجرایی در سطح ارشد و سرپرست شاغل در موسسات حسابرسی عضو جامعه حسابداران رسمی ایرانو سازمان حسابرسی می باشند. داده های حاصل از پرسش نامه های پژوهش با استفاده از ضریبهمبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون چند متغیره مورد بررسی قرار گرفت. یافته های حاصل ازآزمون فرضیه های پژوهش نشان می دهد، رفتارهای کاهنده کیفیت حسابرسی تحت تاثیر شیوهرهبری و فرهنگ سازمانی اخلاق محور و فرهنگ سازمانی اخلاق محور تحت تاثیر سبک رهبریموسسات حسابرسی قرار می گیرد. بنابراین ایجاد و حفظ فرهنگ سازمانی اخلاق محور ضرورتیاجتناب ناپذیر برای موسسات حسابرسی محسوب می شود.
http://journal.iams.ir/article_116_cc70d746a055a5c0a469a7627cec1d1a.pdf
2013-03-14
1
20
رفتارهای غیر حرفه ای
رفتارهای کاهنده کیفیت حسابرسی
تئوری رهبری مورد
اعتماد
فرهنگ سازمانی اخلاق محور
اعتمادی، ح و رحمانی، ح. ( 1388 ). بررسی تجربی اخلاق در مدیریت سود. فصلنامه اخلاق در علوم.89-79 ، و فن آوری، شماره های 3و 4اعتمادی، ح، فرزانی، غلامی حسین آباد،ر، و ناظمی اردکانی، م.( 1389 ). بررسی تاثیر ارزشهای اخلاق، شرکتی بر درک مدیریت سود. فصلنامه اخلاق در علوم و فن آوری، شماره های 3و 4.45-35فصلنامه علوم مدیریت ایران، سال هفتم، شماره 25 ، بهار 139120دفت، ریچاردال. تئوری و طراحی سازمان. جلد دوم. چاپ پنجم، انتشارات دفتر پژوهشهای فرهنگی..651-648 ، تهران، 1385.82- 71، سرلک، ن.( 1387 ). اخلاق حسابداری فصلنامه اخلاق در علوم و فن آوری، شمار ههای 1و 2عرب صالحی، م. کاظمی، ج. و ذولفعلی زاده، م.( 1390 ). بررسی رفتارهای کاهنده کیفیت، حسابرسی از دیدگاه قرارداد روانی و تعهدات عاطفی سازمانی. مجله دانش حسابداری، شماره 5.147- 127قراملکی، ف.( 1382 ). اخلاق حرفه ای. چاپ اول، انتشارات مولف.کمیته فنی سازمان حسابرسی.( 1385 ). آیین رفتار حرف های، چاپ ششم، انتشارات سازمان حسابرسی.مقیمی، س.( 1387 ). اخلاق سازمانی؛ جوهره فرهنگ سازمانی کارآمد. مجله فرهنگ مدیریت، سال.87- ششم، شماره هفدهم، 63مهرانی، س.( 1379 ). تاثیر فشار بودجه زمانی بر رفتار حسابرسان مستقل تحت تئوری عدالت نسبی.رساله دکتری. دانشگاه تهران.هس مر، ال تی، ( 1382 ): اخلاق در مدیریت، ترجمه سید محمد اعرابی و داوود ایزدی، تهران، دفترپژوهش های فرهنگی.Alderman, C. & Deitrick, J.(1982). Auditors perceptions of time budgetpressures and premature sign-offs: A replication and extension.Auditing": A Journal of practice & Theory, Vol 7, 53-68.Avolio, B. J., Gardner, W. L., Walumbwa. F. O., Luthans, F., & May, D.R.(2004). Unlocing the mask: A look at the process by whichauthentic leaders impact follower attitudes and behaviors.Leadership Qurterly, vol, 15, 801-823.Bruce J. Avolio, William L. Gardner, & Fred O. Walumbwa,(2007),Authentic Leadership Questionnaire.Chan, A., Hannah, S., & Gardner, W. (2005). Veritable authenticleadership: Emergence, functioning, and impacts, Monographs inleadership and management, Vol.3, 3-41.Claudia. P, Jenny Sarah. W ,Bernhard. S & Susanne. B.(2011). AuthenticLeadership: An Empirical Test of Its Antecedents,Consequences, and Mediating Mechanisms. Journal of BusinessEthics, 97(1), 1–8.Cooper, Scandura, T., & Schriesheim, C. (2006). Looking forward bylearning fromour past: potential challenges to developingauthentic leadership theory and authentic leaders. The LeadershipQuarterly, vol 16, 475-493.ادراک حسابرسان از رهبری مورد اعتماد و فرهنگ اخلاق محور بر رفتار های کاهنده ی کیفیت حسابرسی21Coram, P., Glavovic, A., Ng, J., & Woodliff, D. (2008). The moralintensity of reduced audit quality acts. Auditing: A Journal ofPractice & Theory, 27(1), 127-149.De Angelo, L. (1981). Auditor size and audit quality. Journal ofAccounting and Economics, vol 5, 183-199.Donaldson, W. (2003). Speech by SEC Chairman: Remarks before theeconomic club of New York. U.S. Securities and ExchangCommission.Donaldson,T&.K.Davis (1990), «Business Ethics».ManagementDecision ,V.28,N6Fry LW (2003). Toward a theory of spiritual leadership. The LeadershipQuarterly 14: 693- 727.Gardner, W., Avolio, B., Luthans, F., May, D. & Walumbwa, F. (2005). Canyou see the real me? A self-based model of authentic leader andfollower development. The leadership Qurterly, vol,16,343-372.Hofsted, Geer (2004). Culures and organization. Software of the MindMcGaw-Hill New York.Hunt, S., Chonko, L. & Wood, V. (1989). Organizational values andorganizational commitment in marketing, Journal of Marketing.Vol, 53, 53-90.Jenkinz J., Deis, D., Bedard, J. & Curtis, M. (2008). Accounting firmculture and governance: A research synthesis. BehavioralResearch in Accounting, vol, 20, 45-74.Kelley, T. & Margheim, L. (2002). The relationships between seniorauditor budget participation, job structuring, job considerationand staff auditor time budjet pressure. The Journal of AppliedBusiness Research, vol.18. 105-113.Kelly, T. & Margheim, L.(1990). The impact of time budget pressure,personality, and Leadership variables on dysfunctional auditbehavior. Auditing: A Journal of practice & Theory, vol, 9, 21-42.Kernis, M. H. (2003). Toward a sense of organizational humor:Implications for organizational diagnosis and change. Journal ofApplied Behavioral Science, 23, 531-546.Koh Hian & Boo elfred.(2004), Organizational ethics and employeesatisfaction and commitment, Management Decision, Vol. 42,No.5.677-693.Malone, C. & Roberts, R. (1996). Factors associated with the incidenceof reduced audit quality behaviors. Auditing: A Journal ofPractice & Theory, 15(2), 49-64.فصلنامه علوم مدیریت ایران، سال هفتم، شماره 25 ، بهار 139122Margheim, L. & Pany, K.(1986). Quality control, premature signoff, andunderreporting of time: some empirical findings. Auditing: AJournal of practice & Theory, vol.5. 50-63.May, D., Chan, A., Hodges T., & Avolio, B.(2003). Developing themoral component of authentic leadership. OrganizationalDynamics, vol. 32. 247-260.Otley, D. & Pierce, B.(1995). The control problem in public accountingfirms: An empirical study of the impact of leadership style.Accounting, Organizationsm and socity, vol.20. 405-420.Ponemon, L.(1992). Ethical reasoning and selection- socialization inaccounting. Accounting, Organizations and socity, vol. 17. 239-258.Rhode, J.G.(1978).Independent auditors work environment: A survey.Commission on auditors responsibilities, Research Study No.4.New York: American Institute of Certifid public Accountants.Rockness, H. & Rockness, J. (2005). Legislated ethics: From Enron toSarbanes-oxley, the impact on corporate America. Journal ofBusiness Ethics, vol.5.31-54.Satava, D., Caldwell, C, & Richards, L.(2006). Ethics and the auditingculture: Rethinking the foundation of accounting and auditing.Journal of Business Ethics, vol.64. 271-284.Schein, E.(2004). Organizational culture and leadership(3rd) SanFrancisco:Wiley.Shacklock, A., & Lewis, M.(2007). Leading with integrity: Ethicalleadership-A Fundamental principle of integrity and goodgovernance. GovNet eJournal, vol.1.22-24.Walumbwa, F., Avolio, B., Gardner, W., Wernsing, T., & Peterson,S.(2008). Authentic leadership: Development and validation of atheory-based measure. Journal of Management, vol.34.89-126.Windsor, C.& Ashkansay, (1996). Auditor independence decisionmaking: The role of organizational culture perceptions.Behavioral Research in Accounting, vol.8.80-97.Yammarino, F., Dionne, S., Schriesheim, C, Dansereau, F.(2008). Authenticleadership positive organizational behavior: A meso, multi-levelperspective. The leadership Quarterly, vol.19.693-707.Yukl, G.(2002). Leadership in organizations (5th). Englewood Cliffs, NJ:PRENTICE Hall.ادراک حسابرسان از رهبری مورد اعتماد و فرهنگ اخلاق محور بر رفتار های کاهنده ی کیفیت حسابرسی23K.Davis&.١ - Donaldson,TFinancial Scandals -٢٣- Unprofessional practicesreduced audit quality practices-٤٥ - Daft rechardal٦ - Claudia Peus, Jenny Sarah Wesche, Bernhard Streicher, Susanne Braun &Dieter FreyAuthentic Leadership Theory-٧٨ - Avolio, Gardner, Walumbwa & Luthans٩ - Cooper, Scandura & Schriesheim١٠ - Yammarino, Dionne, Schriesheim & Dansereau١١ - Walumbwa, Avolio, Gardner, Wernsing & Petersonauthentic leadership measure of self-awareness-١٢authentic leadership measure of moral/ethical-١٣authentic leadership measure of balanced processing-١٤١٥ - authentic leadership measure of transparency١٦ - Yukl١٧ - Chan١٨ - Gardnertransformational leadership and ethical leadership-١٩٢٠ - Hofsted٢١ -organizational ethics٢٢ - organizational responsibility٢٣ - Koh Hian & Boo٢٤ - Hunt٢٥ - Kelly & Margheim٢٦ - May٢٧ - Jenkinz٢٨ - PonemonWindsor & Ashkansay-٢٩٣٠ - Satava, Caldwell & Richards٣١ - DeAngelo٣٢ - Margheim & Pany٣٣- Alderman & DeitrickAuthentic Leadership Questionnaire-٣٤corporate Ethical Values scale(CEV)-٣٥٣٦ - Schein٣٧ - Otley & Pierce٣٨ - Wyatt
1
ORIGINAL_ARTICLE
بررسی و تحلیل تأثیر کیفیت خدمات الکترونیک در نگهداشت مشتریان آنی شرکتهای کارگزاری شهر تهران
با افزایش شدت رقابت در بازارهای امروزی، ایجاد و حفظ روابط بلندمدت با مشتریان برای تداوم حیات سازمانها ضروری میباشد، به همین لحاظ در بسیاری از سازمانها بخصوص سازمانهای خدماتی، توجه خاصی به مبحث کیفیت خدمات میشود. در این مقاله تأثیر کیفیت خدمات الکترونیک شرکتهای کارگزاری شهر تهران در ایجاد اعتماد و رضایت و وفاداری مشتریان مورد تحلیل قرار گرفته است. بر همین اساس، بر مبنای ابعاد کیفیت خدمات الکترونیک ارائه شده در مدل مفهومی (کارایی، دسترسی به سیستم، قابلیت اطمینان، امنیت/ حفظ حریم خصوصی و کیفیت محتوای اطلاعاتی) پرسشنامهای با هدف سنجش سطح اعتماد، رضایت و وفاداری مشتریان آنی از خدمات الکترونیک طراحی و پیمایش شده است. با کاربرد مدل سازی معادلات ساختاری برای تحلیل، پیشنهادهایی جهت بهبود کیفیت خدمات الکترونیک کارگزاریها ارائه گردیده است. نتایح نشان دهنده آن است که کیفیت خدمات الکترونیک ارائه شده در شرکتهای کارگزاری اثر مثبت و معنی داری براعتماد، رضایت و وفاداری مشتریان آنی دارد.
http://journal.iams.ir/article_117_4f329de3f273e26aa226ac2afb4c0ca0.pdf
2012-03-20
21
44
کیفیت خدمات الکترونیک
اعتماد الکترونیک
رضایت مشتری
وفاداری مشتری
شرکت کارگزاری
اعرابی، سید محمد و اسفندیاری، شهرام. (1382)؛ تعیین و اندازه گیری شاخصهای کیفیت خدمات Servqual ؛ فصلنامه مدیریت صنعتی، شماره 2؛ صفحات1 تا 20.
1
مدنی محمدی، حمید؛ (1385)، تدوین مدلی برای رتبه بندی شرکتهای کارگزاری بورس اوراق بهادار تهران؛ فصلنامه اندیشه صادق؛ شماره 23؛ ص 65-82 .
2
ORIGINAL_ARTICLE
نقش تعامل واحدهای بازاریابی و فروش در فرآیندهای عملیاتی
زنجیرهی خلق ارزش
سازمانها همواره به دنبال این مهم بودهاند که بتوانند در محیط رقابتی، از طریق فرآیندهای عملیاتی خود به خلق ارزش برتر برای مشتریان بپردازند. واحدهای بازاریابی و فروش، به عنوان دو رکن اساسی سازمان، نقش بسزایی در این ارزشآفرینی بازی میکنند. مقاله حاضر که حاصل یک پژوهش مروری- تحلیلی میباشد، با مطالعه ادبیات موجود در حوزه ارزش مشتری، حوزههای عملکردی بازاریابی و فروش و نیز مدلهای مطرح شده برای ارتباط این دو واحد، به بررسی تعامل واحدهای بازاریابی و فروش در حوزههای اشتراک اطلاعات، پیوندهای ساختاری، قدرت، جهتگیریها و دانش میپردازد و تاثیر آن را بر فرآیندهای عملیاتی خلق ارزش تحلیل میکند. نتایج این پژوهش نشان میدهد که تعامل مثبت واحدهای بازاریابی و فروش در حوزههای مطرح شده، میتواند منجر به اثربخشی (افزایش کیفیت و محتوا) و بهرهوری (کاهش زمان و هزینه) در فرآیندهای خلق ارزش میشود.
http://journal.iams.ir/article_118_cccc6f6043ec61e3b00a8cb78e7a171e.pdf
2012-03-20
45
70
ارزش مشتری
فرآیند خلق ارزش
بازاریابی و فروش
تعامل و ارتباط میان واحدهای بازاریابی و فروش
ORIGINAL_ARTICLE
تأثیر گرایش بازار و فرهنگ سازمانی بر عملکرد شرکتهای کوچک و متوسط فعال در استان تهران
شرکتهای کوچک و متوسط دارای ویژگیهای منحصربفردی هستند که عملیات بازاریابی را در آنها نسبت به سازمانهای بزرگتر متمایز میکند. این ویژگیها ممکن است به کمک رفتارها و خصوصیات ذاتی مدیران و مالکان آنها یا به کمک اندازه شرکت یا مراحل توسعه بنگاه معین گردد. به همین دلیل در این مقاله تأثیر دو مفهوم کلیدی گرایش بازار و فرهنگ سازمانی بر عملکرد این شرکتها آزمون میشود. برای انجام این کار از پیمایش مقطعی، مدلسازی معادلات ساختاری و روش نمونهگیری دردسترس از مدیران شرکتهای کوچک و متوسط استفاده شده است. یافتههای تحقیق نشان میدهد گرایش بازار تاحدودی برخاسته از فرهنگ سازمانی است و هر دو تأثیر مثبت اما غیرمعنیداری بر عملکرد مالی شرکتها دارند. نتایج آزمون مدل در شرکتهای کوچک و متوسط مسیر فرهنگسازمانی- گرایش بازار-عملکرد مشتری-عملکرد مالی را تأیید میکند. در ادامه نتایج مسیرهای ارتباطی میان متغیرهای تحقیق در شرکتهای کوچک و متوسط با انواع بزرگتر مقایسه شده است.
http://journal.iams.ir/article_119_6113523048f917e63568d0a6eb72b921.pdf
2013-04-13
71
88
گرایش بازار
فرهنگ سازمانی
عملکرد مالی
عملکرد مشتری و عملکرد مالی
پاشاشریفی، حسن و شریفی، نسترن. (1383). روشهای تحقیق در علوم رفتاری. تهران: انتشارات سخن. چاپ چهارم.
1
طالبی، کامبیز. محمدی، حمیدرضا. رحیمی، مهدی. (1386). ارائه چارچوبی جهت پیاده سازی
2
مدیریت دانش در کسب و کارهای کوچک و متوسط. اولین کنفرانس مدیریت دانش، قابل
3
ORIGINAL_ARTICLE
مدیریت کیفیت زنجیرهی تأمین و تاثیر آن بر عملکرد شرکتهای ریختهگری قطعات خودرویی ایران
مدیریت کیفیت زنجیره تأمین به عنوان یک رویکرد سیستمی برای بهبود عملکرد سازمانها تعریف میشود که فرصتهای ایجاد شده به وسیله ارتباطات پایین دست و بالادست با تأمین کنندگان و مشتریان را در سازمان جاری میسازد. در تحقیق حاضر به بررسی یکپارچگی مدیریت کیفیت جامع و مدیریت زنجیره تأمین و تاثیر آنها بر عملکرد صنایع ریخته گری قطعات خودرو در ایران میپردازیم. مدل مفهومی تحقیق از ادغام چندین مدل مفهومی که در گذشته توسط محققان مختلف ارایه شده، حاصل شده است و جامعه آماری این تحقیق نیز شرکتهای تولید کننده قطعات خودرو به روش ریخته گری در ایران میباشد. با توجه به اینکه جامعه آماری مذکور محدود بوده است لذا به جای استفاده از نمونه برداری، کل جامعه مورد بررسی قرار گرفته است. در این تحقیق فرضیههای مدل مفهومی با تحلیلهای آماری و استفاده از روش مدل معادلات ساختاری و نرم افزار Amos مورد آزمایش قرار گرفتند. یافتههای این تحقیق نشان داد که رویکردهای مدیریت کیفیت جامع و مدیریت زنجیره تأمین با یکدیگر همبستگی داشته و هر یک نیز بر عملکرد سازمانی تاثیر گذار هستند. بنابراین مدیران ارشد باید در جهت دست یافتن به مزیتهای رقابتی نسبت به رقبای خود این رویکردها را در سازمان مستقر نموده تا به منفعتهای ناشی از آنها دست یابند.
http://journal.iams.ir/article_120_f4547da947e6a5ba899a988acd88b8ef.pdf
2013-04-13
89
112
مدیریت کیفیت جامع
مدیریت زنجیره تأمین
مدیریت کیفیت زنجیره تأمین
عملکرد
ORIGINAL_ARTICLE
تأثیر استراتژی آموزش و توسعهی منابع انسانی و فرهنگ سازمانی دانشآفرین بر تسهیم دانش:مطالعهای در صنعت هستهای
دانش به عنوان یک منبع ارزشمند و راهبردی و تسهیم دانش، قدرت برتر برای سازمانها است. بدین جهت مطالعه پیرامون عوامل موثر بر تسهیم دانش امری ضروری است. این مقاله با هدف بررسی تأثیر استراتژی آموزش و توسعه منابع انسانی و فرهنگ سازمانی دانشآفرین بر تسهیم دانش و نیز شناخت تأثیر تعدیلی فرهنگ سازمانی دانشآفرین بر رابطه بین استراتژی آموزش و توسعه منابع انسانی با تسهیم دانش در سازمان انرژی اتمی ایران انجام گرفت. نمونه پژوهش 328 نفر از کارشناسان سازمان بودند که به شیوه تصادفی ساده انتخاب شدند. در این پژوهش از پرسشنامه برای گردآوری دادهها و در راستای تحلیل از روش تحلیل عاملی استفاده شدهاست. یافته ها تأثیر معنیدار استراتژی آموزش و توسعه منابع انسانی و فرهنگ سازمانی دانشآفرین را بر تسهیم دانش نشان داد. همچنین نتایج نشان داد فرهنگ سازمانی دانشآفرین بر رابطه بین استراتژی آموزش و توسعه منابع انسانی با تسهیم دانش، در جهت کاهش همبستگی تأثیر تعدیلی داشت.
http://journal.iams.ir/article_121_f7dafddb491b2a1574c7ab4b19a66c0d.pdf
2013-04-13
113
132
آموزش و توسعه
استراتژی
تسهیم دانش
منابع انسانی
ORIGINAL_ARTICLE
ارائهی مدلی ساختاریافته از سنجههای ارزیابی عملکرد مدیریت بازاریابی در شرکتهای تولیدی صنعتی: مطالعهای در شرکتهای مواد غذایی
شرکتهای تولیدی برای حضور بهتر در بازار به یک نظام اثربخش در فعالیتهای بازاریابی خود نیاز دارند. آنها به منظور شناسایی میزان مطلوبیت روشهای بازاریابی از سنجههای گوناگونی استفاده میکنند. این سنجهها غالباً تجربی هستند. بر این اساس استفاده از مدلهای ارزیابی ساختاریافته میتواند این شرکتها را بطور کارآمدتری یاری نماید. در پژوهش حاضر با بررسی شرکتهای مواد غذایی، متدی اثربخش از مرکب مهمترین سنجههای نظام بازاریابی برای اینگونه مؤسسات تولیدی معرفی میگردد. روش تحقیق از نوع توصیفی وجامعه آماری پژوهش تمامی شرکتهای تولیدی مواد غذایی در تهران اند که از طریق نمونهگیری تصادفی تعداد 95 شرکت، برای جمعآوری اطلاعات از مدیران عالی و فروش و بازاریابی آنها انتخاب شدهاند. براساس نتایج بدست آمده مهمترین سنجه نظام بازاریابی شرکتهای تولیدی در صنعت مواد غذایی، عوامل مرتبط با سنجش بازار و نوآوری تعیین گردیدند. در میان متغیرهای فرعی نیز سنجه ارزیاب سهم بازار، بیشترین اهمیت را دارا میباشد.
http://journal.iams.ir/article_122_5364363f75aea185e422fe51daad0b10.pdf
2013-04-13
133
154
مدیریت بازاریابی
سنجههای ارزیاب عملکرد نظام بازاریابی
شرکتهای تولیدی مواد غذایی