ORIGINAL_ARTICLE
سرمایه سیاسی و اینترنت:
بررسی سطح سرمایه سیاسی و تأثیر استفاده از اینترنت بر ابعاد آن
در عصر حاضر شهروندان به واسطه بهرهمندی از اینترنت، به حجم انبوهی از اطلاعات دسترسی یافته و نحوه تعامل آنان با یکدیگر، با نظام سیاسی جامعه خویش و همچنین مشارکت آنان در امور مختلف اجتماع، دستخوش تغییرات شگرفی قرار گرفته است. این ابزار میتواند تقویتکننده سرمایه سیاسی شهروندان باشند چرا که آگاهی سیاسی را بهبود بخشیده و به تحقق اشکال گوناگون مشارکت سیاسی کمک مینماید. این مقاله درصدد است تا ضمن بررسی سطح سرمایه سیاسی، تأثیر اینترنت را بر ابعاد آن که شامل دانش و مهارت سیاسی، نگرش نسبت به هنجارهای سیاسی، اعتماد سیاسی، شبکههای سیاسی، و کنش سیاسی است تبیین نماید. بدین منظور تعداد 300 نفر از شهروندان شهر تهران با استفاده از روش نمونه گیری خوشهای انتخاب و در پژوهش حاضر شرکت کردند. یافتههای پژوهش حاکی از آن است که سطح سرمایه سیاسی در میان شهروندان شهر تهراننسبتاً اندک است. بر اساس تحلیلهای آماری انجام شده، میزان استفاده از اینترنت بر سرمایه سیاسی و ابعاد دانش و مهارت سیاسی، هنجارهای سیاسی، شبکههای سیاسی ومشارکت سیاسی، تأثیر مثبت و معناداری دارد و این در حالی است که این تأثیر بر اعتماد سیاسی به عنوان بعد دیگری از سرمایه سیاسی تأثیری منفی و معنادار است.
http://journal.iams.ir/article_136_de230db52f65451904d1f63d49b40b4d.pdf
2012-12-21
1
26
سرمایه سیاسی
اینترنت
شهر تهران
ORIGINAL_ARTICLE
مدیریت دانش مشتری و تمایل خرید الکترونیکی:
بررسی مقایسهای در دو جامعه
نگهداری و مدیریت اطلاعات و دانش مشتریان در دنیای مجازی و تمایل خرید آنان به صورت الکترونیکی به مهمترین مباحث مطرح در تجارت الکترونیکی و طراحی وب سایت های کارآمدتبدیل شده است. دردنیای الکترونیک، وب سایت ها اولین نقطه تماس با مشتری جهت ترغیب به خرید هستند.مصرف کنندگان در استفاده از وب سایتها ممکن است با ابزارهای مختلف مدیریت دانش مشتری (مانند پایگاههای داده مشترک، مخازن اسناد و برنامههای کاربردی جریان کار و انجمنهای گفتگو) روبرو شوند که این ابزارها هر کدام میتوانند تأثیر متفاوتی بر ریسک ادراک شده و درنتیجه تمایل آنان به انجام خریدداشته باشند. لذا در این تحقیق تلاش شده تا تفاوت در میزان ریسک ادراک شده از وبسایت، با وجود هریکاز این ابزارها و همچنین تأثیر این ریسک بر تمایل به خرید الکترونیکی مشتریانبررسی گردد. در این راستا از روشهای آماری چون مقایسه زوجی و تحلیل عاملی بهره گرفته شد. همچنین با توجه به اینکه ریسک ادراک شده از وب سایتها می تواند ناشی از نوع خدمات و محصول ارائه شده در آنها نیز باشد، با مقایسه دو جامعه این امر نیزبررسی گردید.عمده تفاوت این دو جامعه وجود شناخت در افراد یک جامعه نسبت به شرکت و محصولات و خدمات آن و عدم وجود شناخت در جامعه دیگر می باشد. یافتهها نشان میدهند که ریسک ادراک شده از ابزارها متفاوت بوده و تأثیر دانش مشتری بر میزان ریسک ادراک شده زمانی معنادار است که افراد با وب سایت و خدمات آن آشنا باشند.
http://journal.iams.ir/article_137_f381fcb7e0e9c07337b2224b26b200ac.pdf
2012-12-21
27
44
مدیریت دانش مشتری
تجارت الکترونیکی
تمایل خرید الکترونیکی
ORIGINAL_ARTICLE
تحلیل ابعاد شغل در سازمانها
مشاغل شالوده طراحی سازمان محسوب شده و ابعاد شغل، نقش مهمی در تئوری سازمان بازی میکنند. خصوصا ابعاد شغل سازه مهمی در تعیین انگیزش، رضایت شغلی، تعهد سازمانی، اثربخشی و خلاقیت در سازمانها است. پژوهش حاضر با هدف تعیین وضعیت و اولویت ابعاد شغل در انواع سازمانها ومشاغل، انجام شده است. برای نیل به این هدف، 44 تحقیق که در فاصله دهه 1970 تا دهه 2010 انجام شدهاند، مورد بررسی و تحلیل قرار گرفته است. نتایج فراتحلیلنشان میدهد که پژوهش درباره ابعاد پنجگانه شغل در سازمانهای دولتی نسبت به سازمانهای خصوصی، سازمانهای خدماتی نسبت به سازمانهای تولیدی، سازمانهایآموزشی نسبت به سیستمهای بانکی و بیمه، مشاغل مدیران نسبت به مشاغل مرئوسین، مورد تأکید بیشتری بودهاند. در بین ابعاد پنجگانه شغل، اهمیت شغلی از بالاترین سطح و آزادی شغلی از کمترین سطح تحلیل برخوردار بودهاند. از نظر تاریخی آزادی شغلی در سازمانها رو به کاهش نهاده است و تنها بُعدی است که در بعضی از مشاغل مقیاس آن کمتر از متوسط بوده است. حال آن که آزادی شغلی نقشی کلیدی در شکلگیری توان انگیزشی شغل و سایر خروجیهای شغل نظیر خلاقیت و رضایت دارد. براین اساس، پیشنهاد شد تا سازمانها از نتایج تحقیق در برنامهریزی و اولویتبندی مشاغل و ابعاد پنجگانه برای طراحی و بازطراحی مشاغل، در راستای افزایش توانایی انگیزشی مشاغل و سایر خروجیهای شغل، استفاده کنند.
http://journal.iams.ir/article_138_75032f76c6bae1b6922c4370dcee45e8.pdf
2012-12-21
45
66
آزادی
بازخور
تنوع
هویت
اهمیت
ORIGINAL_ARTICLE
اعتماد درون سازمانی: عاملی کلیدی در جهت تسهیم واقعی دانش
http://journal.iams.ir/article_139_7c37b08e410d3b771f8476b7d00ab52d.pdf
2012-12-21
67
86
تسهیم دانش- اعتماد درون سازمانی- سازمان دانشی
ORIGINAL_ARTICLE
اهداف و روشهای آموزش دانشگاهی مدیریت: شناسایی ترجیح دانشجویان و مقایسه با مدرسان در دانشگاه تهران و شریف
تحقیق حاضر به شناسایی ترجیحات دانشجویان مدیریت در خصوص اهداف آموزشی و روشهای تدریس و تلاقی این ترجیحات با نظر مدرسان این رشته پرداخته است. 335 دانشجو و 30 مدرس توسط پرسشنامه اولویتهای خود را مشخص کردهاند و دادهها توسط آزمونهای آماری و توصیفی تحلیل شدهاند. نتایج نشان میدهد که اهداف آموزشی سهگانه شناسایی شده، در بین دانشجویان و مدرسان از اهمیت یکسانی برخوردار نیستند. دانشجویان اولویت خود را در آماده شدن برای ورود به محیطهای کاری میدانند در حالیکه مدرسان بهبود نگرشدانشجو به درس و ایجاد علاقه به فراگیری مباحث را مقدم بر سایر اهداف آموزش دانشگاهی به حساب میآورند. در حالیکه هر دو گروه بر کم اهمیتتر بودن ادامه تحصیل به عنوان یک هدف آموزشی توافق دارند. محبوبترین روشهای آموزش بین دانشجویان و مدرسان موردکاوی، ایفای نقش و مباحثه گروهی هستند. با در نظر گرفتن اهداف آموزشی، یا بدون در نظر گرفتن اهداف آموزشی، سخنرانی و روشهای مبتنی بر کامپیوتر همواره کمترین مطلوبیت را دارند.
http://journal.iams.ir/article_140_c0e69306e8f524f90085140e9c4c23b0.pdf
2012-12-21
87
108
آموزش مدیریت
آموزش دانشگاهی
روش تدریس
اهداف آموزشی
ORIGINAL_ARTICLE
تأثیر رفتار شهروندی سازمانی بر تسهیم دانش: مطالعه نقش میانجی فرهنگ سازمانی
موفقیت ابتکارات مدیریت دانش به تسهیم دانش بستگی دارد. در این مطالعه تلاش میشود تاثیر رفتار شهروندی سازمانی بر تسهیم دانش، با مداخله فرهنگ سازمانی در وزارت راهو شهرسازی مورد بررسی قرار گیرد. برای این هدف، سه نوع پرسشنامه بهم پیوسته برای ارزیابی سطح تسهیم دانش، فرهنگ سازمانی و رفتار شهروندی سازمانی در بین 285 نفر از کارکنان وزارتخانه مذکور توزیع شد که نهایتاً 265 پرسشنامه مورد تحلیل قرار گرفت. مهمترینیافتههای این مطالعه آشکار نمود که ابعاد رفتار شهروندی سازمانی(به ترتیب: وجدان کاری، جوانمردی و آداب اجتماعی) بیشترین تاثیر را بر تسهیم دانش دارند. همچنین وجود فرهنگ سازمانی به عنوان متغیر میانجی در این رابطه، این تاثیر را به بیش از سه و نیم برابر افزایش میدهد که نشان دهنده ی اهمیت بالای این متغیر در این رابطه است. با توجه به اینکه مشابه این مطالعه در ایران کاری انجام نشده است، این مقاله به دانش موجود در زمینه تسهیم دانش در تحقیقات گذشته کشور میافزاید، همچنین پیشنهادهایی را جهت بروز و توسعه رفتار شهروندی سازمانی در سازمانهای دولتی و متعاقباً ارتقاء سطح تسهیم دانش در این سازمانها ارائه میدهد.
http://journal.iams.ir/article_141_bd030f2b637a5e7dcd69e6c9439ba3b4.pdf
2012-12-21
109
130
تسهیم دانش
رفتار شهروندی سازمانی
فرهنگ سازمانی
مدیریت دانش
ORIGINAL_ARTICLE
تاثیر ابعاد رضایت از قیمت بر وفاداری مشتریان در صنعت بانکداری: مورد مطالعه بانک ملت
http://journal.iams.ir/article_142_e177d538a0d1cd3289cddfce1439e00a.pdf
2012-12-21
131
151
رضایت از قیمت
وفاداری رفتاری
وفاداری نگرشی
بانکدار