ORIGINAL_ARTICLE
نوسازی استراتژیک، اجرای نوسازیهای موازی و نقش اهرمی ساختار سازمانی
هدف این پژوهش، بررسی فرایند نوسازی استراتژیک و تکمیل یک مدل فرایندی است. این پژوهش، با مطالعهی ادبیات حوزهی مدیریت تغییر، و موارد اجرای موفق نوسازی استراتژیک در یک سازمان، گامی در راستای توسعهی مدلهای فرایندی موجود برداشته است. به این منظور، یک سازمان موفق ایرانی انتخاب شد تا نوسازیهای رخ داده در آن با استفاده از روش موردکاوی عمیقا بررسی شود. نتایج حاصل پیشنهاد میکند که برای موفقیت در فرایند اجرای نوسازی استراتژیک در حوزهی کسبوکار، نوسازیهای موازی در ساختار، سیستمها، و دانش سازمانی، میبایست به صورت متوالی اتفاق بیفتند. به عبارت دیگر، موفقیت در نوسازی سیستم کسبوکار نیازمند نوسازی در ساختار و سیستمهای سازمانی است. این نوسازیهای موازی که دارای فرایندی مشابه فرایند نوسازی اصلی هستند، ممکن است از مرحلهی تفسیر نوسازی در حوزهی کسبوکار - برای نوسازیهای برنامهریزیشده - یا از مرحلهی پیادهسازی - برای نوسازیهای برنامهریزی نشده - فعال شوند. در میان عناصر اصلی سازمانی، نوسازی ساختار، نقش اهرم تسهیلکنندهی اجرای نوسازی در مشخصههای مختلف سازمان را در طول زمان ایفا میکند.
http://journal.iams.ir/article_177_fbdebcf803b979b8864ee702b902aca8.pdf
2014-03-21
1
28
نوسازی استراتژیک
رویکرد فرایندی
تغییرات همزمان
ساختار سازمانی
سیمینه
آقاجانیان
aghajanian@gsme.sharif.edu
1
دانشجوی دکتری / دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه صنعتی شریف
LEAD_AUTHOR
علینقی
مشایخی
mashayekhi@sharif.edu
2
استاد / دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه صنعتی شریف
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
مدلی جهت اندازهگیری پایداری زنجیره تأمین
مورد مطالعه: صنعت فرش ماشینی ایران
پیچیدگی و عدم قطعیت محیط، از ویژگیهایی است که بنگاههای کسب و کار با آن روبرو هستند. این عدم قطعیت، تأثیر عمیقی بر فعالیتهای شرکتها، بهویژه زنجیره تأمین آنها دارد. مفهوم مدیریت زنجیره تأمین با اضافه شدن مفهوم پایداری به آن گستردهتر شده است. پایداری به یک تعادل مناسب بین توسعه اقتصادی، نظارت محیطی و دارایی اجتماعی اشاره دارد. هدف این تحقیق ارائه مدلی جهت اندازهگیری پایداری زنجیره تامین بود که با استفاده از تکنیک دلفی مدل نهایی شکل گرفت. سپس، مدل ارائه شده با استفاده از روش تحلیل عاملی مورد تایید قرار گرفت. نتایج نشان داد که در بین ابعاد پایداری، بعد اقتصادی مهمترین و بعد زیست محیطی کماهمیتترین ابعاد بودند. در بعد اقتصادی، میزان سود، در بعد اجتماعی، ارتباطات و در بعد زیست محیطی، میزان ضایعات جامد ایجاد شده، مهمترین شاخصها بودند. در نهایت چارچوب اندازهگیری پایداری، همراه با وزن هر بعد و شاخص ارائه گردید. این یافته ها میتواند شرکتهای فرش ماشینی را در تدوین و ارائه گزارشات پایداری یاری رساند.
http://journal.iams.ir/article_178_cdaadf0debede28281b691c9867e3739.pdf
2014-03-21
29
46
زنجیره تأمین
زنجیره تأمین پایدار
فرش ماشینی
AHP
لعیا
الفت
layaolfat@gmail.com
1
عضو هیئت علمی دانشگاه مدیریت دانشگاه علامه طباطبایی
AUTHOR
اسماعیل
مزروعی نصرابادی
dr.mazroui@yahoo.com
2
دانشجوی دکتری مدیریت دانشگاه علامه طباطبایی
LEAD_AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
تأثیر سرمایه روانشناختی مثبت مدیران بر بهبود عملکرد کارکنان:
مطالعهای در شرکت بیمه ملت شهر تهران
در مدیریت سنتی بر نقش سرمایه انسانی، مالی، اقتصادی و اجتماعی در سازمانها توجه فراوانی شده، اما در نظریههای مدیریت سازمانی نوین، توجه محققان سازمانی غالبا به توانمندیها و صفات مثبت افراد و اهمیت آنها معطوف گردیدهاست. در جهان رو به تحول و توسعه ی امروزی، داشتن دانش و تکنولوژی های پیشرفته، مهارت ها و تجربه های شغلی و تعاملات اجتماعی مدیریت نیروی انسانی، الزاما به موفقیت سازمان ها منجر نمی شوند و به عبارتی سازمان ها به عواملی نیاز دارند که به عنوان مزیت رقابتی آنها محسوب گردد. درتحقیقات سالهای اخیر یکی از شاخصهای مزیت رقابتی در سازمانها، صفات مثبت کارکنان بوده و بیانگر ضرورت وجود سرمایه جدیدی به نام سرمایه روانشناختی میباشد. این پژوهش از جهت هدف بنیادی بوده و در آن تلاش گردیده سرمایه روانشناختی مدیران و ارتباط آن را با عملکرد و مشارکت کارکنان بررسی و تاثیر آن بر ارتقای سرمایه روانشناختی کارکنان را مورد ارزیابی قرار دهد. به این منظور شرکت بیمه ملت به عنوان جامعه آماری تعیین گردید و میان 160 نفر از کارکنان و مدیران این شرکت که به صورت تصادفی به عنوان نمونه آماری انتخاب گردیدند. نتایج حاصل از تحلیل های آماری یافتههای تحقیق با استفاده از مدل معادلات ساختاری نشان داده است که سرمایه روانشناختی مثبت مدیران به مشارکت کارکنان منجر و موجب بهبود عملکرد آنان میگردد. ضمن آنکه این تاثیر به ارتقای کیفیت سرمایه روانشناختی کارکنان منتهی و باعث ایجاد ارزش افزوده در عملکرد کارکنان می گردد.
http://journal.iams.ir/article_179_34d810232548ec906bcd223e4f9cbb8b.pdf
2014-03-21
47
68
سرمایه روانشناختی مثبت مدیران
مشارکت کارکنان
عملکرد سازمانی
حشمت
خلیفه سلطانی
khalife-soltani@yahoo.com
1
مدرس دانشکده مدیریت دانشگاه علامه طباطبایی
AUTHOR
فرزانه
والی
farzane.vali@gmail.com
2
دانش آموخته کارشناسی ارشدمدیریت بازرگانی دانشگاه علامه طباطبایی
LEAD_AUTHOR
سعید
صحت
www.ssehat@yahoo.com
3
دانشیار دانشکده مدیریت دانشگاه علامه طباطبایی
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
ارائه مدلی برای تبیین تأثیر مدیریت راهبردی منابع بر مزیت رقابتی شرکتهای انبوهساز مسکن و ساختمان استان گیلان: بررسی نقش میانجی خلاقیت و نوآوری
امروزه یکی از چالشهای اغلب شرکتها صرفنظر از اندازه، عمر یا نوع صنعت، چگونگی کسب مزیت رقابتی در محیط بسیار رقابتی میباشد. محیطی که شرکتها در آن به رقابت میپردازند به واسطهی تغییرات بسیار، منبعی از فرصتها و تهدیدهاست. به همین دلیل، شرکتها بایستی پرتفولیوی منبع خود را برای پاسخگویی به محرکهای بیرونی و ایجاد مزیت رقابتی در برابر رقبای خود مدیریت کنند.در این راستا نقش خلاقیت و نوآوری را به عنوان متغیر میانجی نباید نادیده گرفت. هدف پژوهش حاضر، بررسی روابط ساختاری بین مدیریت راهبردی منابع، مزیت رقابتی و به کارگیری خلاقیت و نوآوری بهصورت مستقیم و غیر مستقیم بر مزیت رقابتی است. بر این اساس، مدلی مفهومی ارائه و براساس آن سه فرضیه مطرح شد. برای آزمون فرضیه ها، پرسشنامه ای میان مدیران و اعضای هیأت مدیرهی شصت و شش شرکت انبوهساز مسکن و ساختمان توزیع شد. روایی پرسشنامه به روش اعتبار محتوا و پایایی آن با محاسبهی ضریب آلفا کرونباخ، تأیید گردید. مدل معادلات ساختاری و فرضیه های پژوهش با استفاده از نرمافزار Amos مورد آزمون قرار گرفتند. نتایج حاصل از تحلیل مسیر نشان داد که مدیریت راهبردی منابع به طور مستقیم بر کسب مزیت رقابتی تأثیر معناداری ندارد؛ اما به کارگیری خلاقیت و توسعه نوآوری به عنوان یک متغیر میانجی، تأثیر مثبت و معناداری بر مزیت رقابتی میگذارد.
http://journal.iams.ir/article_180_cdaf7b4cfc413466494d921e6418cc44.pdf
2014-03-21
69
96
مدیریت راهبردی منابع
مزیت رقابتی
به کارگیری خلاقیت و توسعهی نوآوری
مدل معادلات ساختاری
ناهید
درستکار احمدی
dorostkar.nahid@gmail.com
1
کارشناس ارشد مدیریت صنعتی، دانشگاه گیلان، رشت، ایران
LEAD_AUTHOR
اسماعیل
ملک اخلاق
Dr.malekakhlagh@yahoo.com
2
استادیار گروه مدیریت، دانشگاه گیلان، رشت، ایران
AUTHOR
مهران
مهدی زاده
mehranmehdizade@yahoo.com
3
کارشناس ارشد مدیریت صنعتی، دانشگاه گیلان، رشت، ایران
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
تبیین عوامل موثر بر اثربخشی تیمهای کاری در سطح واحد
شواهد فراوانی از موفقیتهای چشمگیر کار تیمی،درجوامع مختلف، وجود دارد. بسیاری از سازمانها نیز به پیروی از این تجارب، اقدام به انجام فعالیتهایی در راستای تشکیل تیمهای کاری نمودهاند. هدف این پژوهش تبیین عوامل موثر بر اثربخشی تیمهای کاری در سطح واحد میباشد. جامعه آماری این پژوهش، شامل کارکنان شرکت مدیریت منابع آب و نیروی ایران بوده که در پروژههای عمرانی این شرکت فعالیت میکنند. با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی_طبقهای، تعداد صد و هشتاد و پنج نفراز آنها انتخاب شدندو دادههای پژوهش با استفاده از پرسشنامه، گردآوری شد. با توجه به مدل مفهومی پژوهش و حجم نمونه آماری،برای سنجش مدل وآزمون فرضیه ها از نرمافزار Smart PLS، استفاده گردید.یافته های پژوهش نشان میدهد،بهبوداثربخشی تیمهای کاری،مستلزم توجه به مولفههای استقلال عمل،وابستگی درون تیمی، طراحی شغل، ویژگیهای ساختاری تیم، انسجام تیمی و فرایندهای درون تیمی است. روابط میان مولفههای مذکور نیز در بخش تحلیل آماری و آزمون مدل تحقیق نشان دادهشدهاست.
http://journal.iams.ir/article_181_aad5d4218c53296a20be9d350017b118.pdf
2014-03-21
97
124
کار تیمی
اثربخشی کار تیمی
سازمان دولتی
مولفههای سطح واحد
مدلسازی معادلات ساختاری
اکرم
هادی زاده مقدم
hadizadeh@yahoo.com
1
دانشیار دانشکده مدیریت و حسابداری دانشگاه شهید بهشتی
AUTHOR
غلامعلی
طبرسا
G_Tabarsa@sbu.ac.ir
2
دانشیار دانشکده مدیریت و حسابداری دانشگاه شهید بهشتی
AUTHOR
محمدرضا
حمیدی زاده
m-hamidizadeh@sbu.ac.ir
3
استاد دانشکده مدیریت و حسابداری دانشگاه شهید بهشتی
AUTHOR
مریم
طهرانی
mtehrani_mt@yahoo.com
4
دانشجوی دکتری مدیریت رفتاری، دانشکده مدیریت و حسابداری دانشگاه شهید بهشتی
LEAD_AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
تحلیل استراتژیهای بازاریابی بانکهای خصوصی ایران در دوران رکود اقتصادی سال-های 1391 و 1392
به اجماع کارشناسان اقتصادی، اقتصاد ایران طی سالهای 1391 و 1392 دچار پدیده «رکود تورمی» بوده است. در چنین شرایطی بانکهای خصوصی علاوه بر اینکه به عنوان بنگاه اقتصادی از رکود تأثیر میپذیرند و استراتژیهای خود را برای تطبیق با شرایط این دوران تغییر میدهند، در ادامه و برونرفت کشور از رکود نیز نقش چشمگیری خواهند داشت. دراینبین نقش استراتژیهای بازاریابی بهعنوان حلقه واسط بین بانکها و بازار راکد موجود، حائز اهمیت است. در این پژوهش استراتژیهای بازاریابی بانکهای خصوصی ایران در دوران رکود سالهای 91 و 92 با انجام مصاحبه نیمه ساختیافته با شانزده نفر از مدیران، کارشناسان و مشاوران صنعت بانکداری و با استفاده از تکنیک تحلیل تم، شناساییشده و درنهایت، میزان موفقیت این استراتژیها با استفاده از فرایند تحلیل سلسله مراتبی (AHP) ارزیابی شد. نتایج تحلیل تم، چهارده استراتژی اصلی این بانکها در دوران مزبور را شناسایی کرده و نتیجه فرایند تحلیل سلسلهمراتبی نیز نشان داد که از این میان، استراتژی بخشبندی مشتریان بر اساس اعتبار و هدفگذاری بر روی مشتریان شناختهشده و کمریسکتر، موفقترین و استراتژی افزایش نرخ سود سپردهها، ناموفقترین استراتژی از منظر شاخصهای سهم بازار سپردهها، سودآوری و نرخ تسهیلات غیر جاری (NPL) بوده است.
http://journal.iams.ir/article_182_4540687001ac68a1a21674ad223a0a03.pdf
2014-03-21
125
145
استراتژی بازاریابی
رکود اقتصادی
موفقیت بازاریابی
بانکهای خصوصی
تحلیل تم
فرایند تحلیل سلسلهمراتبی
محمدعلی
شاهحسینی
1
استادیار دانشکده مدیریت دانشگاه تهران
AUTHOR
محسن
نظری
mohsen.nazari@ut.ac.ir
2
دانشیار دانشکده مدیریت دانشگاه تهران
AUTHOR
محمدصادق
هاشمی
hashemims@ut.ac.ir
3
دانشجوی MBA-بازاریابی، دانشکده مدیریت دانشگاه تهران
LEAD_AUTHOR