ORIGINAL_ARTICLE
الگویی برای تدوین و اجرای برنامه های اصلاح و بهبود نظام اداری در جمهوری اسلامی ایران
اصلاح و بهبود نظام اداری در کشورهای در حال توسعه که اغلب از یک بوروکراسی تقلیدی و نامناسب برخوردارند، مساله ای حایز اهمیت است. این مسئله در جمهوری اسلامی ایران که دولت ، اهرم اصلی توسعه و نیروی محرکه آن است، اهمیتی افزونتر می یابد. اکنون با گذشت بیش از یک قرن از ورود اندیشه ها و ابزارهای مدرن در حوزه ی اداره امور عمومی به کشورو تلاش های بسیار در جهت اصلاح و بهبود نظام اداری، به نظر می رسد این برنامه ها با موفقیت زیادی همراه نبوده و حرکتی جدی به سمت بهبود نظام اداری مشاهده نشده است. هدف این مقاله، ساختن چارچوبی نظری برای آزمون وارزیابی برنامه های اصلاح و بهبودنظام اداری ایران است. از این رو، پس از طراحی الگوی نظری، از روش دلفی به منظورکسب نظر صاحبنظران ورسیدن به یک اجماع نسبی، استفاده شد و الگوی اولیه توسعه یافت.در نهایت، الگوی خلق شده، که دربرگیرنده ابعاد، مولفه ها و شاخص های مرتبط است، جهت آزمون وارزیابی برنامه های اصلاح وبهبود اداری، پیشنهاد می شود.
http://journal.iams.ir/article_183_6e5244f4eb2caad643d8633bcbff2602.pdf
2014-06-22
1
24
اصلاح و بهبود نظام اداری
اهداف و ابعاد اصلاح اداری
برنامههای اصلاح نظام اداری
روش دلفی
ابوالحسن
فقیهی
a.faghihi@srbiau.ac.ir
1
استاد مدیریت دولتی دانشگاه علامه طباطبایی
AUTHOR
سید عباس
کاظمی بیدگلی
2
دکتری مدیریت دولتی دانشگاه علامه طباطبایی و استادیار دانشگاه پیام نور،ایران
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
مطالعۀ تاثیر استراتژیهای انطباقی تنظیم هیجانات بر عملکرد کارکنان
چکیده: با وجود اینکه در مطالعات مربوط عملکرد شغلی، ترکیبی از متغیرهایی از جمله سن، جنسیت، شخصیت، تجربه کاری و روابط بین فردی به عنوان عوامل مشخص کننده عملکرد کارکنان در نظر گرفته شده اند، کمتر مطالعهای به بررسی اثر تنظیم هیجانات شناختی بر عملکرد کارکنان پرداخته است. همچنین در سالهای اخیر، هیجانات و تنظیم هیجانات موضوعی بحث بر انگیز در حوزه مطالعات سازمان میباشد. افراد در سازمان دائما احساسات خود را تنظیم میکنند و استراتژیهای تنظیم هیجانات تاثیر مثبت و منفی بر روی عملکرد افراد سازمان و سازمان دارد. این پژوهش به بررسی اثر استراتژیهای انطباقی تنظیم هیجانات شناختی بر عملکرد کارکنان میپردازد. در این پژوهش توصیفی- پیمایشی، پرسشنامه بین کارکنان بخش ستادی سازمانی دولتی در ایران پخش شده است. نتایج تحقیق نشان میدهد که استفاده از استراتژی نگاه به چشم انداز، تاثیری بر روی عملکرد کارکنان ندارد، در حالیکه استراتژی ارزیابی مجدد مثبت، استراتژی برنامه ریزی، استفاده ازاستراتژی پذیرش و تمرکز مجدد مثبت باعث افزایش عملکرد کارکنان میشود .
http://journal.iams.ir/article_184_2bb813ae5cbe3a308746c789774d7088.pdf
2014-06-22
25
46
استراتژیهای انطباقی
تنظیم هیجانات شناختی
عملکرد کارکنان
سمیه
شهباء
1
دانشجوی دکترای مدیریت دولتی، گروه مدیریت دولتی ، واحد قزوین ، دانشگاه آزاداسلامی ،قزوین، ایران
LEAD_AUTHOR
سید مهدی
الوانی
seyyedmehdi_alvani@yahoo.com
2
استاد مدیریت دولتی، گروه مدیریت دولتی ، واحد قزوین، دانشگاه آزاد اسلامی ، قزوین، ایران
AUTHOR
غلامرضا
معمار زاده
3
دانشیار مدیریت دولتی، گروه مدیریت دولتی ، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی ، تهران ، ایران
AUTHOR
محمد علی
افشار کاظمی
ِdr.mafshar@gmail.com
4
دانشیار مدیریت صنعتی، گروه مدیریت صنعتی ، واحد تهران مرکز، دانشگاه آزاد اسلامی ،تهران ،ایران
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
ارایه الگویی برای ارزیابی عملکرد هیاتمدیره شرکتهای تابعه یک گروهشرکت، از منظر تحقق نقشهای کنترل و پشتیبانی
http://journal.iams.ir/article_185_3f78ba6f9e2714e9ca4ec2ff01c8960c.pdf
2014-06-22
47
80
الگوی ارزیابی
عملکرد هیاتمدیره شرکتهای تابعة گروه شرکت
نقشهای کنترل و پشتیبانی هیات مدیره
مهدی
کاظمی
(kazemi.mehdi@gmail.com)
1
دانشجوی دکتری مدیریت دانشگاه صنعتی شریف
LEAD_AUTHOR
سید بابک
علوی
sbalavi@sharif.edu
2
عضو هیات علمی دانشکده مدیریت و اقتصاد دانشگاه صنعتی شریف
AUTHOR
بهاره
اصانلو
b.osanlou@ses.ac.ir
3
عضو هیات علمی دانشگاه علوم اقتصادی
AUTHOR
منوچهر
نجمی
m.najmi@sharif.ac.ir
4
عضو هیات علمی دانشکده مدیریت و اقتصاد دانشگاه صنعتی شریف
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
عوامل پذیرش سیستم های برنامه ریزی منابع سازمانی ابری در شرکتهای کوچک و متوسط ایران
سیستمهای برنامهریزی منابع سازمانی با توجه به مزایای فراوان آنها مورد توجه بسیاری از شرکتهای بزرگ و سازمانها قرار گرفتهاند. اما هزینههای بالای پیادهسازی این سیستمها سبب شده که سازمانهای کوچک و متوسط کمتر به استفاده از این سیستمها روی آورند. سیستمهای مدیریت برنامهریزی منابع سازمانی مبتنی بر رایانش ابری فرصتهای تازهای را برای سازمانهای کوچک تا متوسط فراهم میآورد تا با بهکارگیری این سیستمها بتوانند به بهبود در عملکرد و مدیریت دست یابند. از سوی دیگر، پذیرش فناوری همواره با چالشهایی مواجه بوده که مطالعه پذیرش فناوریهای نوین را ضروری میسازد. از این رو، این پژوهش هدف دارد تا عوامل موثر پذیرش سیستمهای برنامهریزی منابع سازمانی ابری را در شرکتهای کوچک ومتوسط در محدوه جغرافیایی کشور ایران مطالعه کند. این پژوهش مبتنی بر چارچوب نظری فناوری، سازمان و محیط است. جامعه آماری این پژوهش نیز 200 نفر از مدیران فناوری اطلاعات شرکتهای کوچک ومتوسط است. بر طبق یافتههای پژوهش عوامل سازمانی بیشترین تاثیر را بر پذیرش برنامهریزی منابع سازمانی ابری در بین شرکتهای کوچک ومتوسط دارند.
http://journal.iams.ir/article_186_f93e08179c53e8158539732841d17e38.pdf
2014-06-22
81
104
برنامهریزی منابع سازمانی
رایانش ابری
مدل پذیرش فناوری
سازمان و محیط
ندا
عبدالوند
abdolvand@gmail.com
1
استادیار دانشکده مدیریت دانشگاه الزهرا
LEAD_AUTHOR
دریا
طارانی
daniztarani@yahoo.com
2
دانش آموخته کارشناسی ارشد مدیریت فناوری اطلاعات دانشگاه الزهرا
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
وظایف مدیریت منابع انسانی و عملکرد سازمان: با بررسی نقش سرمایههای اجتماعی و روانشناختی
هدف از این مقاله بررسی تأثیر فعالیتهای منابع انسانی بر عملکرد سازمان است. در این راستا، تأثیر سرمایه اجتماعی و سرمایه روانشناختی نیز به عنوان متغیر مستقل بر عملکرد سازمانی و همچنین به عنوان متغیر میانجی در رابطه میان فعالیتهای منابع سازمانی و عملکرد سازمان، مورد بررسی قرار میگیرد. جامعه آماری این پژوهش، کلیه کارکنان، کارشناسان و مدیران دانشگاه لرستان هستند که به روش تصادفی ساده اقدام به نمونهگیری از میان آنها شده است. پرسشنامه، ابزار اصلی جمعآوری دادهها بوده است. تحلیل دادهها بیانگر اهمیت فوقالعاده فعالیتهای منابع انسانی در سازمان است؛ بدین ترتیب که فعالیتهای منابع انسانی بر عملکرد سازمان، تأثیر داشته و بر سرمایه اجتماعی و سرمایه روانشناختی سازمان نیز تأثیر میگذارد. بعلاوه، سرمایه اجتماعی و سرمایه روانشناختی نیز از این قابلیت برخوردارند که بر عملکرد سازمانی تأثیر گذارند؛ ضمن اینکه سرمایه اجتماعی و سرمایه روانشناختی نقش میانجی را نیز در رابطه میان فعالیتهای منابع انسانی و عملکرد سازمانی ایفا میکنند.
http://journal.iams.ir/article_187_46f39270072fa86072dc70cba460030f.pdf
2014-06-22
105
124
مدیریت منابع انسانی
عملکرد سازمان
سرمایه اجتماعی
سرمایه روانشناختی
طیبه
امیرخانی
t_amirkhani@sbu.ac.ir
1
استادیار گروه مدیریت دولتی دانشگاه شهید بهشتی
LEAD_AUTHOR
رضا
سپهوند
mrezasep@yahoo.com
2
استادیار گروه مدیریت دانشگاه لرستان
AUTHOR
محسن
عارف نژاد
mnhastm@yahoo.com
3
دانشجوی دکتری مدیریت دانشگاه لرستان
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
دستیابی به آینده مطلوب خدمات دولت الکترونیکی ایران در افق 1404
مبتنی بر روش پس نگری
http://journal.iams.ir/article_188_29f3c830b82c6ea5d47564f460a497a8.pdf
2014-06-22
125
144
پس نگری
دولت الکترونیک
سناریونویسی
فاطمه
ثقفی
fsaghafi@ut.ac.ir
1
استادیار، گروه بین رشته ای فناوری ، دانشکده علوم و فنون نوین دانشگاه تهران، تهران، ایران
LEAD_AUTHOR
علیرضا
علی احمدی
aaliahmadi@yahoo.com
2
استاد، گروه مهندسی صنایع، دانشکده مهندسی صنایع، دانشگاه علم و صنعت ایران، تهران، ایران
AUTHOR
سیدسپهر
قاضی نوری
3
استاد، گروه مدیریت فناوری اطلاعات، دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
AUTHOR
منصوره
حورعلی
hourali@pnu.ac.ir
4
دکتری، گروه مهندسی صنایع، مرکز تحصیلات تکمیلی دانشگاه پیام نور ، تهران، ایران
AUTHOR