ORIGINAL_ARTICLE
طراحی و اجرای سازوکار های نهادینه سازی ارزش ها در شرکت های هلدینگ:مطالعه ای درگروه مپنا
چکیده: درسه دهه گذشته مطالعه در حوزه ارزش و اخلاق در سازمان های بزرگ جهانی اهمیت روزافزونی یافته و به یکی از حوزه های استراتژیک سازمانها تبدیل شده است. پیش از آن، ویژگی های مالی عامل مهمی در تعریف موفقیت یک سازمان محسوب می شد ولی در سالهای اخیر، اخلاق و ارزش ها، شاخص های مهمتری برای ماندگاری سازمان ها به شمار میروند.هدف این پژوهش طراحی ساز وکارهائی برای نهادینه سازی ارزش ها درگروه مپنا بود. برای گردآوری وتحلیل داده هاکه بین سالهای1391 و1394 انجام شد، 250 مصاحبه نیمه ساختار یافته و 56 جلسه پانل تشکیل شد.پس از طراحی سازوکارهای نهادینه سازی ارزش ها،از پرسش نامه دلفی جهت کسب نطر 177 خبره در سه دور استفاده شد. یافته های پژوهش شامل 49 سازوکار است که در سه گروه هنجاری، شناختی و تنظیمی طبقه بندی شدند که به مرور زمان و به اقتضای موقعیت از آنها،در بخشهای گروه مپنا استفاده خواهد شد.
http://journal.iams.ir/article_201_a8793a3d984916d2594f8ec3f37361bd.pdf
2015-03-21
1
22
ارزش
ساز و کار جاری سازی
برونی سازی
عینی سازی
درونی سازی
ابوالحسن
فقیهی
a.faghihi@srbiau.ac.ir
1
استاد دانشکده مدیریت دانشگاه تهران
AUTHOR
آرین
قلی پور
agholipor@ut.ac.ir
2
استاد دانشکده مدیریت دانشگاه تهران
AUTHOR
سید محمد
مقیمی
moghimi@ut.ac.ir
3
استاد دانشکده مدیریت دانشگاه تهران
AUTHOR
ندا
محمداسماعیلی
4
فارغ التحصیل دکتری مدیریت دانشگاه تهران
LEAD_AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
بررسی علل خروج کارکنان دانشی از شرکت های دانش بنیان با رویکرد پویایی شناسی سیستم
چکیده: در سال های اخیر یکی از نگرانی های اصلی شرکت های دانش بنیان، افزایش خروج داوطلبانه نیروی انسانی و تمایل به ترک خدمت کارکنان دانشی آنها می باشد. مهمترین سرمایه شرکت های دانش بنیان، سرمایه های فکری آنها بوده و بقا و موفقیت این شرکت ها در گرو عملکرد کارکنان دانشی آنها می باشد. از این رو ناتوانی در مدیریت صحیح نگهداشت کارکنان دانشی و نخبه، ضمن تحمیل هزینه های سنگین مستقیم و غیر مستقیم، باعث انتقال قابلیت ها به شرکتهای رقیب و نهایتاً از دست رفتن مزیت رقابتی سازمان می گردد. بنابراین، پرداختن به مسئله خروج کارکنان دانشی و اتخاذ بسته های سیاستی مناسب جهت نگهداری کارکنان دانشی به منظور حفظ مزیت رقابتی شرکت های دانش بنیان از ضرورت بالایی برخوردار باشد.در این پژوهش از اطلاعات مربوط به یک شرکت دانش بنیان تولیدکننده نرم افزار در ایران به عنوان نمونه استفاده شده و با استفاده از رویکرد پویایی شناسی سیستم، مسئله خروج کارکنان دانشی از این شرکت در قالب یک مدل پویا ارائه می گردد. سپس رفتار سیستمی مدل ارائه شده در محیط نرم افزار Vensim شبیه سازی می شود و پس از تایید اعتبار مدل، سیاست ها و راهبردهایی برای کنترل و جلوگیری از خروج کارکنان از این شرکت ارائه می گردد.
http://journal.iams.ir/article_202_1a28e312ccf71d452f78e596ef9e7581.pdf
2015-03-21
23
50
تحلیل پویایی های سیستم
کارکنان دانشی
شرکت های دانش بنیان
شبیه سازی رایانه ای
حمیدرضا
فرتوک زاده
hr.fartokzadeh@gmail.com)
1
دانشیار دانشگاه صنعتی مالک اشتر
AUTHOR
میثم
رجبی نهوجی
m_rajabih@yahoo.com)
2
دانشجوی دکتری دانشکده مدیریت دانشگاه تهران
AUTHOR
خدیجه
مصطفایی
khadije.mostafai@yahoo.com
3
دانشجوی دکتری دانشکده مدیریت دانشگاه تربیت مدرس
AUTHOR
فاطمه
مجیبیان
fatemeh.mojibian@gmail.com
4
دانشجوی دکتری دانشکده مدیریت دانشگاه تربیت مدرس
LEAD_AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
طراحی مدل شبکهسازی فعالیتهای بازاریابی بنگاههای فعال در
خوشههای صنعتی ایران
چکیده: با توجه به نقش مهم شبکههای بازاریابی در توسعه اقتصادی خوشههای صنعتی، هدف پژوهش حاضر، طراحی مدل فرایند شبکهسازی فعالیتهای بازاریابی در بستر خوشههای صنعتی ایران است. جهت طراحی مدل مذکور از روش تحقیق «نظریه برخاسته از دادهها» استفاده شده است. بدین منظور با انجام مصاحبه با عاملان توسعه خوشهها و مدیران بنگاههای درگیر در شبکهها، و مطالعه اسناد سازمانی، منابع اطلاعاتی موردنیاز جمعآوری شد. سپس با انجام کدگذاری باز، محوری و گزینشی مدل شبکهسازی فعالیتهای بازاریابی تدوین گردید. بنا بر نتایج تحقیق، انگیزه مشترک شرکا جهت حل مسئله یا بهرهبرداری از فرصتهای بازاریابی علت اصلی شکلگیری شبکههای بازاریابی است. شبکههای بازاریابی گستره وسیعی از شبکههای رسمی و غیررسمی را شامل میشود که طی مراحل پنجگانه آغازین، تشکیل هسته اولیه، بروز تنش، سازماندهی و اقدام شکل میگیرند. بستر فرهنگی، تاریخی و نهادی خوشه، ویژگیهای فردی-شخصیتی مدیران، ویژگیهای راهبر شبکه و ویژگیهای ساختاری بنگاه بر فعالیتهای شبکهسازی تأثیرگذارند. مهمترین منافع شبکهسازی کاهش هزینههای بازاریابی و ارتقاء توان رقابتی بنگاههای عضو شبکه است. بنا بر نتایج پژوهش حاضر، مدیران بنگاهها میتوانند با تقویت قابلیتهای شبکهسازی خود، از آن بهعنوان ابزار توسعه کسبوکار استفاده نمایند.
http://journal.iams.ir/article_203_3225b57fa6229e9405ca0da8c6ebf944.pdf
2015-03-21
51
78
شبکهسازی
بازاریابی
بنگاههای کوچک و متوسط
خوشه صنعتی
سید مجتبی
موسوی نقابی
mojtaba.mousavi@ut.ac.ir
1
فارغ التحصیل دکتری دانشکده مدیریت دانشگاه تهران
LEAD_AUTHOR
محسن
نظری
mohsen.nazari@ut.ac.ir
2
دانشیار دانشکده مدیریت دانشگاه
AUTHOR
طهمورث
حسنقلی پور
thyasory@ut.ac.ir
3
دانشیار دانشکده مدیریت دانشگاه تهران
AUTHOR
غلامرضا
سلیمانی
gh_soleimani2006@yahoo.com
4
دانشیار دانشکده مدیریت دانشگاه تهران
AUTHOR
عزت ا...
عباسیان
abbasian@basu.ac.ir
5
دانشیار دانشکده مدیریت دانشگاه تهران
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
اثر میانجی خوش بینی نسبت به مسیر پیشرفت شغلی در رابطه میان تناسب فرد- شغل و تناسب فرد- سازمان
چکیده: با وجود اهمیت سازه خوشبینی نسبت به مسیر پیشرفت شغلی و پیامدهای مثبت آن برای فرد و سازمان، پژوهشهای اندکی در این موضوع انجام شده است. هدف این پژوهش بررسی تاثیر تناسب فرد-سازمان و فرد- شغل بر خوشبینی به مسیر پیشرفت شغلی است. همچنین اثر میانجی خوشبینی به مسیر پیشرفت شغلی در رابطه میان این دو نوع تناسب مورد بررسی قرار گرفته است. جامعه آماری این پژوهش کارکنان چهار دانشگاه بزرگ شهر تهران هستند و داده ها با استفاده از پرسشنامه گردآوری شدهاند. یافته های پژوهش نشان میدهد که هم تناسب فرد- شغل و هم تناسب فرد- سازمان بر خوش بینی به مسیر پیشرفت شغلی تاثیر میگذارند و شدت این تاثیر، در مورد تناسب فرد- شغل بیشتر است. بررسی تاثیر توامان دو نوع تناسب مذکور بر خوشبینی به مسیر پیشرفت شغلی هم نشان می دهد تاثیر این دو متغیر به همراه هم، نسبت به زمانیکه تک تک در نظر گرفته شوند، بیشتراست. یافتههای پژوهش بیانگر آن است که تناسب بیشترفرد با شغل منجر به تناسب فرد با سازمان میشود و در این میان سازه خوشبینی به مسیر پیشرفت شغلی میتواند چنین رابطهای را تسهیل کند.
http://journal.iams.ir/article_204_0bc3c5dac8e9d28f0ec443d6a7ebba20.pdf
2015-03-21
79
102
خوشبینی نسبت به مسیر پیشرفت شغلی
تناسب فرد- شغل
تناسب فرد- سازمان
عسل
آغاز
email: a.aghaz@aut.ac.ir
1
استادیار دانشکده مدیریت، علم و فناوری دانشگاه صنعتی امیرکبیر
LEAD_AUTHOR
اسرا
طریقیان
: asra.tarighian@gmail.com
2
فارغ التحصیل MBA دانشگاه صنعتی امیرکبیر
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
عارضهیابی کانونهای ارزیابی و توسعه در ایران و ارائهی راهکار
چکیده: رویکرد کسب و کارهای نوین به سمت پویایی محیط، توسعه شایستگیها و سعی در ایجاد سازمانهای یادگیرنده و دانشآفرین بوده است. در این راستا استفاده از فرآیند کانون های ارزیابی و توسعه عاملی اثرگذار در مسیر توسعه قابلیتها و شایستگیهای کارکنان محسوب میشود. کانون ارزیابی با عمر بیش از 60 سال در جهان و بیش از یک دهه در ایران روشی است ترکیبی از تمرینهای مختلف مبتنی بر شرایط متنوع شغلی که به منظور جمعآوری اطلاعات معتبر و دقیق از نامزدها جهت جذب، انتخاب، ارتقاء و ارزیابی آنها در یک محیط کاری استفاده می شود. کانون ارزیابی با رویکرد توسعه، فرآیندی است که در آن شخص شاغل با توجه به رویکردهای شغلی که در آن فعال است و جهتگیریهای سازمان، در کانون توسعه مورد ارزیابی قرار گرفته و بدینصورت برنامه توسعه فردی متناسب با توانایی، دانش و مهارت در قالب گزارش بازخورد به شرکتکننده ارائه میشود. هدف این پژوهش شناسائی عارضه های کانون های ارزیابی وتوسعه ودسته بندی آنهاوارایه راهکارهای بهبود و در نهایت ارایه چارچوبی از ملزومات وپیش نیازهای اجرای کانون در ایران است. جامعه آماری پژوهش، تمام افراد فعال در حوزه کانون، متشکل از 21 نفر از مجریان، متخصصان و خبرگان کانون بودند که با آنان مصاحبه بعمل آمد. با تحلیل مصاحبهها عارضههای کانون شناسایی و در شش دستهی مفهومی که شامل فرهنگ پذیرش سازمانی، فرآیند آمادهسازی و برنامهریزی جهت برگزاری کانون، فرآیند اجرا، دستاوردها و نتایج و فرآیند ارزیابی کانون می باشد، طبقهبندی شدند.
http://journal.iams.ir/article_205_707f42e975e288aa3a1186b476fa2379.pdf
2015-03-21
103
126
کانون ارزیابی
کانون توسعهای
مدل شایستگی
عارضهیابی
سنجش ارزیابی
لیلا
واژیر
leila.vazhir@ut.ac.ir
1
کارشناسی ارشد مدیریت منابع انسانی، گرایش استراتژیک، دانشکده مدیریت دانشگاه تهران.
LEAD_AUTHOR
بیبی مرجان
فیاضی
2
استادیارگروه منابع انسانی، دانشکده مدیریت، دانشگاه تهران.
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
طراحی مدل هوشمندی رقابتی سازمان مبتنی بر هوشیاری کارآفرینانه
چکیده: در دنیای رقابتی امروز، استفاده بهینه از فرصت های محیطی و ایجاد مزیت رقابتی پایدار از جمله دغدغه های اصلی سازمان ها است. یکی از تکنیک های مهم در ایجاد مزیت رقابتی، هوشمندی رقابتی است. هدف تحقیق حاضر شناسایی عوامل موثر بر هوشمندی رقابتی در سازمان است. مدل مفهومی ارائه شده ارتباط هوشمندی رقابتی را با مفاهیم «هوشیاری کارآفرینانه» و «حس گری بازار» مورد بررسی قرار داده است. داده های پژوهش از طریق پرسشنامه جمع آوری شده است. یافته- هانشان می دهد، سه عامل هوشیاری کارآفرینانه، حس گری بازار و قابلیت بازارگرایی سازمان، عوامل اثرگذار بر هوشمندی رقابتی در سازمان ها شناخته می شوند.همچنین، سازمان بازارگرا با تمرکز بر تحولات بازار، تحلیل وقایع و تغییرات محیطی، حس گری بازار خود را تقویت کرده، از طریق تبادل اطلاعات استراتژیک و تقویت دیدگاه چند بعدی به بازار، محیط فعالیت خود را با یک نگرش جامع تحت نظرمی گیرد و با هوشیاری کارآفرینانه اطلاعات محیط و رقبا را بررسی می نماید. بدین ترتیب، با اتخاذ تصمیمات استراتژیک، هوشمندی رقابتی خود را ارتقا می دهد و مزیت رقابتی پایدار ایجاد می کند.در نهایت، پیشنهاداتی به منظور ارتقا سطح هوشمندی رقابتی سازمان ها ارائه شده است.
http://journal.iams.ir/article_206_98795bd84a73b673dcc2776eb89676d0.pdf
2015-03-21
127
147
هوشمندی رقابتی
هوشیاری کارآفرینانه
حس گری بازار
قابلیت بازارگرایی سازمان
بهاره
اصانلو
osanlou.b@gmail.com
1
استادیار دانشگاه خوارزمی
LEAD_AUTHOR
سهیلا
خدامی
s.khoddami@yahoo.com
2
استادیار دانشگاه خوارزمی
AUTHOR