ORIGINAL_ARTICLE
تاثیر رهبری اصیل بر تاب آوری کارکنان و یادگیری آن ها از خطا در بستر تغییرات پیچیده سازمانی: یک مطالعه کمّی
امروزه تغییرات سازمانی به موضوعی حیاتی تبدیل شده است. این تغییرات همراه با دستاوردهای مثبت، تبعاتی منفی نیز مانند بالا رفتن احتمال رویداد خطا توسط کارکنان را در پی دارند و هرچه پیچیدهتر باشند، احتمال ابهام و رخداد خطا بالاتر میرود. رخداد خطا احساسات منفی ایجاد میکند و این احساسات منفی احتمال رخداد مجدد خطا را بالا میبرد و در نهایت یک چرخه معیوب ایجاد میشود. تابآوری کارکنان و داشتن قابلیت یادگیری از خطاهای خود، موجب قطع این چرخه میشود. هدف این مقاله بررسی نقش رهبری اصیل در تابآوری و یادگیری کارکنان از خطا است. این پژوهش در یک شرکت سازنده قطعات خودرو با جامعه آماری 200 نفر و با روش نمونهگیری تصادفی ساده و حجم نمونه 155 نفر انجام شده است. روش پژوهش اکتشافی است و گرد آوری دادهها به روش پیمایشی و مقطعی و با استفاده از دادههای کمی حاصل از پاسخ افراد به پرسشنامههای استاندارد جمعآوری شده و توسط نرمافزار SPSS تحلیل شدهاند. یافته های این پژوهش، نشان می دهد که میان سه متغیر پژوهش همبستگی معنادار وجوددارد: رهبری اصیل بر هردو متغیر تابآوری و یادگیری از خطا تاثیر مثبت دارد و متغیر تابآوری در رابطه میان رهبری اصیل با یادگیری از خطا نقش میانجی دارد.
http://journal.iams.ir/article_343_2915d9829601b26f6fb86549fae4e37c.pdf
2020-12-21
1
22
رهبری اصیل
یادگیری از خطا
تاب آوری
تغییر سازمانی پیچیده
مطالعه کمّی
فاطمه
رحیمی
rahimi.fatemeh@ut.ac.ir
1
دانش آموخته کارشناسی ارشد مدیریت کسب و کار (MBA)، دانشکده مدیریت دانشگاه تهران، تهران، ایران
AUTHOR
آرین
قلی پور
agholipor@ut.ac.ir
2
استاد گروه مدیریت دولتی، دانشکده مدیریت دانشگاه تهران، تهران، ایران
LEAD_AUTHOR
ندا
محمداسمعیلی
nedaesmaeili@ut.ac.ir
3
استادیار گروه مدیریت دولتی، دانشکده مدیریت دانشگاه تهران، تهران، ایران
AUTHOR
سید بابک
علوی
sbalavi@sharif.edu
4
دانشیار دانشکده مدیریت و اقتصاد دانشگاه صنعتی شریف، تهران، ایران
AUTHOR
علوی، سید بابک (1397)، بازگشت به اصالت؛ ضرورتی برای کار و رهبری سازمانی در عصر کنونی (ویرایش دوم)، تهران: انتشارات لوح فکر
1
Alavi, S. B., & Gill, C. (2017). Leading Change Authentically: How Authentic Leaders Influence Follower Responses to Complex Change. Journal of Leadership and Organizational Studies, 24(2), 157–171.
2
Argyris, C. (2002). Double-Loop Learning, Teaching, and Research. Academy of Management Learning & Education, 1(2), 206–218.
3
Avolio, B. J., & Gardner, W. L. (2005). Authentic leadership development: Getting to the root of positive forms of leadership. Leadership Quarterly, 16(3), 315–338.
4
Avolio, B. J., Gardner, W. L., Walumbwa, F. O., Luthans, F., & May, D. R. (2004). Unlocking the mask: A look at the process by which authentic leaders impact follower attitudes and behaviors. Leadership Quarterly, 15(6), 801–823.
5
Bhattacherjee, A. (2012). Scholar Commons Social Science Research: Principles, Methods, and Practices. In Textbooks Collection (Vol. 3).
6
Bligh, M. C., Kohles, J. C., & Yan, Q. (2018). Leading and Learning to Change: The Role of Leadership Style and Mindset in Error Learning and Organizational Change. Journal of Change Management, 18(2), 116–141.
7
Caniëls, M. C. J., & Baaten, S. M. J. (2019). How a Learning-Oriented Organizational Climate is Linked to Different Proactive Behaviors: The Role of Employee Resilience. Social Indicators Research, 143(2), 561–577.
8
Caniëls, M. C. J., & Hatak, I. (2019). Employee resilience: considering both the social side and the economic side of leader-follower exchanges in conjunction with the dark side of followers’ personality. International Journal of Human Resource Management, 0(0), 1–32.
9
Carmeli, A., & Gittell, J. H. (2009). High-quality relationships, psychological safety, and learning from failures in work organizations. Journal of Organizational Behavior, 30(6), 709–729.
10
Crossan, M., Lane, H., & White, R. E. (1999). An Organizational Learning Framework : From Intuition to Institution Author ( s ): Mary M . Crossan , Henry W . Lane and Roderick E . White Source : The Academy of Management Review , Vol . 24 , No . 3 ( Jul ., 1999 ), pp . 522-537 Published by : Academy. Academy of Management Proceedings, 24(3), 522–537.
11
Deng, B., Bligh, M., & Kohles, J. (2010). To err is human, to lead is divine? The role of leaders in learning from workplace mistakes.
12
Dutton, J. E. (2003). Energize your workplace: How to create and sustain high-quality connections at work (Vol. 50). John Wiley & Sons.
13
Field, A. (2013). Discovering statistics using IBM SPSS statistics. sage.
14
Fredrickson, B. L. (2001). The role of positive emotions in positive psychology: The broaden-and-build theory of positive emotions. American Psychologist, 56(3), 218–226.
15
Gardner, W. L., Avolio, B. J., Luthans, F., May, D. R., & Walumbwa, F. (2005). “Can you see the real me?” A self-based model of authentic leader and follower development. Leadership Quarterly, 16(3), 343–372.
16
Gardner, W. L., Avolio, B. J., & Walumbwa, F. O. (2005). Authentic leadership development: Emergent themes and future directions. Authentic Leadership Theory and Practice Origins Effects and Development, 3, 387–406.
17
Harland, L., Harrison, W., Jones, J. R., & Reiter-Palmon, R. (2005). Leadership Behaviors and Subordinate Resilience. Journal of Leadership & Organizational Studies, 11(2), 2–14.
18
Hartmann, S., Weiss, M., Newman, A., & Hoegl, M. (2020). Resilience in the Workplace: A Multilevel Review and Synthesis. Applied Psychology, 69(3), 913–959.
19
Hayes, A. (2013). Integrating mediation and moderation analysis: Fundamentals using PROCESS. Introduction to mediation, moderation and conditional process analysis.
20
Hobfoll, S. E. (1989). Conservation of Resources: A New Attempt at Conceptualizing Stress. American Psychologist, 44(3), 513–524.
21
Hodliffe, M. (2014). The Development and Validation of the Employee Resilience Scale. University of Canterbury. Psychology.
22
Huang, L., & Luthans, F. (2015). Toward better understanding of the learning goal orientation-creativity relationship: The role of positive psychological capital. Applied Psychology, 64(2), 444–472.
23
Lamb, D., & Cogan, N. (2016). Coping with work-related stressors and building resilience in mental health workers: A comparative focus group study using interpretative phenomenological analysis. Journal of Occupational and Organizational Psychology, 89(3), 474–492.
24
Leonard, H. S., Lewis, R., Freedman, A. M., & Passmore, J. (2013). -Blackwell Handbook of the Psychology of Leadership, Change, and Organizational DevelopmeThe Wileynt. In The Wiley-Blackwell Handbook of the Psychology of Leadership, Change, and Organizational Development.
25
Luthans, F. (2002). The need for and meaning of positive organizational behavior. Journal of Organizational Behavior, 23(6), 695–706.
26
Luthans, F., & Avolio, B. (2003). Authentic Leadership : Development and. In Berrett-koehler publishers.
27
Luthans, F., Youssef, C. M., & Avolio, B. J. (2007). Psychological Capital: Developing the Human Competitive Edge. In Psychological Capital: Developing the Human Competitive Edge.
28
Malik, P., & Garg, P. (2017). The relationship between learning culture, inquiry and dialogue, knowledge sharing structure and affective commitment to change. Journal of Organizational Change Management, 30(4), 610–631.
29
Malik, P., & Garg, P. (2020, October 28). Learning organization and work engagement: the mediating role of employee resilience. International Journal of Human Resource Management, 31(8), 1071–1094.
30
Mazutis, D., & Slawinski, N. (2008). Leading organizational learning through authentic dialogue1. Management Learning, 39(4), 437–456.
31
Mousa, M., Massoud, H. K., & Ayoubi, R. M. (2019). Organizational learning, authentic leadership and individual-level resistance to change: A study of Egyptian academics. Management Research, November.
32
Neider, L. L., & Schriesheim, C. A. (2011). The Authentic Leadership Inventory (ALI): Development and empirical tests. Leadership Quarterly, 22(6), 1146–1164.
33
Parsons, S., Kruijt, A. W., & Fox, E. (2016). A Cognitive Model of Psychological Resilience. Journal of Experimental Psychopathology, 7(3), 296–310.
34
Putz, D., Schilling, J., Kluge, A., & Stangenberg, C. (2013). Measuring organizational learning from errors: Development and validation of an integrated model and questionnaire. Management Learning, 44(5), 511–536.
35
Rego, A., Sousa, F., Marques, C., & Cunha, M. P. e. (2012). Authentic leadership promoting employees’ psychological capital and creativity. Journal of Business Research, 65(3), 429–437.
36
Rutter, M. (2006). Implications of resilience concepts for scientific understanding. Annals of the New York Academy of Sciences, 1094, 1–12.
37
Rybowiak, V., Garst, H., Frese, M., & Batinic, B. (1999). Error Orientation Questionnaire (EOQ): Reliability, validity, and different language equivalence. Journal of Organizational Behavior, 20(4), 527–547.
38
Schwandt, D., & Marquardt, M. J. (1999). Organizational learning. CRC Press.
39
Shepherd, D. A., Williams, T., Wolfe, M., & Patzelt, H. (2016). Learning from entrepreneurial failure: Emotions, cognitions, and actions. Learning from Entrepreneurial Failure: Emotions, Cognitions, and Actions, March, 1–342.
40
shin, j., taylor, s., & seo, m.-g. (2012). resources for change : the relationships of organizational inducements and psychological resilience to employees ’ attitudes and behaviors toward organizational change author ( s ): jiseon shin , m . susan taylor and myeong-gu seo source : the academy of. the academy of management journal, 55(3), 727–748.
41
Sommer, S. A., Howell, J. M., & Hadley, C. N. (2016). Keeping Positive and Building Strength: The Role of Affect and Team Leadership in Developing Resilience During an Organizational Crisis. Group and Organization Management, 41(2), 172–202.
42
Sperber, A. D. (2004). Translation and Validation of Study Instruments for Cross-Cultural Research. Gastroenterology, 126(1), S124–S128.
43
Stephens, J. P., Heaphy, E. D., Carmeli, A., Spreitzer, G. M., & Dutton, J. E. (2013). Relationship Quality and Virtuousness: Emotional Carrying Capacity as a Source of Individual and Team Resilience. Journal of Applied Behavioral Science, 49(1), 13–41.
44
Sutcliffe, K. M., & Vogus, T. J. (2003). Organizing for resilience. Positive Organizational Scholarship: Foundations of a New Discipline, October, 94–110.
45
Walumbwa, F. O., Avolio, B. J., Gardner, W. L., Wernsing, T. S., & Peterson, S. J. (2008). Authentic leadership: Development and validation of a theory-based measure. Journal of Management, 34(1), 89–126.
46
Wanberg, C. R., & Banas, J. T. (2000). Predictors and outcomes of openness to changes in a reorganizing workplace. Journal of Applied Psychology, 85(1), 132–142.
47
Weiner, B., Nierenberg, R., & Goldstein, M. (1976). Social learning (locus of control) versus attributional (causal stability) interpretations of expectancy of success. Journal of Personality, 44(1), 52–68.
48
Wilhelm, H., Richter, A. W., & Semrau, T. (2019). Employee learning from failure: A team-as-resource perspective. Organization Science, 30(4), 694–714.
49
Woolley, L., Caza, A., & Levy, L. (2011). Authentic Leadership and Follower Development: Psychological Capital, Positive Work Climate, and Gender. Journal of Leadership and Organizational Studies, 18(4), 438–448.
50
Youssef, C. M., & Luthans, F. (2007). Positive organizational behavior in the workplace: The impact of hope, optimism, and resilience. Journal of Management, 33(5), 774–800.
51
Yukl, G. (2013). Leadership in organizations (8th ed.). Pearson.
52
Zhao, B., & Olivera, F. (2006). Error reporting in organizations. Academy of Management Review, 31(4), 1012–1030.
53
ORIGINAL_ARTICLE
طراحی مدل مشارکت عمومی-خصوصی در طرح های زیر ساخت عمران شهری(مورد مطالعه: شهرداری تهران)
مشارکت عمومی – خصوصی [1](ppp) روشی نوین برای درگیرکردن فعال بخش خصوصی درپروژه های بخش عمومی در بسیاری از کشورهای جهان است. دلایل اصلی استفاده از مشارکت عمومی-خصوصی، بهبود بهرهوری و کیفیت در ارائه خدمات عمومی و همچنین تقویت سرمایهگذاری در پروژههای گران است. هدف این پژوهش شناسایی عوامل مؤثر بر موفقیت مشارکت عمومی- خصوصی در طرحهای زیرساخت عمران شهری در شهرداری تهران است. تحقیق حاضر از بعد مخاطب تحقیقی کاربردی، از منظر هدف اکتشافی و از بعد زمانی در دسته تحقیقات مقطعی قرار میگیرد که از طریق رویکرد آمیخته (کیفی و کمی) صورت گرفته است. جمعآوری دادهها در بخش کیفی از راه مصاحبه نیمه ساختاریافته و در بخش کمی از طریق پرسشنامه محقق ساخت جمعآوری شدند. عوامل مؤثر بر مشارکت عمومی-خصوصی در پروژههای زیرساخت عمران شهری تهران با استفاده از تکنیک تحلیل مضمون شناسایی و در بخش کمی با کمک روش تحلیل عاملی تأییدی میزان تأثیرگذاری هر یک از عوامل مشخص گردید. نتایج نشان میدهد که هفت عامل مؤثر بر موفقیت مشارکت عمومی- خصوصی در طرحهای زیرساخت عمران شهری تهران عبارتاند از: فرآیندها و رویههای شفاف؛ دانش، مهارت و حمایت مدیران؛ حمایت و مشوقهای قانونی؛ سلامت نظام اداری؛ ثبات و حمایت سیاسی؛ ظرفیتسازی؛ خطمشی و سیاستگذاری.[1] public private partnership(PPP)
http://journal.iams.ir/article_339_5e21cfdd20b5d5c76de22432a2297251.pdf
2020-12-21
27
50
مشارکت عمومی-خصوصی
تحلیل عاملی تاییدی
مدیریت شهری
تحلیل مضمون
اسماعیل
غفاری
esmail_ghafary@yahoo.com
1
دانشجوی دکتری گروه مدیریت دولتی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
AUTHOR
کرم اله
دانشفرد
daneshfard@srbiau.ac.ir
2
استاد گروه مدیریت دولتی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
LEAD_AUTHOR
غلامرضا
معمارزاده طهران
memarzadeh@srbiau.ac.ir
3
استاد گروه مدیریت دولتی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
AUTHOR
بهمنی باب اناری، مرجان؛ عالی پناه، علیرضا. (1398). ریسک استفاده از قراردادهای مشارکت عمومی- خصوصی در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات و روش مدیریت آن. فصلنامه پژوهشی حقوق خصوصی، (2)16، 388-369.
1
حمیدی زاده، علی؛ عبدالهی اصل، اکبر؛ نصیری، نیلوفر. (1398). شناسایی عوامل کلیدی موفقیت مشارکت عمومی-خصوصی در صنعت داروی ایران. فصلنامه پژوهشی فرایند مدیریت و توسعه. (3)32، شماره 3، 103-71.
2
داناییفرد، حسن؛ دلخواه، جلیل؛ کیاسی، پریسا. (1396). شناسایی و اولویتبندی موانع توسعه مشارکت عمومی و خصوصی. فصلنامه چشمانداز مدیریت کسبوکار (چشمانداز مدیریت)، (1)16، 49-33.
3
رحمانیان، ولی؛ عباسیان، حمیدرضا. (1397). تحلیلی بر عوامل مؤثر بر عدم کاربست الگوی مشارکت عمومی- خصوصی در ایران. مجله علمی و تخصصی مدیریت و ساخت، دوره (1)3، 23-15.
4
عباسی، حسین. (1396). طراحی الگوی تجاریسازی تحقیقات دانشگاهی با روش مدلسازی معادلات ساختاری حداقل مربعات جزئی. پژوهشنامه بازرگانی. (82)21, 1-21.
5
کشتیبان، یاسر؛ صبیحه، محمد یاسر؛ دانش فرد، حسن؛ دانش جعفری، داود. (1395). چارچوبی برای موفقیت چند سطح در پروژههای مشارکت دولتی و خصوصی. مجله ی مهندسی صنایع و مدیریت شریف، شماره (1)32، 138-127.
6
لاورنس نیومن، ویلیام. (1393). روشهای پژوهش اجتماعی رویکردهای کمی و کیفی. دکتر ابوالحسن فقیهی، دکتر عسل آغاز. تهران: ترمه.
7
مرکز آمار سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری تهران. (1397). آمار شهرداری تهران. تهران: سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری تهران.
8
معاونت برنامهریزی، توسعه شهری امور شورای شهرداری تهران. (1393). برنامه پنجساله دوم شهرداری تهران. تهران: شهرداری تهران.
9
نصیری اقدم، علی، عباسی دره بیدی، ابوالفضل. (1396). مشارکت عمومی-خصوصی و محیط کسب کار. تهران: وزارت امور اقتصادی و دارایی.
10
نوبخت، محمدباقر. (1397). پروژههای توسعه مشارکت بخش عمومی با بخش خصوصی و تعاونی در سال 1398. تهران؛ انتشارات سازمان برنامهوبودجه کشور.
11
نوروزی، محمد، عاشوری، محمدرضا، بلادیان، سید مصطفی. (1394). عوامل حیاتی برای موفقیت در اجرای پروژههای مشارکت عمومی و خصوصی درزمینه انرژی جمهوری اسلامی ایران (مطالعه موردی: صنعت برق). نشریه علمی – پژوهشی بهبود مدیریت، شماره (3)9، 108-83.
12
Ali Akbari Ahmadabadi, Gholamreza Heravi. (2018). The effect of critical success factors on project success in Public-Private Partnership projects: A case study of highway projects in Iran. Transport Policy, 73(C), 152-161.
13
Almarri, K. (2017). Perceptions of the attractive factors for adopting public–private partnerships in the UAE. International Journal of Construction Management, 19(1), 2331-2327.
14
Braun, V. & Clarke, V. (2006). Using thematic analysis in psychology. Qualitative Research in Psychology. Vol. 3.
15
Dexin Shi, A. M.O. (2019). Assessing Fit in Ordinal Factor Analysis Models: SRMR vs. RMSEA. Structural Equation Modeling: A Multidisciplinary Journal,27(1), 1-15.
16
Frank Jonas and Jorge Martinez-Vazquez. (2016). Decentralization and Infrastructure in the Global Economy From Gaps to Solutions. London: taylor and francis.
17
Goran Amovi´c, Rado Maksimovi´c, Sonja Buncic. (2020). Critical Success Factors for Sustainable Public-Private Partnership (PPP) in Transition Conditions: An Empirical Study in Bosnia and Herzegovina. Sustainability, 12(17), 17-46.
18
Huanming Wang, Wei Xiong, Guangdong Wu & Dajian Zhu. (2018). Public–private partnership in Public Administration discipline: a literature review. Public Management Review, 20(2), 293-316.
19
Khalifa Alteneiji, Sabah Alkass, Saleh Abu Dabous. (2020). A review of critical success factors for public–private partnerships in affordable housing. International Journal of System Assurance Engineering and Management, 11(6), 1192–1203.
20
Lincoln, YS. & Guba, EG. (1985). Naturalistic Inquiry. Newbury Park, CA: Sage Publications.
21
Martijn Van Den Hurk and Koen Verhoest. (2016). The challenge of using standard contracts in public-private partnerships. Public Management Review, 18(2), 278-299.
22
Neema Kavishe, Nicholas Chileshe. (2019). Critical success factors in public-private partnerships (PPPs) on affordable housing schemes delivery in Tanzania: A qualitative study. Journal of Facilities Management, 17(2), 188-207.
23
Osei-Kyei, R. (2015). Review of studies on the Critical Success Factors for Public–Private Partnership (PPP) projects from 1990 to 2013. International Journal of Project Management , 21(1),90-98.
24
PPPIRC. (2017, MArch). Public-Private Partnerships in Infrastructure Resource Center website.
25
Shi, S. Chong, H.Y. Liu, L. Ye,X. (2016). Examining the Interrelationship among Critical Success Factors of Public Private Partnership Infrastructure Projects. Journal of Sustainability, 8(12), 1-20.
26
Tang, L. Shen, Q. & Cheng, E. W. (2010). A Review of Studies on Public Private Partnership Projects in the Construction Industry. International Journal of Project Management, 28(7), 683-694.
27
World Bank. (2017). Public-private partnerships Reference Guide. Washington, DC: World Bank.
28
World Bank. (2016c). Environmental and Social Framework: Setting Environmental and Social Standards for Investment Project Financing. Washington, DC: World Bank.
29
World Bank. (2017d). Guidelines for the Development of a Policy for Managing Unsolicited Proposals in Infrastructure Projects. Washington, DC: World Bank and Public-Private Infrastructure Advisory Facility.
30
Muhammed, Z., & Johar, F. (2017a). Measuring the success of Public-Private Partnership: A conceptual Framework. Journal of Built Environment, Technology and Engineering, 2, 90–98.
31
Zayyanu Muhammad & Foziah Johar. (2018). Critical success factors of public–private partnership projects: a comparative analysis of the housing sector between Malaysia and Nigeria. International Journal of Construction Management, 19(3) 257-269.
32
ORIGINAL_ARTICLE
تاثیر ارزشهای فرهنگی بر بکارگیری سبک های مختلف مدیریت تعارض: مطالعه ای در میان ایرانی ها و چینی ها
تاثیر فرهنگ بر سبکهای مدیریت تعارض در برخی پژوهشها بررسی شده است، با این وجود، پرداختن به این موضوع، به ویژه از منظر مطالعات بینفرهنگی میتواند نتایج جالبی داشته باشد. هدف این پژوهش بررسی تاثیر ارزشهای فرهنگی بر سبکهای مدیریت تعارض در دو کشور ایران و چین و مقایسه آنها با یکدیگر است. دراین پژوهش پیمایشی، برای گردآوری داده ها از پرسشنامه استفاده شده است. جامعه آماری این پژوهش کارکنان چینی چند شرکت خصوصی در چین و کارکنان ایرانی چند شرکت خصوصی با اندازه متوسط در ایران است. یافته های این پژوهش نشان دهنده فاصله قدرت بالا و میزان بالاتر جمع گرایی درونگروهی نسبت به جمعگرایی نهادی در میان ایرانی ها است؛ همچنین بیانگر حد بالایی از فاصله قدرت و هر دو نوع جمعگرایی در میان چینی ها است. بر اساس نتایح این مطالعه، ایرانی ها و چینی ها برای مدیریت تعارض از سبکهای متفاوتی استفاده میکنند. در حالیکه ایرانی ها بیشتر سبک مصالحه را ترجیح میدهند، چینی ها بیشتر از سبک همکاری برای مدیریت تعارض استفاده میکنند که میتواند تحت تاثیر ارزشهای فرهنگی متفاوت آنان باشد.
http://journal.iams.ir/article_342_788c9bf62f5c7afee4b232a07bd81604.pdf
2020-12-21
51
74
مدیریت تعارض
سبکهای مدیریت تعارض
فرهنگ
ایران
چین
عسل
آغاز
a.aghaz@aut.ac.ir
1
استادیار دانشکده مدیریت، علم و فناوری دانشگاه صنعتی امیرکبیر، تهران، ایران
LEAD_AUTHOR
نازنین
طالعی
nazanintalei@gmail.com
2
فارغ التحصیل MBA دانشگاه صنعتی امیرکبیر، تهران، ایران
AUTHOR
Abdul Cader, A. (2017). Islamic principles of conflict management: A model for human resource management. International Journal of Cross Cultural Management, 17(3), 345–363.
1
Afzalur Rahim, M. (2002). Toward a theory of managing organizational conflict. International Journal of Conflict Management, 13(3), 206–235.
2
Alvesson, M., & Sveningsson, S. (2015). Changing organizational culture: Cultural change work in progress. Routledge.
3
Ayub, N., AlQurashi, S. M., Al-Yafi, W. A., & Jehn, K. (2017). Personality traits and conflict management styles in predicting job performance and conflict. International Journal of Conflict Management.
4
Bar, S. (2004). Iran: cultural values, self images and negotiation behavior. Institute for Policy and Strategy, The Launder School of Government, Diplomacy and Strategy IDC, Herzliya, Israel. Http://Www. Herzliyaconference. Org/_Uploads/2614Iranianself. Pdf.
5
Blake, R., & Mouton, J. (1964). The managerial grid: The key to leadership excellence. Houston: Gulf Publishing Co, 350.
6
Blake, R. R., & Mouton, J. S. (1981). Management by Grid® principles or situationalism: Which? Group & Organization Studies, 6(4), 439–455.
7
Bond, M. H. (1991). Beyond the Chinese face: Insights from psychology. Oxford University Press, USA.
8
Boonsathorn, W. (2003). Competence is in the eye of the beholder: conflict management styles and perceived competence of conflict management styles by Thais and Americans in multinational corporations in Thailand. The Pennsylvania State University.
9
Bradley, B. H., Anderson, H. J., Baur, J. E., & Klotz, A. C. (2015). When conflict helps: Integrating evidence for beneficial conflict in groups and teams under three perspectives. Group Dynamics: Theory, Research, and Practice, 19(4), 243.
10
Brew, F. P., & Cairns, R. (2004). Styles of managing interpersonal workplace conflict in relation to status and face concern: A study with Anglos and Chinese. International Journal of Conflict Management, 15(1), 27–56.
11
Caputo, A., Ayoko, O. B., & Amoo, N. (2018). The moderating role of cultural intelligence in the relationship between cultural orientations and conflict management styles. Journal of Business Research, 89, 10–20.
12
Chhokar, J. S., Brodbeck, F. C., & House, R. J. (2013). Culture and leadership across the world: The GLOBE book of in-depth studies of 25 societies. Routledge.
13
Erez, M. (2010). Culture and job design. Journal of Organizational Behavior, 31(2‐3), 389–400.
14
Fan, Y. (2000). A classification of Chinese culture. Cross Cultural Management: An International Journal, 7(2), 3–10.
15
Feng, G., & Mu, X. (2010). Cultural challenges to Chinese oil companies in Africa and their strategies. Energy Policy, 38(11), 7250–7256.
16
Fitzsimmons, S. R., & Stamper, C. L. (2014). How societal culture influences friction in the employee–organization relationship. Human Resource Management Review, 24(1), 80–94.
17
Friedman, R., Tidd, S. T., Currall, S. C., & Tsai, J. C. (2000). What goes around comes around: The impact of personal conflict style on work conflict and stress. The International Journal of Conflict Management, 11(1), 32–55.
18
Gable, R. W. (1959). Culture and administration in Iran. The Middle East Journal, 407–421.
19
Gbadamosi, O., Baghestan, A. G., & Al-Mabrouk, K. (2014). Gender, age and nationality: assessing their impact on conflict resolution styles. Journal of Management Development.
20
Gunkel, M., Schlaegel, C., & Taras, V. (2016). Cultural values, emotional intelligence, and conflict handling styles: A global study. Journal of World Business, 51(4), 568–585.
21
Hall, J. (1973). Conflict management survey: A survey of one’s characteristic reaction to and handling of conflicts between himself and others. Teleometrics Int’l.
22
Hofstede, G. (1980). Motivation, leadership, and organization: do American theories apply abroad? Organizational Dynamics, 9(1), 42–63.
23
Hofstede, G. (1984). Cultural dimensions in management and planning. Asia Pacific Journal of Management, 1(2), 81–99.
24
Hofstede, G. (1985). The interaction between national and organizational value systems [1]. Journal of Management Studies, 22(4), 347–357.
25
Hofstede, G. (2010). Geert hofstede. National Cultural Dimensions.
26
Hofstede, G. (2011). Dimensionalizing cultures: The Hofstede model in context. Online Readings in Psychology and Culture, 2(1), 8.
27
Hofstede, G. H., & Hofstede, G. (2001). Culture’s consequences: Comparing values, behaviors, institutions and organizations across nations. Sage.
28
Holt, J. L., & DeVore, C. J. (2005). Culture, gender, organizational role, and styles of conflict resolution: A meta-analysis. International Journal of Intercultural Relations, 29(2), 165–196.
29
House, R., Javidan, M., Hanges, P., & Dorfman, P. (2002). Understanding cultures and implicit leadership theories across the globe: an introduction to project GLOBE. Journal of World Business, 37(1), 3–10.
30
Huang, Q., & Andrulis, R. S. (1994). A guide to successful business relations with the Chinese: Opening the Great Wall’s gate. Psychology Press.
31
Javidan, M., & Dastmalchian, A. (2003). Culture and leadership in Iran: The land of individual achievers, strong family ties, and powerful elite. The Academy of Management Executive, 17(4), 127–142.
32
Keddie, N. R., & Matthee, R. P. (2002). Iran and the surrounding world: interactions in culture and cultural politics. University of Washington Press.
33
Khanaki, H., & Hassanzadeh, N. (2010). Conflict management styles: The Iranian general preference compared to the Swedish. International Journal of Innovation, Management and Technology, 1(4), 419.
34
Le Nguyen, H., Larimo, J., & Ali, T. (2016). How do ownership control position and national culture influence conflict resolution strategies in international joint ventures? International Business Review, 25(2), 559–568.
35
Leidner, D. E., & Kayworth, T. (2006). Review: a review of culture in information systems research: toward a theory of information technology culture conflict. MIS Quarterly, 30(2), 357–399.
36
Liu, J., Cui, Z., Feng, Y., Perera, S., & Han, J. (2020). Impact of culture differences on performance of international construction joint ventures: the moderating role of conflict management. Engineering, Construction and Architectural Management.
37
McShane, S., & Glinow, M. A. Von. (2017). Organizational behavior. McGraw-Hill Education.
38
Ndubisi, N. O. (2011). Conflict handling, trust and commitment in outsourcing relationship: A Chinese and Indian study. Industrial Marketing Management, 40(1), 109–117.
39
Nixon, A. E., Mazzola, J. J., Bauer, J., Krueger, J. R., & Spector, P. E. (2011). Can work make you sick? A meta-analysis of the relationships between job stressors and physical symptoms. Work & Stress, 25(1), 1–22.
40
Ohbuchi, K., & Atsumi, E. (2010). Avoidance brings Japanese employees what they care about in conflict management: Its functionality and “good member” image. Negotiation and Conflict Management Research, 3(2), 117–129.
41
Patterson, M. M., Bigler, R. S., & Swann Jr, W. B. (2010). When personal identities confirm versus conflict with group identities: Evidence from an intergroup paradigm. European Journal of Social Psychology, 40(4), 652–670.
42
Rahim, M. A. (1983a). A measure of styles of handling interpersonal conflict. Academy of Management Journal, 26(2), 368–376.
43
Rahim, M. A. (1983b). Measurement of organizational conflict. The Journal of General Psychology, 109(2), 189–199.
44
Rahim, M. A. (2010). Managing conflict in organizations. Transaction Publishers.
45
Renwick, P. A. (1975). Impact of topic and source of disagreement on conflict management. Organizational Behavior and Human Performance, 14(3), 416–425.
46
Ristic, M. R., Ljepava, N., Qureshi, T. M., & Milla, A. C. (2020). A Cross-Cultural Comparison of Conflict Management Styles in Multinational Organisations: Empirical Evidence from Serbia. JEEMS Journal of East European Management Studies, 25(3), 418–447.
47
Robbins, S. P., & Judge, T. A. (2019). Organizational behavior. pearson.
48
Schein, E. H. (2010). Organizational culture and leadership (Vol. 2). John Wiley & Sons.
49
Soares, A. M., Farhangmehr, M., & Shoham, A. (2007). Hofstede’s dimensions of culture in international marketing studies. Journal of Business Research, 60(3), 277–284.
50
Thomas, K. W. (1992). Conflict and conflict management: Reflections and update. Journal of Organizational Behavior, 13(3), 265–274.
51
Ting-Toomey, S., & Kurogi, A. (1998). Facework competence in intercultural conflict: An updated face-negotiation theory. International Journal of Intercultural Relations, 22(2), 187–225.
52
Tjosvold, D. (2008). Conflicts in the study of conflict in organizations.
53
Triandis, H. C. (1972). The analysis of subjective culture.
54
Trompenaars, F., & Hampden-Turner, C. (2004). Managing people across cultures. Capstone Chichester.
55
Tsai, J.-S., & Chi, C. S. F. (2009). Influences of Chinese cultural orientations and conflict management styles on construction dispute resolving strategies. Journal of Construction Engineering and Management, 135(10), 955–964.
56
Yin, J., Jia, M., Ma, Z., & Liao, G. (2020). Team leader’s conflict management styles and innovation performance in entrepreneurial teams. International Journal of Conflict Management.
57
Zhang, Y., Wei, X., & Zhou, W. (2017). An asymmetric cross-cultural perspective on the mediating role of conflict management styles in expatriation. International Journal of Conflict Management.
58
ORIGINAL_ARTICLE
نقش تکنیک های اصل عمل متقابل در متقاعد سازی و پیامدهای آن بر رفتار مشتریان شرکت های خدمات گردشگری
متقاعدسازی مشتری یکی از مهمترین مباحث درفروش محصولات شرکتهای تجاری است.تکنیکهای روانشناسی اجتماعی باهدف متقاعدسازی طراحیشدهاند تا از طریق آنها بتوان مشتری را به شیوهای ترغیب نمود که در زمان تصمیمگیری اقدام به انتخاب و خرید محصولات و خدمات نماید. اصل عمل مقابلهبهمثل[1] دارای دو تکنیک در به روی کسی بستن[2] و اینهمهاش نیست[3] میباشد که مطالعات محدودی دراین مورد انجامشده است. هدف این پژوهش بررسی و تحلیل میزان تأثیرتکنیکهای اصل مقابلهبهمثل بر رفتار خریدار بر روی چهار سازه اعتماد، تعهد، رضایتمندی و وفاداری اوست. برای گردآوری داده ها از جدول مورگان استفاده شدو تعداد 386 پرسشنامه بین مشتریان دفاتر خدمات مسافرتی و جهانگردی منتخب توزیع شد. تحلیل دادههای پژوهش در بخش آمار توصیفی از نرمافزار SPSS و برای تحلیل مدل از طریق معادلات ساختاری و روش حداقل مربعات جزئی از نرمافزار Smart Pls استفاده شد. نتایج این پژوهش نشان داد که اصل عمل متقابل بهطور مستقیم بر اعتماد و تعهد و رضایتمندی مشتریان دفاتر گردشگری اثرگذار است و بهطور غیرمستقیم نیز بر وفاداری مشتریان تأثیر میگذارد.[1] Principle of Reciprocity[2] Door In The Face DITF[3] That’s not all TNA
http://journal.iams.ir/article_340_8968b0f13da36b57ff85498d71d4c9ad.pdf
2020-12-21
77
106
اصل عمل متقابل
DITF
TNA
اعتماد
تعهد
رضایتمندی
وفاداری
سیامک
حبیبی
habibi_siamak@yahoo.com
1
دانشجوی دکتری مدیریت ,واحد سنندج دانشگاه آزاداسلامی، سنندج، ایران
AUTHOR
رضا
شافعی
shafeai@yahoo.com
2
دانشیار گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده علوم انسانی و اجتماعی، دانشگاه کردستان
LEAD_AUTHOR
هیرش
سلطان پناه
hersh516@yahoo.com
3
استادیار گروه مدیریت، واحد سنندج، دانشگاه آزاداسلامی، سنندج، ایران
AUTHOR
آرنسون الیوت، آنتونی پراتکانیس(1385). عصر تبلیغات: استفاده و سوءاستفاده روزمره از اقناع، ترجمه محمدصادق عباسی، کاووس سیدامامی، تهران: ناشر: صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران (سروش)، چاپ پنجم.
1
اسماعیلپور، مجید و سعادت علیزاده، مریم (1394). بررسی تأثیر مدیریت ارتباط با مشتری بر ابعاد کیفیت رابطه از دیدگاه مشتریان صنعت بیمه ایران. فصلنامه علمی- پژوهشی تحقیقات بازاریابی نوین. اردیبهشت1394، ویژهنامه نخستین کنفرانس ملی بازاریابی خدمات (با تأکید بر چالشها و راهکارهای بازاریابی در صنعت بیمه).
2
الیاسی، محمدحسین(1388)" مبانی نظری و عملی اقناع و مجاب سازی فصلنامه مطالعات بسیج"، 12(45) 41-71.
3
امین دختی، علی اکبر و نظری، ماشاالله(۱۳۸۸). نقش بازاریابی در توسعه صنعت گردشگری. 32 ،۶۸-۴۹
4
بارون، رابرت و همکاران(1393)."روانشناسی اجتماعی"، ترجمه یوسف کریمی، تهران: نشر روان، چاپ هشتم.
5
بامداد، ناصر و رفیعی مهرآبادی، نگار (1387). بررسی رضایت مشتریان از کیفیت خدمات خودپرداز بانکها، پژوهشنامهی علوم انسانی و اجتماعی مدیریت سال هشتم، 4 (31)، 58-39.
6
بلوریان تهرانی، محمد (1385)، طراحی استراتژی، برنامهریزی و مهارتهای فروش و فروشندگی، تهران: چاپ و نشر بازرگانی، چاپ سوم.
7
پورقائمی، حسین؛ دارایی، محمدرضا؛ اعیانزاده، آیدین و تقوی نوجه ده سادات، رضا (2015). بررسی و رتبهبندی عوامل مؤثر بر وفاداری مشتریان مراکز خرید مطالعه موردی: مشتریان مرکز خرید لاله پارک تبریز.
8
پورمحمدی، محمدرضا و نعیمی کیومرث، ایرانی احمد(1394)،" ارزیابی و تدوین استراتژیهای توسعه پایدار گردشگری با استفاده از تکنیک SWOT وIEA مطالعه موردی شهرستان بانه" گردشگری شهری، ۲(۳ )، ۳۰۵-۳۱۹.
9
جوانمرد، حبیب اله و سلطانزاده، علیاکبر(1388). بررسی ویژگیهای برند اینترنتی و وب سایتها و تاثیر آن بر اعتماد و وفاداری مشتریان (مطالعه موردی: خرید محصولات فرهنگی از طریق اینترنت)، فصلنامه پژوهشنامه بازرگانی، شماره ۵۳، 256 ـ 225.
10
چالدینی، رابرت(1396)." روانشناسی نفوذ هنر متقاعد کردن دیگران" تهران، انتشارات رسا چاپ دوم.
11
حافظنیا محمدرضا(1397). مقدمهای بر روش تحقیق در علوم انسانی، تهران، ناشر: سمت چاپ بیست و چهارم
12
ﺣﻘﯿﻘﯽ، ﻣﻬﺪی و ﻣﻈﻠﻮﻣﯽ، ﻧﺎدر و ﻏﻔﻮری، ﭘﺮﯾﺎ(1394). ﺷﻨﺎﺳﺎﯾﯽ و اولویتبندی ﻋﻮاﻣﻞ مؤثر بر اعتماد ﻣﺮدم، ﻓﺼﻠﻨﺎﻣﻪ ﻋﻠﻤﯽ- ﭘﮋوﻫﺸﯽ ﻣﻄﺎﻟﻌﺎت ﻣﺪﯾﺮﯾﺖ(بهبود و تحول)، 23 (77) . 49-29.
13
خاکی، غلامرضا. (1378). روشتحقیقبارویکردیبهپایاننامهنویسی. تهران: کانون فرهنگی و انتشاراتی درایت. چاپ اول.
14
د واس، دیای(1392). پیمایش در تحقیقات اجتماعی، ترجمه هوشنگ نایبی، تهران، نشر نی، چاپ پانزدهم.
15
رفعتی، جواد و آقا موسی، رضا و زندحبیبی، کیمیا(1393). ﻧﻘﺶ ﻋﻮاﻣﻞ ﻣﺆﺛﺮ ﺗﻤﺎﻳﻼت ﻣﺸﺘﺮﻳﺎن ﺑﺮ ﺗﺒﻠﻴﻐﺎت ﺷﻔﺎﻫﻲ مورد کاوی: (ﺻﻨﻌﺖ رﺳﺘﻮران). ﭘﮋوﻫﺸﻨﺎﻣﻪ اﻗﺘﺼﺎد و کسبوکار. 5 (6) ، 43-29.
16
کاووسی، سید محمدرضا و سقایی، عباس(1388). روشهای اندازهگیری رضایت مشتری،آمه، تهران، چاپ اول.
17
گلدستاین،نوا و مارتین، استیو و چالدینی، رابرت(1394). بله گرفتن، پنجاه شیوه علمی متقاعدسازی و نفوذ در دیگران، مترجم فاطمه باقریان و مریم تاجمیر ریاحی تهران: انتشارات ارجمند، چاپ دوم.
18
فنیس، باب ام و اشتروب،ولف گانگ(1393)،" روانشناسی تبلیغات"، ترجمه محسن شاهین پور و سمیه اولی، تهران: انتشارات سوره مهر، چاپ سوم.
19
فیروزیان، محمود؛ محمدیان، مقدسه و غفوریان، هادی(1385). وزن دهی و رتبهبندی عوامل مؤثر بر رضایت مشتریان در صنعت خودرو با استفاده از فرایند تحلیل سلسله مراتبی(AHP) فرهنگ مدیریت 4(13). 64-37.
20
قاسمی نامقی، محمد و خرمیان طوسی، سهراب(1398). بررسی تأثیر عوامل روانشناختی بر قصد خرید و تعهد مشتری مطالعه موردی: مشتریان پوشاک هاکوپیان مشهد، فصلنامه رویکردهای پژوهشی نوین در مدیریت و حسابداری، 3 (13) ، 81-71
21
موسوی، سید علیرضا؛ نو نژاد، مسعود و قائدی، مهنوش(1388). بررسی عوامل مؤثر بر رضایتمندی مشتریان (الگوی جدید) مطالعه موردی: صنایع الکترونیک و مخابرات گوشی تلفن همراه نوکیا، فصلنامه مدیریت،6 (13) ، 69-56.
22
نعمتی زاده، سینا و شه پناهی، الهیار (1386). بررسی عوامل مؤثر بر وفاداری مشتریان با رویکردی بر بازاریابی رابطهمند، کارآفرینان امیرکبیر، (30) ،19-18.
23
نیومن،ویلیاملارنس (1392). شیوههایپژوهشاجتماعی: رویکردهایکیفیوکمی. جلد اول.(ترجمهی:داناییفرد، حسن و کاظمی، سید حسین). تهران: مهربان نشر.چاپ دوم.
24
وﻇﻴﻔﻪ دوست، ﺣﺴﻴﻦ و امیدزاده، رضوان(1392). بررسی ﺗأﺛﻴﺮ ﻛﻴﻔﻴﺖ ﺧﺪﻣﺎت اﺗﻮﻣﺎﺗﻴﻚ ﺑﺮ ﺗﻌﻬﺪ ﻣﺸﺘﺮﻳﺎن در ﺻﻨﻌﺖ ﺑﺎﻧﻜﺪاری، مجله مدیریت بازاریابی، شماره 20، 82-67.
25
هادسن، سایمون(1393). بازاریابی گردشگری. تهران، سیته.جاپ اول
26
هوگان، کوین(1397). علم نفوذ در دیگران، مترجم زینب لامعی، تهران: انتشارات هورمزد، چاپ چهارم.
27
.Aurier, P. and de Lanauze, G (2011). “Impacts of in-store manufacturer brand expression on perceived value, relationship quality and attitudinal loyalty”. International Journal of Retail & Distribution Management, 39(11), 810-835
28
Baloglu S. (2002). Dimensions of customer loyalty: Separating friends from well-wishers. pp: 73 – 79.
29
Burger, J, M. (1986). Increasing Compliance by Improving the Deal: The That's-Not-All Technique. Journal of Personality and Social Psychology 1986, 51(2) 277-283.
30
Cialdini R. B. (2001). Salespeople, politicians, friends and family all have a stake in getting you to agree to their requests. Social psychology has determined the basic principles that govern getting to “yes”, Scientific American, February 2001.76-81.
31
Choi, G.S and Storr ,V. H.(2020). Market interactions, trust and reciprocity. Journal PLoS ONE.15 (5):e023270
32
Clark, W. R. and Kemp, K. J. (2008), Using the six principles of influence to increase student involvement in professional organizations: Arelationship marketing approach, Journal for Advancement of Marketing Education – (12) Summer 2008.
33
Dawi, N. M., Jusoh, A., Streimikis, J., & Mardani, A. (2018). The influence of service quality on customer satisfaction and customer behavioral intentions by moderating role of switching barriers in satellite pay TV market. Economics and Sociology, 11(4), 198-218.
34
El-Adly, M. I. (2019). Modelling the relationship between hotel perceived value, customer satisfaction, and customer loyalty. Journal of Retailing and Consumer Services. 50, 322-332.
35
Genschow, O., Westfal, M., Crusius, J., Bartosch, L., Feikes, K. I., Pallasch, N., & Wozniak, M. (2021). Does social psychology persist over half a century? A direct replication of Cialdini et al.’s (1975) classic door-in-the-face technique. Journal of Personality and Social Psychology, 120(2), e1–e7.
36
Ganesan, S. (1994)."Determinants of Long-Term Orientation in Buyer-Seller Relationships", Journal of Marketing, 58(2), 1-19.
37
Hamzah, A, A.and Shamsudin, M, F. (2020). Reciprocity Theory: Application in Marketing in Increasing
38
Market Share and Growth Toward Customer Satisfaction and Customer Loyalty. Journal of Postgraduate Current Business Research (JPCBR) 5(1). (2020)
39
Ilieska, K. (2013). Customer Satisfaction Index – as a Base for Strategic Marketing Management, TEM Journal, 2(4), 327-331.
40
Joudeh. J. M. M. & Dandis.A. (2018). Service Quality, Customer Satisfaction and Loyalty in an Internet Service Providers. International Journal of Business and Management. 13(8).
41
Kovacheva, A. Nikolova, H. Lamberton, C (2020). Consumers' response to promotional gifts: The role of gender, transactional value, and reciprocity. Psychology & Marketing. 38(1).196-211.
42
Lee, M., Cunningham, L.F., (2001). A cost/benefit approach to understanding service loyalty. J. Serv. Mark. 15 (2), 113–130
43
Li, Xi. Panhua, Zhu. Yu, Y. Zhang, J. Zhang, Zh. (2017). The effect of reciprocity disposition on giving and repaying reciprocity behavior, Personality and Individual Differences, 109, 201-206.
44
Mahmoud A. M, Hinson, R.E, and Kofi, M, A. (2018). The Effect of Trust, Commitment, and Conflict Handling on Customer Retention: The Mediating Role of Customer Satisfaction. Journal of Relationship Marketing, 17(4). 2018
45
Molm, D.L. Schaefer, A. D. Collett, L. J. (2007) The Value of Reciprocity Social Psychology Quarterly2007, 70(2), 199–217.
46
Moorman, C., Deshpande, R., & Zaltman, G. (1993). Factors affecting trust in market research relationships. Journal of marketing, 57(1), 81-101
47
Najmah, D. N. Menudin, P. H. Laidey, N, M. (2019). Factors Affecting Customers‟ Perception Toward Service Quality of Grab. International Journal of Recent Technology and Engineering, 7 (5),
48
Nik Mustapha, N. S. & Shamsudin, M. F. (2020). The Power of Reciprocity Theory in Marketing. Journal of Postgraduate Current Business Research (JPCBR).5(1).2020
49
o keefe, dj., & hale, s.l(2001). An odds-ratio-based meta-analysis of research on the door-in-the-face influence strategy. Communication reports, 14 ,31-38.
50
Oyibo, K. Orji, R. and Vassileva, J. (2017). Investigation of the Influence of Personality Traits on Cialdini’s Persuasive Strategies. , Persuasive Technology 2017, Amsterdam, , published at http://ceur-ws.org.
51
Orji, R. Mandryk, R, L. and Vassileva, J. (2015). Gender, Age, and Responsiveness to Cialdini’s Persuasion Strategies. International Conference on Persuasive Technology. Persuasive Technology .147-159.
52
Oyebode, O. Ndulue, C. Mulchandani, D. Adib, A. Alhasani, M and Orji, R. (2021). Tailoring Persuasive and Behaviour Change Systems Based on Stages of Change and Motivation. Conference: CHI Conference on Human Factors in Computing Systems (CHI 2021) At: Yokohama, Japan.
53
Oliver, R.L (1999). “When consumer loyalty?”. Journal of Marketing, 63, 33-44.
54
Paese P. W. Gilin. D. A. (2000). When an Adversary Is Caught Telling the Truth: Reciprocal Cooperation Versus Self-Interest in Distributive Bargaining. Personality and Social Psychology Bulletin.26 (1)79-90
55
Rauyruen, P., & Miller, K. E. (2007). Relationship quality as a predictor of B-to-B customer loyalty. Journal of Business Research, 60(1), 21–31.
56
Tilaki, M.J.M.; Abooali, G.; Marzbali, M.H. (2020). Samat, N. Vendors’ Attitudes and Perceptions towards International Tourists in the Malaysia Night Market: Does the COVID-19 Outbreak Matter? Sustainability 2021, 13, 1553.
57
Zulkifli. N.A. & Yazid, M. F. (2020). How Reciprocity Theory Drives Customer Satisfaction and Customer Loyalty. Journal of Undergraduate Social Science and Technology.2(2).2020.
58
ORIGINAL_ARTICLE
بررسی تأثیر فلاتزدگی شغلی بر عملکرد سازمانی با توجه به نقش میانجی عدالت سازمانی کارکنان اداره کل مالیاتی شمال تهران
هدف این پژوهش تعیین تأثیر فلاتزدگی شغلی بر عملکرد سازمانی از طریق نقش میانجی عدالت سازمانی است. پژوهش حاضر از نظر مخاطب، کاربردی و از بعد هدف، تبیینی است. جامعه مورد نظر این پژوهش شامل کارکنان اداره کل مالیاتی شمال تهران به تعداد 725 نفر بود. در این پژوهش با استفاده از فرمول کوکران 252 نفر با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب شدند. به منظور ارزیابی و بررسی فلاتزدگی شغلی، عملکرد سازمانی و عدالت سازمانی به ترتیب از پرسشنامههای استاندارد میلیمن (1992)، هرسی و گلداسمیت (2009) و نیهوف و مورمن (2005) استفاده شد. و روایی آن بهصورت محتوایی و پایایی آن از طریق آلفای کرونباخ محاسبه و مورد تأیید قرار گرفت. اطلاعات بهدستآمده با استفاده از مدلسازی معادلات ساختاری و نرمافزار لیزرل 54/8 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج نشان داد که فلات زدگی شغلی به صورت مستقیم و غیرمستقیم از طریق عدالت سازمانی بر عملکرد سازمانی تاثیر دارد.
http://journal.iams.ir/article_341_015296306a6e8089487170e6be60c3fc.pdf
2020-12-21
107
129
فلات زدگی شغلی
عملکرد سازمانی
عدالت سازمانی
اداره کل مالیاتی شمال تهران
حاجیه
رجبی فرجاد
hajieh_rajabi@yahoo.com
1
دانشیار گروه مدیریت منابع انسانی دانشگاه علوم انتظامی امین و عضو پیوستۀ انجمن پژوهشهای انتظامی ایران
AUTHOR
نیلوفر
میرسپاسی
nmirsepasi@yahoo.com
2
استادیار گروه مدیریت دانشگاه آزاد اسلامی واحد اسلامشهر، ایران
LEAD_AUTHOR
فاطمه
اکبری منجرموئی
fatemeh.akbari20@gmail.com
3
دانش آموخته کارشناسی ارشد واحد علوم تحقیقات تهران
AUTHOR
اخوان کاظمی، بهرام. (1382). عدالت در اندیشههای سیاسی اسلام. قم: موسسه بوستان کتاب.
1
امامی، سید مجتبی؛ کوشا زاده، سید علی؛ سلیمی، غلامرضا. (1387). پیش درآمدی بر مطالعات عدالت سازمانی در اسلام. فصلنامه برداشت دوم. تهران، انتشارات مرکز تحقیقات دانشگاه امام صادق (ع). دوره 5، شماره 8، ص:103-133.
2
ایران زاده، سلیمان؛ اسدی، نازل. (1388). بررسی رابطه رفتار مدنی و عدالت سازمانی با خشنودی شغلی کارکنان دانشگاه محقق اردبیلی. فراسوی مدیریت،دوره2، شماره10،ص: 43-75.
3
براتی، هاجر؛ عریضی سامانی، سید حمیدرضا؛ نوری، ابوالقاسم. (1388). رابطه ساده و چندگانه عدالت سازمانی با عملکرد شغلی در شرکت ذوبآهن اصفهان. چشمانداز مدیریت. دوره 9، شماره 33، ص: 9-28.
4
جمشیدی، محمدحسین. (1380). نظریه عدالت از دیدگاه ابونصر، فارابی، امام خمینی و شهید صدر، تهران: پژوهشکده امام خمینی و انقلاب اسلامی.
5
حقیقی، محمدعلی؛ احمدی، ایمان؛ رامین مهر، حمید. (1388). بررسی تأثیر عدالت سازمانی بر عملکرد کارکنان. مدیریت فرهنگسازمانی، دوره 7، شماره 20، ص 79-101.
6
خنیفر، حسین. (1385). بررسی ابعاد روانی فلات شغلی و ارائه راهکارهای عملی برونرفت. فرهنگ مدیریت، دوره 4، شماره 2، ص 111-83.
7
رضائیان، علی (1393). انتظار عدالت و عدالت در سازمان (مدیریت رفتار سازمانی پیشرفته). چاپ هفتم. تهران: انتشارات سمت.
8
رمزگویان، غلامعلی؛ حسنپور، کاووس. (1392). بررسی رابطه بین تعهد و عملکرد کارکنان در وزارت امور اقتصاد و دارایی. مجله اقتصادی، دوره 13، شماره 3 و 4، ص 33-48.
9
سماواتی، حسن؛ نجات، سید امیررضا. (1388). بررسی نظام ارزشیابی عملکرد کارکنان ناجا از دیدگاه مدیران. ماهنامه توسعه انسانی پلیس، دوره 6، شماره 22، ص 19-49.
10
سیدجوادین، سید رضا؛ فراحی، محمدمهدی؛ طاهری عطار، غزاله. (1387). شناخت نحوه تأثیرگذاری ابعاد عدالت سازمانی بر جنبههای گوناگون رضایت شغلی و سازمانی. مدیریت بازرگانی، دوره 1، شماره 1، ص 55-72.
11
صالح اردستانی، عباس؛ سید نقوی، میرعلی. (1395). تبیین رابطه فلات زدگی با بیتفاوتی سازمانی و تمایل خروج از خدمت کارکنان. پژوهشهای مدیریت عمومی، دوره 9، شماره 31، ص 145-160.
12
طبرسا، غلامعلی؛ رضائیان، علی؛ هادی زاده مقدم، اکرم؛ جمالی نظری، آرزو. (1393). طراحی و تبیین الگوی مدیریت فلات زدگی شغلی در سازمانهای ایرانی (موردمطالعه: وزارت صنعت، معدن و تجارت). فصلنامه مدیریت سازمانهای دولتی، دوره 3، شماره 1، ص 90-103.
13
عیسی خانی، احمد (1387). سازمانهای با عملکرد برتر. ماهنامه تدبیر، دوره 19، شماره 192، ص 24-29.
14
فاتح مقدم، محبوبه. (1395). بررسی تأثیر توانمندسازی روانشناختی کارکنان بر فلات زدگی شغلی با توجه به نقش میانجیگری ادراک کارکنان از عدالت سازمانی. پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه ایلام.
15
فتحی، ناهید؛ ذبیح زاده باغلوئی، محمود. (1395). ارزیابی و تحلیل تأثیر فلات شغلی در استرس شغلی زنان (مطالعه موردی: شعب بانک پاسارگاد در منطقه 6 شهر تهران). پژوهشنامه زنان پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، سال هفتم، شماره 4، ص 23-45.
16
فیاضی، مرجان؛ ضیایی، ثریا. (1393). تأثیر فلات زدگی شغلی بر فرسودگی شغلی و تمایل به ترک خدمت کتابداران. پژوهشنامه مدیریت تحول، دوره 6، شماره 11، ص 73-91.
17
محمود زاده، سید مجتبی؛ صداقت، مریم. (1393). رابطه مدیریت دانش و عملکرد سازمانی در صنعت هتل داری. فصلنامه علمی پژوهشی مطالعات مدیریت گردشگری. دوره 8، شماره 24، ص 89-119.
18
موسوی، لیلا. (1393). شناسایی و بررسی عوامل اثرگذار بر فلات زدگی شغلی کارکنان شرکت بیمه ایران شعبه شهر تهران. پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشکده علوم انسانی دانشگاه علم و فرهنگ.
19
نوروزی، علی مدد؛ زارع، علیرضا؛ شیرالی، رضوان. (1395). عوامل مؤثر بر ایجاد فلات شغلی در اعضای هیئتعلمی دانشکدههای تربیتبدنی دانشگاههای دولتی ایران. فصلنامه پژوهش و برنامهریزی در آموزش عالی، شماره 3، ص 19-35.
20
یعقوبی، مریم؛ سقاییان نژاد اصفهانی، سکینه؛ گرجی حسن، ابوالقاسم؛ نوروزی، محسن؛ رضایی، فاطمه. (1388). رابطه عدالت سازمانی با رضایت شغلی و تعهد سازمانی در بین کارکنان بیمارستانهای منتخب دانشگاه علوم پزشکی اصفهان. فصلنامه مدیریت سلامت، دوره 12، شماره 35، ص 32-25.
21
Ambrose M L, Cropanzano R A.(2003). Longitudinal analysis of Organizational fairness: an examination of reactions to tenure and promotions decisions, Journal of Applied Pshychology, vol88,no2,pp266-272.
22
Armstrong, M. (2012). Armstrong´s Handbook of Human Resource Management Practice. London: Kogan Page.
23
Armstrong, Michael, A Handbook of Human Resource Management Practice, Kogan Page, 2006.
24
Bloom, N. (2009). Work-life Balance management practices and productivity, International bureau of economic research.
25
Campbell, N. S., Perry, S. J., Maertz Jr, C. P., Allen, D. G., & Griffeth, R. W. (2013). All you need is… resources: The effects of justice and support on burnout and turnover. Human Relations, 66(6), 759-782.
26
Chang Boon Lee, P(2002)"Going beyond career plateau: Using professional plateau to account for work outcome " Journal of Management Development. Vol. 22,No.6,pp538-551.
27
Choudhary, A. S., Ramzan, M.,& Riaz, A. (2013). Strategies For Career Plateau: Empirical Investigation Of Organizations in Pakistan. Interdisciplinary Journal Of Contemporary Research In Business, 4(9). 712-726.
28
Colquitt, J. A., & Rodell, J. B. (2011). Justice, trust, and trustworthiness: A longitudinal analysis integrating three theoretical perspectives. Academy of Management Journal, 54(6), 1183–1206.
29
Deb, T. (2009). Performance Appraisal and Management. Excel Books India
30
DeConinck, J. B. (2010). "The Effect of Organizational Justice, perceived Organizational Support, and Perceived Supervisor Support On Marketing Employees' Level of Trust", Journal of Business Research, Vol 63, No12, pp 1349- 1355.
31
Dollery, B.E. and Worthington, A.C.(1996) «The Evaluation of PublicPolicy: Normative Economic Theories of Government Failure», Journal of Interdisciplinary Economics, 7, p. 27–39.
32
Feldman, D. C., & Weitz, B. A. (2010). Career Plateaus reconsidered. Journal of Management, 14(1), 69-80.
33
Fournier, W.H. (2008). Communication Satisfaction, Interactional Justice, and Organizational Citizenship Behaviors: Staff Perceptions in a University Environment. A dissertation presented to the faculty of the Scripps College of Communication of Ohio University In partial fulfillment of the requirements for the degree Doctor of philosophy.
34
Fuchs, S.(2011). The impact of manager and top management identification on the relationship between perceived organizational Justice and change-oriented behavior. Leadership & Organization Development Journal, Vol 32, pp.555-583.
35
Govindan, K., Khodaverdi, R., & Jafarian, A. (2013). A fuzzy multi criteria approach for measuring sustainability performance of a supplier based on triple bottom line approach. Journal of Cleaner production, 47, 345-354
36
Holloway, J.(1999) Managing performance, Rose, A, Lawton, A, Public Services Management Financial Times, Prentice-Hall, Harlow, p.238-59.
37
Hurst, SC., Kungu, K. & Flott, Ph. (2012)."Stress, Organizational Citizenship Behaviors , and Coping: Comparisons among Plateaued and Non-Plateaued Employees." Business & Management Research, Vol(1), No.3, 17-27.
38
Jung, J., and Tak, J.(2008). The effects of perceived career plateau on employees attitudes moderating effects of career motivation and perceived supervisor support with Korean employees. Journal of career Development, 35(2), 187-201.
39
Karen, D. (2012). "The managerial plateau: What helps in developing carees?", International journal of career management, Vol.16
40
Lentz, E. (2004) The Link Between the Career plateau and Mentoring Addressing the Empirical Gap The thesis for the degree of Master. University of South Florida.
41
Leow, K.L. Kok Wei, K.(2009) "Organizational Commitment: The Study of Organizational Justice and Leader Member Exchange (LMX) Among Auditors in Malaysia", International Journal of Business and Information, ol4, No2, pp.161-198
42
Mat Sani, H.(2012). Moderating Role of job performance on the Relationship between Career Plateauing and Work Outcomes among Administrative and Diplomatic officers in Malaysia. International journal of career management, Vol.4.
43
Miles, S., Gorden, J., & Storlie, C. (2013). Job Satisfaction, Perceived Career Plateau, and the Perception of promotability: A Correlational Study. The Journal of International Management Studies.8. (1). 1-9.
44
Moullin, M.(2002) Delivering Excellence in Health and Social Care, Open University Press, Buckingham.
45
Neely, A., Mills, J., Gregory, M. Richards, H., Platts, K. and Bourne, M.(2002) Getting the Measure of your Business, Manufacturing.
46
Neely, A.D.(2005) Defining performance measurement: adding to the debate, Perspectives on Performance, Vol. 4 No. 2, p. 14-15.
47
Ngo, H., Turban, D., Lau, C. and Lui, S. (1998), “Human resource practices and firm performance of multinational corporations: influences of country origin”, The International Journal of Human Resource Management, Vol. 9, pp. 632-52.
48
Ongori, H. & Agolla, J.E (2009). "Paradigm shift in managing career plateau in organization: the best strategy to minimize employee intention to quit", African journal of business management, 3(6), 268-271.
49
Oriarewo, O. G., Agbim, C.K.,& Owoicho, M. (2013). Entrepreneurial Success, Knowledge Workers Plateauing and Turnover: The Impact of Relatedness. International Journal of Scientific and Research Publications,3,(6), 1-7.
50
Pastor, I. (2011). Organizational Culture Factors That Can Influence Knowledge Transfer.The 6th Edition Of The International Conference European Integeration Realities And Perspectives. Journal Of Globalization And Cultural Diversity, 661-667.
51
Penkar, D.J & Agrawal R. K. (2012) "A Study of Employees Career Plateau in Education Sector Whit Reference To Pune City" International Journal of Business & Management Tomorrow. Vol.2, No.3
52
Rotondo, D., & perewe, P. L. (2000). Coping with a career plateau: an empirical examination of what works and what doesn,t. Journal of Applied Social Psychology, 30, 2622-2646.
53
Sani Hassan, M., Ismail M. & Uli j. (2006) Moderating Role of Job Performance on the Relationship between Career Plateauing and work Outcomes among Administrative and Diplomatic Officers in Malaysia University Putra Malaysia.
54
Shakilla Devi, A,R., Rabiyathul Basariya,S. (2017). Career Plateau of Employees and its Cause International Journal of Advanced Research in Science, Engineering and Technology.Vol 4.
55
Sharifian. E., Pirayesh, M., & Rahimi. G. (2013). Relationship Between Work Positive Attitudes and Employees, Vocational Platue of Offices of Sport and youth in Kerman Province of Iran. National Park-forschungin der schweiz.102, (10), 986-997
56
Sink, D.(1991) «The role of measurement in achieving world class quality and productivity management», Industrial Engineering, Vol. 23, No. 6.
57
Wang, Y., Changya, H., Carrie, S,H., Chun, C,Y. (2014). Antecedents and outcomes of career plateaus: The roles of mentoring others and proactive personality. Journal of Vocational Behavior. Vol 85, 319-328.
58
Williamson, K. Williams, K.J. (2011). "Organizational Justice, Trust and perceptions of Fairness in the Implementation of Agenda for Change", Radiography,Vol 17, No1, pp. 61-66.
59