انجمن علوم مدیریت ایران
فصلنامه انجمن علوم مدیریت ایران
2717-2619
3
شماره 11
2008
12
03
رابطه بهره وری سرمایه با بازده آتی سهام و تاثیر آن بر استراتژی های سرمایه گذاری ارزشی و رشدی
1
22
FA
مفهوم بهره وری سرمایه به اندازهگیری توان مدیریت در استفاده بهینه از سرمایه به عنوان یکی از منابع مهم و محدود شرکت می پردازد و انتظار میرود که سهام شرکتهای با بهره وری سرمایه ی بالا، بازده بالاتری نیز داشته باشند. هدف این مطالعه ، بررسی چگونگی رابطه بهره وری سرمایه با بازده آتی سهام در بورس اوراق بهادار تهران و همچنین بررسی تاثیرگذاری رابطه بهره وری سرمایه و بازده آتی سهام بر دو استراتژی مهم و متداولِ ارزشی و رشدی مد نظر می باشد. نسبت سود عملیاتی به سرمایه ی سرمایه گذاری شده ی شرکت به عنوان شاخص بهره وری سرمایه و نسبت ارزش دفتری به ارزش بازارِ سرمایه ی سرمایه گذاری شده ی شرکت به عنوان شاخص تعیین سهام ارزشی و رشدی به کار گرفته شده است. دوره ی مورد مطالعه، سال های 1376 تا 1386 (11سال) و نمونه ی انتخابی از میان شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران و با ویژگی های تعریف شده، می باشد. نتایج حاصل از آزمون فرضیه ها، وجود رابطه بین بهره وری سرمایه و بازده آتی سهام در دو حالت کلی و کنترل شده و نیز تاثیر قابل توجه این رابطه بر ارتقای بازده حاصل از هر دو استراتژیِ ارزشی و رشدی را تایید می کند. در نهایت، توجه به بهره وری سرمایه در تدوین استراتژی های سرمایه گذاری در بورس اوراق بهادار تهران در قالب خرید سهامِ با بهره وری سرمایه ی بالا و فروش سهامِ با بهره وری سرمایه ی پایین، به سرمایه گذاران و مدیران پورتفوی پیشنهاد می شود.
بهره وری سرمایه,بازده آتی سهام,سهام ارزشی و رشدی,بورس اوراق بهادار تهران
http://journal.iams.ir/article_45.html
http://journal.iams.ir/article_45_83ce61276a17150048cb0ebe197356db.pdf
انجمن علوم مدیریت ایران
فصلنامه انجمن علوم مدیریت ایران
2717-2619
3
شماره 11
2008
12
03
مقایسه تحلیلی مدل¬های پذیرش فناوری با تأکید بر پذیرش بانکداری اینترنتی
21
44
FA
در دهه¬های اخیر به تناسب پیشرفت فناوری اطلاعات و کاربری آن در عرصه های مختلف ، الگوهاو مدل¬های متعددی در حوزه پذیرش فناوری پدید آمده است. نتایج پژوهشهای انحام¬شده نشان می¬دهد که این مدل¬ها در زمینه مطالعه فناوری¬های مختلف و پذیرش آنها، عملکردهای متفاوتی دارند. هدف اصلی این مقاله، مقایسه تحلیلی سه مدل تئوری عمل مستدل، تئوری رفتار برنامه¬ریزی شده و مدل پذیرش فناوری با تأکید بر پذیرش بانکداری اینترنتی است. مدل¬های مزبور بر مبنای سه معیار توانایی پیش¬بینی قصد استفاده، میزان تبیین واریانس قصد استفاده و برازش کلی مدل¬ها با یکدیگر مقایسه شده¬اند. نتایج مدل¬یابی معادلات ساختاری لیزرل و آنالیز رگرسیون در این مطالعه نشان داد که از نظر هر سه معیار، تئوری رفتار برنامه¬ریزی شده در مقایسه با دو مدل دیگر از عملکرد بهتری برخوردار است.
مدل پذیرش فناوری,تئوری عمل مستدل,تئوری رفتار برنامه¬ریزی شده,پذیرش بانکداری اینترنتی,مدل¬یابی معادلات ساختاری
http://journal.iams.ir/article_46.html
http://journal.iams.ir/article_46_c4823d188424720cc00db8c7e32a3e35.pdf
انجمن علوم مدیریت ایران
فصلنامه انجمن علوم مدیریت ایران
2717-2619
3
شماره 11
2008
10
03
ارائه چارچوب فرآیندی برای آینده¬نگاری مبتنی بر روش فرا ترکیبی
45
74
FA
آینده¬نگاری به توانایی انسان در تصورکردن مسایل احتمالی آتی گفته می شود و تا باعث پیشرفت می شود. آینده¬نگاری فرآیندی نظام¬مند است که به شناسایی فرصتها و نیازهای آینده کمک می¬کند و سازمانها را در اتخاذ تصمیمات بلند مدت یاری می¬رساند. نکته حائز اهمیت در آینده¬نگاری، انجام مطالعات بر اساس چارچوب و فرآیندی ساختاریافته است. این مقاله، تلاش دارد تا با استفاده از روش فرا ترکیبی, چارچوب فرایندی مناسبی را برای اجرای مطالعات آینده¬نگاری پیشنهاد دهد. بدین¬منظور, هفت چارچوب آینده¬نگاری ارائه شده توسط پژوهشگران و صاحبنظران این حوزه بررسی و چارچوب جدیدی برای مطالعه آینده¬نگاری بدست آمده است. تفاوت چارچوب ارائه شده با دیگر چارچوبها, ارائه گام¬هایی جامع¬تر و توجه به روند زنجیره ارزش اطلاعات است. علاوه بر آن توجه به تاثیر بافتار داخلی و خارجی بر مطالعه آینده¬نگاری نیز وجه تمایز دیگر این چارچوب می¬باشد. در نهایت چارچوب پیشنهادی با استفاده از نظرسنجی از خبرگان مورد ارزیابی و تأیید قرار گرفته است.
آینده¬نگاری,چارچوب آینده¬نگاری,روش فرا ترکیبی,زنجیره ارزش اطلاعات
http://journal.iams.ir/article_59.html
http://journal.iams.ir/article_59_bdf64320e71aeee1e552efd5e1f86bba.pdf
انجمن علوم مدیریت ایران
فصلنامه انجمن علوم مدیریت ایران
2717-2619
3
شماره 11
2008
10
05
مقایسه رفتار اطلاع یابی اینترنتی: مطالعه موردی دانشکده مدیریت و حسابداری دانشگاه علامه طباطبایی
101
129
FA
در این پژوهش به بررسی و مقایسه ی رفتار اطلاع یابی در استفاده از اینترنت و منابع الکترونیک پرداخته شده است. اهدافی از قبیل انواع منابع اطلاعاتی موردجستجو، روشها و ابزارهای جستجو، شیوه های دسترسی به منابع، اهداف جستجوی اطلاعات، و میزان دانش کاربران مورد بررسی قرار گرفته است. جامعه آماری پژوهش، اعضای هیأت علمی و دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشکده مدیریت و حسابداری دانشگاه علامه طباطبایی بوده اند و برای گردآوری داده ها از پرسشنامه استفاده شده است. یافته ها نشان دادند که دانش مقدماتی در زمینه ی اینترنت فقط تا حدودی از حد متوسط بالاتر است و بیشترین استفاده از اینترنت به ترتیب در منزل و دانشکده صورت می گیرد. نحوه ی آشنایی جامعه ی آماری با اینترنت بیشتر از طریق تجربه شخصی و روش آزمون و خطا بوده است. نتایج همچنین نشان دادند که مهمترین هدف استفاده از اینترنت و منابع الکترونیک در بین اکثریت جامعه ی مورد بررسی فعالیتهای پژوهشی، روزآمد کردن اطلاعات تخصصی، و شناسایی منابع تخصصی است که برای این منظور، پایگاههای اطلاعاتی دارای متن کامل بیشترین استفاده را داشته اند. در استفاده از عملگرهای بولی به هنگام جستجو و بازیابی اطلاعات، و همچنین رضایت از خدمات اینترنت تفاوت معناداری بین رشته های مختلف مشاهده شد. در کل، در محیط های علمی و دانشگاهی ضرورت وجود یک میانجی که دارای مهارت و آشنایی بیشتر با روشها و ابزارهای جستجو و بازیابی اطلاعات باشد، احساس می شود.
رفتار اطلاع یابی,منابع اینترنتی و الکترونیک,اعضای هیأت علمی و دانشجویان تحصیلات تکمیلی
http://journal.iams.ir/article_60.html
http://journal.iams.ir/article_60_dddb493507c233649965bc5d6706d791.pdf
انجمن علوم مدیریت ایران
فصلنامه انجمن علوم مدیریت ایران
2717-2619
3
شماره 11
2008
10
05
مدل علّی بهبود و تعالی در ارتباط با مشتریان سازمان
131
151
FA
به دلیل مخاطرات و ریسک بالای اجرای پروژه های مدیریت ارتباط با مشتری، انجام برنامه ریزی مناسب قبل از اجرای آن در سازمان ضروری می باشد. بدین منظور لازم است پس از شناخت فاصله بین دو وضعیت موجود و مطلوب و مسیر دستیابی به وضعیت مطلوب، سرمایه گذاری های سازمانی صورت پذیرد. در این پژوهش بر حسب این ضرورت، ابتدا با مطالعه نسبتاً گسترده پیشینه پژوهش، مهمترین عوامل حیاتی موفقیت این حوزه استخراج شد و سپس با مدل معادلات ساختاری مدل علّی روابط این عوامل تحلیل می شد. عوامل نهایی طبق نظر خبرگان به سطوح مختلف بلوغ اختصاص یافت و در نهایت بر اساس ابعاد چهارگانه مدل بنیاد اروپایی مدیریت کیفیت امتیاز هر یک از شاخص ها در سازمان مورد بررسی, محاسبه و سطح بلوغ آن سازمان در مدیریت ارتباط با مشتری تعیین شد.
مدیریت ارتباط با مشتری,مدل بلوغ,بهبود و تعالی,مدل معادلات ساختاری
http://journal.iams.ir/article_61.html
http://journal.iams.ir/article_61_07e92dea350008e1b05fbef92e11db54.pdf