انجمن علوم مدیریت ایران
فصلنامه انجمن علوم مدیریت ایران
2717-2619
2
شماره 5
2007
04
14
استخراج شاخصهای اصلی اندازهگیری فناوری اطلاعات و ارتباطات:
ایجاد یک مجموعه یکپارچه غنی از شاخصهای اصلی فناوری اطلاعات و ارتباطات1
1
33
FA
در این مقاله، چهل و دو شاخص اصلی فناوری اطلاعات و ارتباطات2 با هدف پر کردن شکاف کمبود آمار و اطلاعات شاخصهای فناوری اطلاعات و ارتباطات و پوشش نقاط ضعف شاخصهای اصلی موجود ارائه میشود. برای این منظور، شاخصهایی شناسایی و معرفی میشوند که در مدلهای مختلف اجماع بیشتری درباره آنها وجود دارد. این امر با بکارگیری روشهای آنتروپی3، سنگریزه4 و پارتو5 انجام میگیرد. برای استخراج شاخصهای اصلی، در شرایط عدم وجود مقادیر عددی از دانش و اطلاعات سی و نه مدل بینالمللی ارزیابی آمادگی الکترونیکی استفاده شده است. این شاخصها، سایر شاخصهای اصلی فناوری اطلاعات و ارتباطات را با تقریب خوبی پوشش میدهد و میتوان از آنها به منظور اندازهگیری میزان توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات کشورها استفاده کرد. از مقایسه شاخصهای اصلی فناوری اطلاعات و ارتباطات بدست آمده و شاخصهای اصلی جهانی، میتوان نتیجه گرفت که در شاخصهای اصلی جهانی به دو حوزه آموزش الکترونیکی و توانمند سازهای دنیای شبکهای تأکید نشده است.
فناوری اطلاعات و ارتباطات6,شاخصهای اصلی فناوری اطلاعات و ارتباطات,آمادگی الکترونیکی7,جامعه اطلاعاتی8,روش آنتروپی,روش سنگریزه,روش پارتو
http://journal.iams.ir/article_25.html
http://journal.iams.ir/article_25_c3ae78a14d0f7c9cbd3260ff26d2b5b8.pdf
انجمن علوم مدیریت ایران
فصلنامه انجمن علوم مدیریت ایران
2717-2619
2
شماره 5
2007
04
14
نقش سرمایه اجتماعی در توسعه مدیریت دانش سازمانی
35
70
FA
این مقاله نقش و تاثیر سرمایه اجتماعی بر توسعه مدیریت دانش، و پنج فرایند اصلی آن، شامل کسب، ثبت، خلق، انتقال و کاربرد دانش را بررسی میکند. جامعه آماری پژوهش کارکنان شرکت دادهپردازی ایران بود و اطلاعات و دادههای پژوهش با استفاده از پرسشنامه جمعآوری شدند. یافتههای پژوهش نشاندهنده ماهیت متفاوت اقدامات مدیریت دانش است. بر این اساس اقدامات سخت و اقدامات نرم مدیریت دانش از یکدیگر متمایز شده¬اند. تاثیر سرمایه اجتماعی نیز بر توسعه مدیریت دانش، بسته به ماهیت و نوع این اقدامات، متفاوت بوده است. یافتههای پژوهش نشان میدهد وجود سرمایه اجتماعی در گروههای سازمانی شرکت دادهپردازی ایران، بر توسعه فعالیتهای نرم مدیریت دانش (شامل فعالیتهای انتقال و خلق دانش) تاثیرگذار بوده است، با این حال رابطه معناداری را با توسعه فعالیتهای سخت مدیریت دانش (شامل فعالیتهای کسب، ثبت، و کاربرد دانش) نشان نداده است.
سرمایه اجتماعی,مدیریت دانش,اقدامات سخت,اقدامات نرم
http://journal.iams.ir/article_26.html
http://journal.iams.ir/article_26_94905f7c70ec1b52aa960b1aeca38d41.pdf
انجمن علوم مدیریت ایران
فصلنامه انجمن علوم مدیریت ایران
2717-2619
2
شماره 5
2007
04
14
رابطه هماهنگی استراتژیک بین استراتژی سطح کسبوکار و استراتژی بازاریابی با عملکرد سازمانی: پژوهشی درباره شرکتهای دارویی ایران
71
97
FA
مقاله حاضر برمبنای نظریه نقاط مرجع استراتژیک (SRP's) الگویی را جهت هماهنگی بین استراتژی بازاریابی و استراتژی سطح کسب و کار ارائه میدهد. در ادبیات تئوریهای مدیریت میتوان سه نوع الگوی هماهنگی را شناسایی کرد: الگوی عقلایی، الگوی طبیعی و الگوی همه جانبه. در این مقاله بعد از مروری بر مبانی فلسفی و منطقی نقاط مرجع استراتژیک دو نقطه مرجع به عنوان نقاط مرجع اعلم در نظر گرفته شدند که عبارتند از: میزان کنترل (کم یا شدید) و کانون توجه (داخلی یا خارجی). برمبنای نقاط مرجع استراتژیک استراتژیهای بازاریابی و استراتژیهای سطح کسبوکار تعیین شدند و سپس رابطه بین گونههای مختلف استراتژیهای مذکور مورد بررسی قرار گرفت. جامعه آماری پژوهش صنعت دارویی کشور و نمونه آماری شرکتهای زیر مجموعه هولدینگ دارویی تامین (TPICO) میباشد. نتایج پژوهش نشان میدهد که بین استراتژی مرحله ورود به بازار با استراتژی فرصتجو، استراتژی بازار درحال رشد با استراتژی تحلیلگر، استراتژی بازار بالغ با استراتژی مدافع تمایزطلب و استراتژی بازار در حال افول با استراتژی مدافع کمهزینه بر مبنای نقاط مرجع استراتژیک هماهنگی وجود دارد و در این حالت عملکرد بهتری نسبت به سایر حالتها مشاهده میشود.
استراتژی بازاریابی,استراتژی سطح کسبوکار,هماهنگی استراتژیک,نقاط مرجع استراتژیک,چرخه حیات محصول
http://journal.iams.ir/article_27.html
http://journal.iams.ir/article_27_cfd3fbb6b457814d6ab70dadf70b6a31.pdf
انجمن علوم مدیریت ایران
فصلنامه انجمن علوم مدیریت ایران
2717-2619
2
شماره 5
2007
11
20
ظهور معنویت در سازمانها
مفاهیم، تعاریف، پیشفرضها، مدل مفهومی
99
121
FA
اصطلاح "معنویت در سازمان1"، که زمانی واژهای تابو قلمداد شده و بیشتر در ادبیات عامهپسند مطرح بود، امروزه در حال رخنه کردن در همه حوزههای مطالعاتی مدیریت و سازمان است. نبود تعاریف، مقیاس و روشهای شفاف و روشن، پراکندگی در برداشت و ادراک از معنویت در سازمان را ایجاد نموده است. در یک سنخشناسی با ماهیت کثرتگرایی، معنویت در چهار نوع طبقهبندی شده است: دینی، غیردینی، فرادینی و رازورزانه، که تعاریف، ساختارها و روشها برای معنویت در سازمان میتواند مبتنی بر هر یک از آنها باشد. از منظری دیگر معنویت در برگیرنده چهار نوع ارتباط است: ارتباط فرافردی2، ارتباط درون فردی3، ارتباط میان فردی4 و ارتباط برون فردی5 که هر یک از آنها با ابعاد وجودی انسان پیوند میخورد. هدف این مقاله دستیابی به یک چارچوب نسبتاً جامع و قابل قبول از معنویت است که بتواند همه ابعاد وجودی انسان شامل؛ زیستی، اجتماعی، روانی و معنوی را در برگیرد. تأکید این مقاله بر نوعشناسی از سنخ معنویت فرادینی با رویکرد شناختی است که براساس آن مدل مفهومی تحقیق برای تمهید بستری جهت پژوهشهای آینده ترسیم شده است.
معنویت,دین,معنویت فرادینی,معنویت در کار,سطوح معنویت درسازمان
http://journal.iams.ir/article_28.html
http://journal.iams.ir/article_28_69939a57f3d37e7073281ce85735ec91.pdf
انجمن علوم مدیریت ایران
فصلنامه انجمن علوم مدیریت ایران
2717-2619
2
شماره 5
2007
11
20
تدوین مدل ارزیابی کیفیت زندگی کاری کارکنان در سازمانها
123
151
FA
هدف این مقاله تدوین مدلی برای ارزیابی کیفیت زندگی کاری کارکنان در سازمانها میباشد. برای رسیدن به این هدف مبانی نظری، پژوهشهای انجام شده داخلی و خارجی و تجارب شرکتهای بزرگ مورد بررسی قرار گرفت تا مواد اصلی مورد نیاز برای ارائه مدل را به دست دهد. دادههای پژوهش به وسیله پرسشنامه ساختمند از سه گروه نمونه که جمعا 455 نفر از مدیران و کارشناسان جامعه آماری بوده اند، بدست آمد. از گروه اول و دوم برای ارزیابی مولفههای کیفیت زندگی کاری و اهمیت هر یک از آنها استفاده شده و از گروه سوم برای ارزیابی وضعیت کیفیت زندگی کاری در جامعه آماری که بیانگر ادراک آنان نسبت به کیفیت زندگی کاری بود، استفاده شد. نتایج حاصل از تحلیل عاملی، ابعاد مدل کیفیت زندگی کاری1 را در سه عامل ساختاری- مدیریتی، روانشناختی و اجتماعی خلاصه میکند. نتایج بدست آمده، مولفههای متشکله مدل را برای ارزیابی وضعیت کیفیت زندگی کاری کارکنان سودمند و مناسب نشان داد. نتایج حاصله از تحلیل واریانس تفاوت معنی داری بین شاخص کیفیت زندگی کاری و متغیرهای تعدیلکننده (سن، جنسیت، تحصیلات، شغل و رده شغلی، سمت سازمانی، درآمد، پاداش و زمان انجام کار) را در سطح آلفای 5 درصد نشان داد.
کیفیت زندگی کاری,مدل,مولفه و برنامههای کیفیت زندگی کاری
http://journal.iams.ir/article_29.html
http://journal.iams.ir/article_29_03deeb466370da9e75771b86abba8b2a.pdf