انجمن علوم مدیریت ایران
فصلنامه انجمن علوم مدیریت ایران
2717-2619
6
23
2012
11
20
طراحی الگوی عوامل درونسازمانی مؤثر بر موفقیت سازمانهای پژوهش و فنآوری در ایران (مورد مطالعه: جهاد دانشگاهی)
1
26
FA
در سیر تکامل سیاستگذاری علم، فنآوری و نوآوری، چارچوب¬های نظری مختلفی تجربه شده است که تکاملیافتهترین آنها، رویکرد نظام نوآوری است. نظام نوآوری هر کشور در برگیرندهی نهادهایی است که در فرایندی تعاملی عملکرد نوآورانهی یک کشور را تعیین میکنند. در نظام نوآوری هر کشور سازمان¬های پژوهش و فنآوری نقش قابل توجهی در ایجاد و حمایت از توسعهی فنآوری بر عهده دارند. این سازمان¬ها نقش حلقهی واسط را بین دانشگاه، صنعت و دولت ایفا میکنند و بخش مهمی از زیرساختهای توسعهی علم، فنآوری را و نوآوری تشکیل میدهند. اغلب کشورها از چنین سازمانهای مستقل، عمومی یا نیمهدولتی، مأموریتگرا (به شکل شفاف یا تلویحی) و غیرشرکتی که تحت حمایت مالی دولتند و در عین حال به دنبال جذب مشتریان دیگر نیز هستند، برخوردارند. هدف این مقاله ارائهی الگوی عوامل مؤثر بر موفقیت جهاد دانشگاهی به مثابه یک سازمان پژوهش و فنآوری ملی است. به همین منظور پس از مرور ادبیات پژوهش و مصاحبه با خبرگان، الگوی مفهومی تدوین و سپس با استفاده از تکنیکهای تحلیل عاملی و مدلسازی معادلات ساختاری مدل نهایی ارائه شد. طبق نتایج کسبشده از این پژوهش، مشخص شد که تمام مؤلفه¬های شناساییشده در ادبیات پژوهش در موفقیت سازمان¬های پژوهش و فنآوری مؤثرند و از میان عوامل درونسازمانی، موفقیت یک سازمان پژوهش و فنآوری ملی (مانند جهاد دانشگاهی) بیش از هر چیز تحت تأثیر فرهنگ سازمانی است.
سازمان پژوهش و فنآوری (RTO),معادلات ساختاریافته,تحلیل عاملی
http://journal.iams.ir/article_99.html
http://journal.iams.ir/article_99_dee0ec822d9f93eb60c0b06041021f60.pdf
انجمن علوم مدیریت ایران
فصلنامه انجمن علوم مدیریت ایران
2717-2619
6
23
2012
11
20
ارائهی الگویی برای گونهشناسی مدلهای کسب و کار الکترونیکی کوچک و متوسط ایران
27
50
FA
با گسترش و توسعهی فنآوری اطلاعات و تغییر فضای کسبوکار، بهرهگیری از مدلهای کاری نوین از جمله مدلهای کسبوکار الکترونیکی، به عنوان یک الزام مطرح شده است. اهمیت استفاده از مدلهای کسبوکار الکترونیکی تا حدی است که آنها را به عنوان ابزار توانمندساز در فرایند جهانیسازی معرفی کردهاند. پژوهشگران پیشین ضمن بیان تعاریف و اجزای مختلف از مدل کسبوکار به بیان نقش و اهمیت مدلهای کسبوکار الکترونیکی در خلق ارزش برای مجموعهی ذینفعان سازمانی پرداختهاند. اما تحقیقات بسیار اندکی در زمینهی معرفی گونهشناسی مدلهای کسبوکار الکترونیکی انجام شده است. از این رو، این پژوهش با بررسی ادبیات موضوع، اقدام به ارائهی گونهشناسی جدیدی از مدلهای کسبوکار الکترونیکی بر مبنای نقاط مرجع استراتژیک در کسبوکارهای الکترونیکی کوچک و متوسط ایران نموده است. بدین منظور 400 کسبوکار الکترونیکی کوچک و متوسط ایران توسط پرسشنامهی الکترونیکی مورد بررسی قرار گرفت و به منظور تجزیه و تحلیل¬ دادهها و پاسخگویی به سؤالات پژوهش از نرمافزارهای SPSS 16 و LISREL 8.5 استفاده شد. نتایج نشان داد که محور توجه و میزان کنترل، نقاط مرجع استراتژیک مؤثری در انتخاب مدلهای کسبوکار الکترونیکی در گونهشناسی مذکور هستند.
مدل کسبوکار الکترونیکی,گونهشناسی,نقاط مرجع استراتژیک,کسبوکارهای الکترونیکی کوچک و متوسط
http://journal.iams.ir/article_100.html
http://journal.iams.ir/article_100_03e978b269a584ddc4715bb16236f483.pdf
انجمن علوم مدیریت ایران
فصلنامه انجمن علوم مدیریت ایران
2717-2619
6
23
2012
11
20
روند تکامل مدلهای آمادگی الکترونیکی و شکاف دیجیتالی از منظر روش شناسی
51
80
FA
با شکل گیری و رشد سریع فناوری اطلاعات و ارتباطات، اصطلاحات جدیدی مانند جامعه اطلاعاتی، اقتصاد دیجیتالی، آمادگی الکترونیکی و شکاف دیجیتالی به مجموعه واژگان و اصطلاحات اضافه شده است و توجه محققان، متخصصان و تصمیم گیران رابه خود جلب کرده است. اصطلاح "شکاف دیجیتالی" برای تقریباً یک دهه برای بررسی تفاوتهای اجتماعی، اقتصادی و جمعیتی در دسترسی و استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات مورد استفاده قرار گرفته اند. بنابراین، در سالهای اخیر تلاشهای زیادی برای توسعه مدلهای آمادگی الکترونیکی و شکاف دیجیتالی انجام شده است که هر کدام، اهداف خاص خود را دنبال میکنند. سنجههای متناظر برای ارزیابیها هنوز نسبتاً غیر دقیق هستند. در این تحقیق مدلهای مختلف بر حسب روش شناسیهایشان مورد بررسی و نقاط قوت وضعف آنها شناسایی میشود. شاخصهای مرکب که تعدادی از شاخصها را با هم ادغام کرده و یک شاخص مجرد را میسازند، مورد بحث قرار میدهند.
آمادگی الکترونیکی,شکاف دیجیتالی,شاخص مرکب,تحلیل چند متغیره
http://journal.iams.ir/article_101.html
http://journal.iams.ir/article_101_cf0da374aaf5d8d700fbad8063001a12.pdf
انجمن علوم مدیریت ایران
فصلنامه انجمن علوم مدیریت ایران
2717-2619
6
23
2012
11
20
شناسایی چارچوبی برای عوامل تأثیرگذار بر یادگیری غیررسمی کارآفرینان در صنعت ارتباطات و فنآوری اطلاعات
81
100
FA
از یادگیری کارآفرینانه به عنوان فرایند مستمر کسب دانش و مهارتهای لازم برای راهاندازی و ادارهی یک کسبوکار نام برده میشود که نقشی اساسی و مؤثر در شکلگیری و موفقیت فعالیتهای کارآفرینانه دارد. یادگیری بر اساس معیار میزان سامانیافتگی و قاعدهمندی شامل دو بخش رسمی و غیررسمی است. نتایج برخی از پژوهشها حاکی از آن است که فقط20-30 درصد از یادگیری¬ افراد به شیوههای رسمی و ساختارمند و مابقی حاصل روشهای یادگیری غیررسمی است. بنابراین شناسایی عوامل مؤثر بر یادگیری غیررسمی کارآفرینان جهت تسریعبخشی به این دغدغه، موضوع بااهمیتی محسوب میشود. در این پژوهش به منظور جمعآوری اطلاعات مورد نیاز از روش تحقیق روایتی با تکنیک مصاحبههای نیمهساختاریافته (5W1H) استفاده شده است. کارآفرینان کارکشتهی فعال در صنایع ارتباطات و فنآوری اطلاعات جامعهی آماری پژوهش بودند. بر اساس روش نمونهگیری هدفمند با 12 کارآفرین فعال در جامعهی موصوف به عنوان نمونهی آماری مصاحبه صورت گرفت. برای شناسایی عوامل مؤثر بر یادگیری غیررسمی، از روش کدگذاری سه مرحلهای استفاده شد و در نهایت عوامل مؤثر بر یادگیری غیررسمی شامل سه مقولهی ویژگیهای رفتاری کارآفرین، ویژگیهای کسبوکار و ویژگیهای محیط کسبوکار تعیین و سپس مؤلفههای هریک از مقولهها نیز شناسایی گردید.
یادگیری کارآفرینانه,یادگیری غیررسمی,عوامل مؤثر بر یادگیری غیررسمی,کارآفرینان کارکشته
http://journal.iams.ir/article_102.html
http://journal.iams.ir/article_102_2ee97923f68b2d2a55160fa0efe7340d.pdf
انجمن علوم مدیریت ایران
فصلنامه انجمن علوم مدیریت ایران
2717-2619
6
23
2012
11
20
تاثیر آشنایی با برند و نوع محصول بر پاسخ مشتری به بازاریابی خیرخواهانه
101
126
FA
امروزه نقش اجتماعی شرکتها بسیار پررنگتر از قبل شده است. مشتریان به مسئولیتپذیری اجتماعی شرکتها اهمیت زیادی میدهند. بسیاری از شرکتها جهت رسیدن به منافع تجاری به سمت همکاری تجاری با سازمانهای غیرانتفاعی مشخص متمایل شدهاند. بازاریابی خیرخواهانه یا عامالمنفعه نمونهای از این دست همکاریهاست و به نوعی خاص از همکاری و کمک شرکتها به برنامههای عامالمنفعه اطلاق میگردد. تعریف دقیق این استراتژی محل بحث است، اما به طور معمول به کمکهای منوط به خرید کالایی معین توسط مشتریان شرکتها به سازمانی غیرانتفاعی اشاره میکند. هدف این مطالعه، بررسی تاثیر آشنایی با برند و نوع محصول بر پاسخهای مشتری در بازاریابی خیرخواهانه (CRM) است. برای دستهبندی محصولات از ساختار مشارکت استفاده شد. همچنین واکنش عمومی مصرفکننده به تبلیغات بازاریابی خیرخواهانه در شرایط آگاهی پایین بازاریابی خیرخواهانه نیز بررسی شد. در این مطالعه از یک آزمایش با طراحی کلاسیک با 202 پاسخدهنده بهرهگیری شد و نتایج با تحلیل واریانس با اندازهگیری مکرر و و آزمون t زوجی تحلیل شدند. نتایج به دست آمده نشان داد که چگونه اثر متقابل آشنایی با برند و نوع محصول میتواند بر پاسخهای مشتری به تبلیغات بازاریابی خیرخواهانه تاثیر بگذارد. ثابت شد که نوع محصول و آشنایی با برند بر پاسخ مصرفکننده تاثیرگذار است. همچنین یافتههای این مطالعه پاسخ مناسب به مصرفکنندگان به تبلیغات خیرخواهانه را حتی در فضایی که پیشتر بازاریابی خیرخواهانه به ندرت اجرا شده بود نشان داد. در نهایت کاربرد یافتهها و همترازی آنها با تئوریهای مرتبط مورد بحث قرار داده شده است.
بازاریابی عامالمنفعه,بازاریابی خیرخواهانه,مسئولیت اجتماعی شرکتها,مشارکت محصول,آشنایی با برند,رفتار مشتری
http://journal.iams.ir/article_103.html
http://journal.iams.ir/article_103_21aeea1d192e4eb159a698ed4f7338c6.pdf
انجمن علوم مدیریت ایران
فصلنامه انجمن علوم مدیریت ایران
2717-2619
6
23
2012
11
20
طراحی مدلی برای یکپارچهسازی سیستمهای مدیریتی
127
150
FA
هدف این پژوهش طراحی مدلی برای یکپارچهسازی سیستمهای مدیریتی در سازمانهاست. برای این منظور، مهمترین مدلهای یکپارچهسازی بررسی شد. سپس با بهکارگیری روش فراترکیب، سطوح پیشنهادی برای یکپارچهسازی که توسط پژوهشگران مختلف ارائه شده بود شناسایی شد، نقاط ضعف و قوت هریک از مدلها در مقایسه با دیگری مشخص شد و در نهایت مدل پیشنهادی به نحوی طراحی گردید که تا حد ممکن نقاط قوت مدلهای پیشین را دربر گیرد. «سیستم مدیریت یکپارچه» پیشنهادی، بر مبنای شباهتها و نقاط اشتراک موجود در سه سیستم مدیریت کیفیت بر پایهی ایزو 9001، سیستم مدیریت محیط زیست بر پایهی ایزو 14001 و سیستم مدیریت ایمنی و بهداشت حرفهای بر پایهی اسس 18001 در سه سطح طراحی گردید. در این مدل از فرایند مدیریت ریسک استفاده شده است و بر اساس رویکرد فرایندی و تعامل با ذینفعان، کلیهی بندها و زیربندهای استانداردهای مذکور را دربر میگیرد. مهمترین مزیت الگوی پیشنهادی این است که تمام بخشها و زیربخشهای موجود در هریک از سه سیستم مدیریتی مورد اشاره را ترکیب و سیستم مدیریت یکپارچهی جدیدی ایجاد کرده است. با این کار، فرایند اجرا و ممیزی نیز به صورت واحد قابل انجام خواهد بود.
سیستم مدیریت یکپارچه,سیستم مدیریت کیفیت,سیستم مدیریت محیط زیست,سیستم مدیریت ایمنی و بهداشت حرفهای
http://journal.iams.ir/article_104.html
http://journal.iams.ir/article_104_dda2161df8ccebe4e1f81fe30700f8fe.pdf
انجمن علوم مدیریت ایران
فصلنامه انجمن علوم مدیریت ایران
2717-2619
6
23
2012
11
20
انعطافپذیری سیستمهای جبران خدمات؛ زمینهساز ارتقاء کارآفرینی
151
167
FA
علیرغم اهمیت و جایگاه منابع انسانی به عنوان محرک کارآفرینی، لزوم توجه به مدیریت منابع انسانی و زیرسیستمهای فرعی آن بیش از پیش احساس میشود. با توجه به نقش سیستمهای جبران خدمات در تأمین، نگهداری و انگیزش نیروی انسانی، پژوهش حاضر به بررسی چگونگی تأثیرگذاری سیستمهای جبران خدمات بر کارآفرینی میپردازد. روش پژوهش حاضر از نوع توصیفی از شاخهی همبستگی و مبتنی بر مدلسازی معادلات ساختاری است. جامعهی آماری پژوهش دربرگیرندهی کارمندان شاغل در پژوهشگاه صنعت نفت میباشد. ابزار اصلی گردآوری دادهها پرسشنامه است. نتایج پژوهش نشان میدهد جبران خدمات بر کارآفرینی تأثیر مثبت و معناداری دارد. همچنین جبران خدمات عادلانه، تشویقی و مبتنی بر عملکرد بر کارآفرینی سازمانی تأثیری مثبت و معنادار دارد، بدین معنا که با انعطافپذیر ساختن ساختارهای جبران خدمات، امکان ارتقای کارآفرینی فراهم میگردد.
کارآفرینی,جبران خدمات,جبران خدمات تشویقی,جبران خدمات مبتنی بر عملکرد,جبران خدمات عادلانه
http://journal.iams.ir/article_105.html
http://journal.iams.ir/article_105_ff2a317acaad745e7261f85bb13ed1ea.pdf