انجمن علوم مدیریت ایران
فصلنامه انجمن علوم مدیریت ایران
2717-2619
10
37
2015
03
21
طراحی و اجرای سازوکار های نهادینه سازی ارزش ها در شرکت های هلدینگ:مطالعه ای درگروه مپنا
1
22
FA
ابوالحسن
فقیهی
0000-0003-3112-4666
استاد دانشکده مدیریت دانشگاه تهران
a.faghihi@srbiau.ac.ir
آرین
قلی پور
استاد دانشکده مدیریت دانشگاه تهران
agholipor@ut.ac.ir
سید محمد
مقیمی
استاد دانشکده مدیریت دانشگاه تهران
moghimi@ut.ac.ir
ندا
محمداسماعیلی
فارغ التحصیل دکتری مدیریت دانشگاه تهران
چکیده: درسه دهه گذشته مطالعه در حوزه ارزش و اخلاق در<span style="font-family: Calibri;"> </span>سازمان های بزرگ جهانی اهمیت روزافزونی یافته و به یکی از حوزه های استراتژیک سازمانها تبدیل شده است. پیش از آن، ویژگی های مالی عامل مهمی در تعریف موفقیت یک سازمان محسوب می شد ولی در سالهای اخیر، اخلاق و ارزش ها، شاخص های مهمتری برای ماندگاری سازمان ها به شمار<span style="font-family: Calibri;"> </span>میروند.هدف این پژوهش طراحی ساز<span style="font-family: Calibri;"> </span>وکارهائی برای نهادینه سازی ارزش ها درگروه مپنا بود.<span style="font-family: Calibri;"> </span>برای گردآوری وتحلیل داده هاکه بین سالهای1391 و1394 انجام شد، 250 مصاحبه نیمه ساختار یافته و 56 جلسه پانل تشکیل شد.پس از طراحی سازوکارهای نهادینه سازی ارزش ها،از پرسش نامه دلفی جهت کسب نطر 177 خبره در سه دور استفاده شد. یافته های پژوهش شامل 49 سازوکار است که در سه گروه هنجاری، شناختی و تنظیمی طبقه بندی شدند که به مرور زمان و به اقتضای موقعیت از آنها،در بخشهای گروه مپنا استفاده خواهد شد.
ارزش,ساز و کار جاری سازی,برونی سازی,عینی سازی,درونی سازی
http://journal.iams.ir/article_201.html
http://journal.iams.ir/article_201_a8793a3d984916d2594f8ec3f37361bd.pdf
انجمن علوم مدیریت ایران
فصلنامه انجمن علوم مدیریت ایران
2717-2619
10
37
2015
03
21
بررسی علل خروج کارکنان دانشی از شرکت های دانش بنیان با رویکرد پویایی شناسی سیستم
23
50
FA
حمیدرضا
فرتوک زاده
دانشیار دانشگاه صنعتی مالک اشتر
hr.fartokzadeh@gmail.com)
میثم
رجبی نهوجی
دانشجوی دکتری دانشکده مدیریت دانشگاه تهران
m_rajabih@yahoo.com)
خدیجه
مصطفایی
دانشجوی دکتری دانشکده مدیریت دانشگاه تربیت مدرس
khadije.mostafai@yahoo.com
فاطمه
مجیبیان
دانشجوی دکتری دانشکده مدیریت دانشگاه تربیت مدرس
fatemeh.mojibian@gmail.com
<span style="font-family: Times New Roman; font-size: small;"> </span> <br /><span style="line-height: 115%;" lang="AR-SA">چکیده:</span><span style="line-height: 115%;" lang="AR-SA"> </span><span style="line-height: 115%;" lang="FA">در سال های اخیر یکی از نگرانی های اصلی شرکت های دانش بنیان، افزایش خروج</span><span> </span><span> </span><span style="line-height: 115%; font-size: 13pt; mso-ansi-language: FR; mso-bidi-language: FA;" lang="FA"><span style="font-family: Calibri;"> </span></span><span style="line-height: 115%;" lang="FA"><span style="mso-spacerun: yes;"> </span>داوطلبانه نیروی انسانی و تمایل به ترک خدمت کارکنان دانشی آنها می باشد. مهمترین سرمایه شرکت های دانش بنیان، سرمایه های فکری آنها بوده و بقا و موفقیت این شرکت ها در گرو عملکرد کارکنان دانشی آنها می باشد. از این رو </span><span style="line-height: 115%;" lang="AR-SA">ناتوانی در مدیریت صحیح نگهداشت کارکنان دانشی و نخبه، ضمن تحمیل هزینه های سنگین مستقیم و غیر مستقیم، باعث انتقال قابلیت ها به شرکتهای رقیب و نهایتاً از دست رفتن مزیت رقابتی سازمان می گردد. بنابراین،</span><span style="line-height: 115%;" lang="FA"> پرداختن به مسئله خروج کارکنان دانشی و اتخاذ بسته های سیاستی مناسب جهت نگهداری کارکنان دانشی به منظور حفظ مزیت رقابتی شرکت های دانش بنیان از ضرورت بالایی برخوردار باشد.در این پژوهش از اطلاعات مربوط به یک شرکت دانش بنیان تولیدکننده نرم افزار در ایران به عنوان نمونه استفاده شده و با استفاده از رویکرد پویایی شناسی سیستم، مسئله خروج کارکنان دانشی از این شرکت در قالب یک مدل پویا ارائه می گردد. سپس رفتار سیستمی مدل ارائه شده در محیط نرم افزار </span><em><span style="line-height: 115%;">Vensim</span></em><span style="line-height: 115%;" lang="FA"> شبیه سازی می شود و پس از تایید اعتبار مدل، سیاست ها و راهبردهایی برای کنترل و جلوگیری از خروج کارکنان از این شرکت ارائه می گردد.</span> <br /><span style="font-family: Times New Roman; font-size: small;"> </span>
تحلیل پویایی های سیستم,کارکنان دانشی,شرکت های دانش بنیان,شبیه سازی رایانه ای
http://journal.iams.ir/article_202.html
http://journal.iams.ir/article_202_1a28e312ccf71d452f78e596ef9e7581.pdf
انجمن علوم مدیریت ایران
فصلنامه انجمن علوم مدیریت ایران
2717-2619
10
37
2015
03
21
طراحی مدل شبکهسازی فعالیتهای بازاریابی بنگاههای فعال در
خوشههای صنعتی ایران
51
78
FA
سید مجتبی
موسوی نقابی
فارغ التحصیل دکتری دانشکده مدیریت دانشگاه تهران
mojtaba.mousavi@ut.ac.ir
محسن
نظری
0000-0003-2861-2052
دانشیار دانشکده مدیریت دانشگاه
mohsen.nazari@ut.ac.ir
طهمورث
حسنقلی پور
دانشیار دانشکده مدیریت دانشگاه تهران
thyasory@ut.ac.ir
غلامرضا
سلیمانی
دانشیار دانشکده مدیریت دانشگاه تهران
gh_soleimani2006@yahoo.com
عزت ا...
عباسیان
دانشیار دانشکده مدیریت دانشگاه تهران
abbasian@basu.ac.ir
چکیده: با توجه به نقش مهم شبکههای بازاریابی در توسعه اقتصادی خوشههای صنعتی، هدف پژوهش حاضر، طراحی مدل فرایند شبکهسازی فعالیتهای بازاریابی در بستر خوشههای صنعتی ایران است. جهت طراحی مدل مذکور از روش تحقیق «نظریه برخاسته از دادهها» استفاده شده است. بدین منظور با انجام مصاحبه با عاملان توسعه خوشهها و مدیران بنگاههای درگیر در شبکهها، و مطالعه اسناد سازمانی، منابع اطلاعاتی موردنیاز جمعآوری شد. سپس با انجام کدگذاری باز، محوری و گزینشی مدل شبکهسازی فعالیتهای بازاریابی تدوین گردید. بنا بر نتایج تحقیق، انگیزه مشترک شرکا جهت حل مسئله یا بهرهبرداری از فرصتهای بازاریابی علت اصلی شکلگیری شبکههای بازاریابی است. شبکههای بازاریابی گستره وسیعی از شبکههای رسمی و غیررسمی را شامل میشود که طی مراحل پنجگانه آغازین، تشکیل هسته اولیه، بروز تنش، سازماندهی و اقدام شکل میگیرند. بستر فرهنگی، تاریخی و نهادی خوشه، ویژگیهای فردی-شخصیتی مدیران، ویژگیهای راهبر شبکه و ویژگیهای ساختاری بنگاه بر فعالیتهای شبکهسازی تأثیرگذارند. مهمترین منافع شبکهسازی کاهش هزینههای بازاریابی و ارتقاء توان رقابتی بنگاههای عضو شبکه است. بنا بر نتایج پژوهش حاضر، مدیران بنگاهها میتوانند با تقویت قابلیتهای شبکهسازی خود، از آن بهعنوان ابزار توسعه کسبوکار استفاده نمایند.
شبکهسازی,بازاریابی,بنگاههای کوچک و متوسط,خوشه صنعتی
http://journal.iams.ir/article_203.html
http://journal.iams.ir/article_203_3225b57fa6229e9405ca0da8c6ebf944.pdf
انجمن علوم مدیریت ایران
فصلنامه انجمن علوم مدیریت ایران
2717-2619
10
37
2015
03
21
اثر میانجی خوش بینی نسبت به مسیر پیشرفت شغلی در رابطه میان تناسب فرد- شغل و تناسب فرد- سازمان
79
102
FA
عسل
آغاز
استادیار دانشکده مدیریت، علم و فناوری دانشگاه صنعتی امیرکبیر
email: a.aghaz@aut.ac.ir
اسرا
طریقیان
فارغ التحصیل MBA دانشگاه صنعتی امیرکبیر
: asra.tarighian@gmail.com
چکیده: با وجود اهمیت سازه خوشبینی نسبت به مسیر پیشرفت شغلی و پیامدهای مثبت آن برای فرد و سازمان، پژوهشهای اندکی در این موضوع انجام شده است. هدف این پژوهش بررسی تاثیر تناسب فرد-سازمان و فرد- شغل بر خوشبینی به مسیر پیشرفت شغلی است. همچنین اثر میانجی خوشبینی به مسیر پیشرفت شغلی در رابطه میان این دو نوع تناسب مورد بررسی قرار گرفته است. جامعه آماری این پژوهش کارکنان چهار دانشگاه بزرگ شهر تهران هستند و داده ها با استفاده از پرسشنامه گردآوری شدهاند. یافته های پژوهش نشان میدهد که هم تناسب فرد- شغل و هم تناسب فرد- سازمان بر خوش بینی به مسیر پیشرفت شغلی تاثیر میگذارند و شدت این تاثیر، در مورد تناسب فرد- شغل بیشتر است. بررسی تاثیر توامان دو نوع تناسب مذکور بر خوشبینی به مسیر پیشرفت شغلی هم نشان می دهد تاثیر این دو متغیر به همراه هم، نسبت به زمانیکه تک تک در نظر گرفته شوند، بیشتراست. یافتههای پژوهش بیانگر آن است که تناسب بیشترفرد با شغل منجر به تناسب فرد با سازمان میشود و در این میان سازه خوشبینی به مسیر پیشرفت شغلی میتواند چنین رابطهای را تسهیل کند.
خوشبینی نسبت به مسیر پیشرفت شغلی,تناسب فرد- شغل,تناسب فرد- سازمان
http://journal.iams.ir/article_204.html
http://journal.iams.ir/article_204_0bc3c5dac8e9d28f0ec443d6a7ebba20.pdf
انجمن علوم مدیریت ایران
فصلنامه انجمن علوم مدیریت ایران
2717-2619
10
37
2015
03
21
عارضهیابی کانونهای ارزیابی و توسعه در ایران و ارائهی راهکار
103
126
FA
لیلا
واژیر
کارشناسی ارشد مدیریت منابع انسانی، گرایش استراتژیک، دانشکده مدیریت دانشگاه تهران.
leila.vazhir@ut.ac.ir
بیبی مرجان
فیاضی
استادیارگروه منابع انسانی، دانشکده مدیریت، دانشگاه تهران.
چکیده: رویکرد کسب و کارهای نوین به سمت پویایی محیط، توسعه شایستگیها و سعی در ایجاد سازمانهای یادگیرنده و دانشآفرین بوده است. در این راستا استفاده از فرآیند کانون های ارزیابی و توسعه عاملی اثرگذار در مسیر توسعه قابلیتها و شایستگیهای کارکنان محسوب میشود. کانون ارزیابی با عمر بیش از 60 سال در جهان و بیش از یک دهه در ایران روشی است ترکیبی از تمرینهای مختلف مبتنی بر شرایط متنوع شغلی که به منظور جمعآوری اطلاعات معتبر و دقیق از نامزدها<span style="font-family: Times New Roman;"> </span>جهت جذب،<span style="font-family: Times New Roman;"> </span>انتخاب، ارتقاء و ارزیابی آنها در یک محیط کاری استفاده می شود. کانون ارزیابی با رویکرد توسعه، فرآیندی است که در آن شخص شاغل با توجه به رویکردهای شغلی که در آن فعال است و جهتگیریهای سازمان، در کانون توسعه مورد ارزیابی قرار گرفته و بدینصورت برنامه توسعه فردی متناسب با توانایی، دانش و مهارت در قالب گزارش بازخورد به شرکتکننده ارائه میشود<span style="font-family: Times New Roman;">.</span> هدف این پژوهش شناسائی عارضه های کانون های ارزیابی وتوسعه ودسته بندی آنهاوارایه راهکارهای بهبود و در نهایت ارایه چارچوبی از ملزومات وپیش نیازهای اجرای کانون در ایران است. جامعه آماری پژوهش، تمام افراد فعال در حوزه کانون، متشکل از 21 نفر از مجریان، متخصصان و خبرگان کانون بودند که با آنان مصاحبه بعمل آمد. با تحلیل مصاحبهها عارضههای کانون شناسایی و در شش دستهی مفهومی که شامل فرهنگ پذیرش سازمانی، فرآیند آمادهسازی و برنامهریزی جهت برگزاری کانون، فرآیند اجرا، دستاوردها و نتایج و فرآیند ارزیابی کانون می باشد، طبقهبندی شدند.
کانون ارزیابی,کانون توسعهای,مدل شایستگی,عارضهیابی,سنجش ارزیابی
http://journal.iams.ir/article_205.html
http://journal.iams.ir/article_205_707f42e975e288aa3a1186b476fa2379.pdf
انجمن علوم مدیریت ایران
فصلنامه انجمن علوم مدیریت ایران
2717-2619
10
37
2015
03
21
طراحی مدل هوشمندی رقابتی سازمان مبتنی بر هوشیاری کارآفرینانه
127
147
FA
بهاره
اصانلو
استادیار دانشگاه خوارزمی
osanlou.b@gmail.com
سهیلا
خدامی
استادیار دانشگاه خوارزمی
s.khoddami@yahoo.com
چکیده: در دنیای رقابتی امروز، استفاده بهینه از فرصت های محیطی و ایجاد مزیت رقابتی پایدار از جمله دغدغه های اصلی سازمان ها است. یکی از تکنیک های مهم در ایجاد مزیت رقابتی، هوشمندی رقابتی است. هدف تحقیق حاضر شناسایی عوامل موثر بر هوشمندی رقابتی در سازمان است. مدل مفهومی ارائه شده ارتباط هوشمندی رقابتی را با مفاهیم «هوشیاری کارآفرینانه» و «حس گری بازار» مورد بررسی قرار داده است. داده های پژوهش از طریق پرسشنامه جمع آوری شده است. یافته- هانشان می دهد، سه عامل هوشیاری کارآفرینانه، حس گری بازار و قابلیت بازارگرایی سازمان، عوامل اثرگذار بر هوشمندی رقابتی در سازمان ها شناخته می شوند.همچنین، سازمان بازارگرا با تمرکز بر تحولات بازار، تحلیل وقایع و تغییرات محیطی، حس گری بازار خود را تقویت کرده، از طریق تبادل اطلاعات استراتژیک و تقویت دیدگاه چند بعدی به بازار، محیط فعالیت خود را با یک نگرش جامع تحت نظرمی گیرد و با هوشیاری کارآفرینانه اطلاعات محیط و رقبا را بررسی می نماید. بدین ترتیب، با اتخاذ تصمیمات استراتژیک، هوشمندی رقابتی خود را ارتقا می دهد و مزیت رقابتی پایدار ایجاد می کند.در نهایت، پیشنهاداتی به منظور ارتقا سطح هوشمندی رقابتی سازمان ها ارائه شده است<span style="font-family: Calibri;">.</span>
هوشمندی رقابتی,هوشیاری کارآفرینانه,حس گری بازار,قابلیت بازارگرایی سازمان
http://journal.iams.ir/article_206.html
http://journal.iams.ir/article_206_98795bd84a73b673dcc2776eb89676d0.pdf