انجمن علوم مدیریت ایران
فصلنامه انجمن علوم مدیریت ایران
2717-2619
10
38
2015
06
22
طراحی الگوی رهبری سخاوتمند در بیمارستانهای دولتی استان قم
1
33
FA
حمیدرضا
ایرانی
استادیار دانشگاه تهران
hamidrezairani@ut.ac.ir
سید مهدی
الوانی
استاد دانشگاه تهران
seyyedmehdi_alvani@yahoo.com
غلامرضا
جندقی
استاد دانشگاه تهران
jandaghi@ut.ac.ir
حسن
زارعی متین
استاد دانشگاه تهران
matin@ut.ac.ir
نظریه های رهبری در سالهای اخیر بیشتر معطوف به حوزه های اخلاقی و ارزشی رهبری و خصوصا بصورت بومی برای هر جامعه ای گردیده است. یکی از ارزشهای اصیل ایرانی اسلامی که حتی در جوامع دیگر نیز پسندیده و ممدوح است سخاوت می باشد. هدف از این مقاله تبیین پدیده رهبری سخاوتمند در مراکز درمانی آموزشی دولتی استان قم می باشد. این تحقیق با استفاده از رویکرد کیفی و از طریق روش نظریه پردازی داده بنیاد انجام شده است. با استفاده از پرسشنامه بومی شده سخاوت میان فردی و از طریق روش نمونه گیری هدفمند و گلوله برفی 39 مدیر مورد بررسی قرار گرفته و 15 مدیری که دارای بیشترین امتیاز بودند برای مصاحبه انتخاب شدند. پس از انجام مصاحبه و با استفاده از روش نظریه پردازی داده بنیاد مدل پارادایمی الگوی رهبری سخاوتمند طراحی گردید. در شرایط علی مفاهیمی مانند ویژگیهای فردی رهبر و علل سازمانی، در شرایط زمینه ای مفاهیمی مانند عوامل تشویق کننده رهبر و عوامل محدود کننده رهبر برای ارائه رهبری سخاوتمند، در شرایط مداخله گر تغییرات رهبر و تفاوتهای پیروان قرار دارند که در انتخاب مکانیزم مناسب تاثیر می گذارند. پدیده محوری رهبری سخاوتمند، فرایند رهبری سخاوتمند است که با برقراری ارتباط شروع شده و سپس به درک نیاز پرسنل رسیده و تصمیم مناسب برای رفع آن نیاز گرفته و اجرا می شود. این کار منجر به نتایجی شده و بازخور و کنترل، آن فرایند را مورد چرخش و کنترل قرار می دهد. مکانیزمهای رهبری سخاوتمند شامل برطرف کردن نیازهای زیستی، تعلق و رشد پیروان است و پیامدهایی برای رهبر، پیروان و سازمان ایجاد می کنند.
رهبری سخاوتمند,روش تحقیق کیفی,نظریه رهبری,نظریه داده بنیاد,بیمارستانهای دولتی
http://journal.iams.ir/article_207.html
http://journal.iams.ir/article_207_7ed761dc9b366f64a1a883c34f01f651.pdf
انجمن علوم مدیریت ایران
فصلنامه انجمن علوم مدیریت ایران
2717-2619
10
38
2015
06
22
آینده پژوهی: ارائه تصویر آینده سازمان با استفاده از رویکرد برنامه ریزی سناریو (مورد مطالعه: مرکز آمار ایران)
36
65
FA
مصطفی
گوهری فر
دانشجوی دکتری مدیریت دانشگاه تربیت مدرس
goharifar@yahoo.com
عادل
آذر
0000-0003-2123-7579
استاد گروه مدیریت دانشگاه تربیت مدرس
azara@modares.ac.ir
اصغر
مشبکی
استاد گروه مدیریت دانشگاه تربیت مدرس
moshabbaki@ut ac.ir
<span style="font-size: small;">آینده پژوهی یک حوزهی پژوهشی نسبتاً جدید است که قلمرو آن، همه عرصه های معرفت نظری و تکاپوهای عملی آدمی را در می نوردد و نتایج حاصل از آن می تواند تأثیرات گسترده ای در هر یک از این عرصه ها داشته باشد. هرچند که هر نوع پیش بینی می تواند غلط از آب درآید، ولی این مطلب نباید باعث شود که تلاش علمی و عقلانی برای مطالعه آینده صورت نگیرد و برنامه ریزی فقط بر اساس تجربه های قبلی یا سلیقه شخصی انجام گیرد. برنامه ریزی سناریو روشی برای بهبود تصمیمگیری در برابر آیندههای ممکن و محتمل است. برنامه ریزی سناریو یک ابزار آینده پژوهی موثر است که برنامه ریزان را قادر می سازد که آنچه اتفاق افتادنش محتمل است و آنچه اتفاق افتادنش غیر محتمل است را مورد بررسی قرار دهند. هدف این پژوهش ارائه تصویری از آینده مرکز آمار ایران در سال 1400 می باشد. نتایج حاصل از این پژوهش که با استفاده از مدل شوارتز استخراج شده اند، چهار سناریوی اصلی آینده مرکز آمار ایران را در قالب سناریوهای "استقلال"، "تمرکز"، "انحلال" و "نظام ثبتی" تشریح می نماید. تصویرهای چهارگانه تشریح شده می تواند در جهت تدوین چشم انداز و برنامه ریزی استراتژیک این مرکز مورد استفاده قرار گیرد.</span>
آینده پژوهی,تصویر,برنامه ریزی سناریو
http://journal.iams.ir/article_208.html
http://journal.iams.ir/article_208_09153ee0a44aa0eda339b0fd3dd7387a.pdf
انجمن علوم مدیریت ایران
فصلنامه انجمن علوم مدیریت ایران
2717-2619
10
38
2015
06
22
عوامل مؤثر بر قصد ادامه استفاده مشتریانِ بانکداری اینترنتی(مورد مطالعه: بانک ملی ایران)
66
97
FA
علی
نبوی
دکتری مدیریت فناوری اطلاعات، دانشگاه علامه طباطبائی
alinaba@yahoo.com
محمدتقی
تقویفرد
دانشیار، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامه طباطبائی
پیام
حنفیزاده
استادیار، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامه طباطبائی
محمدرضا
تقوا
دانشیار، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامه طباطبائی
<span style="font-size: small;">باتوجه به سرمایهگذاری فراوانی که در بانکداری اینترنتی انجام شده است، موفقیت نهایی بانکداری اینترنتی بیشتر منوط به استفاده مستمر و ادامهدار مشتریان میباشد تا پذیرش اولیه، اما تاکنون بیشتر تحقیقات انجام شده در حوزه پذیرش بانکداری اینترنتی بوده است و به حوزه پس از پذیرش توجهی نشده است. لذا برای پرکردن شکاف تحقیقاتی موجود، در این تحقیق با استفاده از مدل قصد ادامه استفاده، مدل موفقیت سیستمهای اطلاعاتی و سازه اعتماد مدلی جهت بررسی عوامل موثر بر قصد ادامه استفاده از خدمات بانکداری اینترنتی ارائه شده است. براساس پاسخ 443 کاربر، روش مدلسازی معادلات ساختاری جهت تایید مدل استفاده شد. نتایج تحقیق نشان داد که رضایت، اعتماد و فایده<span style="font-family: Calibri;"></span>مندی ادراکشده از عوامل اصلی پیش<span style="font-family: Calibri;"></span>بینی قصد ادامه استفاده بانکداری اینترنتی میباشند. اعتماد، فایده<span style="font-family: Calibri;"></span>مندی ادراکشده و تایید انتظارات توسط کیفیت سیستم، کیفیت اطلاعات و کیفیت خدمات تعیین میشوند. مدل پیشنهادی 6/66 درصد از واریانس قصد ادامه استفاده از بانکداری اینترنتی را توضیح می<span style="font-family: Calibri;"></span>دهد. </span>
پس از پذیرش,قصد ادامه استفاده,مدل انتظار-تایید,بانکداری اینترنتی,روش معادلات ساختاری
http://journal.iams.ir/article_209.html
http://journal.iams.ir/article_209_dec9049d06d2533c97507b0d5b552c40.pdf
انجمن علوم مدیریت ایران
فصلنامه انجمن علوم مدیریت ایران
2717-2619
10
38
2015
06
22
تاثیر آموزش رفتارهای رهبری اصیل به مدیران بر افزایش سرمایه روان-شناختی کارکنان(مورد مطالعه شرکت پتروشیمی تهران)
98
123
FA
مریم
قانع نیا
دکترای، روانشناسی سازمانی، رئیس سنجش و عملکرد سازمان پتروشیمی تهران
m.ghanenia@gmail.com
نسرین
ارشدی
دکترای روانشناسی. عضو هیئت علمی دانشگاه شهید چمران اهواز
nasrinarshadi@yahoo.com
کیومرث
بشلیده
دکترای روانشناسی. عضو هیئت علمی دانشگاه شهید چمران اهواز
محمد
فروهر
دانشجوی دکترا ی مدیریت آموزشی
farvahar482@yahoo.com
پژوهشهای اندکی وجود دارد که به طور آزمایشی به بررسی مداخلات توسعه رفتارها و مهارتهای رهبری و تاثیرات آن بر روی کارکنان پرداخته باشند. هدف از این پژوهش بررسی تاثیر آموزش رفتارهای مثبت رهبری بر سرمایه روانشناختی کارکنان بود. جامعه مورد بررسی 110 نفر از مدیران میانی در دو شرکت پتروشیمی بودند که از این بین 42 نفر به روش تصادفی انتخاب شدند. برای گردآوری دادهها دو پرسشنامه رهبری اصیل وولمبوا و همکاران (2008) و سرمایه روانشناختی لوتانز و همکاران (2007) به شکل پیش آزمون- پس آزمون استفاده شد. در این پژوهش از روش آزمایشی استفاده شدهاست، که طی آن آزمودنیها به طور تصادفی در دو گروه آزمایش و گواه قرار گرفتند همچنین، به منظور بررسی تاثیر مداخلات آموزشی مدیران نیز 2 تا 3 نفر از کارکنان زیر مجموعه آنها به صورت تصادفی انتخاب شدند و سپس یک پیشآزمون از گروههای آزمایش و گواه به عمل آمد. بعد از آن به مدت<span style="font-family: Times New Roman;"> </span>3 روز (20 ساعت آموزش) مداخلات آموزشی مربوط به رفتارهای اصیل رهبری بر روی آنها اجرا گردید و پس از 5 ماه نیز یک پس آزمون از گروههای آزمایش و گواه به عمل آمد. در این پژوهش آزمون تحلیل آنوا آشکار ساخت که آموزش رفتارهای مثبت رهبری باعث افزایش سرمایه روانشناختی کارکنان و مولفههای آن (خودکارآمدی، امیدواری، خوشبینی و تاب آوری) میشود. نتایج نشان میدهد نه تنها میتوان رفتارها و مهارتهای رهبری اصیل را در مدیران توسعه داد، بلکه روی کارکنان نیز تاثیر مثبت دارد.
رهبری مثبتگرا,آموزش رهبری,رهبری اصیل,سرمایه روانشناختی
http://journal.iams.ir/article_210.html
http://journal.iams.ir/article_210_ffd6e3fb0f87e594c7066200fbf1ca7a.pdf
انجمن علوم مدیریت ایران
فصلنامه انجمن علوم مدیریت ایران
2717-2619
10
38
2015
06
22
شناسایی و اولویت بندی عوامل کلیدی موفقیت بازاریابی ویروسی
124
145
FA
علی
عبدالهی
استادیار دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه شهید بهشتی
ali_abdollahi@sbu.ac.ir
نسترن
حاجی حیدری
استادیار دانشکده مدیریت دانشگاه تهران
nhheidari@ut.ac.ir
مریم
امیدوار
کارشناس ارشد بازرگانی ، دانشگاه تهران
maryamomidvar2014@gmail.com
بازاریابی ویروسی نوعی انتقال دهان به دهان پیام توسط افراد است که از این طریق برخی از پیام های بازاریابی مربوط به شرکت، برند و یا محصولات شرکت از طریق ابزارهای رسانه ای عمومی (غالباً اینترنت) در سطح گسترده ای بین عموم جامعه منتشر می شود. موفقیت این نوع بازاریابی با توجه به پیچیدگی خاص آن؛ نیازمند توجه به عوامل متعددی است که پژوهش حاضر بدنبال شناسایی این عوامل و اولویت بندی آنهاست. در این پژوهش پس از انجام مطالعات ادبیات موضوع، لیست اولیه ای از عوامل کلیدی موفقیت بازاریابی ویروسی شناسایی شده و سپس با ارایه پرسشنامه به مدیران کارگزاری های فعال در بازار سرمایه (تعداد 125 نفر) ، فرآیند شناسایی، بازنگری و تکمیل این عوامل با توجه به اقتضائات و شرایط حاکم بر بازار سرمایه ایران تکمیل شد. در ادامه بر اساس فرآیند تحلیل سلسله مراتبی( (AHP این عوامل اولویت بندی شدند. نتایج نشان داد که محتوای پیام بیشترین اهمیت را در میزان موفقیت بازاریابی ویروسی ایفاء می کند و هدف گیری صحیح مخاطبین، نوع فناوری مورد استفاده برای انتقال پیام، مرتبط بودن پیام ارسالی با محصول، سرگرم کنندگی پیام و اعتبار و اعتمادپذیری پیام در اولویت های بعدی قرار می گیرند.
بازاریابی ویروسی,عوامل کلیدی موفقیت,بازارسرمایه,فرآیند تحلیل سلسله مراتبی
http://journal.iams.ir/article_211.html
http://journal.iams.ir/article_211_c09b654185a23021a1191f9b32ea1ee0.pdf
انجمن علوم مدیریت ایران
فصلنامه انجمن علوم مدیریت ایران
2717-2619
10
38
2015
06
22
بررسی عشق برند خریداران گوشی تلفن همراه در تهران
146
158
FA
فاطمه
پریشان
دانشجوکارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی دانشکده مدیریت دانشگاه تهران
fatemehparishan@ut.ac.ir
هاشم
آقازاده
استادیار گروه مدیریت بازرگانی دانشکده مدیریت ،دانشگاه تهران
haghazade@ut.ac.ir
محمد علی
شاه حسینی
استادیار گروه MBA دانشکده مدیریت دانشگاه تهران
shahhoseini@ut.ac.ir
در چند سال اخیر محققان به احساسات مصرف کنندگان به برند علاقه شدیدی نشان دادند. مطالعه رفتار مصرف کننده با تمرکز بر تئوری انتخاب عقلایی و تصمیم گیری کلاسیک به خرید غیر منطقی در حال تکامل است. امروزه محققان شروع به بررسی واکنش های عاطفی و حسی و جنبه سرگرمی رفتار مصرف کننده کرده اند. مصرف کنندگان در زندگی خود با هزاران برند در تعامل هستند اما آنها زنجیره عاطفی شدید خود را با تعداد بسیار کمی از این برند ها توسعه می دهند. برندهای قوی که به عشق برند خریداران تبدیل شده اند غالبا رهبران بازار محسوب می شوند. با توجه به اهمیت ارتباطات مصرف کننده با برند هدف پژوهش حاضر بررسی تاثیر احساس سوررئالیست به برند، برند خود انگاره و تصویر برند بر عشق برند خریداران گوشی تلفن همراه است. این پژوهش از نوع مطالعات توصیفی- همبستگی است. جامعه آماری پژوهش حاضرخریداران گوشی تلفن همراه برند های اپل، سامسونگ، سونی، نوکیا، اچ تی سی، ال جی، دیمو و جی ال ایکس در شهر تهران است. که برای نمونه گیری از روش تصادفی و برای گردآوری داده ها از ابزار پرسشنامه استفاده شد. تجزیه و تحلیل داده ها نیز با تکنیک مدلسازی معادلات ساختاری و با استفاده از نرم افزار Smart-PLS انجام گرفت. نتایج پژوهش نشان داد احساس سوررئالیستی به برند، خود انگاره بودن برند و تصویر برند بر عشق برند خریداران گوشی تلفن همراه موثر اند. هم چنین نتایج حاکی از آن است که احساس سوررئالیستی به برند بیشترین تاثیر را برعشق برند دارد.
عشق برند,برند سوررئالیست,برند خودانگاره,تصویر برند
http://journal.iams.ir/article_212.html
http://journal.iams.ir/article_212_62353f6e5812f605048bc07a73c16a9b.pdf