انجمن علوم مدیریت ایران
فصلنامه انجمن علوم مدیریت ایران
2717-2619
11
43
2016
09
22
عوامل درون و برونسازمانی تأثیرگذار بر بدبینی سازمانی:
مطالعهای در بین اعضای هیأت علمی دانشگاهها
1
26
FA
سیده لعیا
مرتضوی
دانشجوی دکترای مدیریت دولتی، واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی تهران
mortazavi.laya@gmail.com
ابوالحسن
فقیهی
0000-0003-3112-4666
استاد مدیریت دولتی دانشگاه علامه طباطبایی
a.faghihi@srbiau.ac.ir
اکبر
عالم تبریز
استاد گروه مدیریت صنعتی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران.
a-tabriz@sbu.ac.ir
یکی از مفاهیم سازمانی که اخیراً موردتوجه بسیاری از محققان قرار گرفته، پدیده بدبینی یا بدگمانی است. هدف این تحقیق، شناسایی عوامل درون و برونسازمانی مؤثر بر بدبینی سازمانی و پیامدهای آن میباشد. الگوی مفهومی پژوهش از مرور گسترده ادبیات شکل گرفت که در آن عوامل تأثیرگذار بر بدبینی سازمانی و پیامدهای آن استخراج و پسازآن سطح بدبینی و تأثیر پیامدهای این پدیده مورد سنجش قرار گرفت. جامعه آماری تحقیق را اعضای هیأت علمی سه دانشگاه دولتی و خصوصی استان گیلان تشکیل دادند. دادههای تحقیق از طریق پرسشنامههای حضوری با 179 نمونه آماری جمعآوری و با استفاده از تکنیک مدلسازی ساختاری واریانس محور تحلیل شد. بر اساس نتایج حاصل از بین عوامل شناسایی شده در تحقیق؛ عدالت سازمانی، بدبینی اجتماعی و نقض قرارداد روانشناختی دارای بیشترین تأثیر بر بدبینی سازمانی و ایجاد بدبینی نسبت به تغییر از مهمترین پیامدهای بدبینی سازمانی میباشد.
بدبینی سازمانی,بدبینی اجتماعی,مدلسازی ساختاری واریانس محور,اعضای هیأت علمی دانشگاه
http://journal.iams.ir/article_242.html
http://journal.iams.ir/article_242_4855fda76cb38038bfbedf1c2d46f95e.pdf
انجمن علوم مدیریت ایران
فصلنامه انجمن علوم مدیریت ایران
2717-2619
11
43
2016
09
22
شناسایی عوامل مؤثر بر پایداری طرحهای بازنشستگی خصوصی با استفاده از رویکرد ترکیبی متدولوژی سیستمهای نرم و نگاشت شناختی فازی
21
58
FA
عادل
آذر
0000-0003-2123-7579
استاد دانشگاه تربیت مدرس
azara@modares.ac.ir
محمد
صفری
دانشآموخته دکتری مدیریت مالی دانشگاه امام صادق (ع)
m.safari@isu.ac.ir
چالشهای متعدد پیشروی صندوقهای بازنشستگی در کشور از جمله تغییرات جمعیتی و افزایش عمر، پیشیگرفتن تعداد مستمریبگیران از تعداد شاغلین، بدهیهای کلان دولت به صندوقهای بازنشستگی، عدم مدیریت سرمایهگذاری کارآمد وجوه بازنشستگی و...، بازنگری جدی در ترتیبات فعلی نظام بازنشستگی را لازم میآورد. یکی از بدیلهای مناسب که در دنیا مورد استفاده قرار میگیرد، بهرهگیری از طرحهای بازنشستگی خصوصی و مکمل است. این طرحها به دلیل حکمرانی خاص خود که مستقل از دولت هستند، در سرمایهگذاری وجوه صندوقهای بازنشستگی و همچنین انجام محاسبات بیمهای و سنجش و مدیریت ریسک از کارآمدی بیشتری برخوردارند؛ بااینوجود در برخی کشورها توسط دولت مرکزی مورد تضمین نیز قرار میگیرند. تحقیق حاضر با هدف تبیین ابعاد مختلف طرحهای بازنشستگی خصوصی ابتدا عوامل مؤثر بر پایداری طرحهای بازنشستگی خصوصی را شناسایی نموده سپس وزن هر یک از عوامل را در پایداری طرح تعیین مینماید. روش تحقیق مورد استفاده، رویکرد ترکیبی متدولوژی سیستمهای نرم و نگاشت شناختی فازی است. تصویر غنی شده، تحلیل کاتوو و تعریف ریشهای از طرحهای بازنشستگی خصوصی جزء یافتههای تحقیق به شمار میروند. همچنین بر اساس نتایج تحقیق، «میزان حقوق دریافتی کارکنان»، «تعداد کارکنان»، «برخورداری مالی کارفرما»، «تعداد بازنشستگان» و «امید به زندگی کارکنان» پنج عنصر اصلی با بیشترین نمره تأثیر بر پایداری طرحهای بازنشستگی هستند. نتایج این تحقیق برای سیاستگذاری در حوزه نظام بازنشستگی قابل استفاده خواهد بود.
طرح بازنشستگی خصوصی,پایداری طرح بازنشستگی,متدولوژی سیستمهای نرم,نگاشت شناختی فازی. طبقهبندی JEL: G23؛ H55؛ J32
http://journal.iams.ir/article_243.html
http://journal.iams.ir/article_243_2f600dbc0e5972df102154cec859d3dd.pdf
انجمن علوم مدیریت ایران
فصلنامه انجمن علوم مدیریت ایران
2717-2619
11
43
2016
09
22
گونه شناسی استراتژیهای توازن در یک پرتفوی دوسوتوان:
نظریهپردازی داده بنیاد در شرکتهای هلدینگ
59
86
FA
محمد
طالاری
دانشجوی دکتری مدیریت استراتژیک، دانشگاه تربیت مدرس
m.talari@modares.ac.ir
سید حمید
خداداد حسینی
استاد دانشگاه تربیت مدرس
khodadad@modares.ac.ir
اسدالله
کردنائیج
دانشیار دانشگاه تربیت مدرس
naiej@modares.ac.ir
عادل
آذر
0000-0003-2123-7579
استاد دانشگاه تربیت مدرس
azara@modares.ac.ir
یکی از چالشهای اساسی تصمیمگیری در شرکتهای هلدینگ نحوه مدیریت پرتفولیوی کسبوکارهایشان است. برای رفع این چالش شرکتهای مشاوره و مجامع علمی مدلهای مختلفی را در اختیار میگذارند که هلدینگها از خروجی آنها برای تدوین استراتژیهای پرتفولیوی خود استفاده کنند. این در حالی است که انتقادات زیادی به این مدلها و زیربناهای تئوریک آنها وارد است. هدف این مقاله رسیدن به مدلی برای تحلیل پرتفولیو و شناسایی استراتژیهای متناسب برای مدیریت پرتفولیو است. پژوهش حاضر از نظر رویکرد کیفی است و راهبرد آن، نظریهپردازی دادهبنیاد کلاسیک است. در این راستا با 22 نفر از مدیران و خبرگان شرکتهای هلدینگ مصاحبه نیمهساختار یافته صورت گرفت. پس از تحلیل دادهها در سه مرحله کدگذاری باز، انتخابی و نظری «پرتفوی دوسوتوان» بهعنوان پرتفوی مناسب شرکتهای هلدینگ مفهومسازی شد. پرتفوی دوسوتوان برمبنای توازن قابلیتهای بهرهبرداری و کاوش شکل میگیرد و برای این منظور ماتریس ارزیابی توازن ارائه گردید. برای ایجاد و حفظ توازن پرتفوی استراتژیهای توازن نیز در دو سطح هلدینگ و کسبوکار و بر مبنای دو منشأ درون و برونسازمانی شناسایی و مدل گونه شناسی آن ارائه شد.
استراتژی توازن,پرتفوی دوسوتوان,مدیریت پرتفولیوی شرکت,نظریهپردازی داده بنیاد کلاسیک
http://journal.iams.ir/article_244.html
http://journal.iams.ir/article_244_7fa32686ad77eb845191f692375c928e.pdf
انجمن علوم مدیریت ایران
فصلنامه انجمن علوم مدیریت ایران
2717-2619
11
43
2016
09
22
تدوین مدلی برای ساخت برند اجتماعی: رویکردی نوین به برندسازی
87
112
FA
محمود
محمدیان
استادیار دانشکده مدیریت دانشگاه علامه طباطبایی
mohammadiann@gmail.com
بهاره
ظهوری
دانش آموخته دانشگاه علامه طباطبایی
baharehzohouri@yahoo.com
شرکتها با چالشی جدی در ارتباط با فعالیتهای برندسازی مواجه شدهاند، چراکه ازیکطرف مصرفکنندگان نسبت به فعالیتهای برندسازی بدبین شدهاند و از طرف دیگر رقابت شدید موجب شده تا شرکتها بهدنبال ابزاری برای پایداری مزیت رقابتی خود باشند. اگرچه برخی از پژوهشها به اهمیت مسئولیت اجتماعی بهعنوان یکی از ابزارهای اجتماعی غالب در فعالیتهای برندسازی اشاره کردهاند، اما تحقیق زیادی در خصوص اینکه چگونه یک برند اجتماعی با کمک این سیاستها ساخته میشود صورت نگرفته است. این پژوهش با بهکارگیری رویکرد کیفی ترکیبی، ابعاد مسئولیت اجتماعی و ذینفعان شرکتها را در حوزه بازاریابی کالاهای تندمصرف شناسایی کرده و در نهایت مدلی را برای ساخت برند اجتماعی در این صنعت ارائه میکند. مدل پیشنهادی این تحقیق مدل ساختاری تفسیری است که کلیه متغیرهای آن با استفاده از فراترکیب ادبیات مرتبط و تحلیل مضمون مصاحبه با متخصصان استخراج شده و روابط میان آنها از دیدگاه برندهای برتر ایران تدوین شده است. همچنین با توجه به اهمیت ادراک مثبت مصرفکنندگان در تضمین موفقیت شرکتها، مدل بهدستآمده از دید مصرفکنندگان نیز تعدیل شده است. نتایج نشان میدهد که تلاش برای ساخت برند اجتماعی منجر به بهبود سازمانی و افزایش نوآوری، افزایش ارزش برند و پایداری برند میشود. بعلاوه، این مدل نشان میدهد که الزامات زیستمحیطی بهطور مستقیم بر نگرش مصرفکنندگان تأثیرگذار نبوده و مشارکت در خیریهها و رویدادها منجر به ایجاد تمایز برای محصول نمیشود.<strong> </strong>
برند اجتماعی,مسئولیت اجتماعی شرکتی,کالاهای تندمصرف,مدلسازی ساختاری تفسیری
http://journal.iams.ir/article_245.html
http://journal.iams.ir/article_245_fe1dcc4b3b37af92eee76a478cdf3a0f.pdf
انجمن علوم مدیریت ایران
فصلنامه انجمن علوم مدیریت ایران
2717-2619
11
43
2016
09
22
فرامطالعهای بر پژوهشهای دولت الکترونیک در ایران
113
134
FA
علی
پیران نژاد
عضو هیئت علمی دانشکده مدیریت دانشگاه تهران
pirannejad@ut.ac.ir
مطالعه حاضر فرامطالعه ای بر پژوهشهای دولت الکترونیک در کشور در طی پانزده سال گذشته است. در این پژوهش تلاش شده تا با مطالعه و بررسی روند پژوهشهای انجام شده در این حوزه مطالعاتی، به ارائه تصویری جامع از مطالعات این حوزه، در سطح ملی پرداخته شود که بر اساس آن توجه پژوهشگران به حوزه های مغفول باقی مانده را جلب کرده و در نهایت بر توسعه یافتگی روزافزون این مفهوم در کشور کمک نماید. جامعه آماری پژوهش حاضر شامل 94 مقاله علمی پژوهشی است که در بازه زمانی سال 1394-1380 در کشور به چاپ رسیده اند. از میان این مطالعات 78 مقاله به عنوان نمونه آماری انتخاب و در پژوهش حاضر مورد استفاده قرار گرفتند. نتایج این پژوهش حاکی از آن است که توجه به ابعاد کاربردی و تعاملی دولت الکترونیک بیشترین جذابیت را برای پژوهشگران در کشور داشته و این در حالی است که سایر ابعاد آن مغفول مانده اند. در انتها نیز پیشنهاداتی برای اصلاح روند مطالعاتی در این حوزه ارائه گردید.
دولت الکترونیک,فرامطالعه,ایران
http://journal.iams.ir/article_246.html
http://journal.iams.ir/article_246_d361ec9e28b98ddad1bd26ee1de65f4c.pdf
انجمن علوم مدیریت ایران
فصلنامه انجمن علوم مدیریت ایران
2717-2619
11
43
2016
09
22
تأثیر نقض مربیگری و قرارداد روانشناختی
بر تعهد عاطفی و التزام شغلی کارکنان
135
152
FA
سید محمدباقر
جعفری
دانشگاه تهران
sm.jafari@ut.ac.ir
معصومه
محمدی
دانشگاه تهران
mohammadi69@ut.ac.ir
مژگان
دیانتی
دانشگاه تهران
m.diyanati@ut.ac.ir
در سالهای اخیر، قرارداد روانشناختی و نقض و تخلف در آن به یکی از موضوعهای مهم و قابل توجه برای بیشتر سازمانها تبدیل شده است، چراکه هرگونه تخطی در قرارداد روانشناختی از سوی کارفرما به چالشهای عاطفی در بین کارکنان منجر شده و در نهایت نارضایتی و کاهش التزام شغلی آنها را در پی دارد. هدف پژوهش حاضر بررسی تاثیر نقضِ مربیگری و قرارداد روانشناختی بر التزام شغلی و تعهد عاطفی کارکنان با توجه به نقش متغیرهای تخلف قرارداد روانشناختی و رضایت شغلی میباشد. جامعهی آماری پژوهش حاضر 460 نفر از کارکنان شرکت ملی گاز استان زنجان بودند که تعداد 200 پرسشنامه، به روش نمونهگیری تصادفی از بین آنها جمعآوری شد. تحلیل دادهها بر اساس مدلسازی معادلات ساختاری با استفاده از نرمافزار لیزرل صورت گرفت. نتایج این پژوهش نشان داد، بین نقض مربیگری با نقضِ قرارداد روانشناختی و نقضِ قرارداد روانشناختی با تخلف قرارداد روانشناختی رابطه مثبت و معناداری وجود دارد. از طرف دیگر بین نقضِ قرارداد روانشناختی و رضایت شغلی و تخلف قرارداد روانشناختی با تعهد عاطفی و التزام شغلی رابطه منفی و معناداری وجود دارد. همچنین رابطهی مثبت و معنادار میان رضایت شغلی با تعهد عاطفی و التزام شغلی نیز مورد تایید قرار گرفت.
نقض مربیگری,نقض قرارداد روانشناختی,تعهد عاطفی,التزام شغلی
http://journal.iams.ir/article_247.html
http://journal.iams.ir/article_247_12aed5810cf4c5433e3245ad7d2acf6f.pdf