انجمن علوم مدیریت ایران
فصلنامه انجمن علوم مدیریت ایران
2717-2619
12
45
2017
03
21
ارائه چارچوبی یکپارچه بهمنظور انتخاب شاخصهای ارزیابی عملکرد در زنجیره تامین خدمات
با مطالعه موردی در زنجیره تامین خدمات دوسویه یک سطحی
1
20
FA
آرش
شاهین
استاد گروه مدیریت، دانشکده علوم اداری و اقتصاد، دانشگاه اصفهان
arashshahin@hotmail.com
هدی
مهرپرور
دانش آموخته کارشناسی ارشد مهندسی صنایع، دانشگاه آزاد اسلامی واحد نجف آباد، اصفهان.
hoda_mehrparvar_66@yahoo.com
مهدی
کرباسیان
دانشیار دانشکده مهندسی صنایع، دانشگاه صنعتی مالک اشتر، اصفهان
mkarbasi@mut-es.ac.ir
هدف این پژوهش، ارائه یک رویکرد جامع بهمنظور انتخاب شاخصهای عملکرد در زنجیره های تامین خدمات و ارائه روشی جهت تعیین عملکرد زنجیره های تامین خدمات دو سویه یک سطحی در سه بیمارستان میباشد. به منظور دستیابی به هدف شاخصهای ارزیابی عملکرد فرایندهای زنجیره تامین خدمات شناسایی و دستهبندی شده است و بر اساس میزان برخورداری آنها از ویژگیهای SMART توسط تکنیک الکتره 1 انتخاب شدهاند. سرانجام شاخصها از جهت ورودی یا خروجی بودن دستهبندی شدهاند. رویکرد پیشنهادی در زنجیره های تامین خدمات دو سویه یک سطحی در سه بیمارستان دولتی بررسی شده است. نتایج نشان میدهد که بیمارستان A در زمینه شاخصهای ورودی و بیمارستان C در زمینه شاخصهای خروجی از عملکرد مناسبی برخوردار نمیباشند و بیمارستان B در هر دو زمینه شاخصهای ورودی و خروجی از عملکرد مناسبی برخوردار میباشد. از این رو وضعیت عملکرد برای بیمارستان A تمرکز برای بهبود، بیمارستان B بهینه و بیمارستان C اتلاف منابع میباشد.
زنجیره تامین خدمات,ارزیابی عملکرد,الکتره 1,SMART,تاپسیس فازی,تحلیل چهار گوش
http://journal.iams.ir/article_254.html
http://journal.iams.ir/article_254_083bca221fbed97ff21a4f6ae11b26c0.pdf
انجمن علوم مدیریت ایران
فصلنامه انجمن علوم مدیریت ایران
2717-2619
12
45
2017
03
21
باز اندیشی آموزش مدیریت دولتی مبتنی بر نیازهای روزآمد مخاطبین با استفاده از تکنیک استخراج استعارهای زالتمن
21
40
FA
محمد
ابویی
دانشیار دانشکده مدیریت، دانشگاه تهران
طاهره
ندافی
دانشجوی مقطع کارشناسی ارشد مدیریت دولتی، دانشکده مدیریت دانشگاه تهران
tnaddafi@ut.ac.ir
آرین
قلی پور
استاد دانشکده مدیریت، دانشگاه تهران
agholipor@ut.ac.ir
منصور
شیرزاد
دانشجوی مقطع دکتری مدیریت دولتی، دانشکده مدیریت دانشگاه تهران
mansourshirzad@gmail.com
نهادها و سازمانها برای پاسخگویی به نیازهای محیط، باید این نیازها را به درستی شناسایی کنند. نهاد آموزش عالی نیز برای اینکه بتواند دانشجویانی توانمند تربیت کند، باید نیاز آنها را به درستی شناسایی کرده و استراتژیهای آموزشی را در جهت تأمین این نیازها تغییر دهد. تأمین نیازهای مخاطبین یک دوره آموزشی به اثربخشی آن دوره کمک میکند. این پژوهش که به منظور شناسایی نیاز مخاطبین دوره مدیریت دولتی در مقطع کارشناسی ارشد صورت گرفته است، یک مطالعه کیفی است و جمعآوری و تجزیهوتحلیل دادهها با کمک تکنیک استخراج استعارهای زالتمن<sup>1</sup> انجام گرفته است. لزوم وجود روشی برای آگاهی از نیازها و بینشهای عمیق مخاطبین یک دوره آموزشی فرصتی را برای انجام این پژوهش ایجاد کرد تا با آزمودن کاربرد این تکنیک، گامی مؤثر در جهت توسعه روش برای طراحی هدفمند دورههای آموزشی برداشته شود. جامعه این پژوهش متشکل از دانشجویان رشته مدیریت دولتی در مقطع کارشناسی ارشد و دکتری دانشگاه تهران است که از طریق نمونهگیری هدفمند، در دو مرحله نمونة هفت و پنچ نفره تهیه شد. نمونة اول شامل هفت دانشجوی مقطع کارشناسی ارشد و دکتری بود که با آنان مصاحبههای عمیقی انجام شد. پس از تحلیل دادهها، طبقهبندی مفاهیم استخراج شده از مصاحبهها در دو محور نتایج تحصیل در دانشگاه تهران و همچنین الزامات و نتایج تربیت نیروی متخصص در رشته مدیریت دولتی انجام گرفته است. پس از این، نمونة دوم، شامل پنج نفر از دانشجویان مقطع دکتری رشته مدیریت دولتی، انتخاب شده و مفاهیم استخراج شده از مصاحبههای نمونة اول توسط این پنج نفر مورد بررسی قرار گرفته است.
آیندة آموزش مدیریت دولتی,شناسایی نیاز مخاطبین مدیریت دولتی,تکنیک استخراج استعارهای زالتمن
http://journal.iams.ir/article_255.html
http://journal.iams.ir/article_255_778df1407121123042631780c522aec0.pdf
انجمن علوم مدیریت ایران
فصلنامه انجمن علوم مدیریت ایران
2717-2619
12
45
2017
03
21
شناسایی شاخصهای اولویتدار سنجش اکوسیستمهای کارآفرینی برای پیادهسازی در مناطق ایران
41
60
FA
امیر
براتی
دانشجوی دکترای مدیریت، دانشگاه صنعتی شریف
amirbarati68@gmail.com
الهام
یاوری
استادیار دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه صنعتی شریف
حسین
شریف
استادیار دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه صنعتی شریف
hossein@sharif.ir
اکوسیستم کارآفرینی به بررسی عناصر بیرونی و خارج از کنترل بنگاه یا تیم کارآفرین میپردازد. این عناصر به صورت مستقیم و غیرمستقیم، بر نرخ راهاندازی فعالیتهای کارآفرینانه و میزان موفقیت آنها تاثیرمیگذارند. از آنجا که اکوسیستم کارآفرینی هر منطقه کاملاً منحصربفرد میباشد، شناخت دقیق وضعیت اکوسیستم کارآفرینی آن منطقه، جهت اتخاذ تصمیمهای مناسب، ضروری به نظر میرسد. از اینرو، نگاشت و اندازهگیری وضعیت اکوسیستم کارآفرینی اهمیت پیدا میکند و اقدامی پایهای در جهت بهبود وضعیت کارآفرینی یک جامعه میباشد. علیرغم آنکه در سالیان اخیر، دولتها، سازمانهای مرتبط با توسعه و نهادهای آموزشی، ابزارهای متنوعی برای رصد میزان توسعه و بهبود اکوسیستم کارآفرینی ایجاد کردهاند، اما چارچوبهای ارزیابی منطقهای توسعه چندانی نیافته– که برای کشورهایی با تنوع اقتصادی زیاد نظیر ایران، کارایی بیشتری دارد- و همچنین توجه به محدودیهای بودجهای، علائق خاص کارفرما و ویژگیهای خاص صنعت مغفول ماندهاست. در این پژوهش، با توجه به نظرات خبرگان ومطالعات میدانی، لیستی از شاخصهای قابل استفاده برای ارزیابی اکوسیستم کارآفرینی ایران در سطح منطقهای تهیه شده و سپس با استفاده از روش پیشنهادی OECD، کیفیت این شاخصها مورد ارزیابی قرار گرفته است و در ادامه، الگوریتمی برای انتخاب این شاخصها با توجه به محدودیهای بودجهای، علائق خاص کارفرما و ویژگیهای خاص صنعت پیشنهاد شده است.
کارآفرینی,اکوسیستم کارآفرینی,اکوسیستم کارآفرینی ایران,شاخصهای ارزیابی اکوسیستم کارآفرینی
http://journal.iams.ir/article_256.html
http://journal.iams.ir/article_256_7f917680a858d29a32cf7322d6bb74f9.pdf
انجمن علوم مدیریت ایران
فصلنامه انجمن علوم مدیریت ایران
2717-2619
12
45
2017
03
21
ارزیابی و رتبهبندی شرکتها و صنایع بورسی کشور از منظر شاخص ارزش ایجاد شده سهامداران
61
80
FA
محمد سعید
آقاجانی
دانشآموخته کارشناسی ارشد مدیریت MBA دانشگاه صنعتی شریف
آرش
خلیلی نصر
استادیار دانشکده مدیریت و اقتصاد دانشگاه صنعتی شریف
علی
نبیزاده
دانشآموخته کارشناسی ارشد مدیریت MBA دانشگاه صنعتی شریف
مفهوم ارزش و ارزشآفرینی تحولی را در ارزیابی عملکرد شرکتها ایجاد کردهاند. معیارهای حسابداری و مالی در گذر زمان جای خود را به رویکردهای اقتصادی دادهاند. معیار ارزش خلقشده سهامداران از جدیدترین معیارهای معرفیشده با رویکرد اقتصادی است که هم میتواند سرمایهگذاران را در انتخاب سرمایهگذاری با بازده مناسبتر کمک نموده و هم به مدیران جهت فهم بهتر استراتژیهای رقابتی کمک مینماید. در پژوهش حاضر، با اعمال برخی اصلاحات در معیار ارزش خلقشده سهامدران برای اولین بار تعداد 239 شرکت و 16 صنعت کشور در طی دوره زمانی سه و هفت ساله (1388 لغایت 1394) ارزیابی و رتبهبندی شدند. همچنین روند عملکرد شرکتها و صنایع مختلف مورد بررسی قرار گرفت. نتایج نشان میدهد در بازه زمانی هفت ساله به طور کلی ارزش ایجاد شده کاهنده بودهاست. در بازه زمانی هفت ساله تعداد 136 شرکت توانستهاند برای سهامداران خلق ارزش نموده و 43 شرکت از ارزش ایجاد شدده سهامداران کاستهاند. همچنین با محاسبه میانگین شاخص برای تمام شرکتها در بازه سسه ساله برابر 11.9% و برای بازه هفت ساله 20.3% بدست آمد که این دو عدد در سطح 5 درصد معنادار بودهاسست. در پایان یک مدل گروهبندی شرکتها بر اساس این شاخص معرفی و به 5 دسته کلی تقسسیم شدند.
ارزش خلقشده سهامداران,مزیت رقابتی پایدار,مدیریت استراتژیک
http://journal.iams.ir/article_257.html
http://journal.iams.ir/article_257_540881ccd1cb876e9302e4f60ef5e88e.pdf
انجمن علوم مدیریت ایران
فصلنامه انجمن علوم مدیریت ایران
2717-2619
12
45
2017
03
21
تعیین مدل ارزیابی عملکرد مالی شرکتهای بورس اوراق بهادار تهران بر مبنای دادهکاوی
81
100
FA
ایمان
رئیسی وانانی
استادیار مدیریت صنعتی، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامه طباطبائی
قاسم
بولو
دانشیار مدیریت و حسابداری، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامه طباطبائی
شهره
زرکش
دانشجوی کارشناسی ارشد، مدیریت مالی، دانشگاه علامه طباطبائی
shohreh.zarkesh@gmail.com
تعیین عملکرد شرکتها با استفاده از نسبتهای مالی همواره جالب توجه بسیاری از محققان و پژوهشگران بوده است. شناسایی عوامل مالی که بیشترین تاثیر را بر عملکرد شرکتها داشته یکی از مباحث مهم برای تصمیم گیرندگان است. در این پژوهش با به کارگیری استاندارد دادهکاوی، 4 مدل درخت تصمیم کاشف تعاملات خودکار کای دو[1]، آماری موثر عاری از تعصب و سریع[2]، خوشه بندی و رگرسیون[3] و سی فایو[4] به منظور ارزیابی عملکرد پیادهسازی و مدلها با معیارهای ارزیابی مقایسه شدند. همچنین نسبتهای تاثیرگذار در ارزیابی مالی شرکتها شناسایی شد. 673 شرکت بورس اوراق بهادار تهران بر اساس 30 نسبت بدست آمده از صورتهای مالی سالهای 1393-1390 بررسی شده است. نتایج حاصل نشان میدهد در مقایسه 4 درخت تصمیم در روشهای ارزیابی تخمین نمونه آزمایشی، اعتبار سنجی متقابل و شاخصههای ارزیابی درخت تصمیم کاشف تعاملات خودکار کای دو دارای بیشترین صحت و دقت است. البته مدلهای دیگر نیز از اطمینان بالایی (بالای 80 درصد) برخوردار هستند و میتوان از تمامی آنها استفاده کرد. همچنین در نتایج دادهکاوی حاضر نسبت سود خالص به فروش، نسبت بار مالی وام و گردش مجموع داراییها در میان نسبتهای مالی مورد بررسی اهمیت بالاتری در پیش بینی عملکرد داشتند.<br /> <br /> <br /> <br /> <br /> [1] CHAID (Chi-squared Automatic Interaction Detection)<br /> <br /> <br /> [2] QUEST (Quick, Unbiased, Efficient Statistical Tree)<br /> <br /> <br /> [3] Classification and Regression<br /> <br /> <br /> [4] C5.0
عملکرد مالی,ارزیابی مدل,دادهکاوی,درخت تصمیم
http://journal.iams.ir/article_258.html
http://journal.iams.ir/article_258_a5d14488d616ca2cd892e535bd94b262.pdf