انجمن علوم مدیریت ایران
فصلنامه انجمن علوم مدیریت ایران
2717-2619
4
شماره 14
2009
07
02
شناسایی عوامل مؤثر بر رفتارهای فراتر از نقش اعضای هیئت علمی دانشگاهها: مطالعهای در دانشگاه صنعتی شریف
1
30
FA
موفقیت جنبش نرمافزاری و تولید علم در کشور نیازمند رفتارهای فرانقش اعضای هیئت علمی است. علیرغم تعدد مطالعات دربارة رفتارهای فرانقش سازمانی در حوزة سازمانهای تجاری و صنعتی، مطالعات اندکی در اینباره در دانشگاهها انجام شده است. تحقیق حاضر با استفاده از روش کیفی با انجام مصاحبههای نیمهساختاریافته با بیست و دو نفر از اعضای هیئت علمی دانشگاهی در شهر تهران که به صورت تصادفی انتخاب شده بودند انجام گردید. با توجه به تجزیه و تحلیل مضمون (تِم) پاسخهای ارائهشده به نظر میرسد که این گونه رفتارها را بتوان در پنج حوزة اجرایی، دانشجویی، ترویجیـاجتماعی، آموزشی و پژوهشی دستهبندی کرد. همچنین در این مقاله بر اساس یافتهها علل احتمالی بروز این رفتارها در سطوح فردی، دانشکدهای و دانشگاهی پیشنهاد شدهاند.
رفتارهای فرانقش سازمانی,رهبری آموزش عالی,هیئت علمی,تحقیق کیفی
http://journal.iams.ir/article_53.html
http://journal.iams.ir/article_53_d0986b94c34e0bff0d707904fe97ad83.pdf
انجمن علوم مدیریت ایران
فصلنامه انجمن علوم مدیریت ایران
2717-2619
4
شماره 14
2009
07
02
ساختارهای چندبعدی، انواع و اعتبارسنجی
31
62
FA
ساختارهای چندبعدی بسیاری در ادبیات مدیریت وجود دارند که محققان ارتباطات بین ساختار کلی و ابعادش را مشخص نکردهاند. این در حالی است که نوع ساختار چندبعدی تأثیر بهسزایی در روش اعتبارسنجی و تفسیر آن دارد. در این نوشتار سعی شده است که انواع ساختارهای چندبعدی معرفی و انواع ارتباطات میان آنها و ابعادشان تشریح شود. هنگام طرحریزی یک مطالعه، علاوه بر توجه به ارتباطات تئوریکی بین ساختار چندبعدی و ابعادش، ارتباطات بین ابعاد و شاخصها نیز باید بررسی شود. مشخص نکردن ارتباطات بین ابعاد و شاخصها باعث افزایش خطای اندازهگیری در اعتبارسنجی ساختار چندبعدی میشود. در این تحقیق، مدلهای متفاوت ارتباطات بین ابعاد و شاخصها نیز ارائه شده است. همچنین روشهای گوناگون اعتبارسنجی ساختارهای چندبعدی، به تفکیک انواع مدلها بیان شده است. این مقاله راهنمایی برای محققان و دانشجویان تحصیلات تکمیلی بهخصوص در رشتة مدیریت است تا ایشان را در مدلسازی هدایت کند و بر اعتبار نتایج و یافتههایشان بیافزاید.
ساختارهای چندبعدی,مدل سنجش انعکاسی,مدل سنجش ترکیبی,اعتبارسنجی
http://journal.iams.ir/article_54.html
http://journal.iams.ir/article_54_af65ba1eda72bbcc1b4090deaf9846ed.pdf
انجمن علوم مدیریت ایران
فصلنامه انجمن علوم مدیریت ایران
2717-2619
4
شماره 14
2009
07
02
تحلیل رویگردانی مشتریان، بررسی وضعیت یکی از اپراتورهای تلفن همراه ایران با کمک روشهای دادهکاوی
63
92
FA
سازمانها برای پیروزی در میدان رقابت جهانی نیاز به شناخت و پایش رفتار مشتریان خود دارند تا بتوانند برای نگهداری آنها زودتر از دیگران تمایلات و رفتارهایشان را پیشبینی کنند. این تحقیق به شناسایی خصیصههای منجر به رویگردانی مشتریان به مثابه گرانقیمتترین دارایی سازمان میپردازد. برای این کار، از دادههای مربوط به رفتار یکسالة 3150 تن از مشترکین یکی از اپراتورهای تلفن همراه اعتباری در ایران که به طور تصادفی از پایگاه دادة مرکز تماس اپراتور استخراج شدهاند، استفاده شده است. روش تحلیلی مورد استفاده، روش لاجیستیک رگرسیون دوسطحی است. نتایج این تحقیق نشان میدهد که نارضایتی مشتری، میزان استفاده از خدمات ارائهشده و نیز مشخصههای دموگرافیک مشترک مهمترین تأثیر را بر تصمیم او مبنی بر رویگردانی یا ماندگاری دارند. همچنین نشان میدهند که وضعیت مشتری (وضعیت فعال یا غیرفعال)، میان رویگردانی و ماندگاری، اثر واسطهای دارد.
مدیریت ارتباط با مشتری,ماندگاری مشتری,رویگردانی مشتری,دادهکاوی,اثر واسطهای,خدمات تلفن همراه
http://journal.iams.ir/article_55.html
http://journal.iams.ir/article_55_aa185442bd324c48ded043b755cd02b6.pdf
انجمن علوم مدیریت ایران
فصلنامه انجمن علوم مدیریت ایران
2717-2619
4
شماره 14
2009
07
02
عوامل مؤثر بر توانمندسازی دانشگران پژوهشگاه صنعت نفت
93
119
FA
هدف اصلی پژوهش حاضر این است که عوامل و متغیرهای مختلفی را که میتوانند بر توانمندسازی دانشگران در پژوهشگاه صنعت نفت تأثیر داشته باشند، شناسایی و رتبهبندی کند. در این پژوهش، توانمندسازی دانشگران به عنوان متغیر وابسته در نظر گرفته شده است و مجموعة عواملی که به عنوان متغیرهای مستقل در نظر گرفته شدهاند در پنج مقولة ویژگیهای فردی، ماهیت شغل، سبک رهبری، فرهنگ سازمانی و ساختار سازمانی طبقهبندی شدهاند. جامعة آماری این تحقیق را 730 نفر دانشگر پژوهشگاه صنعت نفت تشکیل میدهند و با توجه به نمونهگیری انجامشده، تعداد 202 نفر از این جامعه مورد مطالعه قرار گرفتند. بر اساس نتایج حاصل از پژوهش، متغیرهای مرتبط با 5 عامل ماهیت شغل، سبک رهبری مدیران، فرهنگ سازمانی، ویژگیهای فردی و ساختار سازمانی بر عامل توانمندسازی دانشگران تأثیر دارند. اطلاعات به دست آمده از طریق رگرسیون چندگانه، تحلیل عاملی و تحلیل معادلات ساختاری مورد تحلیل قرار گرفت. بر اساس تحلیل عاملی مشخص گردید عوامل پنجگانه مجموعاً 838/44 درصد از کل متغیرهای اثرگذار بر میزان توانمندسازی دانشگران را توجیه میکنند و بر اساس نظریههای آماری این رقم کاملاً قابل قبول است و میتوان عوامل پنجگانه را عوامل مؤثر بر توانمندسازی دانست.
توانمندسازی,دانشگر,پژوهشگاه صنعت نفت
http://journal.iams.ir/article_56.html
http://journal.iams.ir/article_56_6f95026f8b822a01778ac0dbfe145295.pdf
انجمن علوم مدیریت ایران
فصلنامه انجمن علوم مدیریت ایران
2717-2619
4
شماره 14
2009
07
03
سنجش سطح بلوغ مدیریت دانش در سازمانها از طریق یک مدل بلوغ توسعهیافتة مدیریت دانش
121
149
FA
امروزه دانش به عنوان یک منبع ارزشمند و راهبردی است. برای هدفمند کردن استفاده از دانش به عنوان یک مزیت رقابتی و راهبردی و نیز سازماندهی مراحل توسعه مدیریت دانش در سازمان، شناخت وضعیت موجود سازمان در زمینه مدیریت دانش و تعیین عوامل مؤثر بر تصمیمگیری یک سازمان برای بهکارگیری و بهبود مدیریت دانش امری ضروری است. این مقاله عوامل و شاخصهای مؤثر بر بلوغ مدیریت دانش را شناسایی کرده، و نیز اولویت بندی شاخصها و تعیین وزن آنها را مد نظر قرارمیدهد، سپس به توسعه یک مدل بلوغ مدیریت دانش مبتنی بر این عوامل و شاخصها میپردازد و از طریق آن در عمل یک سازمان را میسنجد. بررسی و تأیید عوامل و شاخصهای استخراجی تحقیق و نیز سطحبندی عوامل و شاخصهای تأیید شده در سطوح مدل بلوغ توسعه یافته مدیریت دانش تحقیق از طریق پرسشنامه توسط خبرگان صورت پذیرفته، تجزیه و تحلیل دادهها از طریق، آزمون دوجملهای، آزمون فریدمن، آزمون کای دو وروش میانگین موزون بوده است. پس از اصلاح مدل بلوغ توسعه یافته مدیریت دانش که شامل سطوح، عوامل، اولویتها و وزن هر یک از آنها میشد، با استفاده از پرسشنامه حوزه نمایندگی ولیفقیه در امور حج و زیارت و یک شرکت تولیدکننده نرمافزار همکار فناوری اطلاعات حوزه مربوطه مورد بررسی قرار گرفت و سطح بلو غ آن مشخص گردید. مدل توسعه یافته این تحقیق، نقاط قوت و ضعف سازمان نسبت به حالت ایدهآل و مطلوب در هر عامل و شاخص را بیان میکند، سطح بلوغ مدیریت دانش در سازمان را تعیین میکند و به شناخت وضعیت موجود سازمان در عوامل و شاخصهای مورد نظر مدل کمک میکند، ودر راستای بهبود وضعیت جاری سازمان، سازمان را با توجه به اولویتبندی شاخصها و عوامل مدل آگاه میکند تا با برنامهریزی مناسب و دقیقتری وضعیت عوامل و شاخصهای خود را بهبود دهد و بتواند به سطح بالاتر بلوغ دستیابد.
مدیریت دانش,مدل بلوغ مدیریت دانش,سنجش سطح بلوغ مدیریت دانش و عوامل حیاتی موفقیت
http://journal.iams.ir/article_57.html
http://journal.iams.ir/article_57_6882191f2104ce7337544a950144cdfe.pdf
انجمن علوم مدیریت ایران
فصلنامه انجمن علوم مدیریت ایران
2717-2619
4
شماره 14
2009
07
03
الگوی توانمندی برای ارتقای عملکرد کارکنان صنعت قطعهسازی خودرو در ایران
149
169
FA
موضوع توانمندی بویژه رویکرد روانشناختی، از نگرش¬های نوین در مدیریت منابع انسانی بشمار می¬آید. کارکنان توانمند علاوه بر برخورداری از عملکرد سازمانی مؤثرتر، شاخص¬های بالاتری از بهره¬وری را برای سازمان خود فراهم می¬نمایند و آنان را در مقایسه با رقبایشان پیشروتر و
موفق¬تر می¬سازند. هدف اصلی این پژوهش شناسایی رابطه بین مؤلفه¬های توانمندی روانشناختی و عملکرد کارکنان صنعت قطعهسازی خودرو کشور در قالب یک الگوی یکپارچه می¬باشد.ابتدا به منظور تعیین شاخصه¬ها و معیارهای احساس توانمندی روانشناختی و عملکرد کارکنان متناسب با شرایط محیط بومی صنعت قطعه¬سازی خودرو کشور، نظرات متخصصین با روش دلفی کسب گردید. سپس ارتباط همزمان شاخصه¬های بدست آمده از روش تحلیل عاملی و تکنیک معادلات ساختاری (جهت دستیابی به ترکیب بهینه این عوامل) مورد بررسی و تحلیل قرار گرفت. در نتیجه این تحلیل، الگوی بومی توانمندی کارکنان صنعت قطعه¬سازی خودرو در جهت ارتقاء و بهبود عملکرد آنان شناسایی و بعنوان روشی کاربردی برای این صنعت ارائه گردید.
توانمندی,توانمندی روانشناختی1,عملکرد,بهبود عملکرد
http://journal.iams.ir/article_58.html
http://journal.iams.ir/article_58_2c2e6d39b4697834f61c4b160ef40526.pdf