انجمن علوم مدیریت ایران
فصلنامه انجمن علوم مدیریت ایران
2717-2619
13
50
2018
06
22
تبیین محورهای توسعه مدیران منابع انسانی نظام بانکی مبتنیبر شایستگی: کاربرد تحلیل تم
2
29
FA
بهارک
سفیدگران
فارغ التحصیل دکتری مدیریت منابع انسانی پردیس البرز دانشگاه تهران
s.baharak@gmail.com
آرین
قلی پور
استاد مدیریت منابع انسانی دانشگاه تهران
agholipor@ut.ac.ir
ابوالحسن
فقیهی
0000-0003-3112-4666
استاد مدیریت دولتی دانشگاه علامه طباطبایی
a.faghihi@srbiau.ac.ir
محمد علی
شاه حسینی
دانشیار مدیریت سیاستگذاری دانشکده مدیریت دانشگاه تهران
shahhoseini@ut.ac.ir
علیرغم توجه به مقوله شایستگی مدیران در حوزههای مختلف، رویکرد تعیین شایستگیهای اختصاصی مرتبط با حوزه سازمانی و فضای کسب و کار، چندان مورد توجه قرار نگرفته و این مهم در سیستم بانکی نیز بسیار مغفول مانده است. این تحقیق درصدد است چارچوب مناسبی جهت تبیین شایستگیهای مدیران منابع انسانی در صنعت بانکداری ارائه دهد. از اینرو، نخست؛ پیشینه موضوع، در حوزه شایستگیهای منابع انسانی به صورت گسترده مورد مطالعه قرار گرفت. سپس با انجام مصاحبههای نیمهساختاریافته با 14 نفر از مدیران ارشد منابع انسانی سیستم بانکی، مولفههای شایستگی شناسایی شد. در ادامه با تشکیل گروه کانونی، روایی مولفهها با حضور 6 نفر از متخصصین منابع انسانی صنعت بانکداری و اساتید صاحب نظرمورد تایید قرار گرفت و در نهایت به منظور اعتباردهی و اولویتبندی مولفههای مزبور، پرسشنامه ای طراحی و بین 32 نفر از مدیران عالی منابع انسانی نظام بانکی کشور توزیع گردید. نتایج تحقیق ارایه چارچوب شایستگی مدیران منابع انسانی است که دربرگیرنده چهار بعد؛ فردی، میانفردی، حرفهای و مدیریتی است که میتواند مبنای توسعه شایستگی های مدیران منابع انسانی صنعت بانکداری کشور باشد.
منابع انسانی,شایستگی,شایستگیهای مدیریتی,توسعه مدیران منابع انسانی,صنعت بانکداری
http://journal.iams.ir/article_283.html
http://journal.iams.ir/article_283_3e7e34b7c14a9446811c06985db2e5a5.pdf
انجمن علوم مدیریت ایران
فصلنامه انجمن علوم مدیریت ایران
2717-2619
13
50
2018
06
22
بررسی رابطه ادراک کارکنان از رفتارهای سیاسی مدیران و تعهد سازمانی کارکنان: مطالعه نقش میانجی بدگمانی شناختی
33
52
FA
محمد
طالقانی
کارشناس ارشد دانشکده مدیریت و اقتصاد دانشگاه صنعتی شریف
m.taleghani454@yahoo.com
سید بابک
علوی
0000-0001-8531-3505
دانشیار دانشکده مدیریت و اقتصاد دانشگاه صنعتی شریف
sbalavi@sharif.edu
سارا
بانکی
استادیار دانشکده مدیریت و اقتصاد دانشگاه صنعتی شریف
sbanki@sharif.edu
ادراک کارکنان از رفتارهای سیاسی مدیرانشان میتواند منجر به نگرش منفی آنها نسبت به سازمان شود. این نگرش منفی نیز میتواند پیامدهایی را همچون کاهش تعهد کارکنان نسبت به سازمان داشته باشد. دادههای تحقیق از طریق پرسشنامههای حضوری در دو شرکت ایرانی با 245 نمونه آماری جمعآوری و با استفاده از تحلیل عاملی اکتشافی و رگرسیون سلسله مراتبی تحلیل شد. بر اساس نتایج حاصل، میانجی بعد شناختی بدگمانی سازمانی در رابطه میان ادراک از رفتارهای سیاسی با تعهد هنجاری و تعهد مستمر مشاهده گردید. از اینرو پیشنهاد میشود که مدیران سازمانها مراقب رفتارهایی که ممکن است کارکنان برداشت سیاسی بودن از آنها کنند، باشند، زیرا تبعات منفی آن میتواند نهایتاً منجر به کاهش جنبههایی از تعهد سازمانی کارکنان شود.
بدگمانی سازمانی,ادراک از رفتارهای سیاسی,تعهد سازمانی
http://journal.iams.ir/article_284.html
http://journal.iams.ir/article_284_a7986865724f6a4efd1873c059d55447.pdf
انجمن علوم مدیریت ایران
فصلنامه انجمن علوم مدیریت ایران
2717-2619
13
50
2018
06
22
واکاوی مفهوم آمیخته بازاریابی در صنعت بانکداری ایران: کاربرد تئوری داده بنیاد
54
80
FA
بابک
بانژاد
دانشجوی دکتری مدیریت بازرگانی دانشکده اقتصاد، مدیریت و حسابداری دانشگاه یزد
banejad_b@yahoo.com
سید محمد
طباطبایی نسب
دانشیار مدیریت بازرگانی دانشکده اقتصاد، مدیریت و حسابداری دانشگاه یزد
Smtnasab@yahoo.com
حجت الله
صادقی
استادیار مدیریت بازرگانی دانشکده اقتصاد، مدیریت و حسابداری دانشگاه یزد
sadeqi@yazd.ac.ir
مفهوم آمیخته بازاریابی در ادبیات بازاریابی جایگاه قابل توجهی دارد. انتقادات فرآوانی به آمیخته بازارایابی متداول مخصوصا در حوزه خدمات وجود دارد. از اینرو پژوهش حاضر بر آن بوده تا از طریق روش داده بنیاد به واکاوی این مفهوم بپردازد. بدین منظور با 15 تن از مدیران و 12 تن از خبرگان بانکی در ایران مصاحبه عمیق صورت گرفت. نتایج حاصل از کدگذاری دادهها منجر به تعیین مقوله محوری "آمیخته بازاریابی بانکی با رویکرد اعتمادساز" گردید. نتایج نشان داد که عناصر آمیخته بازاریابی بانکی شامل خدمات بانکی (نوآوری، تنوع، کیفیت، قابلیت اعتماد)؛ قیمت (هزینههای مالی و غیرمالی)؛ کانالهای توزیع بانکی (فیزیکی و غیرحضوری)؛ ارتباطات بازاریابی اعتمادآفرین (مشتریمداری، نام تجاری، ارتباطات ترغیبکننده، ارتباطات یادآوریکننده، ارتباطات آگاهکننده)؛ مستندات فیزیکی (مستندات دیداری، طراحی، تجهیزات و تسهیلات، شرایط محیط ارائه خدمت)؛ عملیات و فرایند ارائه خدمت (اطلاعرسانی، روند ارائه خدمت، تکریم مشتری) و افراد (ارتباطات افواهی؛ تخصص کارکنان؛ آراستگی کارکنان؛ برخورد کارکنان) میباشد.
آمیخته بازرایابی بانکی,اعتماد,خدمات,ارتباطات
http://journal.iams.ir/article_285.html
http://journal.iams.ir/article_285_638b9af4b6d63db9ae12e99dc50b8f96.pdf
انجمن علوم مدیریت ایران
فصلنامه انجمن علوم مدیریت ایران
2717-2619
13
50
2018
06
22
ارزیابیِ تأثیر مؤلفههای توانمندسازِ بومگردی بر شبکه بهرهبرداران
82
103
FA
نورمحمّد
یعقوبی
استاد گروه مدیریت دانشگاه سیستان و بلوچستان
عبدالباسط
مرادزاده
عضو هیئت علمی گروه مدیریت دانشگاه ولایت ایرانشهر
ab.moradzadeh@gmail.com
عباس
عرب
استاد مدعو گروه علوم تربیتی دانشگاه پیام نور مشهد، دکتری مدیریت آموزشی
aarab24@gmail.com
بومگردی یکی از رویکردهای نوین در توسعهی گردشگری، بهویژه در مناطق روستایی و عشایری است. استان سیستان و بلوچستان با دارا بودن 51 درصد جمعیت روستایی و عشایری در آخرین سرشماری عمومی نفوس و مسکن، دارای ظرفیتهای بیشماری به ویژه در ابعاد آداب و رسوم، خردهفرهنگهای محلی، صنایع دستی و ظرفیتهای طبیعی و جغرافیایی است. این پژوهش با هدف بررسی میزان توانمندیِ کارآفرینان و ذینغعانِ اقامتگاههای بومگردی، در نتیجهی فعالیت در این حوزه انجام شده است. روش پژوهش از نظر هدف، کاربردی و از نوع توصیفی – پیمایشی است. جامعهی آماری پژوهش، شامل کلیهی بهرهبرداران و نیروهای فعال در اقامتگاههای بومگردی در استان سیستان و بلوچستان به تعداد 108 نفر بود که سرشماری شدند. ﺑﺮای ﺗﺠﺰﯾﻪ و ﺗﺤﻠﯿﻞ دادهﻫﺎ در ﺑﺨﺶ ﺗﻮﺻﯿﻔﯽ از ﻣﯿﺎﻧﮕﯿﻦ و اﻧﺤﺮاف ﻣﻌﯿﺎر و در ﺑﺨﺶ اﺳـﺘﻨﺒﺎﻃﯽ از آزمون t با ارزش ثابت بهرهگیری ﺷﺪ.یافتهها نشان میدهد که توسعهی اقامتگاههای بومگردی، شاخصهای توانمندسازیِ روانشناختی و اجتماعی را ارتقاء داده امّا در شاخصهای اقتصادی و سیاسی، میزان اثرگذاری در حد قابل قبولی نبوده است.
بومگردی,توسعه گردشگری,توانمندسازی,ساکنان محلی
http://journal.iams.ir/article_286.html
http://journal.iams.ir/article_286_16388b8413bc9cfa232fec72d448bab7.pdf
انجمن علوم مدیریت ایران
فصلنامه انجمن علوم مدیریت ایران
2717-2619
13
50
2018
06
22
آیندهپژوهی نظام اداری متأثر از فناوریهای همگرا در ایران
106
133
FA
هدایت
کارگر شورکی
0000-0002-9910-9975
دانشجوی دوره دکتری مدیریت دانشگاه یزد، یزد، ایران
hkargar@stu.yazd.ac.ir
سیدحبیب الله
میرغفوری
دانشیار بخش مدیریت صنعتی دانشگاه یزد، یزد، ایران
حبیب
زارع
استادیار بخش مدیریت صنعتی دانشگاه یزد، یزد، ایران
zarehabib@yazd.ac.ir
علی محمد
سلطانی
استادیار پژوهشکده مطالعات فناوری، تهران، ایران
soltani@tsi.ir
نظام اداری به عنوان یکی از اصلیترین زیرساختهای توسعه پایدار جوامع، تحت تأثیر نظام علم و فناوری قرار دارد. تحقیق حاضر میکوشد تا نظام اداری ایران را تحت تأثیر جریان همگرایی فناورانه و فناوریهای همگرا (ترکیب نانوفناوری، زیست فناوری، فاوا و علوم شناختی) مورد آیندهپژوهی قرار دهد. این تحقیق با رویکرد کیفی طراحی شده است و در مرحله آغازین، از طریق تکنیک پویش محیطی، 51 عنوان از دستاوردهای احتمالی فناوریهای همگرا در ابعاد مختلف زندگی فردی و اجتماعی را مورد شناسایی قرار داده و سپس با استفاده از تکنیک دلفی، نظرات 74 نفر از خبرگان حوزههای تخصصی همگرایی فناورانه را درباره احتمال وقوع این دستاوردهای احتمالی، تحلیل مینماید. در پایان با استفاده از تکنیک تحلیل ریختشناختی، نظرات خبرگان نظام اداری کشور، درباره وضعیت آینده نظام اداری جمهوری اسلامی ایران تحت تأثیر فناوریهای همگرا جمعآوری و در قالب سناریوهای مختلف ترسیم شده است. یافتهها نشان میدهد که از دید خبرگان همگرایی فناورانه، احتمال وقوع نوزده مورد از دستاوردهای فناوریهای همگرا[D1] در افق زمانی ده ساله، در حد «خیلی زیاد» و «زیاد» برآورد میشود و از سوی دیگر، عناصر دوازدهگانه نظام اداری جمهوری اسلامی ایران تحت تأثیر این دستاوردها قرار دارند. نتایج تحقیق، نحوه تاثیرگذاری فناوریهای همگرا در روند اصلاح و بهسازی نظام اداری کشور را تبیین میکند، ضمن آنکه سناریوهای طراحی شده برای پیشبینی آینده نظام اداری متأثر از فناوریهای همگرا در ایران، با سه رویکرد خوشبینانه، بدبینانه و میانه میتواند مسئولان نظام اداری کشور را در پیشبینی و انتخاب مسیر مناسب جهت مواجهه منطقی با جریان همگرایی فناورانه یاری نماید.
[D1]بهتر است از معادلی که برای مخاطب قابل فهم باشد استفاده کرد: فناوریهای همگرا جایگزین شود. انجام شد
نظام اداری,همگرایی فناورانه,فناوریهای همگرا,جمهوری اسلامی ایران,آیندهپژوهی
http://journal.iams.ir/article_287.html
http://journal.iams.ir/article_287_005cc9edc46280cc202bbec86a2c562e.pdf
انجمن علوم مدیریت ایران
فصلنامه انجمن علوم مدیریت ایران
2717-2619
13
50
2018
06
22
تاثیر امنیت اجتماعی بر تصویر ذهنی گردشگران خارجی از ایران:
بررسی نقش تجربه ، ارزشها و نگرشها
134
158
FA
فرشته
منصوری مؤید
استادیار گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه تربیت مدرس، تهران
f.mansouri@modares.ac.ir
فاطمه
یاوری گهر
استادیار گروه مدیریت گردشگری، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران
yavarigohar@atu.ac.ir
امنیت از شاخص های اساسی رفاه انسانها محسوب می شود و چرخهای رشد و تعالی جامعه و افراد آن در گرو تامین این نیاز اساسی است. گردشگری به عنوان یکی از مهمترین مؤلفههای توسعه و رفاه اقتصادی بیشتر کشورها در سایه وجود امنیت اجتماعی می تواند به رشد و بالندگی منتهی گردد. لذا وجود امنیت به عنوان یکی از اثرگذارترین شاخص های جذب گردشگر همواره مورد توجه پژوهشگران بوده است. در پژوهش حاضر سعی شده است تا از میان متغیرهای اثرگذار بر تصویر ذهنی گردشگران، به بررسی تاثیر امنیت اجتماعی، با در نظر گرفتن نقش تجربه، ارزش ها و نگرش های گردشگران، در میان گردشگران خارجی در سال 1396 از ایران بازدید کرده اند، پرداخته شود. برای این منظور پرسشنامه ای طراحی گردید و روایی و پایایی آن مورد سنجش قرار گرفت. سپس به صورت در دسترس در میان 419 نفر از گردشگران خارجی توزیع شد. نتایج تحلیل دادهها، حاکی از تاثیر مثبت و معنادار حضور متغیرهای تجربه، ارزش ها و نگرشهای گردشگران در ارتباط اثرگذار امنیت اجتماعی بر تصویر ذهنی گردشگران خارجی از ایران می باشد.
امنیت اجتماعی,تصویر ذهنی گردشگران,تجربه,ارزش,نگرش
http://journal.iams.ir/article_288.html
http://journal.iams.ir/article_288_b5b34357b1482e02f427c95c457436d6.pdf