انجمن علوم مدیریت ایران
فصلنامه انجمن علوم مدیریت ایران
2717-2619
4
شماره 13
2009
04
04
مطالعهی نظام نوآوری بخشی با تاکید بر تعیین روابط میان نهادها، همکاریهای دانشی و کارکردها
1
25
FA
"نظام نوآوری بخشی " که یکی از سطوح سهگانه نظام نوآوری محسوب میشود، شبکهای از عوامل درگیر در تولید، گسترش و بهرهگیری از دانش جدید در بخش خاصی از اقتصاد است که با محیط نهادی خود (مقررات، حقوق مالکیت، هنجارها و دیگر قوانین رسمی و غیر رسمی) در تعامل است. بر این اساس عناصر اصلی نظام های بخشی نوآوری عبارتند از: قلمرو دانش و فناوری، بازیگران و شبکهها، و نهادها. هدف این تحقیق بررسی نحوه تاثیرگذاری نهادها (اعم از نهادهای رسمی و غیررسمی) بر کارکردهای نوآوری (شامل راهبردهای نوآوری، ایجاد ظرفیت نوآوری، تامین و تسهیل مالی، ایجاد زیرساختها، توسعه منابع انسانی نوآور و ...) از طریق روابط دانشی در یکی از بخشهای صنعتی کشور است. مدل مفهومی اولیهی تحقیق پس از انجام مطالعههای اکتشافی و مصاحبه با تعدادی از خبرگان در بخش صنعتی مورد نظر، طراحی گردید. سپس ابعاد و شاخصهای مدل استخراج شدند و سوالهای پرسشنامه بر اساس شاخصها طراحی گردیدند. پرسشنامه بین 230 نفر از کارشناسان و پژوهشگران شاغل در زیر مجموعه های بخش مورد نظر توزیع شد. با استفاده از تحلیل یافته های پیمایش و مصاحبه نیمه ساختار یافته با تعدادی از مدیران بخشی محققان به مدل نهایی روابط میان نهادها، همکاری های دانشی و کارکردهای نوآوری در جامعه مورد مطالعه دست یافتند. این تحقیق مفهومسازی جدیدی را در حیطه نگرش بخشی به ادبیات نظامهای نوآوری ارائه داده و گونهشناسی جدیدی از نهادهای موثر بر نظام نوآوری بخشی معرفی کرده است.
نظام نوآوری,نظام نوآوری بخشی,نهادها,روابط دانشی,کارکردها
http://journal.iams.ir/article_68.html
http://journal.iams.ir/article_68_2e8675d5185b6c23d767fc00a9968c64.pdf
انجمن علوم مدیریت ایران
فصلنامه انجمن علوم مدیریت ایران
2717-2619
4
شماره 13
2009
04
04
پژوهشی پیرامون عوامل فردی موثر بر قابلیت استخدام کارکنان در بخش دولتی ایران
26
48
FA
امروزه پارادایم مدیریت دولتی نوین با بکارگیری شیوه های مدیریت بخش خصوصی در بخش دولتی و مولفه هایی چون ساختاردهی مجدد، کوچک سازی، خصوصی سازی، برون سپاری ،در اندیشه و تفکرات علمی و عملی مدیریت ریشه دوانیده است.در قالب این پارادایم، قرارداد روانشناختی با ویژگی های استخدام مادام العمر و امنیت شغلی به چالش کشیده شده است، و با جهت گیری به سمت استخدام قراردادی،موقتی و انعطاف پذیری ، امنیت شغلی کارکنان را به خطر انداخته است. قابلیت استخدام مفهومی است که در این مقاله برای مواجهه با عدم امنیت شغلی در استخدام مطرح شده و تا حدودی می تواند جایگزین امنیت شغلی شود . براین اساس پژوهش حاضر به دنبال پاسخ به این سوال است: عوامل فردی موثر بر قابلیت استخدام کارکنان در سازمانهای دولتی کدامند؟برای پاسخ به این سوال در این مقاله تعریف جامعی از قابلیت استخدام کارکنان مطرح می شود و پس از بررسی مبانی نظری ، عوامل فردی موثر بر آن در سازمانهای دولتی شناسایی و به کمک مدل معادلات ساختاری ارتباط آآن عوامل با قابلیت استخدام کارکنان تبیین می شود.
قرارداد روانشناختی,قابلیت استخدام کارکنان و عوامل فردی
http://journal.iams.ir/article_69.html
http://journal.iams.ir/article_69_f678a3a8659636736e614ee7515ecb9a.pdf
انجمن علوم مدیریت ایران
فصلنامه انجمن علوم مدیریت ایران
2717-2619
4
شماره 13
2009
04
04
مدلی برای چابکی سازمانی درصنعت الکترونیک ایران
47
74
FA
نیازهای جدید محیط کسبوکار همواره شیوههای جدیدی را برای رقابت پدید میآورد که بسته به قوت پشتوانه تئوریک و شدت نیاز سازمانها، فراگیر میشوند. تولید چابک بهعنوان آخرین تفکر مدیریت تولید، و بنابه نیازبازار مبنی بر ارائه پاسخ سریع به تغییرات، از سال 1991 به دنیای تولیدوعملیات معرفی شد. پژوهش های زیادی که تاکنون در مورد این مفهوم انجام شده، علیرغم گستردگی دامنه مباحث، هنوز موفق به ارائه مدل کلان سازمانی نشده است. در این مقاله، ارتباط سازههای مدیریتکیفیتفراگیر، تولیدناب، مدیریتفناوری، مدیریتمنابعانسانی، استراتژی و فناوریاطلاعات به عنوان سازههای توانمندساز چابکی بر چابکی سازمانی بررسی و ارتباطات آنها در قالب مدل چابکی سازمانی ارائه شده است. بدین منظور ابتدا مقیاسهای سنجش این سازهها با استفاده از ادبیات پژوهش و مصاحبه با خبرگان استخراج و در قالب پرسشنامهای پس از تأیید روایی محتوی برای شرکتهای الکترونیک در سراسر ایران ارسال شد. سپس اطلاعات گردآوری شده، پس از بررسی رواییهای همگرا، واگرا و تکبعدی با استفاده از تحلیل عاملی اکتشافی و تأییدی و پایایی با استفاده از آلفای کرونباخ، برای آزمون فرضیه های پژوهش به کار گرفته شد و مدل نهایی ارائه شد. نتایج نشان داد که مؤثرترین سازهها بر چابکی مدیریتکیفیتفراگیر، مدیریتفناوری و تولیدناب میباشند، در ضمن هماهنگی بین اجرا و پیادهسازی این سازهها به شکل معنیداری با چابکی ارتباط دارد.
تولیدچابک,مدیریتکیفیتفراگیر,تولیدناب,مدیریتفناوری,فناوریاطلاعات,مدیریتمنابعانسانی,استراتژی
http://journal.iams.ir/article_70.html
http://journal.iams.ir/article_70_4e063b65cc1bcfe212e0bf2c7f71ef97.pdf
انجمن علوم مدیریت ایران
فصلنامه انجمن علوم مدیریت ایران
2717-2619
4
شماره 13
2009
04
04
رابطه بین کیفیت حاکمیت شرکتی و عملکرد شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران
75
100
FA
بدلیل مشکلات کنندگی امکان دارد مدیران شرکتها از منابع شرکت در جهت افزایش ثروت سهامداران استفاده نکنند. صاحبنظران امروزه بهترین راه حل این مشکل را در بهبود حاکمیت شرکتها می دانند. حاکمیت شرکتی شامل معیارهایی است که می تواند با افزایش عدم تمرکز در کنترل شرکتها، از قدرت مدیران در پیگیری منافع شخصی کاسته و باعث بهبود عملکرد شرکتها شود. هدف این پژوهش رتبه بندی شرکتها از نظر حاکمیت شرکتی و بررسی اثر آن بر عملکرد شرکت می باشد. در این پژوهش رتبه شرکتهای عضو نمونه با استفاده ازپرسشنامه ای جامع حاوی 25 معیار از معیارهای حاکمیت شرکتی، اندازه گیری شده است. این معیارها برگرفته از مفاد آیین نامه نظام راهبری شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران و در سه طبقه شفافیت اطلاعاتی، ساختار هیئت مدیره و ساختار مالکیت می باشد. بدین منظور اطلاعات 1 ساله90 شرکت مورد بررسی قرار گرفت و با استفاده از روش رگرسیون، فرضیه های پژوهش آزمون شد. نتایج پژوهش حاکی از آن است که هیچگونه رابطه معناداری بین کیفیت حاکمیت شرکتی و عملکرد شرکت وجود ندارد.
شاخص حاکمیت شرکتی,عملکرد شرکت,سهامداران نهادی
http://journal.iams.ir/article_71.html
http://journal.iams.ir/article_71_13604d1ffdb8ed3d576cbe0011fcc0c5.pdf
انجمن علوم مدیریت ایران
فصلنامه انجمن علوم مدیریت ایران
2717-2619
4
شماره 13
2009
04
04
بررسی نقش ارتباطات انسانی در توسعه صنعت جهانگردی
101
130
FA
عناصر مختلفی در توسعه صنعت جهانگردی تأثیر گذارند که یکی از آنها ارتباطات انسانی و تأثیری است که از نحوه این نوع ارتباط در ذهن جهانگردان باقی می ماند، هدف این پژوهش راه کارهایی جهت توسعه صنعت جهانگردی است که یکی از آن ها توسعه ی ارتباطات انسانی است. به همین دلیل در این پژوهش متغیرهایی چون سطح سواد، سن،جنس،ارزشها، آداب و رسوم و غیره و به طور کلی آنچه که در ارتباط چهره به چهره با توریست ها بیشترین تأثیر را دارد، مورد مطالعه قرار گرفت..جامعه مورد نظر در این پژوهش افرادی می باشند که با صنعت جهانگردی سروکار دارند مثل توریست ها ، کارکنان هتل و کارکنان دفاتر خدمات جهانگردی ، بنابراین در این پژوهش از طریق پرسشنامه متغیرهای مختلفی مثل سطح فرهنگ ، سواد، تسلط به زبان خارجی، سنت گرایی، کاربرد ارتباطات کلامی و غیرکلامی و درصد رضایت مخاطبان از سازمانهای مرتبط با صنعت جهانگردی و غیره مورد سؤال قرار گرفتند که نتایج حاصله نشان داده است که از بعد جنس بیشتر توریستهایی که به ایران وارد می شود مذکر می باشند و در این راستا از بین ارتباطات غیرکلامی بیشترین تأثیر به عهده حرکات سر و صورت و چشمها گذاشته شده و جهت کاربرد تبلیغات برای توسعه صنعت جهانگردی نیز بیشترین تأثیر به تبلیغات چهره به چهره و اهمیت آن اختصاص داده شده است.
ارتباطات انسانی - مهارتهای ارتباطی کلامی و غیرکلامی- جهانگردی- توسعه- گردشگری
http://journal.iams.ir/article_72.html
http://journal.iams.ir/article_72_10589f1f944f7712ceb53eb83d0f6e99.pdf
انجمن علوم مدیریت ایران
فصلنامه انجمن علوم مدیریت ایران
2717-2619
4
شماره 13
2009
04
04
Delphi application in solicitation of qualitative risk factors for estimation of a perceived probability of default: Case of Karafarin Bank
132
152
FA
Unreliability of financial statements in Iran has urged this country’s financial services industry management to manipulate practices by which they could gain reliable risk scores for borrowers. This research extracts the most influential qualitative factors that would impact the default of a business relationship borrower. Solicitation of the factors is done through Delphi methodology. The mean weight of each factor is then calculated from grades given to each factor by the experts. As a case study, lending relationships of a private bank, Karafarin Bank (KB), and hundreds of its relationship borrowers , are examined and the credit committee of the bank is asked to rate these companies according to the extracted attributes found by this research through Delphi method. The qualitative risk score of these companies are then derived and it is shown how this score could be used for estimation of a perceived default probability of customers
relationship lending,Delphi method,relationship risk factor,relationship risk score
http://journal.iams.ir/article_73.html
http://journal.iams.ir/article_73_60f54bcd6406981d9561440347aadc46.pdf