انجمن علوم مدیریت ایران
فصلنامه انجمن علوم مدیریت ایران
2717-2619
14
54
2019
06
22
نارساییهای نظام جبران خدمت کارکنان در بخش دولتی ایران
1
29
FA
محمدرضا
مالکی
دانشجوی دکتری مدیریت دولتی، دانشکده مدیریت و اقتصاد، واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
mmaleki51@gmail.com
ابوالحسن
فقیهی
0000-0003-3112-4666
استاد مدیریت دولتی دانشگاه علامه طباطبایی
a.faghihi@srbiau.ac.ir
ناصر
میرسپاسی
استاد مدیریت دولتی، دانشکده مدیریت و اقتصاد، واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
mirsepaci@srbiau.ac.ir
<em>مقاله حاضر با بهرهگیری از رهیافت نهادی به تحلیل نارساییهای نظام جبران خدمت در بخش دولتی ایران میپردازد و این پرسش مطرح میشود که نارساییهای جبران خدمت در بخش دولتی ایران کدامند؟. برای پاسخ به این پرسش،</em><em>این مقاله، نقطه عزیمت را مطالعات اکتشافی و مبانی نظری، تحلیل دادههای آرشیوی، نهادهای رسمی و قوانین و مقررات حاکم بر این حوزه و مقایسه تجارب بینالمللی قرار داده است. این تحقیق مقطعی در حیطه پارادایم تفسیرگرایی تعریف میشود. منابع دادهها در این تحقیق عبارت از مشاهدات میدانی (مصاحبه)، اسناددولتی، منابع تاریخی، روزنامهها، و سایر رسانهها است. در این پژوهش از مصاحبه های نیمه ساختار یافته و عمیق و مطالعه داده های آرشیوی استفاده شده است. آسیبشناسی نهادهای رسمی حاکم بر این حوزه از طریق مصاحبه با خبرگان اجرایی و تحلیل آنها با بهرهگیری از تحلیل تم صورت پذیرفته است.جهت انتخاب هدفمند خبرگان از طرح نمونه گیری گلوله برفی استفاده کردیم. نتایج این تحقیق نشان میدهد که نظام جبران خدمت در ایران علاوه بر اینکه از مشکلات ساختاری رنج میبرد، متاثر از عوامل زمینهای نظیر نظام بودجهریزی، نظام مالیاتی، نظام مدیریت عملکرد، نظام شایستگی، تعدد مراجع تصمیمگیری در کشور، ضعف در شفافیت و نظارت، تفسیرپذیر بودن قوانین و مقررات، تنوع بیقواره در نظامهای جبران خدمت در بخش دولتی ایران، و ضعف در ساختارهای تخصصی نظام اداری در دولت و مجلس، است. </em>
نارساییهای جبران خدمت- نظام جبران خدمت,نهادهای رسمی,عوامل زمینهای,قانون مدیریت خدمات کشوری- تحلیل تم
http://journal.iams.ir/article_307.html
http://journal.iams.ir/article_307_3ceba9d446b918fd7cce09caacdee906.pdf
انجمن علوم مدیریت ایران
فصلنامه انجمن علوم مدیریت ایران
2717-2619
14
54
2019
06
22
جایگاه گردشگری زمین در خطمشیهای عمومی ایران با تأکید بر نقش مرحلهی تنظیم دستورکار
31
54
FA
فرانک
رنجبر متعلق
0000-0001-9070-720X
دانشجوی دکتری مدیریت دولتی، دانشکده مدیریت و حسابداری دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران
faranak.ranjbar@gmail.com
رضا
واعظی
استاد گروه مدیریت دولتی، دانشکده مدیریت و حسابداری دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران
vaezi@atu.ac.ir
محمود
ضیایی
دانشیارگروه مدیریت جهانگردی، دانشکده مدیریت و حسابداری دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران
mdziaee@gmail.com
داود
حسین پور
دانشیار گروه مدیریت دولتی، دانشکده مدیریت و حسابداری دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران
hoseinpour@atu.ac.ir
گردشگری زمین(1)، یکی از مفاهیم در حال رشد در مباحث آکادمیک گردشگری و در عینحال یکی از محصولات جدیدی است که توجه کسبوکارهای گردشگری را جلب کرده است. هدف این مقاله،بررسی جایگاه گردشگری زمین در خطمشیهای عمومی ایران است. پژوهشگران با انجام مطالعهی داده های آرشیوی و بهرهگیری از سامانه قوانین و مقررات پایگاه مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی ایران، به گردآوری خطمشیهای حوزهی گردشگری زمین در بازهی زمانی 1380- 1397پرداختد. در نتیجهی تحلیل محتوای دادههای گردآوری شده، 58 خطمشی در حوزهی مذکور شناسایی شد که در بررسی گونهشناسی در 5 دستهی؛ توسعهی جاذبههای زمینشناختی(2)، توسعهی تأسیسات اقامتی، توسعهی سایر زیرساختها، توسعهی سایر تسهیلات و خدمات و توسعهی مدیریت گردشگری زمین قرار گرفتند. در حالیکه خطمشیهای مرتبط با شناسایی جاذبههای زمینشناختی بیشترین سهم را در میان خطمشیهای شناسایی شده به خود اختصاص دادهاند، سایر اجزای توسعه کمتر مورد توجه خطمشیگذاران قرار گرفتهاست. به نظر میرسد این وضعیت ناشی از تمرکز بازیگران حوزهی گردشگری زمین بر توسعهی جاذبهها در سایهی تغییرات قانونی و نهادی ایجاد شده در کشور در بازهی زمانی مورد مطالعه و همچنین ضعف در توجه به همهی ارکان توسعهی گردشگری زمین در مرحلهی تنظیم دستورکار خطمشی باشد.
گردشگری زمین,خطمشیهای عمومی,دستورکار خطمشی,گونهشناسی خطمشیها,تحلیل محتوا,ایران
http://journal.iams.ir/article_308.html
http://journal.iams.ir/article_308_3b0376a99d12989b6df486b63cdbc45e.pdf
انجمن علوم مدیریت ایران
فصلنامه انجمن علوم مدیریت ایران
2717-2619
14
54
2019
06
22
استخراج متغیرهای اساسی موثر بر طراحی محصولات و خدمات بانکی در محیط عدم قطعیت
55
76
FA
محمد
کریمی
دانشجوی دکتری گروه مدیریت صنعتی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
m.karimi2008@yahoo.com
عباس
طلوعی اشلقی
استاد گروه مدیریت صنعتی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
toloie05@gmail.com
نازنین
پیله وری
دانشیار گروه مدیریت صنعتی، واحد تهران غرب دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
nazanin.pilevari@gmail.com
رضا
رادفر
استاد گروه مدیریت صنعتی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
radfar@gmail.com
بر خلاف بانکداری سنتی که جذب سپرده با نرخ های متفاوت و اعطای تسهیلات و انتقال وجه در شعب از مهمترین محصولات و خدمات بانک محسوب می گردید، امروزه مشتریان بانکها نیازهای متفاوتی با ترجیح حداقل مراجعه به شعب را دارند. از اینرو در نظر گرفتن ترجیحات مشتریان و توجه به روندهای فرهنگی و فناورانه در ارائه محصولات و خدمات از مزیت رقابتی بانکها به شمار می آید. این درحالیست که در غالب تحقیقات انجام شده صرفاً تأثیر متغیرهای اقتصادی بر محصولات و یا عملکرد بانکها بررسی شده است و سایر متغیرها از جمله متغیرهای فناورانه، اجتماعی و سیاسی و همچنین روابط میان آنها در نظر گرفته نشده است. هدف این تحقیق شناسایی متغیرهای محیطی موثر بر طراحی محصولات و خدمات بانکی و تعیین روابط میان آنها در یکی از بانکهای کشوراست. در مرور ادبیات موضوعی 28 متغیر استخراج و با استفاده از تکنیک دلفی فازی 20 متغیر انتخاب و از طریق فن دیماتل فازی روابط میان متغیرها تعیین گردید. با توجه به یافته های مدل، متغیرهای تولید ناخالص داخلی، تحریم های آمریکا و روابط با اتحادیه اروپا، فین تک ها، کیفیت و امنیت سرویس بانکداری الکترونیک بیشترین تأثیر بر سایر متغیرها و آمادگی زیرساخت فناوری اطلاعات بانک، انعطاف بانک مرکزی در پذیرش قوانین حاکم بر فناوری های جدید و منابع بانک بیشترین تأثیر پذیری از سایر متغیرها را دارند.
عدم قطعیت,فازی,محیط سازمان,بانک,محصولات و خدمات
http://journal.iams.ir/article_309.html
http://journal.iams.ir/article_309_815ecb9340d941f75ca190608f5dbef6.pdf
انجمن علوم مدیریت ایران
فصلنامه انجمن علوم مدیریت ایران
2717-2619
14
54
2019
06
22
شناسایی عوامل موثر بر واکنش های مصرف کنندگان به تبعیض های قیمتی
77
104
FA
علی
مریخ نژاد اصل
دانشجوی دکتری مدیریت بازرگانی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات، تهران، ایران
ali.merikhnejad@gmail.com
کامبیز
حیدرزاده
0000-0002-4592-3816
عضو هیات علمی ، گروه مدیریت، دانشکده مدیریت ، دانشگاه ازاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران ، تهران ، ایران
kambizheidarzadeh@yahoo.com
یزدان
منصوریان
دانشیار گروه علم اطلاعات و دانش شناسی، دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران
y.manzourian@yahoo.com
قیمتگذاری همواره یکی از مولفه های مهم در بازاریابی بوده است. قیمتگذاری تبعیضی یکی از سیاستهای قیمتگذاری جذاب جهت کسب حداکثر سود از مصرفکنندگان است؛ اما این سیاستها میتواند روی رفتار مصرفکننده تاثیرات مستقیم گذاشته و واکنشهای متفاوتی ایجاد کند. این پژوهش به نقش تبعیضهای قیمتی، حالات نابرابری و قیمت مرجع در رفتار مصرفکنندگان می پردازد. با اجرای دو مطالعه تجربی از انواع طرح های عاملی و همکاری 540 دانشجو، تاثیر متغیرهای فوق روی بیعدالتی درک شده، هیجان منفی، تمایل به خرید دوباره، تبلیغ شفاهی مثبت و ارزش درک شده مصرفکننده در صنعت مراکز خرید و مالها، بررسی شد. نتایج نشان دادند سطوح مختلف تبعیض قیمتی، واکنشهای متفاوتی از مصرفکنندگان ایجاد میکند. با این حال تبعیض قیمتی غیرمستقیم (با استفاده از حق عضویت)، بهترین گزینه برای اجرای این سیاست است. همچنین قیمت مرجع داخلی میتواند واکنشهای مصرفکننده را تعدیل کند. نتایج این پژوهش به عنوان مدلی کاربردی برای مراکز خرید و مالها (خصوصا استفاده در باشگاه مشتریان)، قابل استفاده است.
تبعیض قیمتی,رفتار مصرف کننده,قیمت مرجع,باشگاه مشتریان,مرکز خرید
http://journal.iams.ir/article_310.html
http://journal.iams.ir/article_310_162d4f9c9fdd663033490ddf01fb196a.pdf
انجمن علوم مدیریت ایران
فصلنامه انجمن علوم مدیریت ایران
2717-2619
14
54
2019
06
22
بررسی رفتار مدیران در مواجهه با جریان های شکافنده سازمانی با تکیه بر منابع قدرت
105
123
FA
محمدحسین
نوریائی
استاد مدیریت رفتار سازمانی دانشگاه پیام نور، تهران ایران
nooriaee@yahoo.com
محمدعلی
سرلک
محقق پسا دکتری مدیریت دانشگاه پیام نور، تهران ایران
sarlak1@yahoo.com
<br />در این پژوهش رفتار حرفه ای مدیران در مواجهه با جریانهای شکافندهی سازمانی با تکیه بر منابع قدرت موردبررسی قرار گرفت. جریانهای شکافندهی سازمانی به آن دسته از عوامل خارج از کنترل سازمان اطلاق میشودکه با ایجاد تغییرات شدید و بدون قاعده در ارکان سازمان، همانند سونامی موجب بیثباتی، کاهش کارایی و حتی مرگ سازمان میشوند. هدف این پژوهش دستهبندی و برجسته کردن مجموعهای از ویژگیهای رفتاری و حیاتی مؤثر بر موفقیت نسبی و تلاشهای مدیران با تکیه بر منابع قدرت برای همراه کردن کارکنان در مواجهه با جریانهای شکافندهی سازمانی میباشد. جامعه آماری پژوهش شامل 230 نفر کارکنان تحصیلکرده رشته مدیریت در سازمان مرکزی دانشگاه پیام نور است. بهمنظور گردآوری دادهها از دو پرسشنامهی سنجش منابع قدرت استفاده گردید. بررسی توصیفی دادهها حاکی از این است که منابع قدرت مورداستفاده مدیران دانشگاه پیام نور از دیدگاه کارکنان، به ترتیب؛ تخصص، مرجعیت، قانونی، اجبار و پاداش است. نتایج همبستگی در رابطه با ارتباط بین منابع قدرت مدیران و جریانهای شکافندهی سازمانی، نشان داد؛ ارتباط منابع قدرت قانونی با ابعاد زمینهای، ساختاری و رفتاری معنیدار و مستقیم است. همچنین نتایج رگرسیون چند متغیره گام به گام تأثیر منابع قدرت بر رفتار مدیران در مواجهه با جریانهای شکافندهی سازمانی را تأیید کرد و مشخص شد، تکیه بر منابع قانونی و تخصص بیشترین نقش را در پیشبینی رفتارحرفه ای مدیران در مواجهه با جریانهای شکافندهی سازمانی دارا میباشند. <br /> <br />
جریانهای شکافندهی سازمانی,رفتار مدیران,منابع قدرت
http://journal.iams.ir/article_311.html
http://journal.iams.ir/article_311_7d3ec92ad9b8ebcd36d3ffcfdcf9756c.pdf
انجمن علوم مدیریت ایران
فصلنامه انجمن علوم مدیریت ایران
2717-2619
14
54
2019
06
22
شناسایی پیشایندهای بیگانگی مجریان از خطمشیهای عمومی در سازمانهای دولتی ایران
125
153
FA
مهدی
گل وردی
دانشجوی دکتری، مدیریت دولتی، پردیس فارابی دانشگاه تهران، تهران، ایران
golverdi@ut.ac.ir
حسن
دانایی فرد
استاد، مدیریت دولتی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
hdanae@modares.ac.ir
محمدحسین
رحمتی
استادیار، مدیریت دولتی، پردیس فارابی دانشگاه تهران، تهران، ایران
hrahmati@ut.ac.ir
جبار
باباشاهی
استادیار، مدیریت دولتی، پردیس فارابی دانشگاه تهران، تهران، ایران
j.babashah@gmail.com
یکی از دلایل شکست خطمشیهای عمومی در ایران، بیگانگی مجریان از این خطمشیها است. بیگانگی از خطمشی، حالتی روانشناختی است که منجر به گسست روانشناختی مجریان از خطمشیهای عمومی میشود. شکلگیری پدیدة بیگانگی از خطمشی میان مجریان خطمشیهای عمومی تبعات زیانباری را در پی خواهد داشت و کاهش عملکرد این مجریان سبب بروز نارضایتیهای عمومی از سازمانهای دولتیِ مجری خطمشیهای عمومی خواهد شد. هدف این مقاله، شناسایی پیشایندهای بیگانگی مجریان از خطمشیهای مالیاتی است. جامعة پژوهش، شامل کارکنان مأمور تشخیص مالیات اداره کل امور مالیاتی استان قم و نمونة پژوهش به روش نمونهگیری هدفمند از نوع نظری انتخاب شد. به منظور جمعآوری دادهها، از مصاحبه نیمه ساختاریافته و برای تحلیل دادههای مصاحبه از فن تحلیل مضمون استفاده شد. نتایج حاصل از دادهها نشان داد تعاملات سطح استراتژیک تدوین خطمشیهای مالیاتی، تعاملات سطح تاکتیکی اجرای خطمشیهای مالیاتی و تعاملات سطح عملیاتی اجرای خطمشیهای مالیاتی، از پیشایندهای پدیدة بیگانگی مجریان از خطمشیهای مالیاتی در ایران است.
خطمشی عمومی,بیگانگی از خطمشی,مجریان,پیشایندها
http://journal.iams.ir/article_312.html
http://journal.iams.ir/article_312_4de032178a9f4619cde622d4e06c3723.pdf