TY - JOUR ID - 102 TI - شناسایی چارچوبی برای عوامل تأثیرگذار بر یادگیری غیررسمی کارآفرینان در صنعت ارتباطات و فن‏آوری اطلاعات JO - فصلنامه انجمن علوم مدیریت ایران JA - JIAMS LA - fa SN - Y1 - 2012 PY - 2012 VL - 6 IS - 23 SP - 81 EP - 100 KW - یادگیری کارآفرینانه KW - یادگیری غیررسمی KW - عوامل مؤثر بر یادگیری غیررسمی KW - کارآفرینان کارکشته DO - N2 - از یادگیری کارآفرینانه به عنوان فرایند مستمر کسب دانش و مهارتهای لازم برای راه‏اندازی و اداره‏ی یک کسب‏و‏کار نام برده می‏شود که نقشی اساسی و مؤثر در شکل‏گیری و موفقیت فعالیت‏های کارآفرینانه دارد. یادگیری بر اساس معیار میزان سامان‏یافتگی و قاعده‏مندی شامل دو بخش رسمی و غیررسمی است. نتایج برخی از پژوهشها حاکی از آن است که فقط20-30 درصد از یادگیری¬ افراد به شیوه‏های رسمی و ساختارمند و مابقی حاصل روش‏های یادگیری غیررسمی است. بنابراین شناسایی عوامل مؤثر بر یادگیری غیررسمی کارآفرینان جهت تسریع‏بخشی به این دغدغه، موضوع با‏اهمیتی محسوب می‏شود. در این پژوهش به منظور جمع‏آوری اطلاعات مورد نیاز از روش تحقیق روایتی با تکنیک مصاحبههای نیمه‏ساختاریافته (5W1H) استفاده شده است. کارآفرینان کارکشته‏ی فعال در صنایع ارتباطات و فن‏آوری اطلاعات جامعه‏ی آماری پژوهش بودند. بر اساس روش نمونه‏گیری هدفمند با 12 کارآفرین فعال در جامعه‏ی موصوف به عنوان نمونه‏ی آماری مصاحبه صورت گرفت. برای شناسایی عوامل مؤثر بر یادگیری غیررسمی، از روش کدگذاری سه مرحله‏ای استفاده شد و در نهایت عوامل مؤثر بر یادگیری غیررسمی شامل سه مقولهی ویژگیهای رفتاری کارآفرین، ویژگیهای کسب‏و‏کار و ویژگیهای محیط کسب‏وکار تعیین و سپس مؤلفههای هریک از مقولهها نیز شناسایی گردید. UR - http://journal.iams.ir/article_102.html L1 - http://journal.iams.ir/article_102_2ee97923f68b2d2a55160fa0efe7340d.pdf ER -