TY - JOUR ID - 114 TI - طراحی و سنجش مدل سازمان ارزش بنیان در شرکت مادر تخصصی توانیر JO - فصلنامه انجمن علوم مدیریت ایران JA - JIAMS LA - fa SN - Y1 - 2013 PY - 2013 VL - 6 IS - 24 SP - 113 EP - 140 KW - انتظارت ذی‌نفعان KW - رهبری ارزش‌بنیان KW - سازمان‌ارزش بنیان KW - بخش دولتی DO - N2 - با رقابتی‌تر شدن محیط، سازمانهای هزاره سومی به منظور تامین انتظارات ذی نفعان[1] بیرونی خود، نیازمند توجه بیشتر به انتظارات ذی نفعان درونی خود هستند. از طریق تامین انتظارات ذی نفعان درونی، بین کارکنان انسجام درونی، تفاهم و اعتماد متقابل بیشتری شکل می گیرد که آن نیز به خودی خود سبب ارتقای سطح کیفی و کمی خدمات و محصولات ارایه شده، می گردد. در واقع، ‌شکل‌گیری مفهوم سازمان ارزش‌بنیان[2]، ناشی از توجه همزمان به تامین انتظارات کلیه ذینفعان اعم از درونی یا بیرونی  بود؛ امری که از طریق جاری‌سازی این انتظارات در قالب ارزش، و از مجرای سبک خاصی از رهبری سازمانی تحقق می یابد. رویکرد ارزش بنیان به ویژه در بخش دولتی[3] که با بحران، کمبود بودجه، نیاز مستمر به کوچک‌سازی و مسایلی از این قبیل روبه‌رو  می باشد،‌ از اهمیت بیشتری برخوردار است. هدف این پژوهش، طراحی سازمان ارزش بنیان در بخش حاکمیتی صنعت برق یعنی شرکت مدیریت تولید، توزیع و انتقال نیروی برق در ایران (شرکت مادر تخصصی توانیر)  می باشد. بدین منظور، پس از بررسی اهم ویژگی‌های سازمان ارزش‌بنیان، اهمیت ترجمان انتظارات ذی نفعان، و خصایص بخش دولتی، مدل مفهومی سازمان ارزش بنیان که با توجه به تازگی موضوع،‌ محقق ساخته است و از طریق روش دلفی با اخذ نظرات خبرگان صنعتی و نخبگان دانشگاهی نهایی گردیده ارایه می شود. تحلیل‌های آماری انجام شده حاکی از آن است که  الگوی به دست آمده در این تحقیق، معنی‌دار بوده و تئوری پیشنهادی محققان مبنی بر اجزای تشکیل‌دهنده سازمان ارزش بنیان تایید می شود. [1] Stakeholder expectations [2] Value-based organization [3] Public sector UR - http://journal.iams.ir/article_114.html L1 - http://journal.iams.ir/article_114_e1ddf151cd92b1b2e44ac9488ecca7ae.pdf ER -