TY - JOUR ID - 137 TI - مدیریت دانش مشتری و تمایل خرید الکترونیکی: بررسی مقایسه‌ای در دو جامعه JO - فصلنامه انجمن علوم مدیریت ایران JA - JIAMS LA - fa SN - Y1 - 2012 PY - 2012 VL - 7 IS - 28 SP - 27 EP - 44 KW - مدیریت دانش مشتری KW - تجارت الکترونیکی KW - تمایل خرید الکترونیکی DO - N2 - نگهداری و مدیریت اطلاعات و دانش مشتریان در دنیای مجازی و تمایل خرید آنان به صورت الکترونیکی به مهمترین مباحث مطرح در تجارت الکترونیکی و طراحی وب ­سایت ­های کارآمدتبدیل  شده است. دردنیای الکترونیک، وب سایت ها اولین نقطه تماس با مشتری جهت ترغیب به خرید هستند.مصرف کنندگان در استفاده از وب سایت­ها ممکن است با ابزارهای مختلف مدیریت دانش مشتری (مانند پایگاه­های داده مشترک، مخازن اسناد و برنامه­های کاربردی جریان کار و انجمن­های گفتگو) روبرو شوند که این ابزارها هر کدام می­توانند تأثیر متفاوتی بر ریسک ادراک شده و در­نتیجه تمایل آنان به انجام خریدداشته باشند. لذا در این تحقیق تلاش شده تا تفاوت در میزان ریسک ادراک شده از وبسایت، با وجود هریکاز این ابزارها و همچنین تأثیر این ریسک بر تمایل به خرید الکترونیکی مشتریانبررسی گردد. در این راستا از روش­های آماری چون مقایسه زوجی و تحلیل عاملی بهره گرفته شد. همچنین با توجه به اینکه ریسک ادراک شده از وب سایت­ها می تواند ناشی از نوع خدمات و محصول ارائه شده در آن­ها نیز باشد، با مقایسه دو جامعه این امر نیزبررسی گردید.عمده تفاوت این دو جامعه وجود شناخت در افراد یک جامعه نسبت به شرکت و محصولات و خدمات آن و عدم وجود شناخت در جامعه دیگر می باشد. یافته­ها نشان می­دهند که ریسک ادراک شده از ابزارها متفاوت بوده و تأثیر دانش مشتری بر میزان ریسک ادراک شده زمانی معنادار است که افراد با وب سایت و خدمات آن آشنا باشند. UR - http://journal.iams.ir/article_137.html L1 - http://journal.iams.ir/article_137_f381fcb7e0e9c07337b2224b26b200ac.pdf ER -