TY - JOUR ID - 180 TI - ارائه مدلی برای تبیین تأثیر مدیریت راهبردی منابع بر مزیت رقابتی شرکت‌های انبوه‌ساز مسکن و ساختمان استان گیلان: بررسی نقش میانجی خلاقیت و نوآوری JO - فصلنامه انجمن علوم مدیریت ایران JA - JIAMS LA - fa SN - AU - درستکار احمدی, ناهید AU - ملک اخلاق, اسماعیل AU - مهدی زاده, مهران AD - کارشناس ارشد مدیریت صنعتی، دانشگاه گیلان، رشت، ایران AD - استادیار گروه مدیریت، دانشگاه گیلان، رشت، ایران Y1 - 2014 PY - 2014 VL - 9 IS - 33 SP - 69 EP - 96 KW - مدیریت راهبردی منابع KW - مزیت رقابتی KW - به کارگیری خلاقیت و توسعه‌ی نوآوری KW - مدل معادلات ساختاری DO - N2 - امروزه یکی از چالش‌های اغلب شرکت‌ها صرف‌نظر از اندازه، عمر یا نوع صنعت، چگونگی کسب مزیت رقابتی در محیط بسیار رقابتی می‌باشد. محیطی که شرکت‌ها در آن به رقابت می‌پردازند به واسطه­ی تغییرات بسیار، منبعی از فرصت‌ها و تهدیدهاست. به همین دلیل، شرکت­ها بایستی پرتفولیوی منبع خود را برای پاسخگویی به محرک­های بیرونی و ایجاد مزیت رقابتی در برابر رقبای خود مدیریت کنند.در این راستا نقش خلاقیت و نوآوری را به عنوان متغیر میانجی نباید نادیده گرفت. هدف پژوهش حاضر، بررسی روابط ساختاری بین مدیریت راهبردی منابع، مزیت رقابتی و به کارگیری خلاقیت و نوآوری به­صورت مستقیم و غیر مستقیم بر مزیت رقابتی است. بر این اساس، مدلی مفهومی ارائه و براساس آن سه فرضیه مطرح شد. برای آزمون فرضیه ها، پرسش‌نامه ای میان مدیران و اعضای هیأت مدیره­ی شصت و شش شرکت انبوه­ساز مسکن و ساختمان توزیع شد. روایی پرسش‌نامه به روش اعتبار محتوا و پایایی آن با محاسبه­ی ضریب آلفا کرونباخ، تأیید گردید. مدل معادلات ساختاری و فرضیه های پژوهش با استفاده از نرم­افزار Amos مورد آزمون قرار گرفتند. نتایج حاصل از تحلیل مسیر نشان داد که مدیریت راهبردی منابع به طور مستقیم بر کسب مزیت رقابتی تأثیر معناداری ندارد؛ اما به کارگیری خلاقیت و توسعه نوآوری به عنوان یک متغیر میانجی، تأثیر مثبت و معناداری بر مزیت رقابتی می­گذارد. UR - http://journal.iams.ir/article_180.html L1 - http://journal.iams.ir/article_180_cdaf7b4cfc413466494d921e6418cc44.pdf ER -