TY - JOUR ID - 220 TI - ارتباط تفکر استراتژیک و نوع شخصیت مدیران در سازمان‌های ‌رسانه‌ای JO - فصلنامه انجمن علوم مدیریت ایران JA - JIAMS LA - fa SN - AU - آذرپور, سمانه AU - ابویی اردکان, محمد AU - قلی‌پور, آرین AD - کارشناسی ارشد مدیریت رسانه دانشگاه تهران AD - دانشیار دانشکده مدیریت دانشگاه تهران AD - استاددانشکده مدیریت دانشگاه تهران Y1 - 2015 PY - 2015 VL - 10 IS - 40 SP - 42 EP - 60 KW - تفکر استراتژیک KW - تفکر سیستمی KW - تفکر بازآرایی KW - تفکر انعکاسی KW - شخصیت DO - N2 - چکیده: ظرفیت تفکر استراتژیک مدیران، باوجود محیطِ غیرقابل‌پیش‌بینی و به‌شدت پیچیده و رقابتی امروز صنعت رسانه­، هسته مرکزی خلق مزیت رقابتی و حفظ و بهبود آن، به‌حساب می­آید. تفکر استراتژیک ازجمله مهارت‌هایی است که منجر به تصمیم‌گیری مؤثر می‌شود؛ بنابراین بسیاری از سازمان­ها می­کوشند تا افرادی را که دارای این توانایی هستند در پست­های مدیریت بگمارند. یکی از جنبه‌هایی که بایستی در جذب و به‌کارگیری مدیران سازمان موردتوجه قرار گیرد، انطباق ویژگی‌های شخصیتی متقاضی با پست مدیریتی می­باشد. هدف این پژوهش بررسی رابطه تفکر استراتژیک به‌عنوان مشخصه ضروری مدیران و نوع شخصیت آن‌ها در سازمان‌های رسانه‌ای است. جامعه آماری این پژوهش را مدیران مسئول 500 مجله در استان تهران تشکیل می‌دهد که با استفاده از نمونه‌گیری تصادفی ساده، 193 نفر انتخاب شدند. برای جمع­آوری داده­ها از پرسشنامه جهت سنجش نوع شخصیت و الگوی تفکر استراتژیک مدیران استفاده شد. نتایج تحلیل معادلات ساختاری نشان داد، بین شخصیت و تفکر استراتژیک مدیران مسئول مجلات استان تهران رابطه مثبتی وجود دارد. UR - http://journal.iams.ir/article_220.html L1 - http://journal.iams.ir/article_220_6678bf4ee0e773aa3ba08406534a0980.pdf ER -