TY - JOUR ID - 374 TI - بوم مدل کسب وکار مدور: پیشنهاد گزینه های طراحی مدل های کسب و کار در اقتصاد مدور JO - فصلنامه انجمن علوم مدیریت ایران JA - JIAMS LA - fa SN - AU - محمدیان, ایوب AU - وارث, سید حامد AU - نبی زاده, نرگس AD - استادیار، گروه مدیریت فناوری اطلاعات، دانشکده مدیریت، دانشگاه تهران، تهران، ایران AD - استادیار، گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده مدیریت، دانشگاه تهران، تهران، ایران. AD - دانشجوی دکترا، مدیریت بازرگانی، پردیس البرز، دانشگاه تهران، تهران، ایران. Y1 - 2022 PY - 2022 VL - 17 IS - 65 SP - 123 EP - 147 KW - اقتصاد مدور (چرخشی) KW - بوم مدل کسب‌وکار KW - مدل کسب وکار مدور KW - عناصر سازنده مدل KW - چارچوب طراحی DO - N2 - امروزه تولید بیش‌ازحد پسماند، کمبود شدید منابع و نیز آسیب های زیست محیطی از معضلات جدی مدل­های کسب‌وکار می­باشند. طراحی مدل‌های کسب‌وکار مدور علاوه بر اینکه راه‌حل مناسبی برای حل این مسائل است بلکه فرصت مناسبی برای کسب مزیت رقابتی و دستیابی به منافع اقتصادی نیز می باشد. با توجه به ماهیت متفاوت کسب وکارهای مدور و نیز ‌ضرورت گذار از اقتصاد خطی به اقتصاد مدور و به منظور تسهیل اجرای اقتصاد مدور از سطح کلان به سطح خرد در بنگاه ها نیاز به وجود بوم های ویژه برای طراحی مدل‌های کسب‌وکار مدور می­باشد. هدف این پژوهش طراحی مدل­   بومی کسب­وکار مدور از طریق شناسایی و طبقه بندی گزینه­های طراحی برای هر یک از عناصر سازنده مدل‌های کسب‌وکار مدور است. در این پژوهش از روش فراترکیب مشتمل بر هفت مرحله‌ پیشنهادی توسط ساندوسکی و باروسو برای شناسایی مقالات حوزه مدل‌های کسب‌وکار مدور و نیز از روش تحلیل مضمون برای تحلیل یافته‌ها استفاده شده است. براساس یافته­های این پژوهش عناصر سازنده مدل کسب­وکار مدور در 3 مقوله اصلی، 9 مقوله فرعی و 40 کد نهایی به عنوان گزینه های طراحی طبقه بندی شده است. علاوه بر این متناظر با گزینه های طراحی به معرفی مصادیق کاربردی جهت اجرای موفق مدل­های کسب­وکار مدور نیز اشاره شده است. بوم پیشنهادی در این پژوهش می­تواند به عنوان ابزاری تسهیل کننده جهت راهنمایی مدیران و متخصصان در طراحی مدل‌های کسب‌وکار مدور در سازمان­ها مورد استفاده قرار گیرد. UR - http://journal.iams.ir/article_374.html L1 - http://journal.iams.ir/article_374_d0a08111d7f0443e1d09eb1edd9f5d4d.pdf ER -