2024-03-28T20:51:12Z
http://journal.iams.ir/?_action=export&rf=summon&issue=18
فصلنامه انجمن علوم مدیریت ایران
فصلنامه علوم مدیریت ایران
1386
2
شماره 6
تامین پیمانهای: چرا و چگونه؟
مطالعه موردی: تعیین اولویت برونسپاری پیمانههای بدنه خودرو سمند
این مقاله اهمیت نگاه راهبردی به تامین پیمانهای را بررسی میکند و به ارائهی فرآیندی برای تصمیم برونسپاری پیمانهها در صنایع تولیدی میپردازد. این مقاله حاصل مطالعات تئوریک و تجربه عملی در یک شرکت تولیدی است. فرآیند تصمیم ارائه شده در خصوص تامین پیمانهای محصولات، شامل تعیین جهتگیریهای راهبردی، انتخاب پیمانهها، ارزیابی پیمانهها، و اولویتبندی آنها است. این مقاله با تاکید بر اهمیت معیارهای ارزیابی، 5 عامل «اهمیت برای مشتری»، «نرخ تغییر فناوری»، «جایگاه رقابتی شرکت»، «قابلیت پایگاه تامین»، و «روابط معماری» را به عنوان جامعترین معیارهای ارزیابی راهبردی تصمیم برونسپاری در صنایع تولیدی معرفی میکند. به علاوه، ارزش افزوده اقتصادی هر پیمانه نیز که مهمترین معیار مالی محسوب میشود به عنوان مکمل چارچوب تصمیم برونسپاری پیشنهاد میشود. در بخش دیگری از مقاله، فرآیند ارائه شده در مورد تصمیم برونسپاری 28 پیمانه بدنهی خودرو مورد استفاده قرار گرفته است.
برونسپاری
تامین پیمانهای
معماری محصول
تاپسیس
2007
11
27
1
23
http://journal.iams.ir/article_35_3327d93bd6d59dcf55f0f94cbc3408ff.pdf
لعیا الفت٭
مسعود براتی
سال 2
1
1386
Laya Olfat
Masoud Barati
volume 2
1
2007
فصلنامه انجمن علوم مدیریت ایران
فصلنامه علوم مدیریت ایران
1386
2
شماره 6
بحران هویت در رشته مدیریت دولتی: چالشها و پاسخها
بخش قابل توجهی از مطالعات دانشگاهی در حوزه مدیریتدولتی به بحرانهای فکری در این رشته اختصاص یافته است. این بحرانها ناشی از بحثهای مختلفی است که عموماً تحت عنوان بحران هویت مطرح میشوند و مشکلات و چالشهای بنیادینی را در مفهومسازی دانش در حوزه دولت موجب شدهاند. با اینکه واژه دانش، لغت باب روز مدیریتدولتی شده، بحثهای معاصر بیانگر درک ضعیف از چگونگی ایجاد و اعتبار بخشی دانش در این رشته است. بنابراین پژوهشگران مدیریتدولتی تلاشهای بسیاری کردهاند تا پاسخهای مناسبی به بحران هویت رشته مدیریتدولتی ارائه دهند. این مقاله با بهرهگیری از روشهای تولید دانش در ساختارهای علمی، بدنبال دستهبندی و بررسی این پاسخها است و نهایتاً بدین نتیجه میرسد که راهحلهای مبتنی بر دانش فرا رشتهای در مدیریتدولتی که بر مبنای درک نظری مشترک، تعامل شناختشناسیهای رشتهای و درک ماهیت زندگی و سطوح پیچیده واقعیتهای آن قرار دارد، میتواند چارچوب مناسبی برای هویت بخشیدن به رشته مدیریتدولتی ایجاد کند.
: مدیریت دولتی – هویت- پارادیم – دانش فرارشتهای
2007
12
04
25
47
http://journal.iams.ir/article_36_4b19242e0d6947286ff350308c1d7b13.pdf
ابوالحسن فقیهی
محسن علیزاده ثانی
سال 2
25
1386
Abolhassan Faghihi
Mohsen Alizadeh Sani
Volume 2
25
فصلنامه انجمن علوم مدیریت ایران
فصلنامه علوم مدیریت ایران
1386
2
شماره 6
تبیین عوامل ساختاری در اقتصاد دانش محور؛ یک مطالعه موردی
ورود به عصر دانایی و سیر تغییر و تکامل ابعاد سازمانی، تغییرات زیادی بوجود آورده است. پیشرفت فناوریهای اطلاعاتی و ارتباطی و اهمیت یافتن دانش به عنوان یک عامل تعیینکننده در رقابتپذیری و بهرهوری سازمانی، الزامات خاصی را برای سازمانایجاب میکند. ادراکات سنتی بر عواملی تاکید دارند که در مواجهه سازمان با پیچیدگیها و الزامات محیطی جدید با چالشی اساسی روبرو میشوند. در چنین شرایطی، سازمانهای پیشرو برای موفقیت و بقا، اقدام به تغییراتی گسترده و بنیادین در ساختار و فرآیندهای خود میکنند و تلاش میکنند به سازمانهای دانش محور تبدیل شوند که براین اساس مدیریت دانش وظیفه اصلی آنها محسوب خواهد شد.
دراین مقاله ضمن تشریح سیر تکامل ابعاد ساختاری، از سنتی یا سلسله مراتبی تا اقتصاد دانش محور، به بررسیاین موضوع پرداخته میشود که آیا علی رغم ورود تدریجی سازمانها به اقتصاد دانایی محور و تاکید فزآینده آنان بر استفاده از کارکنان دانشی بعنوان یک مزیت رقابتی، تحول ساختاری مورد نیاز در آنها صورت پذیرفته است یا خیر؟ این تحول تا چه اندازه بوده و چگونه میتوان آنرا اعتلا بخشید.
دانش
ساختار
انعطافپذیری
سیالیّت
2007
12
04
49
68
http://journal.iams.ir/article_37_72910f5a45ffe4ae41d3ff019f0ad28d.pdf
شمسالسادات زاهدی
مهدی خیراندیش
سال 2
49
1386
Shamsosadat Zahedi
Mehdi Kheirandish
Volume 2
49
2007
فصلنامه انجمن علوم مدیریت ایران
فصلنامه علوم مدیریت ایران
1386
2
شماره 6
مدیریت فرهنگ سازمانی:
طراحی مدلی بر مبنای چارچوب ارزشهای رقابتی
این مقاله به دنبال آن است که نشان دهد مدیران چگونه میتوانند با مدیریت مناسب فرهنگ سازمانی، اثربخشی سازمانهای خود را در بلند مدت بهبود بخشند. برای این منظور با مروری بر مهمترین مطالعات و مدلهای موجود در این حوزه، یک مدل فرآیندی برای مدیریت فرهنگ سازمانی پیشنهاد شده است. به منظور اجرا و پیاده سازی مدل مذکور، مدل مفهومی مشخصی طراحی شده که در آن سه عامل عمده یعنی عوامل شکل دهنده فرهنگ، ویژگیهای فرهنگ و پیامدها و نتایج فرهنگ به طور همزمان مورد توجه قرار گرفته است .
در این مدل برای شناخت فرهنگ موجود و مطلوب از چارچوب ارزشهای رقابتی استفاده شده است که چهار گونه فرهنگی را از هم متمایز میسازد. بر مبنای این مدل لازم است پس از تحلیل شکاف، برنامه های مناسبی برای ایجاد تغییرات فرهنگی در سازمان طراحی و اجرا شده و اثربخشی آن مورد ارزیابی قرار گیرد.
مدیریت فرهنگ سازمانی
چارچوب ارزشهای رقابتی
گونه های فرهنگ سازمانی
2007
12
04
69
94
http://journal.iams.ir/article_38_2df9b6c04ad3cbe42369035023c777ba.pdf
حبیباله رعنایی کردشولی
سال 2
69
1386
Habibollah Ranaee Kord Shooli
Volume 2
69
2007
فصلنامه انجمن علوم مدیریت ایران
فصلنامه علوم مدیریت ایران
1386
2
شماره 6
ارائه یک مدل کمی برای ممیزی انطباق استراتژیهای تولید و بازاریابی
در بازارهای پررقابت با نیازهای متفاوت مشتریان، ادامه حیات سودآور و موفق یک سازمان پیشرو، منوط به عملکرد یکپارچهی کلیه زیرسیستم ها و واحدهای سازمانی، میباشد. عدم انطباق استراتژیک در خروجی فرایند واحدهای مختلف در بلندمدت سازمان را از دستیابی به یک موقعیت رقابتی پایدار، باز میدارد. واحدهای بازاریابی و تولید از جمله کلیدیترین اجزاء تشکیلدهنده سازمان میباشند که انطباق استراتژیک آنها، پیشرفت و تعالی سازمان را تضمین میکند. در این مقاله مدلی کمی بر اساس عوامل1 "خلق ارزش برای مشتریان" و "نتایج کلیدی عملکرد" و متغیرهای مربوطه جهت سنجش یکپارچگی استراتژیک فرایندهای تولید و بازاریابی در سازمان ارائه میشود و با استفاده از تکنیک برنامهریزی آرمانی روشی برای هدفگذاری کمی این انطباق استراتژیک، معرفی میشود.
انطباق استراتژیک بازاریابی و تولید
استراتژی بازاریابی
استراتژی تولید
مزیتهای رقابتی
برنامهریزی آرمانی
2007
12
04
95
122
http://journal.iams.ir/article_39_08443624f02283e99961ce94611ff28d.pdf
احمد جعفرنژاد
نیما مختارزاده
سال 2
95
1386
Ahmed Ja'farnejad
Nima Mokhtarzadeh
Volume 2
95
2007