2024-03-29T12:48:21Z
http://journal.iams.ir/?_action=export&rf=summon&issue=28
فصلنامه انجمن علوم مدیریت ایران
فصلنامه علوم مدیریت ایران
1390
6
شماره 21
بررسی سازهی کیفیت کار تیمی و اصلاح ابزار اندازهگیری تعاملات تیم: تحلیل مفهومی و تجربی
نقد و بازبینی سازهها، به ویژه سازههای رایج، لازمهی تسریع رشد علوم سازمانی است. از جملهی سازههای جدیدی که در حوزهی کار تیمی مطرح شده و اقبال نسبتاً مناسبی هم به آن وجود دارد، سازهی کیفیت کار تیمی است. کیفیت کار تیمی را هوگل و گموئندن (2001) برای گردآوری کلیهی تعاملات تیم در یک سازه تعریف کردند. مقالهی آنها دارای اشکالات مهمی است که در این مقاله هم در ساحت نظر و هم به صورت تجربی بررسی میشود. در این مطالعه به صورت نظری و تجربی نشان داده میشود بهکارگیری سازهی کیفیت کار تیمی در مدلهای مختلف به عنوان زیربنای تعاملات تیم توجیهپذیر نیست. در عین حال شیوهی مفهومسازی و عملیاتیسازی این سازه نیز دچار مشکلات جدی است. به منظور اصلاح این مسئله، مفاهیم تلاش و توازن مشارکت در این سازه با هم یکی شده و مفاهیم تعارض، هدفگذاری و تصمیمگیری به آن افزوده شده است. به این ترتیب ترکیب جدیدی از گزارهها در قالب پرسشنامهای جدید برای سنجش تعاملات تیم ارائه شده است که با استفاده از دادههای آماری 152 دانشجوی ایرانی و روش مدل معادلات ساختاری، برتری آن بر مدل پیشین کیفیت کار تیمی نشان داده شده است. در انتهای مقاله نیز به کاربردها، محدودیتها و پیشنهادها برای پژوهشهای آتی پرداخته میشود.
کیفیت کار تیمی
ابزار اندازهگیری تعاملات تیم
پرسشنامهی کیفیت کار تیمی
2012
03
03
19
47
http://journal.iams.ir/article_92_82700085070397c62e5043371d717b71.pdf
مهدی کاظمی*
علی کرمانشاه**
الیاس کرباسفروشان
سال 6
19
1390
Mehdi Kazemi
Ali Kermanshah
Elias Karbasforoushan
volume 6
19
2012
فصلنامه انجمن علوم مدیریت ایران
فصلنامه علوم مدیریت ایران
1390
6
شماره 21
توسعه و تغییر مدل کسب¬وکار با بهکارگیری رویکرد پویایی سیستم¬ها
با توجه به اهمیت همراستایی سازمان¬ها با تغییرات محیطی از یک سو و ایجاد توانایی پیش¬بینی نتایج و تأثیرات تصمیم¬های مدیریتی در تغییر مدل کسب¬وکار از سوی دیگر، این پژوهش با هدف فراهم نمودن امکان مدلسازی کسب¬وکار به¬شیوه¬ای پویا و منعطف طراحی شده است. شبیه¬سازی سناریوهای متعدد تصمیم¬گیری برای مدیران به منظور امکان بررسی نتایج تصمیمات مختلف در اجزای مدل کسب¬وکار، روابط بین اجزا و از همه مهمتر در نتیجهی نهایی یا سود حاصل از تصمیم، در محیط متحول کسب¬وکار کنونی ضروری است. لذا این پژوهش با هدف عملیاتی نمودن رویکرد سیستم¬های پویا به عنوان رویکری کمی و منعطف در طراحی و شبیه¬سازی مدل کسب¬وکار انجام شده است. در همین راستا پس از بررسی پیشینهی موضوع، با تعیین سطح بررسی متناسب با هدف و رویکرد این پژوهش، انتالوژی مدل کسب¬وکار (BMO) به عنوان مدل انتخابی تعیین شده است. سپس با استفاده از رویکرد پویایی سیستم¬ها، این مدل طراحی شد و ساختار آن با نظرسنجی از خبرگان مورد تأیید قرار گرفت. در مرحلهی بعدی با هدف تأیید رفتار پویای مدل از یک سو و ارزیابی فرضیهی اهمیت بهکارگیری رویکرد پویا در شبیه¬سازی مدل کسبوکار از سوی دیگر، تعدادی سناریو اجرا شده است. در نهایت نیز رفتار مدل در نمونهی انتخابی مورد ارزیابی و تأیید قرار گرفته است.
مدل کسب¬وکار
پویایی سیستم¬ها
انتالوژی مدل کسب¬وکار
شبیه¬سازی
2012
03
03
1
18
http://journal.iams.ir/article_93_8d47d2054628d400ede84ec51439c900.pdf
نسترن حاجی حیدری*
سید رضا سیدجوادین
سال 6
1
1390
Nastaran Hajiheidari
Seyed Reza Seyedjavadein
volume 6
1
2012
فصلنامه انجمن علوم مدیریت ایران
فصلنامه علوم مدیریت ایران
1390
6
شماره 21
آیندهپژوهی پاسخگویی سازمانهای غیردولتی حوزهی سلامت و بهداشت ایران 1404
هدف این پژوهش آیندهپژوهی پاسخگویی سازمانهای غیردولتی حوزهی سلامت و بهداشت ایران 1404 است. این پژوهش به ترسیم تصویری کلان و سازگار از آیندههای باورپذیری میپردازد که میتواند پاسخگویی سازمانهای غیردولتی و ابعاد مختلف آن را متأثر سازد؛ به این ترتیب لازم است ابتدا سناریوهایی کلان در خصوص آیندهی پاسخگویی سازمانهای غیردولتی تصویر شود و سپس در هر یک از سناریوهای کلان تدوینشده، وضعیت پاسخگویی و ویژگیهای آن، تحلیل و به پرسشهای پژوهش در هر یک از سناریوها پاسخ داده شود. جامعهی آماری این پژوهش خبرگان سازمانهای غیردولتی حوزهی سلامت و بهداشت ایران هستند. برای گردآوری دادهها از دو نوع پرسشنامهی تأثیرات متقابل و عدمقطعیت، مصاحبهی نیمهساختاریافته، مطالعات آرشیوی، بررسی اسناد و مدارک، پانل تخصصی و مطالعات اکتشافی استفاده شده است. نتایج به دست آمده از پژوهش نشان میدهد که افزایش یا کاهش توانمندی سازمانهای غیردولتی حوزهی سلامت و بهداشت ایران و مشارکت عمومی مردم در فعالیتهای غیردولتی دو عدم قطعیت پیشروی این سازمانها در ایران 1404 است. موضعگیری دولت، نقش سازمانهای غیردولتی در تقویت توانمندی خود و آگاهی مردم در خصوص مشارکت در فعالیتهای غیردولتی بر آیندهی پاسخگویی سازمانهای غیردولتی تأثیرگذارند.
آیندهپژوهی
پاسخگویی
سازمانهای غیردولتی حوزهی سلامت و بهداشت ایران
2012
03
03
47
76
http://journal.iams.ir/article_94_871524503e7ad397f4cb357925b6bc82.pdf
شمسالسادات زاهدی*
نگین خانلو
سال 6
47
1390
Shamsolsadat Zahedi
Negin Khanlou
volume 6
47
2012
فصلنامه انجمن علوم مدیریت ایران
فصلنامه علوم مدیریت ایران
1390
6
شماره 21
سکوت سازمانی: مفاهیم، علل و پیامدها
علی¬رغم اینکه ادبیات رایج در زمینه سازمان و مدیریت، بر توانمندسازی و ایجاد کانال¬های ارتباطات باز تاکید دارند، اما نتایج تحقیقات نشان می¬دهند بسیاری از کارکنان از این موضوع شکوه می¬کنند که سازمان¬های آنها از ارتباطات، تسهیم اطلاعات و دانش آشکار و پنهان حمایت نمی¬کنند و اینها همه می¬تواند دلیلی بر شکست اهداف و برنامه¬های مدیران در سازمان¬ها باشد. یکی از موانع مهم در موفقیت برنامه¬ها و اهداف سازمان، فقدان اطلاعات، فقدان اعتماد و فقدان آن¬چیزی است که پژوهشگران آن را سکوت سازمانی نام نهاده¬اند که عبارتست از خودداری از بیان ایده¬ها، نظرات و اطلاعات راجع به مشکلات سازمانی. سکوت سازمانی پدیده¬ای رایج و شایع در اغلب سازمان¬ها می-باشد؛ اما با این حال تحقیقات چندان گسترده¬ای پیرامون آن صورت نگرفته است. این مقاله به¬دنبال آن است تا ضمن پرداختن به مفهوم پدیده سکوت و آوای سازمانی و مقایسه ¬آن¬دو با یکدیگر، انواع سکوت و انواع آوای سازمانی را تحلیل نموده، ابعاد فلسفی سکوت و چشم¬اندازهای مرتبط با آن را تشریح، متغیرهای سازمانی و مدیریتی موثر در ایجاد سکوت سازمانی را بیان، مضامین سکوت در سازمان را برشمرده، دلایل بوجود آمدن و پیامدهای ناشی از آن را توصیف نماید.
سکوت سازمانی
سکوت مطیع
سکوت تدافعی
سکوت نوع دوستانه
آوای مطیع
آوای تدافعی
آوای نوع دوستانه
2012
03
03
77
104
http://journal.iams.ir/article_95_7f85e79cd94d932aa47699a8be6c0f86.pdf
حسن زارعی متین*
فاطمه طاهری**
ابوالقاسم سیار
سال 6
77
1390
Hassan Zareematin
Fatemeh Taheri
Abolghasem Sayyar
volume 6
77
2012
فصلنامه انجمن علوم مدیریت ایران
فصلنامه علوم مدیریت ایران
1390
6
شماره 21
پژوهشی دربارهی پایان¬نامه¬های کارشناسی ارشد مدیریت دولتی از حیث موضوع و روش: مورد مطالعه دانشگاه تهران
در این مقاله 184 پایان¬نامهی کارشناسی ارشد رشتهی مدیریت دولتی دانشگاه تهران که در سالهای 1377 تا 1386 دفاع شده¬اند، با استفاده از چارچوب کلیری (1992، 2000) مورد بررسی قرار گرفت و روندهای موضوعی و روش¬های مورد استفاده در آنها با روش تحلیل محتوا مطالعه شد. یافته¬های پژوهش حاکی از آن است که می¬توان برخی روندهای کلی را در موضوعهای انتخابشده و روش¬های به کار رفته در پایان¬نامه¬های کارشناسی ارشد مدیریت دولتی شناسایی کرد. نتایج نشاندهندهی آن است که بیشتر پایان¬نامه¬ها بر سه حوزهی اصلی منابع انسانی (79 مورد)، رفتار سازمانی (78 مورد) و تئوری و طراحی سازمان (72 مورد) تمرکز داشته¬اند و حوزهی موضوعهای مرتبط با مدیریت دولتی و خط¬مشی¬گذاری چندان مورد توجه نبوده است. ضمن اینکه از لحاظ فنون آماری مورد استفاده برای تجزیه و تحلیل یافته¬ها، اکثر پایان¬نامه¬ها از فنون همبستگی (132 مورد)، تحلیل واریانس (72 مورد) یا آزمون تفاوت میانگین¬ها (69 مورد) استفاده کرده¬اند. از نظر ابزار گردآوری اطلاعات نیز اکثر پایان¬نامه¬ها (174 مورد) از ابزار پرسش¬نامه استفاده کرده¬اند، هر چند برخی از آنها از مصاحبه (43 مورد)، مطالعهی اسناد (36 مورد) و مشاهده (4 مورد) سود جسته¬اند.
مدیریت دولتی
روش¬شناسی
موضوعشناسی
پژوهش¬های دانشگاهی
2012
03
03
105
123
http://journal.iams.ir/article_96_3507947789a7f1340ef8894718861791.pdf
حمزه خواستار*
رحمان غفاری**
علیاصغر پورعزت***
الهام حیدری
سال 6
105
1390
Hamza Khastar
Rahman Ghaffari
Ali Asghar Pourezzat
Elham Heydari
volume 6
105
2012
فصلنامه انجمن علوم مدیریت ایران
فصلنامه علوم مدیریت ایران
1390
6
شماره 21
مقتضیات تحقق مدیریت زنجیرهی تأمین سبز درصنعت خودروسازی ایران
جهانیسازی، افزایش مقررات سازمانهای دولتی و غیردولتی و فشار و درخواست مشتریان در خصوص رعایت مسائل زیستمحیطی باعث شده است سازمانها به بررسی اقدمات لازم جهت بهکارگیری مدیریت زنجیرهی تأمین سبز، به منظور بهبود عملکرد زیستمحیطی و اقتصادی بپردازند. مدیریت زنجیرهی تأمین سبز، یکپارچهکنندهی مدیریت زنجیرهی تأمین با الزامات زیستمحیطی در تمام مراحل طراحی محصول، انتخاب و تأمین مواد اولیه، تولید و ساخت، فرایندهای توزیع و انتقال، تحویل به مشتری و بالاخره پس از مصرف، مدیریت بازیافت و مصرف مجدد به منظور بیشینه کردن میزان بهرهوری مصرف انرژی و منابع همراه با بهبود عملکرد کل زنجیرهی تأمین است. در این مقاله به شناسایی مقتضیات (محرکها ، موانع ، اقدامات و نتایج ) لازم جهت دستیابی به مدیریت زنجیرهی تأمین سبز در صنعت خودروسازی ایران پرداخته شده است. سپس اقدامات لازم جهت دستیابی به مدیریت زنجیرهی تأمین سبز، استخراج شد و این اقدامات برای نهایی شدن از طریق پرسشنامه به نظرسنجی خبرگان گذارده و در نهایت اقدامات اجرایی به کمک روشTOPSIS فازی اولویتبندی شد.
مدیریت زنجیرهی تأمین
مدیریت زنجیرهی تأمین سبز
پایداری زیستمحیطی
صنعت خودروی ایران
2012
03
03
123
141
http://journal.iams.ir/article_97_ec6fd46129fb52031bedf6c1c81b56dc.pdf
لعیا الفت*
علی خاتمی فیروزآبادی**
روحالله خداوردی
سال 6
123
1390
Laya Olfat
Ali Khatami Firouzabadi
Roohollah Khodaverdi
volume 6
123
2012
فصلنامه انجمن علوم مدیریت ایران
فصلنامه علوم مدیریت ایران
1390
6
شماره 21
انتظار بهبود عملکرد صنایع دولتی واگذارشده به بخش خصوصی: حقیقت یا افسانه؟
دولت جمهوری اسلامی ایران به منظور بهبود عملکرد شرکتهای دولتی، پس از تصویب قانون برنامهی اول توسعهی اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی کشور، به عبارتی از سال 1368، تصمیم گرفت سهام شرکتهای دولتی را واگذار نماید. در مصوبهی هیئت وزیران روشهای انتخابشده برای خصوصیسازی غالباً از طریق انتقال مالکیت شرکتها برنامهریزی شده است. نکتهی حایز اهمیت انتخاب روش بورس به عنوان اولویت روش واگذاری است که تقریباً بنابر دلایل غیراقتصادی و صرفاً به دلیل وجود بازار بورس در ایران از سال 1346 در نظر گرفته شده است. از نظر تئوریک انتظار میرود عملکرد شرکتها پس از خصوصی شدن بهبود یابد؛ اما بسیاری از تحقیقات تجربی خارجی در مورد تغییر عملکرد شرکتها بعد از خصوصیسازی، نتایج متناقضی را گزارش کردهاند. نتایج متناقض به دست آمده از مطالعات پیشین و عدم انجام تحقیق تجربی جامع در ایران، ضرورت تحقیق در مورد بررسی اثرات خصوصیسازی را در ایران بیش از پیش آشکار میسازد. این تحقیق با هدف ارزیابی تأثیر خصوصیسازی از طریق بورس اوراق بهادار بر عملکرد مالی/عملیاتی شرکتهای دولتی واگذارشده انجام شد. در این تحقیق عملکرد مالی/عملیاتی سه سال قبل و سه سال بعد از واگذاریِ 42 شرکت، که حداقل 50% از سهام آنها در فاصلهی سالهای 1368 تا 1386 از طریق بورس اوراق بهادار واگذار شده است، مورد مطالعه و بررسی قرار گرفت. نتایج این تحقیق نشان داد واگذاری سهام، هرچند تا حدودی باعث بهبود سودآوری و بهرهوری نیروی کار میشود، تأثیر قابل ملاحظهای بر بهرهوری کل عوامل، بهرهوری سرمایه و گردش مجموع داراییهای شرکتهای واگذارشده ندارد.
خصوصیسازی
بورس اوراق بهادار
بهرهوری کل عوامل
شاخص دیویژیا
2012
03
03
141
172
http://journal.iams.ir/article_98_129705be8b85d2b197557dcdb47d5771.pdf
علینقی مصلح شیرازی*
مرجان قائدشرف
سال 6
141
1390
Ali Naghi Mosleh Shirazi
Marjan Ghaed Sharaf
volume 6
141
2012