2024-03-28T22:05:16Z
http://journal.iams.ir/?_action=export&rf=summon&issue=31
Iranian journal of management sciences
1390
6
24
فرهنگ، تعهد سازمانی و تمایل به ترک خدمت کارکنان دانشی: طراحی و تبیین مدلی در پژوهشگاه صنعت نفت
با توجه به هزینههای مستقیم و غیرمستقیم ترک خدمت کارکنان دانشی نظیر انتقال قابلیتها به شرکتهای رقیب و از دست دادن مزیت رقابتی، ترک خدمت به دغدغهی اصلی مدیران منابع انسانی این سازمانها تبدیل شده است به نحوی که توجه را به افزایش تعهد و وفاداری کارکنان معطوف داشته است. پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر فرهنگ سازمانی بر تعهد سازمانی و تمایل به ترک خدمت کارکنان دانشی پژوهشگاه صنعت نفت انجام شده است. روش تحقیق حاضر از نوع توصیفی از شاخهی همبستگی و مبتنی بر مدلسازی معادلات ساختاری است. جامعهی آماری تحقیق دربرگیرندهی اعضای هیئت علمی پژوهشگاه صنعت نفت است. بدین منظور 179 پرسشنامه توزیع و جمعآوری گردید. نتایج نشان داد که فرهنگ سازمانی بر روی تعهد سازمانی اثر مثبت، مستقیم و معناداری دارد، تعهد سازمانی بر تمایل به ترک کار اثر معکوس و معناداری دارد و همچنین تعهد سازمانی در رابطهی بین فرهنگ سازمانی و تمایل به ترک کار نقش میانجی دارد.
Organizational culture
organizational commitment
Intention to leave
Knowledge Workers
2013
03
10
1
24
http://journal.iams.ir/article_109_8dffcfed9a17f52c39b54a873d0473d9.pdf
Iranian journal of management sciences
1390
6
24
جهت گیری های درونی کارراهه: مطالعه موردی صنعت بانکداری
اغلب مطالعات در زمینه کارراهه شغلی در سازمانها بر جنبه بیرونی کارراهه متمرکز است ولی برخی محققان این حوزه معتقدند که توجه به ارکان درونی کارراهه نیز به همان اندازه مهم می باشد.سازمانها نیازمند شناخت جهت گیری های مختلف کارراهه کارکنان هستند تا مسیرهای کارراهه و سیستم های مناسب پاداش را طراحی کنند. مهمترین تحقیقی که در زمینه ابعاد درونی کارراهه صورت گرفته ، پژوهشی است که توسط ادگار شاین در یک مطالعه طولی انجام شد.با اینکه اثر شاین نقطه شروع مناسبی برای درک ماهیت ارکان درونی کارراهه[1] فراهم می کند ،اما نمی تواند تجربیات منحصربفرد افراد در زمینه های فرهنگی مختلف را پوشش دهد، لذا هدف تحقیق حاضر پاسخ به این پرسش است که ارکان درونی کارراهه کارکنان بخش های مالی و فناوری اطلاعات در بانکهای دولتی کشور کدام است؟
تحقیق حاضر با رویکردی ترکیبی با استفاده از مصاحبه های کیفی و پرسشنامه انجام شده است و جامعه آماری تحقیق شامل کارکنان بخش های مالی و فناوری اطلاعات ادارات مرکزی در سه بانک دولتی ایران در سال 1390 است. نتایج این پژوهش نشان دهنده وجود یک رکن کارراهه درونی تحت عنوان " معنویت" در افراد جامعه آماری تحقیق می باشد که در سایر تحقیقات انجام شده در این حوزه مورد شناسایی و بحث قرار نگرفته است.
[1] -Internal career anchor
Career
internal career orientations
banking
2013
03
08
25
40
http://journal.iams.ir/article_110_f490619aea8de20f51ae51966326312f.pdf
Iranian journal of management sciences
1390
6
24
بررسی رابطه ابعاد کیفیت خدمات و رضایت مشتری در صنعت بانکداری: مدل مقایسه ای خدمات سنتی و الکترونیکی
با رقابتی شدن صنعت بانکداری و عدم تمایز محصولات، کیفیت خدمات به عنوان مزیت رقابتی شناخته شده و تاثیر مستقیم بر رضایتمندی مشتریان دارد. اطلاع از تصویر ذهنی سازمان نزد مشتریان و روابط حاکم برآن ها ضمن اینکه نقاط ضعف و قوت یک سازمان را آشکار می سازد، زمینه را برای اتخاذ راهبردهای مناسب و ارتقای سطح عملکرد فراهم می آورد. در این راستا پژوهش حاضر با هدف شناخت مهم ترین عوامل تاثیر گذار بر کیفیت خدمات بانکی و در نهایت رابطه این ابعاد با رضایتمندی مشتریان و ارائه راهکار، انجام شده است. به همین منظور پرسشنامه ای با استفاده از مدل سروکوال و بهره گیری از متغیر های تاثیر گذار بر خدمات الکترونیک طراحی شد و در شهر تهران با حجم نمونه 384 نفر، از مشتریان سه بانک برتر خصوصی ایران جمع آوری گردید و با روش مدل سازی معادلات ساختاری و استفاده از نرم افزار LISREL 8.7 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج حاکی از آن است که ارداکات مشتریان از کیفیت خدمات الکترونیک تاثیر مثبتی بر میزان ترجیح نسبت به خدمات سنتی دارد و از طرفی ادراکات مشتریان از کیفیت خدمات الکترونیک تاثیر بیشتری نسبت به ادراک مشتریان از کیفیت خدمات سنتی بر رضایت مشتریان دارا می باشد.
traditional service quality
e-service quality
banking industrial
structural equations modeling
2013
03
08
41
66
http://journal.iams.ir/article_111_0a8681ba4393744af2e67d3ecde33799.pdf
Iranian journal of management sciences
1390
6
24
بررسی عوامل موثر در طراحی مدل کسب و کار همراه در حوزه مدیریت زیرساخت
امروزه مدلهای کسب و کار مورد استفاده در تجارت همراه در صورتی برای مشتریان دارای منافع خواهند بود که ارزش پیشنهادی موجود در ابزار همراه مانند استفاده از سرویس در هر مکان، آسایش، محلیسازی و شخصیسازی را به مشتریان خود ارائه نمایند. در این تحقیق عوامل موثر در طراحی اجزای مدل کسب و کار در حوزه مدیریت زیرساخت و محصول تجارت همراه با استفاده از آنتولوژی مدل کسب و کار استروالدر مورد بررسی قرار میگیرد. این عوامل که با روش کیفی فراتلفیق استخراج شده اند از جمله مهم ترین آنها در بلوک مدیریت زیرساخت و مولفه پیکربندی ارزش شامل مدیریت شبکه، مدیریت فناوری، در مولفه قابلیت شامل یکپارچگی در سطح داده، یکپارچگی در سطح سرویس، یکپارچگی در ساختار ارائه سرویس، پشتیبانی از استانداردهای جهانی، امنیت و در مولفه شراکت شامل مزیت رقابتی شرکای فعال، تقسیم نقش ها و مسئولیت ها در شبکه ارزش، مدل حاکمیت، پشتیبانی رگولاتوری، تناسب در سرویس های دریافت شده با قراردادهای منعقد شده می باشد. برای تائید و صحهگذاری عوامل شناسایی شده آزمون میانگین یک جامعه آماری، تحلیل واریانس درونگروهی، تحلیل همبستگی و تحلیل رگرسیون چندگانه مورد استفاده قرار گرفته است. همانگونه که از تحلیل روابط بین متغیرها استنباط میگردد، در عوامل موثر در طراحی مدل کسب و کار همراه بین ابعاد مورد نظر در مدل یعنی مدیریت زیرساخت به عنوان متغیر مستقل با بعد محصول به عنوان متغیر وابسته رابطه مثبت وجود دارد. در صورتی که بازیگران اصلی تجارت همراه مکانیزمهای تعاملاتی مناسبی را با یکدیگر برقرار سازند، ضمن بهرهمندی از قابلیتهای یکدیگر می توانند کارایی زنجیره ارزش خود را نیز افزایش دهند. قابلیت های شرکاء بر پایه مزیت رقابتی آنها در شبکه ارزش اهمیت بیشتری می یابد و متناسب با آن باید نقش ها و مسئولیت های مناسبی در شبکه ارزش به آنها تخصیص یابد. با توجه به گستره فناوری های مورد استفاده در تجارت همراه مدیریت و طرحریزی برنامههای توسعهای مناسب برای پشتیابی از استانداردهای مختلف، در عملکرد تجارت همراه تاثیر گذار به سزایی خواهد داشت. امنیت به عنوان یک رکن کلیدی در جلب اعتماد کاربران در استفاده از ابزار همراه تاثیر به سزایی دارد.
business model
infrastructure management
value proposition
key activities
partnership
value configuration
2013
03
08
67
88
http://journal.iams.ir/article_112_436d7183fbcdb177cab7b124d5a4c958.pdf
Iranian journal of management sciences
1390
6
24
نقش انجمن های علمی و نظام تصمیم گیری های علمی کشور
درحوزه علوم انسانی و عرصه سیاستگذاری های دولتی ، شبکه های تصمیم گیری ، مفهوم جدیدی است که در چارچوب `پارادایم مدیریت دولتی نوین و رویکردهای حکمرانی مورد بحث بوده ،و به رابطه بین جامعه مدنی و نهادهای شکل گرفته در آن با دولت اشاره دارد . از آنجا که انجمن های علمی ،به عنوان یکی از ذینفعان شبکه های سیاستگذاری ،نقش چشمگیری در فرایند خط مشی علمی کشورهای مختلف ایفا میکنند. هدف از این پژوهش مطالعه نقش این نهاد علمی در بهبود کیفیت خط مشی علمی جامعه ایران می باشد. به این منظور پرسشنامه ای میان 150 عضو هیئت مدیره انجمن های علمی توزیع گردیدو سپس ازطریق مصاحبه نیمه ساختاریافته با 15 نماینده مجلس ، 15 عضو مشاور در مجمع تشخیص مصلحت نظام ، 5 وزیر کابینه نهم ودهم انجام شد . داده های پرسشنامه با استفاده از تکنیک تحلیل عاملی اکتشافی به شناسایی عوامل اثرگذار و جهت قابلیت اعتمادابزار اندازه گیری ، از روش آلفای کرونباخ استفاده نموده ،پاسخ های حاصل از مصاحبه ها نیز با استفاده از روش تحلیل تم مورد بررسی قرار گرفت .یافته های تحقیق نشان می دهد که : فعالیت انجمن های علمی عمیقا بر میزان آگاهی وتغییر در نوع مطالبات شهروندان تاثیر داشته ،و همکاری این نهاد ها با سیاستگذاران دولت ، بهبودکیفیت تصمیم گیری های علمی و گسترش فرهنگ پژوهش در جامعه را به همراه دارد . و از آنجا که توسعه فرهنگ پژوهش در هر جامعه ، شاخصه توسعه اقتصادی محسوب می گردد بنابراین نمی توان نقش انجمن های علمی در این رابطه را نادیده گرفت .
scientific community
network policy
scientific public policy
2013
03
08
89
112
http://journal.iams.ir/article_113_c564c3f06705170a615507058a398b41.pdf
Iranian journal of management sciences
1390
6
24
طراحی و سنجش مدل سازمان ارزش بنیان در شرکت مادر تخصصی توانیر
با رقابتیتر شدن محیط، سازمانهای هزاره سومی به منظور تامین انتظارات ذی نفعان[1] بیرونی خود، نیازمند توجه بیشتر به انتظارات ذی نفعان درونی خود هستند. از طریق تامین انتظارات ذی نفعان درونی، بین کارکنان انسجام درونی، تفاهم و اعتماد متقابل بیشتری شکل می گیرد که آن نیز به خودی خود سبب ارتقای سطح کیفی و کمی خدمات و محصولات ارایه شده، می گردد. در واقع، شکلگیری مفهوم سازمان ارزشبنیان[2]، ناشی از توجه همزمان به تامین انتظارات کلیه ذینفعان اعم از درونی یا بیرونی بود؛ امری که از طریق جاریسازی این انتظارات در قالب ارزش، و از مجرای سبک خاصی از رهبری سازمانی تحقق می یابد. رویکرد ارزش بنیان به ویژه در بخش دولتی[3] که با بحران، کمبود بودجه، نیاز مستمر به کوچکسازی و مسایلی از این قبیل روبهرو می باشد، از اهمیت بیشتری برخوردار است. هدف این پژوهش، طراحی سازمان ارزش بنیان در بخش حاکمیتی صنعت برق یعنی شرکت مدیریت تولید، توزیع و انتقال نیروی برق در ایران (شرکت مادر تخصصی توانیر) می باشد. بدین منظور، پس از بررسی اهم ویژگیهای سازمان ارزشبنیان، اهمیت ترجمان انتظارات ذی نفعان، و خصایص بخش دولتی، مدل مفهومی سازمان ارزش بنیان که با توجه به تازگی موضوع، محقق ساخته است و از طریق روش دلفی با اخذ نظرات خبرگان صنعتی و نخبگان دانشگاهی نهایی گردیده ارایه می شود. تحلیلهای آماری انجام شده حاکی از آن است که الگوی به دست آمده در این تحقیق، معنیدار بوده و تئوری پیشنهادی محققان مبنی بر اجزای تشکیلدهنده سازمان ارزش بنیان تایید می شود.
[1] Stakeholder expectations
[2] Value-based organization
[3] Public sector
value based leadership"
"public sector"
"stockholders' expectations
2013
03
08
113
140
http://journal.iams.ir/article_114_e1ddf151cd92b1b2e44ac9488ecca7ae.pdf
Iranian journal of management sciences
1390
6
24
ارائه مدلی به منظور شناسایی عوامل موثر بر عملکرد سرمایه گذاری های مشترک :
مورد مطالعه شرکت ایدرو
یکی از موثرترین راههای رشد و توسعه اقتصادی در کشورهای در حال توسعه و انتقال دانش و تکنولوژی روز از طریق تاسیس شرکتهای سرمایه گذاری مشترک با مشارکت شرکتهای خارجی و یا داخلی توانمند میباشد که بر اساس تحقیقات به عمل آمده با نرخ شکست بالایی مواجه هستند. هدف تحقیق شناسایی و انتخاب عوامل موثر بر عملکرد سرمایهگذاریهای مشترک (JV) میباشد. در این مقاله از طریق مطالعه و بررسی تحقیقات و پژوهشهای انجام شده توسط محققین داخلی و خارجی و مصاحبه با متخصصین و صاحب نظران و همچنین بررسی شرکتهای سرمایه گذاری مشترک وابسته به سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران، عوامل متعددی شناسایی و دستهبندی شده و از طریق توزیع پرسشنامه در بین شرکتهای سرمایه گذاری مشترک وابسته به سازمان مذکور و شرکای دولتی و خصوصی آنها و همچنین خبرگان و متخصصین حوزه سرمایهگذاری مورد پایش و ارزیابی قرار گرفته است. در نتیجه این تحقیق 15 عامل موثر بر عملکرد سرمایه گذاری های مشترک شناسایی و بر اساس آزمون فریدمن الویتبندی گردیده است.
Joint venture
effective factors on the performance
JV’s performance
2013
03
08
141
152
http://journal.iams.ir/article_115_dd4fb1853c2d3c6b3cb30b3b31b67fd6.pdf