2024-03-29T19:50:00Z
http://journal.iams.ir/?_action=export&rf=summon&issue=33
Iranian journal of management sciences
1391
7
26
منشور اخلاقیات سازمانی: مفاهیم، روشها و چالشها
پیچیدهتر شدن روزافزون محیط سازمانها و افزایش میزان کارهای غیراخلاقی، غیرقانونی و غیر مسئولانه در محیط کار، توجه مدیران و صاحبنظران را به بحث اخلاق کار و مدیریت اخلاق معطوف کرده است. یکی از ابزارهای مهم برای پیشگیری از رفتارهای غیر اخلاقی تدوین منشور اخلاقیات سازمانی است که پاسخگویی به نیازهای ذینفعان داخلی و خارجی سازمان را ممکن میسازد. در این مقاله سعی شده تا ضمن معرفی منشور اخلاقیات سازمانی، تحقیقات 35 سال اخیر مورد بررسی و واکاوی قرار گیرد. در این مطالعه روند انتشار پژوهشها در مجلات، هدف و محتوای پژوهشهای منشور اخلاقیات، روشهای تحقیق، چگونگی اجرا، نتایج و بالاخره چالشهای منشور اخلاقی مرور شده اند. نتایج مطالعه حاکی از آن است که تحقیقات بیشتر بویژه انجام مطالعات تطبیقی و فرا فرهنگی با استفاده از روشهای کیفی به خصوص مطالعات دلفی برغنای تحقیقات منشور اخلاقی خواهد افزود.در پایان همچنین توصیههایی برای پاسخ به انتقادات وارده بر منشور اخلاقی ارائه شده است.
ethics
organizational codes of ethics
ethical behavior
ethical-based culture
communications
2013
04
13
1
24
http://journal.iams.ir/article_123_376f47e29eed86150a65b3d933a5f5e8.pdf
Iranian journal of management sciences
1391
7
26
تأثیر رقابتپذیری جهانی (GCI) بر کامیابی اقتصادی کشورها: ارائه مدلی برای ارتقای رقابتپذیری ملی ایران
رقابتپذیری ملی به عنوان بستری برای کامیابی اقتصادی و دستیابی به سطوح بالاتر رفاه و استانداردهای زندگی اهمیت فراوانی در میان سیاستگذاران و همینطور محققین دانشگاهی پیدا کرده است. در این راستا "شاخص رقابتپذیری جهانی" که توسط مجمع جهانی اقتصاد ایجاد شده است، از دوازده رکن تشکیل شده که هریک از آنها جنبهی خاصی از رقابتپذیری ملی (سخت افزاری یا نرم افزاری) را مورد بررسی قرار میدهد. هدف این پژوهش، بررسی روابط میان ارکان شاخص رقابتپذیری ملی و متغیرهای کامیابی اقتصادی است تا بتوان با استفاده از اطلاعات حاصله، الگویی را برای ارتقای رقابتپذیری ملی ایران ارائه داد. برای این کار، از روش تحلیل همبستگی متعارف (کانونی) استفاده کردیم تا آن دسته از ارکان رقابت پذیری ملی را که اهمیت بیشتری در ایجاد این رابطهی خاص میان رقابتپذیری ملی و کامیابی اقتصادی دارند، شناسایی کرده و با استفاده از تکنیک آنتروپی اولویت بندی کنیم. نتایج تحلیل همبستگی کانونی بر روی دادههای 139 کشور جهان در سال 201-2011، نشان میدهد سه رکنی که رتبههای اول تا سوم "اهمیت" را در ایجاد این رابطه کسب کرده اند، به ترتیب ارکان دسترسی به تکنولوژی (رکن نهم)، زیرساخت (دوم) و آموزشهای علمی و کاربردی (پنجم) میباشند. در نهایت، اولویتهای بهبود رقابت پذیری کشورمان در هریک از مراحل توسعه اقتصادی، در قالب نمودارها نشان داده شده است.
National Competitiveness
Economic Prosperity
Canonical Correlation Analysis
Entropy
2013
04
13
25
48
http://journal.iams.ir/article_124_b952896bd766e8f8ff90566ae910c8bf.pdf
Iranian journal of management sciences
1391
7
26
رقابت، حلقهای مفقوده در فرایند ارزیابی بسط برند
محصولات جدید معمولا پس از انجام یک سری مطالعات اولیه بازار و ارزیابی میزان پذیرش آنها توسط مشتریان، به بازار عرضه می شوند. علیرغم انجام آزمونهای گسترده اولیه و تخمین موفقیتآمیز بودن معرفی محصولی خاص، بسیاری از این بسط برندها با شکست مواجه میشوند و حتی نام های برتر تجاری دنیا نیز از این شکستها مصون نمانده اند. از سالها پیش، بیشتر مطالعات این حوزه بر نقش ویژگیهای محصول و فرایند تصمیمگیری مشتریان متمرکز بوده و به نظر می رسد متغیرهای ساختار طبقه محصول کمتر مورد توجه واقع شده اند. در پژوهش حاضر بر آنیم تا با مطالعه ادبیات بسط برند، شکستهای معروف نامهای تجاری و همچنین بررسی آزمونهای انجام گرفته برای معرفی این برندهای جدید، نشان دهیم که علاوه بر تناسب ویژگیهای محصول جدید با برند مادر، متغیرهای ساختار طبقه محصول مثل «رقابت» و «حضور یک برند غالب» در طبقه محصولی هدف نیز نتایج آزمونهای اولیه را تحت تاثیر قرار میدهند. نادیده گرفتن این متغیرها در تخمین موفقیت محصول جدید و تکیه صرف بر مفاهیمی مثل «تناسب»، میتواند باعث تخمین بیش از اندازه موفقیت برند جدید شده و شکستهای جبران ناپذیری را برای شرکت رقم بزند. نتایج بررسیها نشان داد که مولفههای رقابتی در شرایط مختلف ورود به بازار حضور فعال دارند و رقابت بصورت معناداری، ارزیابی بسط برند را تحت تاثیر قرار میدهد.
Brand Extension
Brand Extension Evaluation
Fit
Competition
Attitude Transfer
Relative Brand Dominance
2013
04
13
49
70
http://journal.iams.ir/article_125_a5cca1cd835c65da9eb1f6620930dc4c.pdf
Iranian journal of management sciences
1391
7
26
تاثیر اجرای مهندسی مجدد فرایندها بر کسب مزایای حاصل از سیستمهای برنامهریزی منابع سازمان
پیادهسازی سیستمهای برنامهریزی منابع سازمان نیاز به سرمایهگذاریهای نسبتاً بالایی دارد و با توجه به نرخ شکست بالا، با ریسکهای فراوانی نیز همراه است که در صورت شکست پروژه، هزینههای بسیار زیادی را بر سازمانها تحمیل مینماید. مهندسی مجدد فرایندهای کسب و کار به عنوان یکی از فاکتورهای کلیدی موفقیت پروژههای پیادهسازی سیستمهای برنامهریزی منابع سازمان، شناخته میشود که علیرغم اهمیت بالای آن، کمتر به صورت علمی مورد تحقیق قرار گرفته و جنبههای تاثیرگذار آن شناسایی شده است. از اینرو، در این تحقیق به بررسی تاثیر مهندسی مجدد فرایندها بر کسب مزایای حاصل از پیادهسازی سیستمهای برنامهریزی منابع سازمان پرداخته¬ شده است. بدینمنظور پس از تعریف مدل مفهومی، شرکتهایی در سراسر ایران انتخاب شدند که پروژه مهندسی مجدد را انجام داده و سیستم معتبر داخلی یا خارجی را پیادهسازی نمودهاند که حداقل نه ماه از زمان پیادهسازی سیستم در آنها گذشته باشد. بررسی آماری انجام شده در این مطالعه تاثیر اجرای مناسب مهندسی مجدد فرایندها بر کسب مزایای بیشتری از پیادهسازی سیستمهای برنامهریزی منابع سازمان را تایید مینماید.
Enterprise Resource Planning (ERP)
Business process Reengineering (BPR)
ERP benefits
BPR process assessment
2013
04
13
71
88
http://journal.iams.ir/article_126_c3713f26925a80bca124d4cf60066c6a.pdf
Iranian journal of management sciences
1391
7
26
تحلیل تاثیر رفتار شهروندی سازمانی و سرمایه های روانشناختی بر سرمایه های اجتماعی
در دیدگاههای سنتی مدیریت، سرمایههای اقتصادی، فیزیکی و نیروی انسانی مهمترین نقش را ایفا میکردند؛ لیکن برای توسعه در عصر حاضر به سرمایه اجتماعی بیش از سرمایه اقتصادی ، فیزیکی وانسانی نیازمندیم. زیرا بدون این سرمایه، استفاده بهینه از دیگر سرمایه ها امکانپذیر نیست.
برای بهبود سرمایه اجتماعی در سازمانها لازم است که عوامل موثر بر آن، شناسایی شوند؛ این پژوهش در میان عوامل گوناگونی که به گسترش و بسط سرمایه اجتماعی در سازمانها یاری میرسانند به بررسی تأثیر رفتار شهروندی سازمانی وسرمایههای روانشناختی بر سرمایه اجتماعی با استفاده از مدل سازی معادلات ساختاری پرداخته است و این امر به صورت مطالعه موردی در دانشگاه اصفهان انجام شده است؛ ازاینرو از بین کارکنان دانشگاه اصفهان با استفاده از نمونه گیری تصادفی، نمونه مورد بررسی در این پژوهش انتخاب شده است. ابزار اصلی جمعآوری اطلاعات در این پژوهش، پرسشنامه بوده که برای سنجش رفتار شهروندی سازمانی از پرسشنامه اُرگان(1988)، برای سنجش سطح سرمایههای روانشناختی از پرسشنامه 24 گویهای لوتانز و همکاران و به منظور سنجش سرمایه اجتماعی از پرسشنامه محقق ساخته استفاده شده است . نتایج این پژوهش، حاکی از تأیید تأثیر سرمایه روانشناختی و رفتار شهروندی سازمانی بر سرمایه اجتماعی است.
Social capital
Organizational citizenship behavior
phsychological capital
2013
04
13
89
112
http://journal.iams.ir/article_127_7de3f0d1f46588e8b87d3d7df7f24e9b.pdf
Iranian journal of management sciences
1391
7
26
شناسایی و دستهبندی ریسکهای طرحهای کلان
فناوری اطلاعات
در محیطهای متلاطم که سازمانها با تهدیداتی برای بقاء و عملکرد موفق مواجهند، رویکردهای مبتنی بر مدیریت ریسک میتواند در بسیاری موارد اثربخش باشد. در آمریکا بسیاری از پروژهها و طرحهای فناوری اطلاعات به دلایل تغییر در اهداف، انحراف از هزینههای پیشبینیشده، تاخیر در زمان تحویل و پیچیدگی این پروژهها و طرحها مجددا برنامهریزی و یا با شکست مواجه شدهاند. در ایران نیزچندین طرح کلان فناوری اطلاعات از جمله طرح سامانه نظارت الکترونیک (سنا)، طرح جامع امور مالیاتی کشور، طرح توسعه گمرک نوین و طرح کارت هوشمند ملی در حال پیاده سازی میباشد، برای هر یک از این طرحها میلیاردها تومان هزینه شده است که هنوز غالب این طرحها در حال تکمیل میباشند. علیرغم طرح مباحث متعددی در خصوص مدیریت پروژه و مدیریت ریسک هیچکدام به بررسی مدیریت ریسک به عنوان یکی از عوامل حیاتی دخیل در نتایج و عملکرد طرحهای کلان فناوری اطلاعات نپرداخته است. در این تحقیق ابتدا با بررسی ادبیات در زمینه ریسکهای پروژههای فناوری اطلاعات, ریسکهای عمومی طرحهای کلان , تفاوتهای مدیریت طرح و پروژه و استفاده از روش متاسنتز و در نظر گرفتن شباهتهای ظاهری و محتوایی , 48 ریسک در حوزه طرحهای کلان فناوری اطلاعات شناسایی گردید. سپس با استفاده از نظرات خبرگان این ریسکها اعتبار سنجی شد و پس از آن با روش فریدمن مشخص گردید که اولویت عوامل متفاوت است. شاخصهای شناسایی شده در شش حوزه اصلی براساس تقسیم بندی موسسه مدیریت پروژه دسته بندی گردیدو در انتها براساس روش تحلیل سلسله مراتبی مشخص گردید که ریسکهای منافع, محیط , طرح, عملیاتی, پروژه و پورتفلیو در اولویتهای اول تا ششم قرار دارند .
Risk management
Project Management
information technology Program risk
2013
04
13
113
126
http://journal.iams.ir/article_128_a720243d2e76c45b64985035e6d27f3c.pdf