2024-03-29T13:52:06Z
http://journal.iams.ir/?_action=export&rf=summon&issue=44
فصلنامه انجمن علوم مدیریت ایران
فصلنامه علوم مدیریت ایران
1393
9
35
تحقق دوسوتوانی سازمانی از طریق طراحی رابطه بازاریابی و فروش
مهدی
قندی آرانی
منوچهر
نجمی
در ادبیات بازاریابی طراحی مناسب رابطه بین بخشهای بازاریابی و فروش یکی از چالشهای اساسی سازمانها عنوان شده است. در این مقاله با اقتباس از ادبیات استراتژی و تئوری سازمان، چارچوب مفهومی جدیدی جهت طراحی رابطه بین بخشهای بازاریابی و فروش و تبیین پیآمدهای استراتژیک این رابطه ارائه شده است. در ادبیات استراتژی یکی از مهمترین عوامل بقا و رشد سازمانها تحقق دوسوتوانی[i] به معنای توجه همزمان به اکتشاف[ii] و بهرهبرداری[iii] عنوان شده است. در این مقاله نشان داده میشود که طراحی رابطه بازاریابی و فروش میتواند مکانیسمی موثر در تحقق دوسوتوانی سازمانی باشد. بخش فروش باعث تقویت بهرهبرداری و بخش بازاریابی باعث تقویت اکتشاف در سازمان میشوند. از طرف دیگر با توجه به ادبیات تئوری سازمان، طراحی مناسب روابط بینبخشی[iv] مستلزم پذیرش تمایزات ساختاری[v] از یک سو و بهکارگیری مکانیسمهای یکپارچهسازی[vi] از سوی دیگر است. تمایزات ساختاری بین بازاریابی و فروش میتواند باعث ارتقای توانمندیهای هر یک از دو بخش و در نتیجه ارتقای اکتشاف و بهرهبرداری گردد. در عین حال جهت تحقق دوسوتوانی باید مکانیسمهایی جهت همکاری این دو بخش و همچنین پشتیبانی متقابل این دو بخش از فعالیتهای یکدیگر وجود داشته باشد.
[i] Ambidexterity
[ii] Exploration
[iii] Exploitation
[iv] Cross-functional relationship
[v] Structural differentiation
[vi] Integration mechanism
رابطه بازاریابی و فروش
دوسوتوانی سازمانی
مکانیسمهای یکپارچهسازی
تمایزات ساختاری
2014
09
23
1
24
http://journal.iams.ir/article_189_025e8075c6770df83b665aed7e2d8916.pdf
فصلنامه انجمن علوم مدیریت ایران
فصلنامه علوم مدیریت ایران
1393
9
35
از نظریه دانش (معرفت شناسی) تا مدیریت دانش:
ارائه مدل مفهومی تأثیرپذیری مدیریت دانش از معرفت شناسی
حسنعلی
نعمتی شمسآباد
محمد
موسیخانی
امیر
مانیان
چکیده: مسأله این تحقیق تبیین چگونگی تأثیرپذیری رشته مدیریتدانش از تئوریدانش (یا معرفتشناسی) و ترسیم خط سیر این تأثیرپذیری است. هدف اولیه از طرح این مسأله، ارائه یک مدل مفهومی از تأثیرات تئوریدانش بر مدیریتدانش و بیان قضایا و احکامی است که خط سیر تأثیر را نشان میدهد. برای حل این مسأله و رسیدن به هدف تحقیق، ادبیات مرتبط با مبانی معرفتشناسیِ مدیریتدانشِ موجود مرور شد. با بررسی دقیق مباحث مطرح شده در رابطه با تعریف دانش، طبقهبندی و نحوه تحقق آن، رابطه مستقیم بین معرفتشناسی و مدیریتدانش محرز گردید. با بررسی پارادایمهای موجود در مدیریتدانش و رشتههای مرتبط با آن، رابطه غیر مستقیم معرفتشناسی با مدیریتدانش از طریق پارادایمها و نظریههای مستقر در سایر علوم مرتبط نیز بدست آمد. این روابط کشف شده به صورت 14 قضیه بسیط مطرح و سپس در قالب یک مدل مفهومی ارائه گردید. از ترکیب این قضایاشش قضیه ترکیبی بدست آمد که مسأله تحقیق را تبیین میکند. در نهایت کلیه قضایا در قالب یک قضیه تجمیع شد و در به صورت یک نظریه مقدماتی پیرامون خط سیر تأثیرپذیری مدیریت دانش از معرفت شناسی ارائه گردید. از این مدل میتوان برای بازخوانی و بازسازی نظریههای مدیریتدانش و بسط و گسترش این رشته بر مبنای معرفت شناسیهای رقیب استفاده کرد.
مفاهیم کلیدی: مدیریت دانش
تئوری دانش
معرفت شناسی
مبانی فلسفی
نظریه پردازی
مدل مفهومی
2014
09
23
25
57
http://journal.iams.ir/article_190_71dfc563931a2b9095472308907554e7.pdf
فصلنامه انجمن علوم مدیریت ایران
فصلنامه علوم مدیریت ایران
1393
9
35
ارائه روشی مبتنی بر بازیکاری به منظور ارتقای فرهنگ کارآفرینی سازمانی
الهام
یاوری
حمید رضا
جعفریان
بازیکاری– با تعریف استفاده از مولفههای طراحی بازی در زمینههای غیر بازی- عرصه ای مفید و غنی برای پژوهشهای علمی است. نیاز به ارائه روشهایی برای ارتقای فرهنگ سازمانی (به طور عام) و فرهنگ کارآفرینی سازمانی (به طور خاص)، مشوق ما برای ارائه مدلی به منظور ارتباط میان این دو حوزه مطالعاتی بوده است و به دنبال استفاده از رویکردی با محوریت بازیکاری برای بهبود فرهنگ کارآفرینی سازمانی بوده ایم. محوریت اصلی مباحث در این مقاله، پیشنهاد یک روش برای استخراج رویکردی مبتنی بر بازیکاری و استفاده از آن برای ارتقای فرهنگ کارآفرینی سازمانی است.
کارآفرینی سازمانی
بازی کاری
فرهنگ سازمانی
جدول بهبود
2014
09
23
58
87
http://journal.iams.ir/article_191_e4722c79a62c87b7530a6e9c84042bec.pdf
فصلنامه انجمن علوم مدیریت ایران
فصلنامه علوم مدیریت ایران
1393
9
35
عوامل موثر بر پیاده سازی طرحهای فناوری اطلاعات سبز با تاکید بر مجازی سازی (مورد مطالعه: شرکت ساپکو)
محمدتقی
تقوی فرد
فائقه
صمدی
مبحث فناوری اطلاعات سبز در حال حاضر به دلیل گسترش روزافزون فناوریهای اطلاعات و ارتباطات در تمامی ابعاد زندگی انسان یکی از مهمترین مباحث روز دنیا می باشد و در کشور ما نیز با افزایش هزینه های مصرف انرژی پس از هدفمند کردن یارانه ها، نیاز دو چندانی برای تحقیقات بیشتر در این زمینه محسوس می باشد. پژوهش حاضر با هدف شناسایی عوامل موثر بر پیاده سازی طرحهای فناوری اطلاعات سبز با تاکید بر مجازی سازی صورت گرفته است. روش پژوهش، توصیفی و از نوع همبستگی و ابزار گردآوری پرسشنامه است و در سطح استنباطی از مدل معادلات ساختاری شامل تحلیل عاملی تأییدی و همچنین آزمون t تک نمونه ای استفاده شده است. در این راستا برای مفهوم سازی از چارچوب پیشنهادی بوس و لو استفاده شده است. یافته های این پژوهش نشان می دهد که مجازی سازی تاثیر مثبت و معناداری بر روی پیاده سازی طرحهای فناوری اطلاعات سبز دارد.
فناوری اطلاعات سبز
مجازی سازی
محیط زیست
یکپارچه سازی سرورها
ضایعات الکترونیکی
2014
09
23
88
112
http://journal.iams.ir/article_192_a5b2d513b55f6d22667ffb3b59b2b3b2.pdf
فصلنامه انجمن علوم مدیریت ایران
فصلنامه علوم مدیریت ایران
1393
9
35
بررسی اثر مزایای برند بر رضایتمندی و وفاداری رفتاری مشتری به برند (مورد مطالعه: برند پارس خزر)
ابوالقاسم
ابراهیمی
سید مسلم
علوی
مهدی
نجفی سیاهرودی
در تحقیق حاضر با رویکردی پیمایشی و هدفی کاربردی اثر مزایای برند بر رضایتمندی و وفاداری رفتاری مشتری به برند پارس خزر با بررسی نقش میانجی گری برخی متغیرها، مورد بررسی قرار گرفته است. به منظور بررسی این روابط، نمونهای متشکل از 384 نفر از میان مشتریان برند پارس خزر در شهر رشت انتخاب شده اند. ابزار گردآوری داده ها پرسشنامهای محقق ساخته است که در روایی سنجی آن از روش روایی محتوایی/ ظاهری و در پایایی سنجی آن از دو روش آلفای کرونباخ (90 درصد) و روش دو نیم کردن (9/90 درصد) استفاده شده است. یافته ها نشان میدهد که بین هر سه مزیت برند و رضایتمندی رابطه مثبت وجود داشته و مزایای نمادین و تجربه محور برند با وفاداری رفتاری به برند رابطه دارند. در تحلیل نقش متغیرهای میانجی نیز مشخص شده است که رضایت مشتری از برند رابطه میان دو متغیر مزایای نمادین و مزایای تجربه محور با وفاداری رفتاری به برند را میانجی گری نموده است. از سوی دیگر و در رابطه میان مزایای کارکردی برند و رضایت مشتری، دو متغیر مزایای نمادین و مزایای تجربه محور برند توانسته اند در مقام یک متغیر میانجی نقش ایفا نمایند. نتیجه آنکه تنها در صورتی برند پارس خزر میتواند رضایت مشتریان را محقق ساخته و متعاقباً وفاداری رفتاری آنها را کسب نمایند که بتوانند بهترتیب ابتدا مزایای کارکردی و سپس مزایای تجربه محور و مزایای نمادین را برای مشتریان فراهم آورد.
مزایای برند
رضایتمندی از برند
وفاداری رفتاری به برند
برند پارس خزر
2014
09
23
113
144
http://journal.iams.ir/article_193_094ce6103070682126e8fd05a2a1f000.pdf
فصلنامه انجمن علوم مدیریت ایران
فصلنامه علوم مدیریت ایران
1393
9
35
زیباشناسی سازمانی به مثابه یک فرم
مصطفی
فانی
در این مقاله کوشش شده تا با استفاده از روششناسی گئورگ زیمل، جامعه شناس آلمانی، در تبیین شیوههای معنادار ساختن جهان، به دو شیوه متمایز در مطالعات سازمانی پرداخته شود. زیمل بر این نکته تأکید میکند که فرمها، تنها ابزار مواجهه ما با جهان هستند و ما تنها به وساطت فرم هاست که میتوانیم ماده خام کیهان را معنادار سازیم. در این مقاله، زیباشناسی سازمانی به عنوان یک فرم در قیاس با فرم آشنا و غالب بر مطالعات سازمانی- یعنی فرم علمی- مورد بررسی قرار گرفته تا بنیانهای هستیشناختی و معرفتشناختی آن معرفی شود. زیباشناسی به عنوان فرمی که معیار حقیقت در آن نه صدق با عین، بل انسجام درونی عبارتهاست، در این مقاله به منزله نوعی جهان بینی معرفی شده که بر سوژهگی پسازبانی و حضور اقماری سوژهها پس از عبارتها، مبتنی است. در ادامه، تقابل فرم زیباشناختی و فرم علمی در قالب تقابل نشانهشناسی و هرمنوتیک پی گرفته شده و در نهایت، امکانات زیباشناسی در حوزه اخلاق سازمانی و رفع تفارق، معرفی شده است.
فرم
زیمل
لیوتار
نشانهشناسی
هرمنوتیک
فوکو
2014
09
23
145
177
http://journal.iams.ir/article_194_3227f88628d15e47bcd3a8dd1542f7a9.pdf