2024-03-29T02:40:15Z
http://journal.iams.ir/?_action=export&rf=summon&issue=53
Iranian journal of management sciences
1395
11
41
وضعیت سرمایه فکری در ایران و کشورهای منطقه
در راستای چشمانداز 1404 جمهوری اسلامی ایران
حبیباله
رعنایی کردشولی
بهروز
فرهنگیان
محمود
امینی
مدیریت سرمایه فکری مسیری نو در تحقق توسعه اقتصاد دانشبنیان است و میزان رشد آن بهزودی به شاخص توسعهیافتگی کشورها تبدیل میشود؛ بنابراین برای توسعه سرمایه فکری در سطح ملی، شناخت وضعیت موجود و سیر تحولات در مقایسه با سایر کشورها برای سیاستگذاری و برنامهریزی اثربخش موردنیاز است. بر این اساس، مقاله حاضر در راستای سند چشمانداز 1404 کشور، سرمایه فکری ایران را در مقایسه با کشورهای منطقه طی 15 سال اخیر، مورد تحلیل قرار میدهد. به این منظور با بهرهگیری از مدل تعدیلیافته لین و ادوینسون، وضعیت کشورهای موردنظر بر مبنای 24 شاخص در قالب چهار بُعد سرمایه انسانی، سرمایه فرآیندی، سرمایه بازار و سرمایه بازآفرینی مورد ارزیابی واقع شد. همچنین با عنایت به اینکه سرمایه مالی دربردارنده داراییهای نامشهود یک کشور نیست، این متغیر از مدل لین خارج شده و رابطه آن با سرمایه فکری مورد بررسی قرار نگرفت. برای جمعآوری دادهها، از دادههای آرشیوی منابع بینالمللی و دادههای اکتشافی محققین در سالهای 2001 تا 2015 استفاده شد. بر اساس نتایج، وضعیت ایران در مقایسه با کشورهای مورد مطالعه، مورد تحلیل قرار گرفت. همچنین رابطه مثبت بین سرمایه فکری و سرمایه مالی تأیید شد. نتایج این پژوهش میتواند برای سازمانهای سیاستگذار در راستای تدوین سیاستهای توسعهای کشور و تدوین برنامههای آتی در خصوص ارتقاء جایگاه ایران در سطح منطقه مورد استفاده قرار بگیرد.
comparative perspective
Intellectual capital
financial capital
2016
03
20
1
26
http://journal.iams.ir/article_224_8a26d16cc449273d69fba4d9ad963639.pdf
Iranian journal of management sciences
1395
11
41
وضعیت سرمایه انسانی در شرکتهای دانشبنیان بر مبنای سبکهای نوآوری
راحله
منتظر
وجه الله
قربانی زاده
میرعلی
سید نقوی
داوود
حسین پور
سرمایه انسانی، از حیاتیترین منابع شرکتهای دانشبنیان است که سبب موفقیت و یا شکست در عملکرد نوآورانه میشود. بر این اساس، هدف اصلی این پژوهش پاسخ به این سؤال است که آیا توزیع ویژگیهای سرمایه انسانی در شرکتهای دانشبنیان ایران بر مبنای سبکهای مختلف نوآوری تفاوت معنادار دارد؟ این مقاله با نظرجویی از 132 مدیر ارشد در شرکتهای دانشبنیان مستقر در پارکهای علم و فناوری دانشگاه تهران و پردیس به تعیین سبکهای نوآوری پرداخته، سپس به سنجش ویژگیهای سرمایه انسانی در شرکتهای دانشبنیان در چهار سبک نوآوری با طبقهبندی علم محور، فناوری اطلاعات محور، بازار محور و هزینه محور میپردازد. نتایج نشان میدهد که ویژگیهای سرمایه انسانی در سبکهای مختلف نوآوری، تفاوت معناداری ندارند و شرکتهای دانشبنیان در جامعه موردمطالعه، از سرمایه انسانی متناسب با سبک نوآوری خود، بهرهمند نیستند یا سرمایه انسانی ما اساساً برای تطابق با سبکهای نوآوری متداول پرورش نیافتهاند. همچنین نتایج بهدستآمده با نتایج مطالعات، پیرامون سرمایه انسانی و نوآوری در کشورهای اروپایی مقایسه شد. در میان سبکهای نوآوری به لحاظ توصیفی سبک نوآوری بازار محور، بالاترین میانگین ویژگی یکتایی و ارزش استراتژیک را نشان میدهد که نشانگر تمرکز شرکتهای دانشبنیان بازار محور بر جذب نیروهای یکتا و ارزشآفرین است.
Innovation
science-based
IT-oriented
market- oriented
cost-oriented process
human capital
2016
03
20
20
44
http://journal.iams.ir/article_225_4c645d952b2d2ec914fb985a104f9575.pdf
Iranian journal of management sciences
1395
11
41
مطالعه مقایسهای در ابعاد ارزش ویژه برندهای برتر ورزشی
(مورد مطالعه: برندهای ورزشی نایک، آدیداس و پوما)
سیده فاطمه
علوی فومنی
حمیدرضا
رضایی کلیدبری
مهرداد
گودرزوند چگینی
چکیده ارزش ویژه برند مطلوبیت نهایی یا ارزشافزودهای است که یک محصول بهواسطه نام و نشان تجاری ایجاد میکند. یکی از دلایل اصلی اهمیت ارزش ویژه برند، نقش استراتژیک آن در به دست آوردن مزیت رقابتی است که در بازار حاصل میشود. هدف این تحقیق مطالعهای مقایسهای از ابعاد ارزش ویژه برندهای برتر ورزشی نایک، آدیداس و پوما مبتنی بر رضایت مشتری میباشد تا شرکتها بتوانند نسبت به نظر مصرفکنندگان آگاهی داشته و از اطلاعات کسبشده برای تدوین استراتژیهای مناسب بازاریابی جهت بالا بردن ارزش ویژه برند استفاده نمایند. روش تحقیق از نظر هدف، توصیفی-همبستگی بوده و جامعه آماری پژوهش مشتریان برندهای ورزشی نایک، آدیداس و پوما در شهر رشت میباشند. نمونهگیری به روش نظاممند صورت گرفت. حجم نمونه با استفاده از فرمول کوکران جامعه نامحدود 384 نفر از مشتریان هر برند است، ابزار سنجش و اندازهگیری پرسشنامه استاندارد با طیف پنج گزینهای لیکرت میباشد، جهت بررسی روایی پرسشنامه از نظر متخصصین و صاحبنظران استفاده گردید. برای برآورد ضریب پایائی از ضریب آلفای کرونباخ و جهت آزمون فرضیهها از آزمون آماری مدلسازی معادلات ساختاری و نرمافزار لیزرل استفاده شده است. یافتههای پژوهش حاکی از تأثیر مثبت و معنادار متغیرهای ارتباط با برند، وفاداری برند، آگاهی برند و تصویر برند بر ارزش ویژه برندهای نایک، آدیداس و پوما میباشد. همچنین نتایج نشان داد که وفاداری به برند در مورد برند نایک و آدیداس و تصویر برند، در برند پوما بیشترین شدت اثر را بر ارزش ویژه برند دارند.
Brand association
Brand loyalty
Brand awareness
brand image
Brand equity
2016
03
20
46
74
http://journal.iams.ir/article_226_3225b433d4533016ff9ed8013368cd2b.pdf
Iranian journal of management sciences
1395
11
41
انگیزش کارکنان بخش عمومی: مطالعه تأثیر ویژگیهای شغل و رفاه کارکنان
طیبه
امیرخانی
تهمینه
برهانی
چکیده در سالهای اخیر، انگیزش کارکنان در بخش عمومی مورد توجه پژوهشگران بسیاری قرار گرفته است، زیرا ماهیت کار در بخش عمومی، نیاز به کارکنانی را ایجاب میکند که دغدغه خدمت به عموم مردم را داشته باشند و با این هدف، انگیزش یابند. این پژوهش با هدف بررسی انگیزش کارکنان بخش عمومی، به بررسی تأثیر ویژگیهای شغل بر انگیزش با در نظر گرفتن متغیر میانجی رفاه کارکنان، میپردازد. داده های پژوهش با نظر جویی از 133 نفر از کارکنان آزمایشگاه مرکزی بیمارستان امام خمینی، جمع آوری شده و از رویکرد تحلیل معادلات ساختاری با استفاده از نرم افزار PLS، برای آزمون فرضیهها و تایید مدل پیشنهادی استفاده شد. نتایج حاصل از تحلیل دادهها نشان می دهد ویژگیهای شغل در بخش عمومی هم به طور مستقیم و هم با در نظر گرفتن نقش میانجی رفاه کارکنان، بر انگیزش موثر است. بر اساس نتایج، پیشنهاداتی برای تقویت رفاه ذهنی کارکنان و افزایش انگیزش آنان ارائه شده است.
Key Words: Public Sector Motivation
Employee Well-Being
Subjective Well-Being
Job Characteristics
Public Sector
2016
03
20
76
90
http://journal.iams.ir/article_227_38eaeb1b33ac7318c55cb12ff75cec55.pdf
Iranian journal of management sciences
1395
11
41
بسط الگوی مفهوم سایش اجتماعی کارکنان در سازمان
مورد مطالعه: سازمان بهزیستی کشور
مهدی
نصر اصفهانی
سید محسن
علامه
علی
شائمی
هادی
تیموری
چکیده محققان سازمانی در مطالعات مربوط به بهره وری نیروی انسانی به زوایای تاریک زندگی سازمانی، یعنی ابعاد منفی تعاملات اجتماعی و جزئیات روابط نزدیک میان فردی توجه خاصی داشته اند. یکی از این موارد سایش اجتماعی است. سایش اجتماعی یکی از تبعات منفی زندگی اجتماعی است که هزینه های سنگینی را بر سازمان ها و جامعه تحمیل می کند. رفتارهای سایشی در محیط کار تأثیرات و پیامدهای منفی بر روی سازمان ها و افراد دارد. هدف این پژوهش بسط الگوی مفهومی سایش اجتماعی در سازمان بهزیستی کشور است. پیش فرض این مطالعه آنستکه سایش اجتماعی در این سازمان به بروز رفتارهائی می انجامد که می تواند ظرفیت سازمان برای توسعه سرمایه اجتماعی را تقلیل داده و بر اقدامات مدیران سازمان، برای کاهش اثرات منفی تعاملات اجتماعی که امری ضروری برای تسهیل توسعه منابع انسانی است موانعی ایجاد کند. جامعه آماری این پژوهش تعداد 184 نفر از مدیران و کارشناسان سازمان بهزیستی کشور است. نتایج پژوهش نشان می دهد که رابطه مثبتی بین عوامل فردی، گروهی، سازمانی و محیطی با رفتارهای سایش اجتماعی کارکنان وجود دارد.
Key words: Social undermining
physical undermining
verbal undermining
Welfare Organization
2016
03
20
91
115
http://journal.iams.ir/article_228_20a46a9586ac46ea3a6676e3b44a0819.pdf
Iranian journal of management sciences
1395
11
41
نقش میانجی توانمندسازی روانشناختی و کیفیت زندگی کاری
در تأثیر سرمایه اجتماعی بر رفتار شهروندی سازمانی
(مورد مطالعه: رسانههای چاپی - روزنامه دنیای اقتصاد)
سهیلا
بورقانی فراهانی
پدرام
آبدارزاده
بنفشه
فتوت
صدف
پورحسینی
چکیده پژوهش حاضر بهمنظور تبیین نقش توانمندسازی روانشناختی کارکنان و کیفیت زندگی کاری آنان در تأثیر سرمایه اجتماعی بر بروز رفتار شهروندی سازمانی در سازمان رسانهای دنیای اقتصاد انجام شد. دادههای پژوهش با نظرسنجی از میان 172 نفر از کارکنان سازمان رسانهای دنیای اقتصاد، جمعآوریشده و از رویکرد تحلیل معادلات ساختاری با استفاده از نرمافزار PLS، جهت آزمون فرضیهها و تائید مدل پیشنهادی استفاده شد. نتایج تحقیق نشان داد، سرمایه اجتماعی بهطور غیرمستقیم بهواسطه توانمندسازی روانشناختی کارکنان و ارتقاء کیفیت زندگی کاری آنان، موجبات بروز هرچه بیشتر رفتار شهروندی سازمانی را فراهم میآورد.
Social capital
psychological empowerment
quality of work life
Organizational citizenship behavior
Donyaye Eqtesad newspaper
2016
03
20
121
141
http://journal.iams.ir/article_229_00b7b259ba55927d618a9965fa1948a7.pdf