2024-03-29T19:10:38Z
http://journal.iams.ir/?_action=export&rf=summon&issue=65
Iranian journal of management sciences
1397
13
51
چارچوبی برای راهبرد نظام مند نوآوری: مطالعه موردی بخش گیاهان داروئی ومعطر در ایران
بهمن
حاجی پور
حسین
خصاف مفرد
سید محمود
حسینی کشکوئیه
غلامحسین
خورشیدی
نظام نوآوری متشکل از مجموعهای از بازیگران و نهادهایی است که برای تحقق کارکردهایی مشخص فعالیت میکنند. ساختارها و کارکردها دارای اثر متقابل بر یکدیگر هستند و در یک تحلیل نظاممند و جامع از نظام نوآوری نمیتوان این دو را به صورت مجزا مورد بررسی قرار داد. ساختارهای مناسب، کارکردها را شکل میدهند و کارکردها نیز میتوانند به تدریج شکلدهنده ساختارها در نظام نوآوری باشند. علاوه بر این نظام نوآوری همواره با مجموعهای از چالشها و شکستهای محتمل روبروست. این شکستها میتوانند در سه دسته کلی شکست ساختاری، شکست بازار و شکست گذار تقسیمبندی شوند. در این مقاله، سعی شده تا تحلیلی جامع و نظاممند از نظام نوآوری در بخش گیاهان دارویی و معطر کشور ایران با استفاده از این چارچوب مفهومی سه سطحی ارائه شود. روش مورد استفاده در این پژوهش موردکاوی است که برای جمعآوری دادهها از طیف متنوعی از روش ها مانند مصاحبه، مشاهده میدانی، مشاهده مشارکتی و اسناد بالادستی استفاده شده است. نتایج بیانگر آن است که این بخش با شکستهای سیستمی متعددی روبروست که امکان تحقق کارکردهای مطلوب و موردنظر نظام نوآوری را از آن سلب کرده است. در پایان برخی رهنمودهای سیاستی برای رفع این مساله، معرفی شدهاند.
Systemic innovation strategy
innovation system
functional-structural-transitional analysis
medicinal and aromatic plants (MAPs) sector
2018
09
23
1
20
http://journal.iams.ir/article_289_e8744a3f3abbb06fae1039a81f95cced.pdf
Iranian journal of management sciences
1397
13
51
طراحی و تبیین مدل وفاداری مشتریان در محیط چند فرهنگی
وحید
صداقت آهنگری حسین زاده
سید حمید
خداداد حسینی
اسد الله
کرد نائیج
منصوره
لولاآور
از جمله اهداف بازاریابی، تبدیل مصرف کننده به مشتری وفادار بوده و در این راستا تعامل و ارتباط فروشنده با مشتری از اهمیت ویژه ای برخوردار می باشد. هدف این پژوهش، شناسایی عوامل سازنده فرهنگ بازار،فرهنگ فروشنده، رفتار فروشنده و محیط و چگونگی تاثیر این عوامل بر ایجاد وفاداری مشتریان در کافی شاپ های شهر تهران است. این پژوهش پیمایشی با مشارکت تعداد 25 کافی شاپ و 400 نفر مشتریان آنها انجام گردید. یافته های پژوهش نشان داد، رقابت به عنوان عامل محیطی، اجتماعی سازی، مشتری مداری، مهمان نوازی به عنوان عوامل فرهنگ بازار، احترام و پاسخگویی به عنوان فرهنگ فروشنده و مراقبت کردن و شنونده خوب بودن به عنوان رفتارهای مطلوب فروشنده، بر وفاداری مشتری تاثیر گذارند. همچنین،نتایج نشان داد محیط چند فرهنگی بر فرهنگ بازارو فروشنده; فرهنگ بازار بر رفتار وفرهنگ فروشنده; فرهنگ فروشنده بر رفتار فروشنده و رفتار فروشنده بر وفاداری مشتری تاثیرگذار است.
Multi-Cultural Environment
Market Culture
Salesperson Culture
Salesperson Behavior
Customer loyalty
2018
09
23
21
40
http://journal.iams.ir/article_290_a81b4109b8c561668b64948e96954c96.pdf
Iranian journal of management sciences
1397
13
51
تدوین الگوی مبارزه با پولشویی با استفاده از تعامل ذینفعان نهادهای اقتصادی
داود
حسین پور
جواد
معدنی
فرآیند تعامل نهادهای اقتصادی از ارکان اصلی نظام کشورها و بخش جدایی ناپذیر سیستم تصمیمگیری دولتهاست. تعامل این نهادها نقش مهمی را در پیشرفت و توسعه جوامع ایفا می کند. از آنجایی که در اسنادبالادستی کشور ما، مبارزه با فساد از اصلی ترین اقدامات است؛ لذا نیاز است تا با مصادیق مربوط به آن نیز مقابله شود. پولشویی یکی از مهمترین مصادیق فساد است که اکثر اوقات از طریق نهادهای اقتصادی و ذینفعان آنها، بالاخص سیستم بانکداری صورت می گیرد. هدف پژوهش حاضر تدوین الگوی مبارزه با پولشویی با استفاده از تعامل ذینفعان نهادهای اقتصادی است. این تحقیق، باروش آمیخته (شامل دو طیف مطالعه کیفی و کمی) بااستفاده از رویکرد متوالی اکتشافی انجام شد. ابتدا داده های کیفی با روش تحلیل مضمون؛ و سپس دادههای کمی جمعآوری و تحلیل شدند. از داده های مصاحبه و مرور ادبیات، 285 شاخص استخراج شدند که از میان این شاخص ها، 59 مضمون اساسی، 16مضمون سازمان دهنده و 5 مضمون فراگیر شناسایی شد. نتایج تحقیق نشان داد که الگوی مبارزه با پولشویی، تدابیر مدیریتی ومشارکت جویانه ای راطلب می کند که نیازمند اشراف اطلاعاتی و بهرهگیری از مشارکت تعاملانه ذینفعان اقتصادی کشوراست.
Money laundering
Anti-money laundering
Interact
Interactive Policy making
Economic Institutions
2018
09
23
41
60
http://journal.iams.ir/article_291_3434aef73fa4632d12424046cde5128c.pdf
Iranian journal of management sciences
1397
13
51
آینده پژوهی حکمرانی خوب در ایران: با رویکرد سناریونویسی
منا
آهنی
مرتضی
موسی خانی
محمدعلی
افشارکاظمی
مطالعه حکمرانی خوب در دو دهه اخیر مورد توجه محافل علمی جهان به ویژه کشورهای در حال توسعه قرار گرفته است. چرا که بدون شک مسیر دستیابی به توسعه، از حکمرانی با کیفیت در کشورها سرچشمه میگیرد. این مطالعه تلاش میکند با استفاده از سناریونویسی به عنوان یکی از شیوههای آینده پژوهی، به طرح برخی سناریوهای مطرح درباره آینده حکمرانی خوب در کشور پرداخته و تحلیلی از آینده ارائه دهد. این پژوهش با طرح و نقد سه سناریو، به بررسی سناریو «گذشته در آینده» با استفاده از روش تحلیل سری زمانی؛ سناریو «محتمل» با استفاده از روش تحلیل تأثیر متقابل؛ و سناریو «خوشبینانه» بر مبنای سند چشمانداز بیست ساله، میپردازد. یافتههای پژوهش در سناریو اول و دوم ، میزان توجه و اهمیت به شاخصها و اولویتبندی آنهارا به منظور ارتقای سطح حکمرانی خوب در کشور توصیف می کند.در سناریوی سوم، میزان فاصله هر شاخص تا برترین کشور، در سطح کشورهای منطقه بر اساس سند چشمانداز را نشان میدهد. در پایان بر مبنای یافتههای پژوهش پیشنهادهایی برای پژوهشهای آتی ارائه شده است.
Future Studies
Scenario Writing
good governance
2018
09
23
61
80
http://journal.iams.ir/article_292_a2a936977a5f5e0d138eb31cdad48de7.pdf
Iranian journal of management sciences
1397
13
51
رویکرد رفتاری به حاکمیت شرکتی: نظریهها و روششناسی پژوهشها
علی
دیواندری
محمدصادق
هاشمی
امین
معینیان
بیشتر تحقیقات حاکمیت شرکتی، با تمرکز بررویکرد ساختاری، برپایه نظریه نمایندگی و توسط محققین حوزه حسابداری و مالی انجامگرفته و رفتار واقعی اعضای هیئتمدیره کمتر مورد مطالعه بوده است. ازاینرو، فرایندهای تصمیمگیری هیئتمدیره بهعنوان جعبه سیاه، برای محققین حوزههای استراتژی و رفتار سازمانی باقیمانده است. هدف این تحقیق مروری نظام مند به پژوهش های رویکرد رفتاری به حاکمیت شرکتی و پاسخ به این سؤال است که محققین رفتاری از چه نظریهها و روشهای پژوهشی در حوزه حاکمیت شرکتی استفاده کردهاند؟. در این تحقیق فراترکیب، 78 مقاله با شاخص تاثیرگذاری 4.34 کد گذاری شدند و در نتیجه 1404 کد توصیفی و 337 کد محتوایی ثبت گردید. بدین ترتیب، 28 نظریه شناسایی شد که در قالب سه مقوله «نظریههای مرتبط با نقش هیئتمدیره»، «نظریههای عمومی» و «نظریههای روانشناسی اجتماعی» دستهبندی گردید. نتایج همچنین نشان داد که بیشتر تحقیقات، بنیان نظریه نمایندگی داشته و از روشهای کمّی و طرحهای تحقیق مقطعی بهره بردهاند. پیشنهاد میگردد نویسندگان در آینده به گردآوری دادههای اولیه از طریق پیمایش، مصاحبه و مشاهده و بااستفاده از روشهای کیفی و آمیخته و نیز با طرحهای تحقیق طولی، به توسعه نظریههای اقتضایی برای فهم پویاییهای فرایندهای هیئتمدیره بپردازند.
Corporate Governance
Behavioral Approach
Board Processes
Systematic Literature Review
meta-synthesis
Social Psychological Theories
2018
09
23
61
80
http://journal.iams.ir/article_293_f4248383dc0939f052c9619cdfc4c84c.pdf
Iranian journal of management sciences
1397
13
51
رابطه فراموشی سازمانی هدفمند و عملکرد مالی با تاکید بر نقش میانجی چابکی سازمانی (مورد مطالعه: اداره کل امور مالیاتی استان آذربایجان غربی)
سالار
امینی
غلامرضا
رحیمی
سازمان های امروزین استفاده از ظرفیت فراموشی سازمانی هدفمند را ابزاری برای بهبود عملکرد مالی خود مورد نظر قرار داده اند. هدف این پژوهش مطالعه رابطه فراموشی سازمانی هدفمند وعملکرد مالی با تاکید بر نقش میانجی چابکی سازمانی است. جامعه آماری تحقیق شامل کلیه کارکنان زیر مجموعه اداره کل امور مالیاتی استان آذربایجان غربی می باشد، که تعداد این افراد 845 نفر بوده، که از این تعداد با روش کوکران، 278 نفر به عنوان نمونه انتخاب شده اند. ابزار اصلی گردآوری داده ها، پرسشنامه استاندارد است. جهت تجزیه و تحلیل داده ها از نرم افزار SPSS و لیزرل استفاده شد. از آزمون های کولموگروف اسمیرنف، برای یافتن نرمال بودن توزیع متغیرها و ضریب همبستگی پیرسون و معادلات ساختاری در تحلیل آماری استفاده گردید. نتایج حاصل از آزمون فرضیه ها نشان داد که بین فراموشی سازمانی هدفمند و چابکی سازمانی و چابکی سازمانی و عملکرد مالی رابطه مثبتی وجود دارد. به بیانی دیگر چابکی سازمانی به عنوان متغیر میانجی نقش موثری بر رابطه بین فراموشی سازمانی هدفمند و عملکرد مالی سازمان دارد.
Purposeful forgetting
Financial performance
organizational agility
2018
09
23
81
100
http://journal.iams.ir/article_294_ca0c07e60158314ff43e4005459fa8f7.pdf